Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4631
Tele2 kjøper opp Network Norway, så 2 operatører i Norge har måtte ta et valg mellom å fortsette med Telenor, eller bytte over til Netcom - begge har valgt siste.

De 2 operatørene det gjelder er MyCall, og , som alle vet, OneCall. Med dette er det mange som bytter operatør nettopp fordi Netcom ikke har så god dekning som de lover - vertfall ikke lengre nord i Norge eller i utkantstrøk.

Dere kan sammenligne 3G/4G kartet til Telenor mot Netcom og bedømme selv.

På bakgrunn av dett er det mange som bytter operatør i disse dager, og det jeg ser er mye tilbakemeldinger på hastighetene de forskjellige operatørene tilbyr kundene sine - det ønsker jeg å ta en debatt på her i dag.

Her har jeg hentet ut en liste av operatører med hastighet de kan levere og hvilket nettverk de benytter seg av.

Kode

Operatør                Mbit      Nettverk
Altibox Mobil Tale        14      Telenor
Banzai                5 - 80      Netcom
Chess abonnement          80      Netcom
Chess kontant             10      Netcom
Chili mobil                6      Telenor
Djuice               10 - 20      Telenor
Hello                 6 - 20      Telenor
MyCall                     0.384  Telenor/Network Norway*
Netcom               10 - 40      Netcom
NextGenTel            5 - 40      Netcom
One Call                  21      Telenor/Network Norway*
Talkmore             20 - 40      Telenor
Tele2                20 - 40      Netcom/Network Norway**
Telenor Kontant            6      Telenor
Telenor Mobil        10 - 40      Telenor
Telio                10 - 40      Netcom
Telipol               6 - 40      Telenor
Ventelo                    8      Telenor
Xito                       6      Telenor
* Går over til Netcom i løpet av første kvartal 2015
** Netcom kjøper opp Tele2/Network Norway

All informasjon er hentet fra denne abonnementoversikten, en side som ble opprettet etter at PT la telepriser.no på is.

-----------------------------------------------------------------

Hvilken operatør har du i dag; er du fornøyd?

> [COLOR="DimGray"]Jeg har OneCall og har ikke tenkt å bytte enda selv om jeg bor i Nord-Norge, om jeg finner ut at det blir problem med dekning når jeg beveger meg bort fra tettsted kommer jeg nok til å bytte. Har ikke sett for meg ny operatør enda.[/COLOR]

Hva mener du om hastighet på mobildata?

> [COLOR="DimGray"]Så lenge responstiden er lav og jeg får lastet inn bilder på facebook eller snap uten å må vente noe særlig på at innholdet skal lastes ned er jeg fornøyd til. Systemoppdateringer og generell nedlasting (applikasjoner m.m.) gjør jeg bare over trådløsnett (hjemme eller jobb).[/COLOR]

Vil du ha raskere hastighet eller mer inkludert mobildata?

> [COLOR="DimGray"]Jeg har flere ganger sett meg nødt til å doble pakken på grunn av streaming av musikk med spotify, så mer mobildata enn høyere hastighet for min del vertfall.[/COLOR]

Hva mener du? Har du andre innspill? Kjør debatt!
Jeg har Netcom, og det har jeg hatt de siste årene. Er storfornøyd og har så godt som alltid bedre dekning enn vennene mine, eller minst like bra. Nå skal det sies at jeg er lite ute og går i skog og mark, men på Østlandet og i Trondheim er det suverent.

Hastigheten er veldig bra, alt går som regel veldig fort. Unntaket er de få gangene jeg har edge på øde landeveisstrekninger. Speedtest.net-appen sa nå at jeg har : ping;47 download;42,75 upload;11,85.
Det er ofte jeg bytter over til 4g fordi skolenettet eller wifi i hybelen er tregere.
For min del trenger jeg ikke høyere hastighet, youtube, spotify, alt går mer enn fort nok. Har 3gig i måneden per i dag, og det holder som regel. Har gått tom 4 dager før ved et par anledninger, men da er det alltid fordi jeg har glemt å bytte til wifi før jeg har sett lenge på youtube.

Personlig føler jeg at mange klager på Netcom kun for å klage, fordi de alltid har hatt Telenor. Kan selvsagt være at det er veldig mange som har bruk for dekning i skogen og nord for Tronheim, men i min erfaring, til mitt bruk er NetCom alltid best
Sikkerhetsklarert
Får ofte 50-60mbit ned på 4G med mitt telenor abb. Kommer ann på dekningen, men jeg tror de capper det på rundt 60.
Unntaket er på Telenor Arena, der har jeg fått 80.
Er meget godt fornøyd med Banzai 4G, betaler 229,- for 5GB pr mnd.
Det som er fint med Banzai er at de ikke har noen throttle på datahastigheten og jeg får jevnlig resultater på opp til 100Mbit når jeg er hjemme (bor rett ved en basestasjon)
Ridder av 1. klasse
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Får ofte 50-60mbit ned på 4G med mitt telenor abb. Kommer ann på dekningen, men jeg tror de capper det på rundt 60.
Unntaket er på Telenor Arena, der har jeg fått 80.
Vis hele sitatet...
Telenor sitt 4G nett er låst på 100mbit, men da må du omtrent være alene på basestasjonen, for å oppnå den hastigheten.

Har selv hatt Onecall de siste årene og har stortsett hvert fornøyd med de. Blir spennende å hvordan det blir, når de nå skal gå over til å bruke netcom sitt nett. Har også et abonnement hos ICE.net på mobildata, som jeg også har hvert veldig fornøyd med.

