Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4855
Hei,

Jeg lurer på om det er mulig å kunne ta førerkort i polen om det er slik at man ikke har førerkort fra før av?
Kan man da bruke det i Norge osv?

Jeg har altså ikke lappen, plettfri vandel og hele pakka.

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg skal flytte til polen om 2 måneder for å jobbe
Hei.

Du kan ikke reise ned til Polen bare for å ta lappen. For det første må du være tilknyttet til Polen på et vis, enten det er at du bor der nede eller er polsk statsborger. For det andre tar det lang tid å få alle papirene som kreves. Polen sliter fortsatt med byråkratiet sitt og det er ingen enkel sak å bare ta lappen.

Jeg bor selv i Polen og skal ta oppkjøring på motorsykkellappen om en uke. Det tok meg mange dager før jeg klarte å få papirene i orden, og for å få dette godkjent i Norge må man kunne bevise at man har bodd/studert i polen i mer en et halvt år. Dette for å forhindre førerkortturisme.
Sist endret av bendiks; 27. april 2015 kl. 17:47.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Om du får tatt det så kan du bruke det i Norge så lenge det er gyldig i Polen. Du kan også bytte det inn for et Norskt førerkort når du kommer tilbake for en avgift på 3 eller 4 hundre kroner. Dette gjelder alle EU land.

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+...ndsk+forerkort
Sist endret av Synderen; 27. april 2015 kl. 17:50.
Fullt mulig å ta lappen i Polen. Det er som tideligere nevnt mye papirarbeid.

Du trenger et skriv fra arbeidsplassen som bekrefter at du skal oppholde deg i Polen mer enn 185 dager. Deretter må du registrere bostdsadressen din i byen på det lokale kontoret for slikt. For det, krever de en skriftlig kontrakt mellom deg og huseier på polsk.
Deretter kan det hende du må skaffe deg midlertidige oppholdspapirer. Som er en helt egen prosess som krever bankutskrifter, bekreftelse på opphold, leiekontrakt, forsikringspapirer, pass og muligens helfo kort. Jeg er ikke sikker på om det er nødvendig med dette papiret men det skader ikke, dette er en prosess som tar tid. Minst en uke.
Når du har disse papirene i orden må du til kontoret som har med førerkort og gjøre, den lokale "trafikkstasjonen". Kjøreskolen du velger kan sikker være behjelpeligmed dette, spesielt om du velger å ta kurset på engelsk. Kursene er dyrere på engelsk enn på polsk, fordi de som oftest må ha eget teorikurs med deg. På "trafikkstasjonen" må du ha med deg pass, bostedspapirer(det er et eget skriv du må ha med deg fra forrige kontor) skriv som bekrefter opphold mer enn 185 dager, og legeattest fra autorisert lege og foto som er i delvis profil med venstre øre synlig. evt må du ha med deg oppholdspapire.

Om du har kommet deg gjennom denne papirmølla. Får du det de kaller PKK nummer. Dette gir deg mulighet til å ta diverse prøver og å øvelseskjøre etter teorikurset.

Jeg anbefaler på det stærkeste å finne deg en skole som er villig til å hjelpe deg med papirene. Har gått gjennom denne mølla nå nylig. For å si det mildt så er ikke de bittre damene som sitter bak diverse pulter nede i Polen de letteste å ha med å gjøre.

Håper dette er ett svar du finner til hjelp.
Sitat av Synderen Vis innlegg
Om du får tatt det så kan du bruke det i Norge så lenge det er gyldig i Polen. Du kan også bytte det inn for et Norskt førerkort når du kommer tilbake for en avgift på 3 eller 4 hundre kroner. Dette gjelder alle EU land.

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+...ndsk+forerkort
Vis hele sitatet...

Men så står det følgende på den siden Har du tatt fast bopel her 19. januar 2013 eller senere - og EU/EØS-førerkortet er byttet inn fra et tredjeland - er førerkortet gyldig for kjøring i kun 3 måneder. Disse førerkortene kan ikke byttes inn.
Vis hele sitatet...
Det betyr at om jeg tar førerkort i Polen, flytter hjem til norge om et par år så er førerkortet kun gyldig i tre måneder. Hva skjer etter det? :O
Fwiw: Det er endel som kjører opp feks i Polen el andre EU land. Og det er langt fra alle som er der i mer enn et par uker. De skaffer seg en adresse i ønsket land og melder seg til oppkjøring/kjøreskole. De ordner det praktiske og du trenger bare lære deg å kjøre og lese teori. De fleste land lar deg ta lappen på engelsk som utlending.

En sparer greit mye penger på en slik løsning. Pluss at en får seg en tur nedover.

