Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 8512
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Jeg driver med paragliding, og er veldig avhengig av vindstyrke og retning.

På ett av mine flysteder er det ett stykke å gå, derfor er det kjedelig med bomtur om vinden står feil.
Hadde vert kjekt med vindmåler oppe på start, men her er det ikke strøm eller nett.
Jeg trenger derfor vindmåler (med retning) som går på batteri med solcelle.
Den må kunne sende info som jeg kan lese av på internett.


Jeg har funnet noe, men det er store systemer med logging av regn, temp, trykk og sånne ting jeg egentlig ikke trenger.

Må selvfølgelig vere billig!
Noen som vet om noe?
Linker?
Hvis du kan se stedet fra et stykke unna, hva med en vimpel?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Ser ikke startstedet nedefra..
Det hadde eventuelt funket med vindpølse og webcam, men det blir kannskje enda dyrere?
microship, gsmchip, simkort, varsling på mobil. profitt
Med google earth, er det ikke slik at det viser konstant oppdaterte bilder av stedet man zoomer inn på? Isåfall vil du kunne se den vindpølsa du snakker om (morsomt navn^^). Men annet enn det vet jeg nok ikke om noe... Kanskje du kjenner noen som bor på et sted hvor de ser stedet?
Nei, bildene fra google earth er nok tatt for lenge siden og viser ikke realtime.

Radiokommunikasjon enten i form av gsm eller et amatørbånd er nok veien å gå her. Interresant prosjekt forresten!
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Det er ingen som ser dit uten å måtte først kjøre ett stykke, så gå ett stykke..
Hadde vert fint med tips her..
Cos, du har vel peil her tipper jeg?
Forslag?
Hvor langt er det opp?
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Jeg driver med paragliding, og er veldig avhengig av vindstyrke og retning.

På ett av mine flysteder er det ett stykke å gå, derfor er det kjedelig med bomtur om vinden står feil.
Hadde vert kjekt med vindmåler oppe på start, men her er det ikke strøm eller nett.
Jeg trenger derfor vindmåler (med retning) som går på batteri med solcelle.
Den må kunne sende info som jeg kan lese av på internett.


Jeg har funnet noe, men det er store systemer med logging av regn, temp, trykk og sånne ting jeg egentlig ikke trenger.

Må selvfølgelig vere billig!
Noen som vet om noe?
Linker?
Vis hele sitatet...
Det var ihvertfall noen kitesurfere som drev og bygget slike for et par år siden, en liten microkontroller med gsm-modem, batteri, solceller og noen billige vindsensorer fra de der hjemme-pakkene.. kostet rundt 5 tusen kroner tror jeg.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Ca 550 moh.
Ikke strøm, eller nett..

Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Det var ihvertfall noen kitesurfere som drev og bygget slike for et par år siden, en liten microkontroller med gsm-modem, batteri, solceller og noen billige vindsensorer fra de der hjemme-pakkene.. kostet rundt 5 tusen kroner tror jeg.
Vis hele sitatet...
Vet du hva dem brukte? Eller er det andre som har peil?
Om det er med cam og vindpølse eller vindmåler er ikke så nøye.
Men jeg må kunne se ca styrke og retning.
Og det må vere billig..!
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Ca 550 moh.
Ikke strøm, eller nett..



Vet du hva dem brukte? Eller er det andre som har peil?
Om det er med cam og vindpølse eller vindmåler er ikke så nøye.
Men jeg må kunne se ca styrke og retning.
Og det må vere billig..!
Vis hele sitatet...
Ja, de brukte sensor-delen fra vindmåleren (tror den kan kjøpes for et par hundre kroner) og koblet denne til en microkontroller (liten chip som kan programmeres.. koster noen hudrelapper) denne ble satt opp til å sende inn vindrapporter hvert kvarter til en server på internett via en gsm-modul (tror du får disse for tusenlappen nå) Ettersom disse greiene brukte veldig lite strøm kunne de kjøres enten fra et bilbatteri som holdt i noen måneder eller ble ladet opp av et solcellepanel.

Tegninger og kildekode for microkontrollerene lå ute på nettet, men jeg finner dem ikke igjen.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Det må vel vere mulig å bruke denne? http://www.sparkfun.com/products/8942
Men videre har jeg ikke peil..
Å få strøm på greiene, enten ved batteri, eller solcelle skal jeg vel klare, men resten blir for avansert for lille meg!
Men jeg er helt sikkert på att dere guruene her inne kan klare dette!
Arduino, GSM og http.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Sitat av Glenni Vis innlegg
Arduino, GSM og http.
Vis hele sitatet...
Det sier meg desverre ikke en ting!
Eg har en slik løsning liggende i deler fremfor meg faktisk

En vindmåler koblet til en mikrokontroller for avlesing og kalkulering av målerdata og gjennomsnittsverdier. En andre mikrokontroller for å styre et GSM modem for opplasting av data regelmessig, samt kontrollere strømstyring og lading. Og et solcellepanel for lading av et 12V blybatteri.

Løsningen er ikke ferdiglaget enda, men eg og en kamerat jobber med å lage en slik stasjon for modellflyplasser. Men ser ingen problem med å bruke den til andre "formål"

Leser av vindhastighet, retning og temperatur.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Aah, det er jo nøyaktig det jeg trenger!
Laget den selv? Hvor mye ble det kostende?
Vi lager de selv ja. Billig er det ikke, dessverre.