Hastigheten jeg får hos Onecall har stortsett hvert helt grei, i forhold til det behovet jeg har hatt.
Hos ICE.net ligger hastigheten på 4-8Mbit, det fine med ICE.net er at de har dekning endel plasser der ingen andre har, men det går jo selvfølgelig på bekostning av hastigheten. Men tenker det er bedre å ha tregt nett, enn å ikke ha nett.

Tror jeg ville valgt mer datatrafikk fremfor høyere hastighet, men det er nok litt avhengi av hva du bruker internett til.
Jeg for min del bruker det stortsett kun i jobbsammenheng.

Det blir jo spennende å se hva som skjer i fremtiden. ICE.net holder jo på å legge over til 4G nå, i tillegg blir 700 mhz utredet for å brukes til mobiltbredbånd. Telenor og Telia Sonera har jo lisens på 900 mhz frem til slutten på 2017, så da spørs det hva som skjer når den lisensen går ut.

Når det gjelder de flotte dekningskartene til Telenor og Netcom, så kan de egentlig ta og tørke seg en viss plass med de... Ser utrolig flott ut på dekningskartene, men etter min erfaring er det langt i fra virkelighet. Er fortsatt mange plasser i Bergens område, der du havner på Edge eller 3G, selv om det står på dekningskartene at det er 4G der...
Sist endret av Mchjort; 28. januar 2015 kl. 19:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
waf
Ocupado...
waf's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Er fortsatt mange plasser i Bergens område, der du havner på Edge eller 3G, selv om det står på dekningskartene at det er 4G der...
Vis hele sitatet...
Bergen er et fantastisk eksempel på dette, fordi det står tilstrekkelig med antenner rundt om - problemet er å komme til i alle kriker og kroker. Byen har faktisk flere dødsoner nettopp fordi signalet rett og slett ikke klarer å nå frem mellom bygninger og terreng.
Ridder av 1. klasse
Ja, Bergen er nok et godt eksempel, derfor det blir spennende å se hva som skjer med 700 mhz.
Telenor spesielt overdriver til de grader på dekningskartet sitt, Netcom er faktisk litt mer realistisk når det kommer til dekningskartet. Men så har jo Netcom etterhvert knekt Telenor på dekning, så trenger ikke å lyge på seg noe på dekningskartet.

Har hatt så mye problemer med 4G nettet i Bergen, at jeg rett og slett har slått av 4G på mobilen.
Opplever at jeg stadig mister dekningen, siden telefonen på død og liv skal kjøre 4G, hvis den får inn noen svake signaler på det. Det hele ender opp med at telefonen bare ligger å bytter mellom nettverk hele tiden...
Dette er vel og merke på jobb mobilen, som har TDC sogn, som igjen bruket Telenor sitt nett.
Blir interessant å sammenligne med privat mobilen, nå som Onecall går over til Netcom sitt nett.
Fin tråd. Og grunnen til dette er at jeg flere ganger har hatt lyst til å mane fram ei hvitløksmarinert gammeltante og sende henne etter netcom.

Blir utrolig frustrert over reklamene deres. De sier de har best 4g. Hmmm, det er vel ingen operatører i Norge som faktisk leverer 4g (ifl. ITU-R).

De sier også: Og nå forsetter vi utbyggingen i nord-norge.

Jotakk, velkommen etter ("skal dere være". Skulle det stå).
Snakk om prioriteringer av brukermasse. De bygger ut en haugevis med steder og reklamerer blandt annet med utbygging ved ei random lita fergekai. Men å sette opp antenner hvor de når 70.000, det gjør de ikke før lenge etter konkurrenter.

Netcom har også svært dårlig dekning i bydelen tromsdalen i Tromsø. Noe som faktisk er kritikkverdig.

Har vært kunde der og opplevde dem som seriøse aktører. Nøyaktig det man forventer. Men når de har et så stort etterslep på dekning og teknologi, da bytter man. Var utrolig deilig å kunne google litt på hytta osv. etter overgang til telenor.
Listen din er feil. Djuice tilbyr samme som telenor med opptil 40Mbit (i praksis kan det være raskere). I deres M og L abonnement struper de på 10Mbit, XL på 20, og XXL er det "fri hastiget" (40).

I tillegg kan man også betale 99kr i måneden på alle abonnementene for å få 2Gb ekstra + ingen hastighetsbegrensning.
waf
Ocupado...
waf's Avatar
Trådstarter
HelixFelix: Jeg har kun tatt utgangspunkt i tek.no sin liste, må bare beklage på deres vegne om det er noe feil.
Når jeg ser nærmere etter så ser jeg også at XXL ikke er annonsert hos djuice enda, men dette tar utgangspunkt i brosjyrer i butikk.
Mchjort
Når det gjelder de flotte dekningskartene til Telenor og Netcom, så kan de egentlig ta og tørke seg en viss plass med de... Ser utrolig flott ut på dekningskartene, men etter min erfaring er det langt i fra virkelighet. Er fortsatt mange plasser i Bergens område, der du havner på Edge eller 3G, selv om det står på dekningskartene at det er 4G der...[/quote]

Det er helt riktig. Dekningskartene er egentlig kun ment som en viss pekepinn. Skal sies at Bergen by eller områdene rundt er meget hardt stilt i forhold til regioner generelt ellers. Er ingen hemmelighet at bygningsmasse/(de syv fjell) gjør signalene til et helvete.

Men likevel, reklame er reklame. Høres det for godt ut til å være sant, er det som regel det


Sist endret av $pliffeN; 29. januar 2015 kl. 00:17.