Ts du som skal oppholde deg i Polen for deg er det null stress. Bare sørg for å få deg adresse der raskest mulig. Gjerne før du drar ned.
Sist endret av frtoretang; 28. april 2015 kl. 09:11.
Sitat av ZuppeGjøken Vis innlegg
Fullt mulig å ta lappen i Polen. Det er som tideligere nevnt mye papirarbeid.

Du trenger et skriv fra arbeidsplassen som bekrefter at du skal oppholde deg i Polen mer enn 185 dager. Deretter må du registrere bostdsadressen din i byen på det lokale kontoret for slikt. For det, krever de en skriftlig kontrakt mellom deg og huseier på polsk.
Deretter kan det hende du må skaffe deg midlertidige oppholdspapirer. Som er en helt egen prosess som krever bankutskrifter, bekreftelse på opphold, leiekontrakt, forsikringspapirer, pass og muligens helfo kort. Jeg er ikke sikker på om det er nødvendig med dette papiret men det skader ikke, dette er en prosess som tar tid. Minst en uke.
Når du har disse papirene i orden må du til kontoret som har med førerkort og gjøre, den lokale "trafikkstasjonen". Kjøreskolen du velger kan sikker være behjelpeligmed dette, spesielt om du velger å ta kurset på engelsk. Kursene er dyrere på engelsk enn på polsk, fordi de som oftest må ha eget teorikurs med deg. På "trafikkstasjonen" må du ha med deg pass, bostedspapirer(det er et eget skriv du må ha med deg fra forrige kontor) skriv som bekrefter opphold mer enn 185 dager, og legeattest fra autorisert lege og foto som er i delvis profil med venstre øre synlig. evt må du ha med deg oppholdspapire.

Om du har kommet deg gjennom denne papirmølla. Får du det de kaller PKK nummer. Dette gir deg mulighet til å ta diverse prøver og å øvelseskjøre etter teorikurset.

Jeg anbefaler på det stærkeste å finne deg en skole som er villig til å hjelpe deg med papirene. Har gått gjennom denne mølla nå nylig. For å si det mildt så er ikke de bittre damene som sitter bak diverse pulter nede i Polen de letteste å ha med å gjøre.

Håper dette er ett svar du finner til hjelp.
Vis hele sitatet...
Jeg måtte skaffe PKK nummer før jeg tok kontakt med kjøreskolen. For å få det måtte jeg som du sier ha en legeattest og PESEL nummer (som er residensnummeret så vidt jeg har forstått). PESEL-nummeret var det vanskeligste å skaffe seg. Fysj.
Sist endret av bendiks; 28. april 2015 kl. 10:15.
Men på vegvesenet sine hjemmesider så står det følgende;
Har du tatt fast bopel her 19. januar 2013 eller senere - og EU/EØS-førerkortet er byttet inn fra et tredjeland - er førerkortet gyldig for kjøring i kun 3 måneder. Disse førerkortene kan ikke byttes inn.
Vis hele sitatet...
Er det slik å forstå at hvis jeg tar lappen mens jeg bor i polen, så er det førerkortet jeg tok i polen kun gyldig i 3 måneder når jeg flytter hjem igjen om 1-2 år? Eller misforstår jeg det?
Vekslet inn EU førerkort til norsk etter et par år ute. Null stress. Var gyldig in 12 måneder etter hjemkomst og bytte til norsk førerkort måtte skje innen 12 måneder. Har ikke sett at det er endret noe på det.
Sitat av danielishhh Vis innlegg
Men på vegvesenet sine hjemmesider så står det følgende; ... Er det slik å forstå at hvis jeg tar lappen mens jeg bor i polen, så er det førerkortet jeg tok i polen kun gyldig i 3 måneder når jeg flytter hjem igjen om 1-2 år? Eller misforstår jeg det?
Vis hele sitatet...
Om du leser litt lengre oppe står det:
Har innflytteren et polsk EØS-førerkort byttet inn fra et russisk førerkort, behandles dette EØS-førerkortet som et russisk førerkort - dvs. ikke noe innbytte til norsk førerkort og gyldig bare i inntil 3 måneder.
Vis hele sitatet...
Dvs at om du tar førerkortet i russland som ikke er EØS og bytter det inn i Polen som er et EØS land så anser vegvesenet fremdeles førerkortet som russisk, og dermed gjelder ikke reglene for EØS førerkort. Dvs at den teksten du refererer til ikke gjelder deg som tar førerkortet i Polen.
Fantastisk! Noen som vet sånn ca pris på klasse B i polen?
Spørs på kjøreskolen, men det koster mellom 1600-2000 zl, så det tilsvarer ca 3400-4000 kr. Så koster oppkjøring 200 zl, så 400 kr.
Sist endret av bendiks; 29. april 2015 kl. 16:17.