Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1728
Hei!

Jeg bare lurer på om det er noen som vet hvor lang tid det normalt tar å få tilbakemelding etter man har sendt hardware ( i mitt tilfelle er det ASUS-skjermkort) inn til undersøkelse og eventuelt reparasjon når man bruker garanti og sender inn til nettbutikken det er kjøpt fra?

9-10 uker?
I forhold til reklamasjon så er det maks 4-6 uker selger/verksted har på seg til å gjennomføre avhjelp. Normalt sett 4-5 uker og har du fått tilbud om lånegjenstand så kan man strekke det mot 6 uker og kanskje noe over, men ikke mye.

Garanti går mye på det samme da man i Norge må tilby bedre vilkår på garantien man tilbyr. Da holder det med andre ord ikke å ha garanti som tar lengre tid enn lovpålagte reklamasjonsvilkårene.
9-10 uker er alt for lang tid. Da ville jeg krevd omlevering / heving.

Feilretting skal skje innen "rimelig" tid og selv om det er et litt ullent begrep vil det sjelden eller aldri kunne være over 4 uker ved feilretting av mangler ved forbrukerkjøp.
Tusen takk for svar!

Skjermkortet mitt ble sendt inn inn til dustinhome dagene før julaften, så jeg forventet ikke at det skulle skje så mye akkurat i den perioden, men etter å ha sendt masete eposter har jeg fått vite at de sendte det videre til serviceverksted den 15. januar. Litt usikker på hvor nedtellingen begynner, men sendingen til verksted er i seg selv over 5 uker siden.

Problemet var forsåvidt at den ene vifta begynte å lage mye støy, som jeg trodde kunne være på grunn av slitt kulelager.

Kan jeg bare skrive at jeg krever..? Har jeg rett til å bestemme hvorvidt kjøpet skal bli hevet eller produktet omlevert?
Dagene begynner å telle fra når du gir melding til selger om mangelen. Dvs når du først kontaktet Dustin om at produktet hadde en mangel og du ville ha dette reparert.

Du kan i teorien selv velge, men hva du har krav på er og litt avhengig av kostnaden dette gir selger.
Tusen takk, mister!

Grafikkortet er ute av produksjon. Vet du om omlevering gjelder nytt produkt av lik kvalitet som det forrige, eller om det er snakk om lignende produkt av verdi tilsvarende den originale kjøpesummen?

Altså, hvis det går på lik kvalitet, lønner det seg sikkert å prøve å få den originale kjøpesummen tilbake, siden man får litt bedre maskinvare for pengene nå til dags.
Det vil gå på ytelse, ikke pris som er relevant dersom det er snakk om omlevering. Du skal ha et produkt som er minst like bra som det du hadde.

Jeg er ikke enig i at tiden brukt på utbedring av feil nødvendigvis starter i det du tar kontakt første gang, man må i alle fall trekke fra for eventuell tid kunde har brukt på å sende inn produktet (altså dersom kunde har ventet to uker med å gå på postkontoret og postlegge produktet så kan man ikke si det har gått to uker med reparasjonstid).

Hvor gammelt er produktet? Dersom du krever heving kan selger teoretisk trekke deg for levetiden til produktet, mot å betale deg renter av beløpet, og litt etter forventet levetid kan det slå ut både positivt og negativt for deg. I de fleste tilfeller vil nok ikke selger ta seg bryet med dette, men det kan være greit å vite om.
Sist endret av Cikey; 24. februar 2015 kl. 13:13.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Jeg er ikke enig i at tiden brukt på utbedring av feil nødvendigvis starter i det du tar kontakt første gang, man må i alle fall trekke fra for eventuell tid kunde har brukt på å sende inn produktet (altså dersom kunde har ventet to uker med å gå på postkontoret og postlegge produktet så kan man ikke si det har gått to uker med reparasjonstid).
Vis hele sitatet...
Det finnes nok tilfeller med behov for vurdering ja, men så lenge forbruker ikke har brukt unødig lang tid på prosessen så vil det være naturlig å både inkludere frakttid og ikke minst tid selger bruker på å svare på første henvendelse.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Hvor gammelt er produktet? Dersom du krever heving kan selger teoretisk trekke deg for levetiden til produktet, mot å betale deg renter av beløpet, og litt etter forventet levetid kan det slå ut både positivt og negativt for deg. I de fleste tilfeller vil nok ikke selger ta seg bryet med dette, men det kan være greit å vite om.
Vis hele sitatet...
Takker dere begge for svar! Skjermkortet mitt ble bestilt i september 2013, altså for ett og et halvt år siden. Garanten varer i 3 år, så da er det igjen lenge både på garantitiden og levetiden på skjermkortet.