Eg har ikke komplett pris klar enda, men en liten oversikt:
Vindmåler: kr 1400,-
Solceller: kr 1000,-
Lader: kr 400,-
Feste for solceller: kr 350,-
GSM modem: kr 1600,-
GSM antenne: kr 500,-
Skap: kr 1000,-
Blybatteri: kr 500,-
Mikrokontroller 1: kr 500,-
Mikrokontroller 2: kr 400,-

Dette er ei grov liste over komponentene som trengs. Totalprisen her ligger på ca 7650. Og så må man regne med litt utgifter til monteringsutstyr, mast, kabler osv.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Spennende!
Mulig å lage en billigverson da?
Er det mulig å bruke denne istedet for den du har brukt?
Sikkerhetsklarert
Billigversjonen blir nok basert på det Glenni var innpå. En Arduino med nettverkstilgang og vindhastighetssensor.

En ethernetutgave har du her:
http://community.pachube.com/arduino/anemometer

Bytt ut ethernetkortet med et 3g kort så har du et utgangspunkt.
Ja. De selger den på Clas Ohlson til ca 300 kr eller deromkring.

I løpet av prosjektet har vi testet mange forskjellige målere og løsninger. Og en ting vi har erfart er at det IKKE er vits i å gjøre det billig. Enten er delene ubrukelige til formålet(gir feilavlesninger, unøyaktige osv) eller så er kvaliteten såpass dårlig at de slites fort. Vi snakker tross alt om utstyr som skal stå utendørs i varme og kulde, i regn og i sol.

Vi har vel vært igjennom 5 forskjellige vindmålere. Den siste vi havnet på er den dyreste av de vi har testet, men langt i fra den dyreste som er å få tak i. Den er derimot veldig god i forhold til prisen, og det er mulig å bytte kulelagre, kopper og værhane enkeltvis. Det er ikke mulig på de fleste billig-modeller da du ofte må bytte hele måleren. Som for eks den fra Clas Ohlson. Den fungerer helt likt som den vi har valgt å bruke, men fryser fast dersom(dvs når) det kommer vann opp i kulelagre når det er kaldt. Så når temperaturen er under 0 så måler den ikke vind. Lite interessant å bruke. I tillegg har den nå, etter 18 måneder i bruk, fått et ødelagt kulelager. Noe som påvirker vindmålingen. Og eg får ikke byttet kulelagre, eg må bytte hele sensoren.

Av GSM moduler finnes det også billige utgaver, men disse har som regel skjøre koblinger(antenne, kommunikasjon og strøm), uvanlige kontakter og høyt strømforbruk. Noe som er kritisk når hele stasjonen går på fornybar energi. Enkelte har også veldig få funksjoner kontra de bedre.

Solceller har vi ikke testet så mange enda. Heller ikke batterier. Vi har valgt en erfaren leverandør og har rådført oss med de, og valgt det billigste alternativet de har foreslått. Dessverre KAN det være at vi må ha større solceller enn det vi har valgt(20W). Solcelleenergi høres veldig enkelt og praktisk ut, men dessverre er det slik at vi bor i Norge hvor det er lite sol. Spesielt på vinteren er det vanskelig å få ladet opp batteriet nok til å klare et par dager uten. Og når det er overskyet mange dager i strekk er det snakk om å spare på den strømmen man kan.

Godt monteringsutstyr er alfa omega for at utstyret skal tåle å stå utendørs. Ved å velge billige modeller så ender man opp med kabler/skap/bokser som ikke tåler UV lys, og blir porøse over tid, skap og bokser som ikke er tette nok og lekker inn vann, hengsler som blir skjeve over tid, låser som ruster osv. Her er det bare å velge rett kvalitet med en gang ellers må man erstatte alt av innholdet etter tid.

Vi er langt i fra ferdige med prosjektet vårt, med prototypen regner eg med at er klar i løpet av en måneds tid. Den skal da monteres opp på en modellflyplass i vinter. Det som blir spennende å se da er om vi får nok sollys så den faktisk kan være i drift 24/7. Alternativet blir at strømstyringen vi lager slår av større deler av stasjonen, og slår seg helt av på kveldstid og nattestid. Ulempen med dette er at vi ikke får trendmålinger med ofte nok oppdateringer. De fleste målingene som rapporteres inn i dag er standard i forhold til metrologisk institutt, som er gjennomsnittsverdier over 10 minutter. Håpet var å kunne rapportere disse inn hvert tiende minutt.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Skjønner hva du mener! Veldig morsomt med noen som har peiling her!

Er helt sikkert lurt å bruke kvalitet på målerutstyret ja.

Når det gjelder moteringsutstyr, skap/boks og sånne ting, så fikser jeg dette billig selv.
Med tanke på solcelle, og sol og sånn, så kommer denne til å bli brukt hovedsaklig om sommeren, og bare når det er godt vær. Er sjelden man flyr om det ikke er sol, fordi vi er avhengig av oppdrift.

Er det mulig så hadde og vert en mulighet å latt systemet slått seg av om natta.

Om du skulle ha gått på sparemodus på det som er mulig, og laget kun det elektroniske, så fikser jeg hardwaren selv.
Hva trur du det kommer til å koste?
Vanskelig å si på pris, siden vi ikke har noe som er "ferdig" enda

Men deres bruksområde virker litt lettere, ettersom dere kun bruker det på sommeren(når det er mest sol) og i godvær(når sola faktisk slipper igjennom). Nattestid er kun interessant for temperaturmåling, men kan naturligvis utelukkes etter ønske.

