Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3334
Litt usikker på hvem som har rett eller galt i dette tilfellet her. En kunde av oss som inngikk en avtale om nettside med. Eneste vilkåra i kontrakten er prisen, 799,- og at det er ingen bindelsetid. Det er heller ikke noe oppstartskostnad eller engangssum som de fleste andre selskaper som selger nettsider med månedtlige avdrag i tilleg tar.

Siden det ikke er oppgitt at man kjøper selve nettsiden for 799,- da det kan være like tenkelig at kunden får leie/abbonere siden, når man ikke vil betale mer, forsvinner siden?

En annen ting når man lager ting som man finner igjen på kundens nye nettside som er så slående lik at alt som er forandret er bakgrunnsfargen på selve banneren - Hva er da praksis her? Eier de banneren siden vi lagde de for den for 799,-? Eller står de fritt til å kunne ta med seg hva som helst som vi har designet for dem videre på et nytt prosjekt?
Send en link på PM. ( EDIT: Så fremt du ikkje ønsker å offentliggjøre bedriften ).

Dette går nok under copyright ja, men jeg ønsker gjerne å se siden å hvor lik dem er før jeg uttaler meg.
Sist endret av 0xFF; 17. juli 2014 kl. 02:46.
Nettsiden vår i sin helhet dukker opp under noen knapper på deres side, så det er ikke så viktig, den kan man ikke bomme på uansett. Vil ikke identifisere kunden...Men for å si det sånn, banneren har samme hensikt på deres nye side, som på vår. Den har et slogan skrevet i samme farge og i eksakt samme font. Plasseringer av 2 telefonnummer er identisk, noe nummerene er. Samme firkantaboks med samma farge og effekt er brukt til åpningstidene...Så at det er likt er ikke igrunn et tema, selv om bakgrunnsfargen er endret.

Jeg lurer mer på hva praksis er på å bruke ting andre har laget som du ikke har kjøpt ut? Alltså du har leiet en side, hvor det ikke står noen plass at du eier den, og at det ikke er bindingstid. Og hva er framgangsmåten når en person har stjelt det du har laget og brukt det selv uten og spørr/informere om det?
Så lenge sidene er veldig like og du har orginal script/markup/bilder o.l. slik at du kan bevise at det er du som har laget den. Så har du nok en god sak. Et annet alternativ er også google cache eller waybackmachine som vil vise endringene på siden over tid.

Første steget er jo å gå å anmelde selskapet hos politiet for tyveri av copyright matrialle. Så må du igjennom en rettsak, og hvis du vinner rettsaken så kan du føre privat søksmål mot selskapet for å få erstatning. Akkurat dette med kalkulering av erstatning beløp er det nok noen andre her på forumet som kan svare deg bedre enn meg. Eventuelt så kan du jo spørre advokaten din.

Men jeg må bare si at det å leie ut en webside for 799,- (pr måned?) uten bindingstid er rimelig idiotisk. Er en ting hvis du leier ut websiden med en bindingstid på 12 måneder, da er du værtfall sikret noe inntekt for utviklingen av siden.
Mye mulig idiotisk, er ca. 5 år siden og de var en av våre første kunder. Vært kunder frem til nå så, funket helt greit det.

bah, anmeldelse blir pes
Veldig like er nå en ting, dersom bootstrap er benyttet er det neppe ditt åndsverk,
og dersom kunden har innarbeidet designet, er det trolig dems i markedet.
Sist endret av nudo; 17. juli 2014 kl. 05:45.
Nettsiden er laget i Wordpress med flere skreddersydde løsninger.
Kunden har gitt oss sine logoer og bedt oss om å lage noe x informasjon+de logoene. Etter mange utkast ser de et de liker. Liker såpass godt at de tar det med seg på sin neste hjemmeside. Jeg vet ikke om man har noen rettigheter jeg - Men det virker jo weird at man kan bare ta det. En logo f.eks betaler man jo en sum for å eie, ikke leie.
Muligens jeg ikke er helt våken enda, men dette var litt forvirrende for meg.

