Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2683
Hei. Det er en gammel venn av meg og fjern slektning som jeg har hatt mye kontakt med opp gjennom barndommen min, som ble tidlig avhengig av narkotiske stoffer. Han begynte som 14 åring med svakere midler, men nå som 21 åring er han sterkt avhengig.

Jeg fikk idag vite av min venninne som bor i nærheten av ham, at han døde for to uker siden av heroin-overdose, med ble gjennopplivet. Jeg er veldig bekymret, da han ikke ønsker hjelp. Venninnen min så han på bussen for en uke siden - altså er han ikke innlagt. Jeg ønsker virkelig hjelpe ham, men jeg vet ikke om det er noe jeg kan gjøre. Har ikke snakket med ham på flere år, bør jeg ta opp kontakten? Jeg er ganske sikker på at han er ensom, og har dårlig kontakt med den veldig kristne familien sin, som tidligere har kastet ham ut. Han har heller ikke fullført videregående, og har ingen jobb. Er det mulig å få en person tvangsinnlagt? Er veldig redd for livet hans.
Litt usikker på tvangsinleggelse, kanskje eventuelt umyndiggjørelse først? Kanskje det hjelper hvis du bruker tid med han, de som ikke ønsker å slutte etter å ha død har ingenting i livet sitt, hull må fylles.
Sexy as fuck.
Mozzie's Avatar
Tror det er best om du tar opp kontakten og aktiviserer han i begynnelsen. Har du en kul hobby du kan få han med på, som f eks snøscooter, RC etc? Tror det er en fin inngang ihvertfall. Vi vet jo ikke så veldig masse om mulighetene dine når det kommer til han, så om du kanskje deler det har det vært fint. Ser jo ut som at du bor et stykke unna da, men fyr løs.
Jeg forstår at du har gode intensjoner og det kan være at han hadde hatt godt av din hjelp, men jeg hadde vært forsiktig med å valse inn i hans liv og prøve å ta styring, spesielt siden det er så lenge siden dere har snakket. Tvangsinnleggelse hadde nok ikke fått meg på talefot med det første.
Å tvangsinnlegge noen som er avhengig av heroin hjelper nada.Han må ha ett ønske om slutte selv,ellers er det nytteløst.Han har garantert sine grunner til at han bruker heroin,det er disse problemene som må løses for at det skal være noen vits i avrusning.
Heroin misbruk er mer ett symptom på andre underliggende problemer.
Hvis man skal tvangsinnlegge noen, så skal de være psykotiske eller noe der sidestilles med psykose. Ut i fra det du sier virker han fullstendig habil til å kunne ta egne valg, og kan sånn sett ikke tvangsinnlegges.
Trådstarter
3 0
Jeg skjønner, takk for svar.
Har noen råd til hva jeg kan gjøre for ham? Jeg er en jente på 17, og jeg tviler på det er noe vi har til felles som jeg kan dra han med på. Jeg tenker lese meg mer opp på temaet sånn jeg vet mer om dette. - Men vet fortsatt ikke hva jeg kan gjøre for å hjelpe! Jeg føler alle bare ser på ham dø...
Kanskje du kan gjøre ting på hans premisser, må ikke nødvendigvis ha så mye felles, Alt er bedre en å være alene.
Du kan vel ta en samtale med familien hans, merkelig hvis de bare driter i han.
Han skal selvfølgelig få lov til å ta egene valg, og bestemme selv, men du kan gjøre disse valgene vanskeligere for han, ved å introdusere han til noen morsomme aktiviteter, som snøscooter, eller trening. Om han virkelig liker disse tingene, vil han innse at Heroin ødelegger for han å mye, at han vil hvertfall kutte ned endel.
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Litt usikker på tvangsinleggelse, kanskje eventuelt umyndiggjørelse først? Kanskje det hjelper hvis du bruker tid med han, de som ikke ønsker å slutte etter å ha død har ingenting i livet sitt, hull må fylles.
Vis hele sitatet...
Lol?

Blir jævlig provosert av sånne holdninger, uansett hvor godt ment det måtte være. Fordi en person er narkoman, betyr det at du kan sitte å ha en mening om hvorvidt vedkommende skal UMYNDIGGJØRES OG TVANGSINNLEGGES? Vet du hva det vil si å bli umyndiggjort? Hadde jeg fremdeles vært sprøytenarkoman, og noen hadde prøvd å fått meg umyndiggjort, ja da hadde jeg hvertfall knerta meg selv.

Nordmenn sitt syn på rusavhengige er helt sykt. Det føles som om dere like gjerne kunne sendt oss på vår egen narkisøy, sånn som de gjorde med spedalske enkelte steder før i tiden.

Sitat av Relevant Vis innlegg
Han skal selvfølgelig få lov til å ta egene valg, og bestemme selv, men du kan gjøre disse valgene vanskeligere for han, ved å introdusere han til noen morsomme aktiviteter, som snøscooter, eller trening. Om han virkelig liker disse tingene, vil han innse at Heroin ødelegger for han å mye, at han vil hvertfall kutte ned endel.
Vis hele sitatet...
Naivt å tro at en heroinist bare kan ta seg en snøscootertur eller treningstur og så bare: "høm. dette var gøy. nå skal jeg skal slutte med heroin."

Det kreves som regel omfattende innsats fra både den avhengige og helsevesenet. Man kan dø av abstinenser.
Sist endret av TrippyKing; 14. mai 2014 kl. 15:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Naivt å tro at en heroinist bare kan ta seg en snøscootertur eller treningstur og så bare: "høm. dette var gøy. nå skal jeg skal slutte med heroin."

Det kreves som regel omfattende innsats fra både den avhengige og helsevesenet. Man kan dø av abstinenser.
Vis hele sitatet...
Mer naivt og tro at det går over av seg selv. Blir så utrolig irritert av idioter som deg, som skal kverulere på alle mulige tips som blir gitt. Jeg kom ikke med en påstand, jeg forklarte det at, siden han ikke ønsker hjelp, kan ts hjelpe han med å slutte underbevisst, med å sette heroinbrukeren inn i en livs-stil med hobbyer som gjør det vanskelig å være heroinist. Da vil han hvertfall gå litt inn for og slutte, og kanskje hvertfall trappe ned litt..
Liker å gi KP
Grisefett's Avatar
Bli bedre kjent med han igjen, ta han med på ditten og datten. Senere er det viktig å fortelle hvor mye han betyr for deg. Da innser han (kanskje) at å gå på risken til å dø av overdose igjen faktisk vil gjøre noen andre lei seg.

Han tror mest sannsynlig at ingen liker han eller er glad i han.
Tenk på deg selv, det ender bare med at du blir mer blanda inn i søppla han styrer med, ond sirkel. Fortsetter han med narkotika etter at han var døden nær, er det ikke håp før han blir voksen nok i hode. Mitt beste tips fra meg til deg.
Sist endret av FlyWithMe; 14. mai 2014 kl. 16:35.
Det er svært lite du kan gjøre, men en en bekymringsmelding til lege eller legevakt kan få de til å reagere med tvang dersom de mener det er ett akutt behov for dette. Reglene for dette er dog svært strenge, så jeg tviler på at de vil foreta seg noe om ikke vedkommende selv ønsker hjelp. Jeg syntes du burde ta kontakt med legen hans eller helsemyndighetene for informasjon og råd om hvordan du kan gå frem.