Det er da to kontrollere som må lages:
- sensorkontrolleren: denne kobles til temperatur og vindsensor og kalkulerer fortløpende måleverdiene samt gjennomsnittsverdier
- hovedkontrolleren: denne henter ut regelmessig målerdata fra sensorkontrolleren, og kobler opp GSM modemet ved behov og overfører informasjonen på gitte intervaller

Årsaken til at vi har gjort det slik er at disse to modulene kommuniserer seg imellom med en protokoll vi har laget(og som kan modifiseres ved å oppgradere programvaren på mikrokontrollerene). Ser vi behovet for å endre sensorkontrolleren, eller bruke en annen vindsensor(anemometer) så trenger vi kun å lage ny sensorkontroller. Og samme når det gjelder hovedkontrolleren. Den er uansett den delen som det er minst sannsynlig vil bli endret i nær fremtid.

Så lenge du/dere er "testbrukere", for å si det fint, så blir det uansett ikke snakk om noe annet enn kostpris. Det dyreste her blir vindsensoren, Davis 7911, og GSM modemet, CEP CT63. Samlet kostpris her ligger på ca 2800-3000,-. I tillegg kommer da kosten for delene til de to kontrollerene. Estimerer vi ca 800 kr for begge to bør vi ha god margin.

Dette forutsetter da at målerdataene blir rapportert inn til våres servere, så lager vi et API grensesnitt hvor du kan hente ut data via(eller vise direkte på nettsiden dere har).

Nettløsningen vi skal lage vil inkludere mulighet for alarmer og regelmessige varslinger. Slik at en eller flere får beskjed når noe er galt eller brukere får beskjed når det er optimale flyforhold. Eg er ikke kjent med den typen bruk som dere har, så eg trenger mye input fra dere på hva det er viktig å måle, og hvordan de henger sammen.

Fremover ser vi for oss å måle duggpunkt, luftfuktighet og trykk. Dette er sikkert noe dere kan dra nytte av
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Dette ha jeg god tru på!

Det er foreløbig bare meg som tenker på dette, men jeg tipper de andre jeg flyr med vil bruke dette og.
Vi er vel i underkant av 10 som bruker flystedet regelmessig.

I utgangspunktet trenger jeg kun vint styrke, og vind retning. Men temperatur, trykk og duggpunkt kan jo vere greit, etterhvert kannskje.

Som du spurte om på PM så trenger vi ikke dette ferdig før til neste sommer.

Hadde vert veldig gøy å sett noen bilder av utstyret om det er mulig.
Her er noen bilder. Måtte bare rydde litt

Her er selve sensorkontrolleren:
http://farm7.static.flickr.com/6151/6270268742_452c849887.jpg

Anemometeret, montert på bordbenet:
http://farm7.static.flickr.com/6111/6270267772_15fd8bc881.jpg

GSM modemet:
http://farm7.static.flickr.com/6091/6270269072_7a2ccd9171.jpg

Solcellepaneler, i to størrelser:
http://farm7.static.flickr.com/6211/6269740129_3ca3a4e240.jpg

Det til venstre er 10W, og for lite. Det til høyre er 20W, og forhåpentligvis stort nok.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Ser flott ut!

Har veldig god tru på att dette kan bli veldig bra!
Om du får till ett bra "produkt" her, så ser jeg ikke bort ifra att andre paraglider piloter/klubber vil ha samme opplegget..!

Boks til elektronikken, og feste for måleren og sånne ting kan jeg fikse selv..
Eg tror nok at potensiale er stort. Det er mange klubber innen luftsport som kan ha nytte av en slik løsning. Spesielt der hvor medlemmene/utøverene må kjøre langt for å fly. Det er da veldig irriterende når man kommer frem og det viser seg at forholdene er dårlige.

Årsaken til at eg begynte med prosjektet er at eg flyr modellfly. Den nærmeste flystripa som tilhører en klubb er ca en times kjøretur unna, og med helt andre vindforhold enn her eg bor. Mao kan det være drittvær her eg bor, men ypperlig forhold på stripa, eller omvendt. Resultatet er at eg sjeldent tar turen, dessverre.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Ja, vet hva du mener!

Vi paraglidere er spesielt avhengige av vindretning.
Om vinden kommer bakfra på start er det bare å gå hjem igjenn.

Hadde vert fint om du kunne satt opp en liten prisoversikt, så jeg vet hva jeg har å forholde meg til...
Prisene på ferdigkomponentene ser du i listen lenger opp. Det som da trengs er vindmåler og GSM modem, i tillegg til sensorkontroller og hovedkontroller. Gitt at du fikser resten selv. Ekstern GSM antenne kan være smør på flesk. Dette må testes før vi er sikre. Pris på disse kontrollerene er vanskelig å si akkurat nå før vi er "ferdige" med versjon 1. Da vet vi akkurat hvilke deler/komponenter vi skal bruke, vi har da designet kretskortene ferdige og fått pris på produksjon av disse. Men grovt sett bør 800 kr dekke kostprisen. Sannsynligvis mindre.

