Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2008
Crimea River
Alec's Avatar
Hei,

Jeg har en nær bekjent som har ordnet seg kredittkort på nesten en million kroner denne uken og skal reise til utlandet (Thailand) om kort tid.

Hva er det han kan risikere her?
Han betaler ikke -> Inkasso -> Namsmann og siden han bor i utlandet så stopper det der?

Jeg leste også ett sted at man ikke kan bli straffet for privatgjeld, stemmer det?
Dette er jo ikke noe statlig gjeld.

Jeg syntes det er helt på trynet og prøver å snu hele greia, men jeg finner ikke så mye info om temaet hvor folk har blitt tatt.. Er det stor risiko?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Han kan bli hekta for svindel om han gjer det med forsett. Når han skaffer seg såpass mange kredittkort og så flytter til utlandet er det reell lovheimel han kan få slengt i trynet. Samt at han kjem til å ha en flokk gribber på ryggen, så han bør ikkje regne med å besøke Noreg igjen nokon sinne.
"Øko-Terrorist"
Gjeld kan foreldes, dog kan gyldigheten på gjeld fornyes på div. måter slik at han aldri vil kunne komme hjem til Norge uten å måtte svare for seg.

http://www.inkassoguiden.no/index.ph...delse-av-gjeld
Sitat av tr80r Vis innlegg
Gjeld kan foreldes, dog kan gyldigheten på gjeld fornyes på div. måter slik at han aldri vil kunne komme hjem til Norge uten å måtte svare for seg.

http://www.inkassoguiden.no/index.ph...delse-av-gjeld
Vis hele sitatet...
Hadde et foredrag fra en representant fra inkassobransjen på jobben.
Han sa at hvis krav nærmet seg 10-årsfristen (som gjelder ved gjeldsbrev,kredittkort) og skyldner var meldt som utvandret så ville de sjelden bruke mer penger på å sikre kravet i ti nye år hos namsmannen. Men dette kan sikkert variere litt, jeg ville vel tro at hvis vedkommende var i en alder der det er godt mulig han vil arve noe, så kan det nok godt hende de vil sikre kravet videre.