Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 6498
Hei!

Vurderer å hoppe over til master på NHH som ekstern søker.
Har karakterene i orden. Lurer på om de kunnskapene jeg sitter igjen med etter 3 år på en mindre kjent skole, med langt svakere studentmasse og sikkert langt mindre tøffe krav, er nok til å møte tøffe arbeidsdager.

Noen her som har erfaring og vet hvor tøff overgangen er som ekstern søker? Jobber per dags dato mye for karakterene mine, så har høy arbeidsvilje, men vet ikke om jeg kan pushe arbeidsdagene lengre enn nå. Jeg anser meg heller ikke som noe mer enn gjennomsnittlig intelligent.

Hvor mye er egentlig er egentlig en A på en ordinær høyskole verdt kontra NHH? Hopper vi til B eller kanskje til og med ned på C?

Jakob
Sist endret av Blackkoz; 1. april 2015 kl. 11:24.
Hei! Går på NHH. Hvilken masterprofil vurderer du? Det er jo veldig relevant. Og hvilken skole kommer du fra? Har du lest denne tråden på diskusjon.no? Tror ikke jeg kan svare noe særlig bedre. Word on the street i Ytre Sandviken er at det er en forskjell. Vil også legge til at NHH er blant de strengeste i landet på karakterer (diskusjon.no for kilder), og til neste semester skal de bli enda strengere. Det skal være få som får A, og C skal få bli en god karakter. Kan dog ikke helt se for meg at NHH-studenter er fornøyd med C, så det blir spennende å se hva som skjer (riots?).

Jeg tror ikke du skal se på NHH som en skole der alle er genier og det er umulig å få gode karakterer. Det er ikke nanoteknologi; setter du deg jevnlig ned og leser i boka, gjør oppgaver og er i forelesning skal du nok klare deg fint. Du sier jo at du har karakterene i orden, altså snitt over B, og høy arbeidsvilje. Mitt inntrykk er at det er veldig mange på NHH som er der nettopp fordi de har gode studievaner. Men jeg ble også overveldet over hvor mange intelligente det var der. For meg har det vært veldig positivt: Det inspirerer, motiverer og løfter deg følgelig akademisk.

Er ingen fasitsvar på hvor mye det har å si hvilken skole du er fra. Gjennomgående sier jo folk i avisen at det er selve kandidaten som er viktig, og ikke hvilken skole hun er fra. Men vi ser jo at folk fra NHH har høyere lønn og muligens mer representert i tunge stillinger. Tror du får et litt annerledes nettverk fra NHH enn fra Høgskolen i Toten.

Jeg simpelthen elsker NHH. Anbefaler deg å søke!
Sist endret av Chronic420; 29. mars 2015 kl. 03:00.
Med mindre du kommer fra en skole der de er veldig snille med karakterene, bør forskjellen fra bachelor til master utgjøre en større utfordring enn forskjellen mellom skolene. At det er et mer ambisiøst miljø kommer du nok likevel til å merke.
Trådstarter
2 0
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Hei! Går på NHH. Hvilken masterprofil vurderer du? Det er jo veldig relevant.
Vis hele sitatet...
Straks ferdig med 3 år på HH i Ås (NMBU). Tenker finansiell økonomi eller økonomisk styring!

Frister veldig å søke, selv om jeg er fornøyd med NMBU.

Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Tror du får et litt annerledes nettverk fra NHH enn fra Høgskolen i Toten.
Vis hele sitatet...
Helt klart, haha. NHH stiller nok litt sterkere enn handelshøyskolen i Kautokeino. ;-)

Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Med mindre du kommer fra en skole der de er veldig snille med karakterene, bør forskjellen fra bachelor til master utgjøre en større utfordring enn forskjellen mellom skolene.
Vis hele sitatet...
Er en fin, standard normalfordeling på stort sett alle eksamener. Det trenger likvel ikke nødvendigvis fortelle spesielt mye. Studentmassen er jo ikke like sterke som på NHH og følgelig stilles det vel sikkert ikke like store krav på eksamen. :-)
Her kan du se litt karakterstatistikk fra NHH.

Ås er jo en bra skole! Og tror det er økonomisk analyse og kanskje til en viss grad economics som er veldig tøff på NHH (mye matte). Det er også det jeg har inntrykk av, at det er mer metodefag på NHH. Skal ikke late som om jeg har så mye mer peiling på dette nå, men anbefaler deg NHH! Det er en spesiell følelse å være der. Det er utelukkende økonomistudenter, og skolen er isolert fra studentmiljøet i Bergen så det blir et litt unikt miljø (som på BI bare at NHH har mer tradisjon, studentforeninger; utrolig aktive studenter, og at NHH er bedre heheheh). Lykke til!
Sist endret av Chronic420; 29. mars 2015 kl. 15:59.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Dette er bare sprøyt. NHH er kjent for å være snille med karaktersettingen. Karaktersettingen på NHH og BI minner veldig om karakterinflasjonen i USA.

Kilder: Dagens Næringsliv: Urimelig mange som får karakteren A og B. Universitas: BI og NHH gir flest A-er og B-er.

Strykprosenten på samfunnsøkonomi (UiO, NTNU og UiB) ligger på 20-30%, kontra 0-10% prosent på de økonomiske høyskolene (høyskoler som f.eks. NHH, TØH og BI).

Karakter A og B ved samfunnsøkonomi: ca. 5-15%.
Karakter A og B ved de statlige høyskolene: 30-40%.

Sammenligner man pensumslitteraturen fra de økonomiske høyskolene med samfunnsøkonomisk pensum, så er det som barnebøker å regne.

Miljøet på NHH er veldig homogent. Stereotypien er sann: Streite go-gettere med et felles mål: Bade i penger.
Sist endret av altruist; 23. april 2015 kl. 16:22.