Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1482
Vi har en mnd oppsigelse,en av oss flytter ut etter at vi bare har bodd her kort tid. Blir kontrakten til vi 2 som er igjen også sagt opp? eller må det være en enighet blant oss tre om oppsigelse?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du mistenker at vi er synske, og veit nøyaktig korleis avtalen mellom utleigar og de tre ser ut, eller håper du at vi skal liste alle alternativ?
mistenkte at det var standard kontrakt
Alt er avhengig av hvordan leieforhold dere har.


Leier dere alle tre ilag hele leiligheten, så blir leien å deles på de som bor der.
Om du har en selvstendig kontrakt, så er det beløpet som står i kontrakten som er aktuell (Rom i leilighet).
Som nevnt er det ikke noe fasit på dette. Men jeg har flyttet en del og her er mine observasjoner. Når man flytter inn sammen med f.eks noen venner finner man seg som regel en leilighet med antal ønskede soverom. Utleier tar da en pris samlet for alle rommene og bryr seg ikke hvordan dere disponerer dem. Ulikt fra f.eks kollektiver hvor man betaler en pris per rom som oftest.

Jeg forstår det slik at dere har gått for den første løsningen. Erfaringsmessig vil utleier ha kontrakt med bare en person. Dette er mye greiere og enklere for utleier. Slik som i din situasjon så er ikke utleier ansvarlig for at en flyttet ut. Personen som har satt sitt navn på kontrakten er den som får probemer dersom f.eks leie ikke kommer som avtalt. Har du ikke skrevet under er du uten juridisk ansvar overfor utleier.

Så nei, dersom det er et slikt oppsett dere har så får dere ikke noe mindre leie, men dere må heller få inn en ekstra person. Evt. si opp kontrakten å flytte ut hele gjengen.