Eg har veldig stor tro på prosjektet, og jo flere det er som tester og gir tilbakemeldinger og forslag til forbedringer, jo bedre blir resultatet. Med andre ord, om flere kunne tenkt seg noe lignende, ta kontakt så blir vi enige om hvordan det gjøres

Eg skal komme tilbake til deg med mer informasjon så snart eg har det. Men som en begynnelse kan du ha følgende i bakhodet:
- Vindmåleren bør monteres et par meter over bakken. Alt over 2-3 meter er bra.
- Skapet utstyret plasseres i må være UV-bestandig, vanntett, låsbart og ha kabelgjennomføringer i bunn.
- Batteriet bør være mellom 7-12Ah, og plasseres i skapet. Dette er primært for at det ikke skal bli for kalt på vinterstid.
- Solcellepanelet må være på ca 20W, 12V. De vi bruker(som det er bilde av over) har vi kun veggfester eller takfester til.
- Solcellepanelet bør vinkles ca 30-45 grader, mot åpent område hvor solen passerer over. Høyere vinkling på vinteren, lavere vinkling på sommeren for best virkningsgrad.
- Dersom solcellepanelet skal monteres på mast kan det være lurt å kjøpe to på 10W i stede for ett på 20W pga mindre overflate = mindre fare med vind(selv om det kan bli et problem uansett). Vi bruker solarlab.se.
Har forklart litt om stasjonen tidligere, og vil nå bare forklare litt kort at there is more to it

Stasjonen skal være uavhengig av fast internetttilkobling og strømtilførsel. Dette gjør at alle, uansett ønsket plassering, kan ha en stasjon som rapporterer inn værdata. Men i tillegg vil vi også lage tilkobling for fast strøm og for fast internett, slik at der dette er tilgjengelig slipper man problemene med manglende sol eller kostnader med GSM-abonnement. Men dette kommer tidligst i versjon to, eller til versjon en, men først etter at vi har noen i drift over tid.

Og når eg sier "rapportere" inn værdata så kommer del to av prosjektet. Stasjonene vil bli laget slik at data lastes opp til våres servere, lagres i databasen vår og hentes ut enten via et API-grensesnitt, via en nettløsning vi lager eller via SMS.

API-grensesnittet skal muliggjør uthenting av målerdata slik at disse for eks kan vises på nettsiden til klubben(eller andre steder). Vi kommer nok til å legge inn litt restriksjoner her slik at ikke hvem som helst kan hente ut målerdata fra hvilken som helst stasjon. Primært av hensyn til at innhenting av data koster penger men også av hensyn til datamengder. Dette er uansett ikke noe vi har låst fast enda, så mulig ting endrer seg. Men muligheten skal vi lage til.

Nettløsningen som brukere kan logge seg på for å se nåværende målerdata. Dette vil primært sett være for administrasjon av stasjoner, målerdata og tilganger, men skal fint kunne brukes som en portal for å se værdata + historikk(som ikke vil være tilgjengelig via API).

SMS tilgang skal gjøre at folk kan sende en tekstmelding og få tilsendt siste værdata for en viss stasjon. I tillegg skal det være mulig å abonnere på data, enten på faste tidspunkt eller ved visse målergrenser. For eks hver torsdag kl fire så får du vite vindforholdene så du kan stikke ut etter jobb. Eller at du får en SMS når vindretning og styrke er ideelt for det du vil drive med. Vi er litt usikre på hvordan vi skal legge opp dette, men mest sannsynlig så vil det være slik at brukere som skal abonnere må registrere seg på nettsiden våres. Dette vil koste penger pr SMS.

Løsningen er pr i dag ikke utviklet ferdig. Vi har på plass løsningen for innrapportering og lagring av data, men ikke prosessering eller visning. Enkelt administrasjonsgrensesnitt av stasjoner er tilgjengelig, men ikke testet så veldig mye(enda). Dette vil det bli utviklet mer på når de første stasjonene er ferdige og rapporterer inn brukbare data
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Dette kommer til å bli utrolig bra! Har stor tro på produktet deres!!
Men seriøst.. flyr dere bare om sommeren??
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Nei? Hva mener du?

Men som paraglider pilot så vil jeg jo holde meg i lufta lengst mulig, da er jeg avhengig av termikk, som skapes av sola. Du vil aldri få termikk over snø, derfor er sommeren best.
Så er det jo best å sitte i 1000 meters høyde om sommeren da.
Hva med å erstatte gsm-modem og kontrollere med en billig android-telefon direkte koblet på vindmåleren?
Veldig god idè

Ulemper eg ser for meg:
- Er mobil er i dag komplisert og ikke laget for "industriautomatikk". Selv om den kan gjøre jobben kan den være ustabil eller tåle mindre.
- Tåler mindre enn hva disse komponentene gjør, både med tanke på temperatur, fukt og støv.
- Færre modeller med mulighet for ekstern antenne på.
- Mange unødvendige funksjoner som kan medføre sikkerhetsrisiko(misbruk av abonnement osv).
- En billig brukbar smartmobil til dette formålet koster i dag ca 3k uten abonnement. Alternativet er kina-kopier.
- Om det er kjent at skapene til disse stasjonene inneholder lett omsettelige mobiler er ikke låsen et stort hinder

Innholdet vi lager i dag har ingen verdi for andre i det hele tatt, med unntak av GSM-modemet. Men siden vi kjøper disse for integrasjon har vi også tilgang til å låse disse ned slik at de kun fungerer med vår mikrokontroller og vårt abonnement(om vi skal gjøre det da).

