Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1948
Hvis dettte stemmer, så hadde jeg ventet at det hadde blitt omtalt i Scientific American eller andre journaler jeg abbonerer på.
men ikke et et or, verken på NASAs egne sider eller noe annet sted. Noen som har noen pålitelige referanser til dette?
Det fortsatt under utvikling.

Anbefaler at du sjekker ut dette intrvjuet med kisen back EmDrive, han forklarer hvordan den funker og hvordan han kom på konseptet.

Full interview: Roger Shawyer, Creator of EmDrive

[EDIT:]

Og resultatene har ikke blitt gjort tilgjengelig enda for "peer review"...

From 2014 a NASA evaluation group at Johnson Space Center have claimed replication at low power levels, measuring a directional thrust level in a vacuum, giving results apparently in accord with Shawyer's experiments and claims. However, these experiments and results have not yet been peer reviewed.[8][14]
Vis hele sitatet...
Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/EmDrive

Men kineserne har testa den... angivelig.

According to good scientific practice, an independent third party needed to replicate Shawyer's results. As Wired.co.uk reported, this happened last year when a Chinese team built its own EmDrive and confirmed that it produced 720 mN (about 72 grams) of thrust, enough for a practical satellite thruster.
Vis hele sitatet...
Kilde: Nasa validates 'impossible' space drive

Så med "validering" osv. antar jeg at det bare er snakk om at ut ifra dataene som er _tilgjengelig_ i dag, kan man si at EmDrive er mulig.

Men jeg avventer likevel til dataene er "peer-reviewed" etc.
Sist endret av Turbolego; 27. mai 2015 kl. 19:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Jeg tror alle sammen bare skal ta seg ei bolle til media har latt saken ligge en stund, og man faktisk får vite om det a) er feil i målingen av eksperimentene eller b) funnet ny fysikk. Dette blir en reprise på overlysfartsneutrinoer!
Sist endret av m0b; 27. mai 2015 kl. 22:09.
Prinsippet tilsvarer å dytte en bil opp en bakke ved å sitte i førersetet og presse mot rattet. Med andre ord bryter den med bevaring av bevegelsesmengde, noe som er vist å være en matematisk nødvendig konsekvens av translasjonssymmetri (jamfør Noethers teorem). Translasjonssymmetri vil si at et fysikkeksperiments utfall ikke avhenger av hvor du utfører eksperimentet, så lenge alle påvirkningsfaktorer er like. Eller sagt på en annen måte: Du kan forskyve aksekorset akkurat som du vil uten å påvirke resultatet.

Og når noe bryter med grunnleggende naturlover er det tryggest å anta at noen har gjort noe feil. Dette vil nærmest garantert vise seg å ikke virke etter nøyere testing.
Synes dette var litt morsomt.

After receiving criticism that no peer-reviewed publications on the subject had been made, Shawyer submitted a theory paper to New Scientist, a weekly popular science consumer magazine.[19] The EmDrive was featured on the cover of the 8 September 2006 issue of the magazine. The article portrayed the device as plausible, and emphasized the arguments of those who held that point of view.
Vis hele sitatet...
Kilde: ¨Wiki - Second device and New Scientist article

Så yeah, det er fortsatt ikke noe peer-reviewed data på EmDrive, bare magasinartikkler
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Jeg tror alle sammen bare skal ta seg ei bolle til media har latt saken ligge en stund, og man faktisk får vite om det a) er feil i målingen av eksperimentene eller b) funnet ny fysikk. Dette blir en reprise på overlysfartsneutrinoer!
Vis hele sitatet...
+1 for det. Både overlysnøytrinoer og BICEP2 sin angivelige observasjon av gravitasjonsbølger i fjor er gode eksempler på dette, og i dette tilfellet er ting forøvring mye verre.

I motsetning til de to andre eksemplene så er ikke dette resultatet publisert gjennom noen anerkjente kanaler og følgelig ikke peer-reviewed. Det er kun publisert på diverse nettsider og spredt gjennom sensasjonelle nyhetsoppslag. Det ryktes at de, Eagleworks Laboratories, til og med ble avvist på arXiv.

Kilde: http://www.wired.com/2015/05/nasa-wa...ill-poppycock/

Det er med andre ord liten grunn til å anta at dette stemmer.

(Estetikken i deres rapport bygger ikke akkurat troverdighet heller. Jeg er jålete og usakelig, men jeg stoler ikke på vitenskapsmenn som ikke klarer å typesette ligninger skikkelig...)
Sist endret av Pinneknurk; 27. mai 2015 kl. 22:46.