Uansett er det veldig vanskelig å råd uten å vite hva som er spesifisert i kontrakten.
Skal uansett prøve å gi noen råd for å få saken ut av verden (Brukt dem selv).

1. Skriv et formelt brev med hvilke paragrafer du mener de bryter. Så tilby dem å kjøpe fulle rettigheter for en engangssum (legg med faktura)

2. Får du ikke respons på det, kontakt en advokat å få han til å skrive det "samme brevet" (legg med faktura)

3. Funker ikke det så er du "fucked". Du kan kjøre på med anmeldelse, forliksrådet, rettsak men energien og tidsbruken du vil måtte bruke samsvarer ikke med hva du vil få igjen for det.
Sitat av nudo Vis innlegg
Veldig like er nå en ting, dersom bootstrap er benyttet er det neppe ditt åndsverk,
og dersom kunden har innarbeidet designet, er det trolig dems i markedet.
Vis hele sitatet...
Meget spesifikk du skal være? Så hvis jeg benytter meg av bootstrap på min webside så mister jeg alle rettigheter til copyright?

Eller er det også slik at hvis jeg bruker JQuery på min webside så er copyright ikkje tema.

Sitat av hideout Vis innlegg
Nettsiden er laget i Wordpress med flere skreddersydde løsninger.
Kunden har gitt oss sine logoer og bedt oss om å lage noe x informasjon+de logoene. Etter mange utkast ser de et de liker. Liker såpass godt at de tar det med seg på sin neste hjemmeside. Jeg vet ikke om man har noen rettigheter jeg - Men det virker jo weird at man kan bare ta det. En logo f.eks betaler man jo en sum for å eie, ikke leie.
Vis hele sitatet...
En måte du kan bevise at du eier siden er ved å lage checksummer av filene som du har skrevet selv. Hvis denne checksummen stemmer overens med filene på som bedriften har på serveren, så er dine og dems filer eksakt like. Det skal så lite til som et mellomrom før checksummen er en totalt annen. (Værtfall på moderne hashingsfunksjoner som MD5, SHA{1/2/3}).

Hvordan er det denne leie avtalen har foregått? Jeg regner med at du har hostet disse filene på din server og knyttet bedriftes domene til den? Men hvordan er det dem har fått tak i filene da? Eller er det kun designet dem har stjelt?

EDIT: Eller er de "skeddersydde" løsningene bare skrevet i markup språk?
Sist endret av 0xFF; 17. juli 2014 kl. 13:29.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Spørsmålet er jo kva avtalen seier. Kjøpte dei designet på ei nettside for 799,- eller kjøpte dei ei hostingteneste som inkluderte designet? Kva seier avtalen om bruksrettar? Ein ting er opphavsretten - den tilhøyrer den som skapte sida uansett, men i tillegg bør det finnast ein lisens som seier kven som har rett til å bruke verket, og på kva måter. Ein lisens kan utmerka godt innehalde klausuler om pågåande kundeforhold e.l.

Om det ikkje finst ein lisens, og avtalen seier at kunden har kjøpt verket for 799,- så står du pokker så svakt.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Meget spesifikk du skal være? Så hvis jeg benytter meg av bootstrap på min webside så mister jeg alle rettigheter til copyright?
Vis hele sitatet...
Med tanke på utseende, trolig.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Eller er det også slik at hvis jeg bruker JQuery på min webside så er copyright ikkje tema.
Vis hele sitatet...
jQuery er et bibliotek med funksjoner; det er ihvertfall ikke ditt. Hva du lager av egne funksjoner er dine,
men hva det copyright angår vil dette kun være relevant dersom de har mer enn et visst antall prosent særegenhet; kan det være 75%?

Sitat av 0xFF Vis innlegg
En måte du kan bevise at du eier siden er ved å lage checksummer av filene som du har skrevet selv. Hvis denne checksummen stemmer overens med filene på som bedriften har på serveren, så er dine og dems filer eksakt like. Det skal så lite til som et mellomrom før checksummen er en totalt annen. (Værtfall på moderne hashingsfunksjoner som MD5, SHA{1/2/3}).
Vis hele sitatet...
Dette beviser kun at du har noe som er identisk.