Eg likte uansett idèen, og vil ha den i bakhodet
Det er ingen tvil om at kvalitet på delene er viktig når det skal stå i værharde omgivelser! Det produktet fra sparkfun så jo faktisk ikke så dumt ut. Sensorene var veldig enkle, bare magnetiske brytere, potmeter og motstander, som jo er positivt. Målerdata er enkelt å lese av med en mikrokontroller. Velg en mikrokontroller med seriell kommunikasjon så bruker du denne http://www.sparkfun.com/products/9427. Da får du mulighet for både internett-data og vanlig "send en sms og få status tilbake på sms" (modulen støtter text-mode sms, som gjør den veldig enkel i bruk).

GSM moduler og telefoner bruker jo litt strøm, så ville brukt litt penger på en strømforsyning, med solceller, av god kvalitet og gode nok spesifikasjoner.

Til slutt må alt puttes i en boks med IP65 eller tilsvarende sertifisering!
Grovt forklart er det er ikke værre nei, og stort sett det vi har gjort

De vindsensorene du linket til er de samme som selges hos Clas Ohlson, og er ikke av god kvalitet. Funksjonsmåten er derimot lik mange andre, og kan fint brukes som et utgangspunkt og deretter oppgradere ved behov eller feil.

Evalueringskortet du linket til har ingen GSM modul. Prisen for disse samlet kommer da på ca 700 kr pluss moms.

Bare for å påpeke en del vurderinger som er blitt gjort i forhold til utstyr.

En del billige GSM moduler har en begrenset temperaturtoleranse. Som eksempel har SM5100B oppgitt toleranse mellom -10 og +40 grader celsius. Modulen vi har valgt, CT63, har oppgitt -40 til +80. I drift.

De billigere modulene bruker også mer strøm. SM5100B har oppgitt ca 7mA gjennomsnitt i Idle, uten GPRS kontakt. Mens CT63 klarer så lite som 1mA i gjennomsnitt, med GRPS kontakt(aktiv forbindelse, ingen trafikk).
Sitat av nomore Vis innlegg
Grovt forklart er det er ikke værre nei, og stort sett det vi har gjort

De vindsensorene du linket til er de samme som selges hos Clas Ohlson, og er ikke av god kvalitet. Funksjonsmåten er derimot lik mange andre, og kan fint brukes som et utgangspunkt og deretter oppgradere ved behov eller feil.

Evalueringskortet du linket til har ingen GSM modul. Prisen for disse samlet kommer da på ca 700 kr pluss moms.

Bare for å påpeke en del vurderinger som er blitt gjort i forhold til utstyr.

En del billige GSM moduler har en begrenset temperaturtoleranse. Som eksempel har SM5100B oppgitt toleranse mellom -10 og +40 grader celsius. Modulen vi har valgt, CT63, har oppgitt -40 til +80. I drift.

De billigere modulene bruker også mer strøm. SM5100B har oppgitt ca 7mA gjennomsnitt i Idle, uten GPRS kontakt. Mens CT63 klarer så lite som 1mA i gjennomsnitt, med GRPS kontakt(aktiv forbindelse, ingen trafikk).
Vis hele sitatet...
Leste visst ikke hele produktbeskrivelsen nøye nok, det var uten modul ja! Strømforbruk er vel alfa/omega når det drives via solceller, så det er som du sier lurt å ikke velge fra nederste hylle her. Sparkfun er jo stort sett en butikk for lavpris moduler til hobby og evaluering. Men i samme tankebane som du nevnte, man kunne evaluert produktet med GSM modulen fra sparkfun, så byttet over til noe med bedre toleranser hvis produktet skulel gått kommersielt. UART og AT kommandoer er jo stort sett de samme overalt
Eg liker SparkFun, og bestiller regelmessig deler derifra. Noen av disse går i denne løsningen. Men GSM modulene de selger er mer beregnet på integrering i selve kretskortet, og ikke som en selvstendig enhet som tåler industribruk. Med andre ord, mer for utviklingsbehov, testing og hjemmeelektronikere(som meg).

Tro meg. Vi har brukt mye penger på GSM moduler vi ikke bruker. Og i løpet av testingen så er det blitt avdekket at GSM AT-kommandoer ikke bare er AT-kommandoer(slik vi trodde). To forskjellige produsenter kan støtte grunnleggende AT-kommandoer, og fungere likt på disse. Men så bruker de forskjellige standarder på GPRS-kommunikasjonen, som et eksempel(og det vi har bannet over et par ganger). Dette har resultert i at vi har måttet sammenligne dokumentasjonen på AT-kommandoene og ikke minst "simulere" kommunikasjonen uten å kaste bort penger på å kjøpe en modul, for å se om det kan brukes slik vi tenker.

Så når dette var klart som en dag gikk det også opp for oss at vi må velge en modul som vi vet er på markedet om 2-3 år, så alt arbeid ikke er bortkastet. Den første modulen vi hadde planer om å bruke, en Telit GM862 Dual-Band modul uten GPS, er nå ikke lenger å få kjøpt hos de som vi kjøpte den hos(det er dermed ikke sagt den er umulig å få tak i, men gjør det til en utfordring med tanke på leverandøravtaler). Man får en bedre modell, men som er dyrere og har høyere strømforbruk.