Skal jeg forstå deg sånn at beløpet ved heving noen ganger bare reflekterer det som er igjen av den forventede levetiden på produktet (med renter), slik at erstatning ikke skal dekke den tiden man har hatt et fungerende produkt?
Ved heving av kjøpet så ender man som regel opp med en av to resultater.

1) Full tilbakebetaling av kjøpesum. Enkelt og greit.

2) Kjøpesum - bruksfradrag + renter fra kjøpstidspunktet. Litt mer kalkulasjon og kan av og til slå ut positivt for kjøper, men som regel får du noe mindre igjen enn det du kjøpte produktet for.

Men for egen del(og andres), skill på dette med garanti og reklamasjon. Hold det til reklamasjonen som er lovfestet via forbrukerkjøpsloven. Dette gir deg gode rettigheter som forbruker.
Bare for å avklare så vil et eventuelt fradrag fra kjøpssum være beregnet ut fra levetid. På mobiltelefoner er denne beregnet til fire år (ja, samtidig som man satte reklamasjonsretten til fem år kom de frem til at levetiden var fire, men mulig de har endret på det nå) noe som fører til 25% fratrekk pr år. På TV er levetiden beregnet til å være ti år, og fradraget altså kun 10% pr år.

Morarenten ligger vel på omtrent 10% pr år så da forstår man at på TV får forbruker tilbake full kjøpesum uansett, mens på mobil ender man ut med å få lite igjen etter noen år.

Videre er det ikke spesielt avgjørende for kunde hvorvidt han henviser til garanti eller reklamasjon ettersom en garanti aldri kan gi dårligere vilkår enn reklamasjonsretten. Altså vil TS kunne kreve det som dekkes av reklamasjonsretten uansett.
Sitat av nomore Vis innlegg
Men for egen del(og andres), skill på dette med garanti og reklamasjon. Hold det til reklamasjonen som er lovfestet via forbrukerkjøpsloven. Dette gir deg gode rettigheter som forbruker.
Vis hele sitatet...
Takker!

Er litt forvirret om det å skille mellom garanti og reklamasjon: Hvis jeg i første henvendelse til kundeservice har påpekt feil, vist til garanti og ønske om å få reparert eller erstattet produktet, teller det da som en garantisak og ikke reklamasjon, sånn at forbrukerkjøpsloven ikke er like gjeldende?

Noen jeg kjenner sa at serviceverksteder nedprioriterer og bruker mye lengre tid på garantisaker enn vanlige reparasjoner, ettersom de ikke tjener penger på garantisaker. På en annen side ble det sagt i din første post at garanti skal ha bedre vilkår enn det som er lovpålagt for reklamasjon, inkludert tiden det skal ta å behandle saken.

Har jeg ikke samme rettigheter i en garantisak?

Sitat av Cikey Vis innlegg
Videre er det ikke spesielt avgjørende for kunde hvorvidt han henviser til garanti eller reklamasjon ettersom en garanti aldri kan gi dårligere vilkår enn reklamasjonsretten. Altså vil TS kunne kreve det som dekkes av reklamasjonsretten uansett.
Vis hele sitatet...
Det var det jeg trodde. Altså kan jeg vise til forbrukerkjøpsloven og vilkårene for reklamasjonssaker hvis jeg blir nødt til å kverrulere
Sist endret av Nocturnalis; 25. februar 2015 kl. 00:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.