Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 921
Hei - Jeg har fått i oppgave å sette opp 60 pc'er. Disse skal ha SQL, kasseappartprogram, nettverksprotokoll og spesifikke brukere. Alle maskinene skal settes opp på nøyaktig samme måte. Derfor tenker jeg det kan være lurt å ta en snarvei ved å klone disk, men før det lurer jeg på om det er noen andre som har erfaring med dette.

Alle kjører samme operativsystem, windows 8.1 nedgradert til win 7 pro. Produktnøkkelen er unik, men denne antar jeg at man enkelt kan bytte etter man har klonet disken.

Burde jeg bruke mekanisk kloning, eller er det et software som fungerer like bra? Hittil har jeg forsøkt Clonezilla, ved å duplisere en disk til en ekstern disk, men jeg klarte aldri å klone tilbake fra ekstern disk til intern disk. Det ble for avansert.

Setter pris på forslag.
Nå har ikke jeg noe peiling på dette, men foreslår at du ser om Windows Easy Transfer har en slik funksjon
Her ville jeg sett på noe du kan kjøre via PXE, FOG er jo kanskje et alternativ

http://www.fogproject.org/?q=node/1

Ved å bruke FOG, så laster du inn en ISO av det OSet du vill at skal installeres på maskinene, eventuelt så kan du sette opp en pc helt ferdig med alle programmer som den skal ha, så kan FOG kopiere over denne som en ISO som du installerer på de andre maskinene så er de jo fix ferdige med programvare også
Sist endret av knutazz; 10. januar 2015 kl. 11:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Configure and Set Up Multiple Computers

Computer cloning, or ghosting as it is sometimes called, involves setting up the operating system, drivers, software, and patches on a single computer, then automatically replicating this same setup on other computers using specialized software.
Vis hele sitatet...
Artikkelen nevner Northon Ghost.

Her er en Guide for å klone en maskin til flere maskiner med northon ghost: YouTube - Clone Computers Across The Network by AvoidErrors


Du kan sikkert også ha klonen av "modermaskinen" på en usb-disk istedenfor på en server, og gå fra maskin til maksin og starte opp northon ghost fra cd/dvd/usb og velge "recover machine" og deretter klone-fila fra server eller usb.

Finnes også gratis alternativer til northon ghost, som RedoBackup.

Tekst-guide: How to Clone Computers Across the Network

Youtube guide: How to clone computers across the network
Sist endret av Turbolego; 10. januar 2015 kl. 11:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har hatt god erfaring med Acronis Disk Director

Ellers finnes det alltid CloneZilla som jeg har hatt god erfaring med også, Linux er veldig god på slikt.

Evt finnes det 28 tråder om emnet om du søker.
Sist endret av Pyro_Killer; 10. januar 2015 kl. 13:52.