Så fant vi en produsent som virker solid, har flere modeller med samme AT-kommandosett og en leverandør som har disse fast i sitt sortiment. De er beregnet på industrimarkedet, og er avhengig av tillit fra sine kunder til at de leverer kompatible produkter i lang tid. I tillegg har vi valgt å satse på en modul som har TCP/IP støtte innebygget, med HTTP-protokoll-forståelse. Noe som har resultert i at vi kan fortelle modulen "koble til internett til denne serveren, og post disse dataene". Og så gjør den det. Uten å bruke nevneverdig strøm

Pr i dag bruker vi RS232 12V-signaler mellom kontroller og modul. Noe som er upraktisk og krever litt mer komponenter og øker strømforbruket noe. Den modulen vi har valgt kan kanskje bli levert med støtte for UART/TTL direkte, eller via I2C/SPI. Noe som gjør at vi ikke trenger å konvertere 5v signalene til 12v, for deretter at modulen konverterer tilbake igjen. Dette er og et pluss. De fleste GSM modulene SparkFun leverer krever noe så ukurrant som 3.8v til forsyning, og 3v på TTL kommunikasjonen. Da måtte vi ha enten benyttet et upraktisk stort evalueringskort som tar alt opp til 12v, eller måtte ha utstyrt kontrolleren vår med regulator for både 5v og 3.8v regulatorer, og RS232 signalnivå regulatorer. Dette høres kanskje lett og ukomplisert ut, noe det grovt sett også er, men i bakhodet er vi nødt til å ha at neste modul kanskje ikke går på 3.8v, og alt dette av ekstrautstyr faktisk krever sin del av strømforbruket.

Eg skal ikke fremstå som noe geni på elektronikk eller en stakkars uvitende kar som blir tvunget til å finne umulige løsninger. Tvert i mot. Vi synes dette er gøy, og dette er store deler av grunnen til at vi gjør det. Finne løsninger på utfordringer man ikke trodde var der. Sammen føler eg at vi har god kontroll på elektronikk, men terskelen på dette prosjektet er ikke værre enn at hvem som helst andre med inspirasjon og ønske om å gjøre det, med litt grunnkunnskaper, hadde klart tilsvarende.

Dette er ikke en unik revolusjonerende, banebrytende værstasjon som er så solid og strømgjerrig at den overlever alle ugjestfrie miljø og nesten produserer strøm. Det er mange tilsvarende prosjekter der ute. Men eg vil få frem at vi faktisk har lagt ned en del penger, tid og ressurser i å få dette til. Og gøy har det vært

Og innleggene mine her er ikke et forsøk på å forsvare løsningene våres med nebb og klør, som om de var de eneste mulige løsningene på utfordringene. Men heller et forsøk på å komme med vår vurdering av valgene vi har tatt. Håper ingen føler at meningene sine blir skutt ned. Det er ikke meningen.
Har ikke så mye å tilføye, enn at det virker som et kult prosjekt Skulle ønske jeg hadde litt mer kunnskap til å lage tilsvarende prosjekter.
▼ ... over en uke senere ... ▼
noname;
gsm modulene som selges på sparkfun er jo ikke produsert for hobby-/prototyp marked? Svært lite elektronikk er akkurat det. Det finnes jo mange forskjellige omgivelser du kan putte et komponent i, militært, bil, industri... Det er snakk om å velge elektronikken med riktige spesifikasjoner på temperatur og nøyaktighet (og spesifikiasjoner ellers), så kapsle det inn for diverse fukt-omgivelser. Mulig jeg bare ramser opp ting du vet, men synes noe sparkfun gjør bra er å lete frem og gjøre ellers dyre og vanskelig tilgjengelige komponenter lette å få tak i.

Hvis modulen bruker +-12v på seriell-komm. så er det vel egentlig beregnet på PC-bruk, ikke i embedded systems, og dermed ikke det idelle valget til applikasjonen deres? Som du også påpekte.

Sitter selv med et GSM prosjekt for tiden, bruker AT kommandoer direkte på TTL/UART mot en gammel siemens mobiltelefon. Telefonen må ha en spenning på ca 3.8 volt fordi det er det NiCd batteriet som satt i den før hadde, mens TTL nivået på UART er 3.3v. Jeg vurderte en level-shifter på Rx-Tx linjene (dobbel 74ls04 for å skifte opp, spenningsdeler på vei ned), men om man kikker i spesifikasjonene på mikrokontroller, og tester litt med telefonen, så fant jeg ut at threshold på pinnene aldri oversteg max eller min om jeg tilførte 3.8v til både mikrokontroller og telefon samtidig (telefon vil da Tx 3.3v, mikrokontroller vil Tx 3.8v). Med en enkelt forsyningsspenning er designet mye lettere å endre på senere, når bare en regulator må byttes ut? Noen passive komponenter må jo byttes ut, men ingen kretsdesign-endringer.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
gsm modulene som selges på sparkfun er jo ikke produsert for hobby-/prototyp marked? Svært lite elektronikk er akkurat det. Det finnes jo mange forskjellige omgivelser du kan putte et komponent i, militært, bil, industri... Det er snakk om å velge elektronikken med riktige spesifikasjoner på temperatur og nøyaktighet (og spesifikiasjoner ellers), så kapsle det inn for diverse fukt-omgivelser. Mulig jeg bare ramser opp ting du vet, men synes noe sparkfun gjør bra er å lete frem og gjøre ellers dyre og vanskelig tilgjengelige komponenter lette å få tak i.
Vis hele sitatet...
Enig. Lite presist utrykk, og til dels feil. De produktene de selger er ikke produsert for hobby og prototype markedet, men dette er primærgruppen som Sparkfun selger til. Forskjellen ligger i dokumentasjon som er tilgjengelig(som Sparkfun bommer på fra tid til annen), forutsigbarheten i deletilgangen er lav(de kjøper inn fra andre distributører som bytter produktene ut etterhvert) og tilgangen på ettertraktede produkter er varierende. En Telit GM862 modul er lik om du kjøper den fra Sparkfun, digikey eller farnell, men det er større sannsynlighet for at du får samme produkt fra farnell etter to år, enn hos Sparkfun. Og skulle farnell ha byttet ut produktet er det STOR sannsynlighet for at de har lagt inn en erstatning som enten kan ta over direkte, eller kun med små variasjoner.