Hvis det ikke er særegent, kan noen andre ha laget det samme.
Sist endret av nudo; 17. juli 2014 kl. 13:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av nudo Vis innlegg
Dette beviser kun at du har noe som er identisk.

Hvis det ikke er særegent, kan noen andre ha laget det samme.
Vis hele sitatet...
Da er jo spørsmålet om hvordan dem har fått taki i filene som er identisk med utviklerens filer.
Det er veldig liten sannsynlighet at hashen matcher mellom f.eks to PHP filer som er skrevet av hver sin utvikler, selv om funksjonalitet er den samme.

Kan ta et eksempel:

Kode

<?php
    echo "Hello World!";
?>
SHA1 hash: fd33fe2c441c4c5b40d5678743219e86bc0f93f2

Kode

<?php
    echo "Hello World!"; 
?>
SHA1 hash: 8b7b534b726d7c23e934a8a8b7ebc4dba7ae2345

Du ser hashen er forskjellig, selv om det er de 3 samme linjene i begge scriptene. Eneste forskjellen mellom disse to scriptene er at script nr 2 har et mellomrom etter ';' altså echo "Hello World;[Mellomrom].

EDIT: Hvor stor tror du sannsynligheten er for at to utviklere kan skrive hver sine script på 200 linjer å matche hashen, når hashen er så forskjellig på 3 linjer?
Sist endret av 0xFF; 17. juli 2014 kl. 14:48.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
0xFF: hash er notorisk dårlig for slikt. Det er nær sagt garantert at ting er endra nok, om du les OP sin post, til at hashen ikkje matcher.

Diff er langt betre - og ei visuell samanlikning er langt betre.
Sitat av slashdot Vis innlegg
0xFF: hash er notorisk dårlig for slikt. Det er nær sagt garantert at ting er endra nok, om du les OP sin post, til at hashen ikkje matcher.

Diff er langt betre - og ei visuell samanlikning er langt betre.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte på diff også. Men tanken min var, som jeg forsto ut fra OP sin post var at systemet var ikkje endre bare fargene på utseenede? Men hva er vel ikkje bedre enn å kunne matche hashene på script filene? Selvsagt filer der hashen ikkje matcher, kan man jo bruke diff på for å se forskjellen.
Sist endret av 0xFF; 17. juli 2014 kl. 15:02.
Kontrakta gjeld hovudsaklig reklame/annonsørtjenester så de fleste punkta er ang det. Står noe om avtalens varighet og hvordan det skal siest opp. Eneste relevante som er skrevet i kontrakten før man har lagt til spesifikasjoner er;
avtalens pris og betingelser:
Annonsøren betaler 9900,- eks mva for 6 - seks måneder, dette inkluderer ikke eventuelt arbeid/utvikling av logo/hjemmeside for annonsøren. Hvis det er ønskelig eller nødvendig kan NN bistå med dette arbeidet, men det må avtalest separert.

Så er det et felt som heter annet: hvor selgeren/kjøperen blir enig hva som skrivest. Der står det;
Vi lager eit utforplikta tilbud på hjemmeside til 799,- pr måned eks mva.(Ingen binding) Førsate 12 måneder betales i eit avdrag.

Så er den signert av begge parter. Tilbudet er takket ja til per e-post.

Vi har hostet siden på vår server og domenet ligger hos oss ja. Filen har de vel fått tak i så enkelt som å høyreklikket på bildene de har tatt og lagret dem regner jeg med. Selve siden vi leverte dukker opp på deres nye via Iframe og ser helt jalla ut, men poenget er vel forsåvidt det samme.

Ekke no sugen på å ta det til anmeldelse, kunden har ikke lyst å betale utestående rekning så bruker heller det og en haug med andre ting om det går til et forliksråd. Bruker noen helt andre mer spesifikke kontrakter på nettsider nå, men denne er såpass vag at jeg ikke helt kan si med sikkerhet om vi eier det vi har designet eller ikke?