Sitat av wanna-b Vis innlegg
Hvis modulen bruker +-12v på seriell-komm. så er det vel egentlig beregnet på PC-bruk, ikke i embedded systems, og dermed ikke det idelle valget til applikasjonen deres? Som du også påpekte.
Vis hele sitatet...
Nja. Eg skal ikke påberope meg ekspertkunnskaper her, men RS232 i seg selv er 12v som standard. Bruker noe RS232, så bruker det pr definisjon 12v signallogikk. Også i embedded systemer. Avviker det fra 12v mener eg det skal hete UART/TTL og/eller være oppgitt signaltoleranse. Forskjellen er, for vår del, behov for ekstra komponenter som omformer signalet unødvendig. Ser vi bort fra dette er modulen vi har valgt perfekt pga innkapsling, tilgang og størrelse. Og om vi får den modulen vi har med TTL tilgang, så er alle bekymringer løst

Sitat av wanna-b Vis innlegg
Sitter selv med et GSM prosjekt for tiden, bruker AT kommandoer direkte på TTL/UART mot en gammel siemens mobiltelefon. Telefonen må ha en spenning på ca 3.8 volt fordi det er det NiCd batteriet som satt i den før hadde, mens TTL nivået på UART er 3.3v. Jeg vurderte en level-shifter på Rx-Tx linjene (dobbel 74ls04 for å skifte opp, spenningsdeler på vei ned), men om man kikker i spesifikasjonene på mikrokontroller, og tester litt med telefonen, så fant jeg ut at threshold på pinnene aldri oversteg max eller min om jeg tilførte 3.8v til både mikrokontroller og telefon samtidig (telefon vil da Tx 3.3v, mikrokontroller vil Tx 3.8v). Med en enkelt forsyningsspenning er designet mye lettere å endre på senere, når bare en regulator må byttes ut? Noen passive komponenter må jo byttes ut, men ingen kretsdesign-endringer.
Vis hele sitatet...
Dette er en populær måte å gjøre det på

Ulempen er tilgangen på gamle telefoner og tilliten til holdbarheten. En gammel mobil har allerede ofte 5-6 år på baken(spesielt de med RS232 direkte), og dette er over forventet levetid på de fleste mobiltelefoner. Å da basere seg på å bruke disse i utendørsstasjoner i flere år fremover er risikabelt. Og hvor får man 20 slike telefoner fra, like? Og hva gjør man når den ene ryker etter to år og man ikke får tak i ny lik?

Å bruke en mobil på et enkeltprosjekt fungerer ypperlig, hvor man kan tilpasse seg ny telefon dersom den gamle ryker. Eg har selv brukt dette på SMS-løsninger før, og disse kjører enda(men av og til må telefonen byttes).

Vi sikter høyt, og om vi om tre år sitter med 18 værstasjoner så kan vi ikke sitte med 18 ulike værstasjoner hvor den ene har en Nokia 5110 med kabel direkte, tre med Nokia 6110 med ullike kabler osv. Vi må vite at alle 18 er like, evnt delt opp i versjoner. Men allikevel standardisert. Og samtidig krever det at delene vi bruker er å få tak i om to år. Vi kan ikke bestille inn 50 stk GSM moduler i dag til kr 1400 pr stk, og sitte med disse på lager til vi får solgt alle. Derfor må leverandøren vår gjøre det

Og om vi leverer 15 stasjoner og så oppdager at vi ikke får tak i en spesifik del lenger, så kan vi heller lage versjon 2 av den delen, men da med samme krav til deletilgang som før, så vi slipper å lage 4 versjoner i løpet av et år pga ustabil deletilgang. Og da blir stasjon 16 og fremover versjon 2
Sitat av nomore Vis innlegg

Nja. Eg skal ikke påberope meg ekspertkunnskaper her, men RS232 i seg selv er 12v som standard. Bruker noe RS232, så bruker det pr definisjon 12v signallogikk. Også i embedded systemer. Avviker det fra 12v mener eg det skal hete UART/TTL og/eller være oppgitt signaltoleranse. Forskjellen er, for vår del, behov for ekstra komponenter som omformer signalet unødvendig. Ser vi bort fra dette er modulen vi har valgt perfekt pga innkapsling, tilgang og størrelse. Og om vi får den modulen vi har med TTL tilgang, så er alle bekymringer løst
Vis hele sitatet...
Enig her og, men det er ikke til å legge skjul på at +-12V signaler sjeldent forekommer i innebygde systemer som ikke skal kommunisere med PC på rs232? Hvilken modul bruker dere (den har sikkert en 5->12v converter innebygd)?

Sitat av nomore Vis innlegg
Dette er en populær måte å gjøre det på

Ulempen er tilgangen på gamle telefoner og tilliten til holdbarheten. En gammel mobil har allerede ofte 5-6 år på baken(spesielt de med RS232 direkte), og dette er over forventet levetid på de fleste mobiltelefoner. Å da basere seg på å bruke disse i utendørsstasjoner i flere år fremover er risikabelt. Og hvor får man 20 slike telefoner fra, like? Og hva gjør man når den ene ryker etter to år og man ikke får tak i ny lik?

Å bruke en mobil på et enkeltprosjekt fungerer ypperlig, hvor man kan tilpasse seg ny telefon dersom den gamle ryker. Eg har selv brukt dette på SMS-løsninger før, og disse kjører enda(men av og til må telefonen byttes).

Vi sikter høyt, og om vi om tre år sitter med 18 værstasjoner så kan vi ikke sitte med 18 ulike værstasjoner hvor den ene har en Nokia 5110 med kabel direkte, tre med Nokia 6110 med ullike kabler osv. Vi må vite at alle 18 er like, evnt delt opp i versjoner. Men allikevel standardisert. Og samtidig krever det at delene vi bruker er å få tak i om to år. Vi kan ikke bestille inn 50 stk GSM moduler i dag til kr 1400 pr stk, og sitte med disse på lager til vi får solgt alle. Derfor må leverandøren vår gjøre det

Og om vi leverer 15 stasjoner og så oppdager at vi ikke får tak i en spesifik del lenger, så kan vi heller lage versjon 2 av den delen, men da med samme krav til deletilgang som før, så vi slipper å lage 4 versjoner i løpet av et år pga ustabil deletilgang. Og da blir stasjon 16 og fremover versjon 2
Vis hele sitatet...
Det er ikke et kommersielt prosjekt! Hehe. Telefonen er en gammel siemens MC60, tok meg en del eksperimentering på div mursteinstelefoner jeg hadde liggende, men fant ut at denne var enklest. Nokia vil du nok holde deg unna om du liker standard UART.. De bruker noe F- og M-bus protokoller som jeg aldri gadd å sette meg inn i. De telefonene jeg vet om med direkte rs232 kabeltilkobling har faktisk level shifter i USB pluggen, så det sitter TTL i selve kontakta på telefonen!
Sist endret av wanna-b; 4. november 2011 kl. 22:08.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Enig her og, men det er ikke til å legge skjul på at +-12V signaler sjeldent forekommer i innebygde systemer som ikke skal kommunisere med PC på rs232? Hvilken modul bruker dere (den har sikkert en 5->12v converter innebygd)?
Vis hele sitatet...
Modulen vi bruker er en CEP CT63 GSM modul. Den har en RS232 port, men kan også bestilles med I2C protokollen, som er 5v. Etter litt diskusjon med leverandøren så tror eg det skal la seg gjøre å få denne i TTL-nivåsignaler i stede for 12v. Men, det er ikke udelt positivt.

Fordelen blir at vi slipper å konvertere det opp til 12v fra kontrolleren vår, for at GSM-modulen så konverterer det ned igjen. Ulempen er at 99% av industri GSM-moduler leveres som standard med RS232, og om vi da må bytte til en annen modul senere er vi nesten garantert at den kommer med RS232, og kan kobles direkte på. Unntak finnes, hvor de leverer forskjellige modeller til forskjellige områder, men RS232 er definitivt vanligst og har størst utvalg.

Som et eksempel. Om vi ser på modulene de selger på Sparkfun nå så har de to å velge mellom. SM5100B og ADH8066. Begge disse kan brukes til vårt formål, inkludert de som de hadde før, Telit GM862, GM863 og GM864.

Når vi kjøpte testmodulen vår, GM862, var det ikke varslet om at produktet var på vei ut. Allikevel var de forduftet etter noen måneder. Og når det nå ikke lenger er i sortimentet hos de, så er det heller ingen nye produkt som har like spesifikasjoner som erstatning. Til sammenligning kan eg hos Elfa se hvilke moduler som er på vei ut og, som oftest, hvilke produkt som enten er drop-in replacement eller nesten lik. Skal vi gjøre det seriøst er det faktisk viktig å ha den forutsigbarheten.

SM5100B vil ha 3.3v til 4.2v som forsyning, anbefalt 3.6v, mens ADH8066 går fra 3.4v til 4.5v, 4v anbefalt. Mao litt differanse. GM862 skulle ha 3.3v på forsyning, og 3.8v på signal. De andre skal ha 3v. Alt dette er i grunn flisespikeri, men CT63 modulen vi sitter med er helt standardisert. 12v inn på PSU og RS232 på kommunikasjon. Forsvinner den er det ørten nye tilsvarende å velge fra.
▼ ... flere år senere ... ▼
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Jeg falt for denne løsninga...
Holder på å montere den nå
http://holfuy.hu/en/index.php
Hvor bor du? På mange flysteder er det allerede vindmålere montert på toppen eller nabotopper. Ta kontakt med din lokale PG klubb
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Det er jeg som er min lokale PG klubb...
Jeg sitter i styret, og vi bestemte oss for å skaffe to værstasjoner på våre to mest brukte starter.
Jeg har kjørt igang stasjonene nå, så skal jeg opp og montere den ene idag.
Haha, ok, da så. Av nysgjerrighet, hvor i landet er det?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Nordmøre..