Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 8731
Hei.
Har solgt en vare, bare til en venn for å teste men får ikke til å sende fra min adresse. På siden hvor jeg kan skrive ut "shipping receipt" eller hva det heter hvor adressen og navn osv til kjøperen står, så får jeg melding om at jeg må velge en adresse i USA og sende ifra.

Når jeg la ut varen så valgte jeg international shipping, og "free shipping", men over det så stå det US Shipping eller nå lignende som jeg ikke kunne fjerne, ettersom det sto sånn grønn stjerne ved teksten som betyr at jeg MÅ ha det med.
Sjønner ikke da hvordan jeg skal få sendt ut varene jeg skal selge.

Noen annet: Hvordan kan jeg sende en liten boks en solbriller fra Trondheim og til andre steder i verden, uten å betale flere hundre kroner for shipping?
Sist endret av _X_; 7. mai 2014 kl. 10:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av _X_ Vis innlegg
Noen annet: Hvordan kan jeg sende en liten boks en solbriller fra Trondheim og til andre steder i verden, uten å betale flere hundre kroner for shipping?
Vis hele sitatet...
Grunnen til at du kan få gratis shipping på småting fra Kina, f.eks., er at de har avtaler der borte som gjør shippingen ut av landet tilnærmet gratis. Når så Posten i Norge mottar pakken, så har de leveringsplikt. Altså må de levere pakken til deg uten kostnad. Det samme gjelder dessverre ikke andre veien. Når du skal sende ut, må du betale. Og Posten/Bring/UPS Norge/DHL/whatever, har dessverre som regel mye høyere priser enn deres utenlandske kollegaer. Så det er ikke alltid så lett å unngå noen hundrelapper i shipping til utlandet, dessverre.
_X_
Trådstarter
84 6
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Grunnen til at du kan få gratis shipping på småting fra Kina, f.eks., er at de har avtaler der borte som gjør shippingen ut av landet tilnærmet gratis. Når så Posten i Norge mottar pakken, så har de leveringsplikt. Altså må de levere pakken til deg uten kostnad. Det samme gjelder dessverre ikke andre veien. Når du skal sende ut, må du betale. Og Posten/Bring/UPS Norge/DHL/whatever, har dessverre som regel mye høyere priser enn deres utenlandske kollegaer. Så det er ikke alltid så lett å unngå noen hundrelapper i shipping til utlandet, dessverre.
Vis hele sitatet...
Hva tror du slikt koster da? Hvis jeg skal sende den lille esken med solbriller?
Sitat av _X_ Vis innlegg
Hva tror du slikt koster da? Hvis jeg skal sende den lille esken med solbriller?
Vis hele sitatet...
Det vet jeg ikke. Det kan komme an på hvor mye den veier, hvor stor plass den tar, hvor i verden den skal, hvor raskt du vil ha den levert, hvilket selskap du velger ... Du får ta kontakt med diverse shippingselskaper og høre hva de fakturerer for det.
_X_
Trådstarter
84 6
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Det vet jeg ikke. Det kan komme an på hvor mye den veier, hvor stor plass den tar, hvor i verden den skal, hvor raskt du vil ha den levert, hvilket selskap du velger ... Du får ta kontakt med diverse shippingselskaper og høre hva de fakturerer for det.
Vis hele sitatet...
Åja okei. Den er værtfall VELDIG lett, og liten, og trenger ikke komme fram raskt!
Tar det billigste jeg finner jeg
Sikkerhetsklarert
Det beste er å sjekke fraktkostnader først, før du legger ut varen, så legger du inn prisen i annonsen.

Kan du sende om brevpost er det billigst, men det er da ikke sporbart med mindre du sender rekommandert.
_X_
Trådstarter
84 6
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Det beste er å sjekke fraktkostnader først, før du legger ut varen, så legger du inn prisen i annonsen.

Kan du sende om brevpost er det billigst, men det er da ikke sporbart med mindre du sender rekommandert.
Vis hele sitatet...
Om det er sporbart eller ikke har ikke noe å si for meg. Det eneste som betyr noe for meg, er at jeg får fraktet det billigst mulig.

For å finne ut fraktkostnadene, må jeg da ta med varen i pakken til postkontoret slikt som jeg skal sende den, og spørre rett ut: "Hvor mye koster det å frakte denne varen?"
kjedelig streiting
Brevpost er det billigste. Null sporing eller forsikring, men noen solbriller vil ikke koste mer enn 60-100 kr til USA jo mindre de er veldig store. Priser kan du sjekke her
_X_
Trådstarter
84 6
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Brevpost er det billigste. Null sporing eller forsikring, men noen solbriller vil ikke koste mer enn 60-100 kr til USA jo mindre de er veldig store. Priser kan du sjekke her
Vis hele sitatet...
Men hva med pakkingen da? Får jeg kjøpt brev til å legge varen i på butikken?
Vi har jo postavdeling på Bunnpris der jeg bor, tror du jeg får kjøpt slikt dær?
Solgte nylig en dings på ebay.
Markerte den som "Shipped" på ebay.



Gikk til postkontoret, forhørte meg med postansatte om billigste fraktemetode for dingsen min til tyskland.
Sendte dingsen i brevpost til rundt 40 spenn.

Done.
_X_
Trådstarter
84 6
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Solgte nylig en dings på ebay.
Markerte den som "Shipped" på ebay.



Gikk til postkontoret, forhørte meg med postansatte om billigste fraktemetode for dingsen min til tyskland.
Sendte dingsen i brevpost til rundt 40 spenn.

Done.
Vis hele sitatet...
Jeg får prøve det samme da
kjedelig streiting
Sitat av _X_ Vis innlegg
Men hva med pakkingen da? Får jeg kjøpt brev til å legge varen i på butikken?
Vi har jo postavdeling på Bunnpris der jeg bor, tror du jeg får kjøpt slikt dær?
Vis hele sitatet...
Du får kjøpt konvolutter på posten(i butikk) ja. Mange vanlige butikker har det også. Vil dog anbefale deg å finne noe å pakke rundt solbrillene så du ikke risikerer at de blir ødelagt under frakt.
Sist endret av legalize_it; 7. mai 2014 kl. 14:49.
▼ ... noen uker senere ... ▼
_X_
Trådstarter
84 6
Har et spørsmål;
Hvis jeg går innpå PayPal, og trykker Details til personen som kjøpte vare og overførte penger til meg.
Så står det lengre ned på den siden: Shipping: "Print Packing Slip" og når jeg trykker på det kommer dette opp:
SPOILER ALERT! Vis spoiler
http://s23.postimg.org/rdawfmat7/image.png


Varen jeg solgte kostet 37.50$. Hvis jeg trykker "Print" eller "Done" der, får jeg da mulighet til å skrive ut en lappe hvor det står hvor varen skal fraktes til? Koster dette noe? Det står jo Total: 37,50 USD..
Trodde du det var gratis å sende noe fra norge til utlandet?

Det står $37.50 total fordi DU har valgt at det er gratis shipping når det ikke er det. Altså her må du betale sendingen, og ikke mottaker som er normalt.

Du skriver ned adressa som står der, på en eske/konvolutt å stikker i posten og sender den. Du kan selvfølgelig bruke andre som DHL men min erfaring er at disse er dyrere på småpakker enn posten...
Sitat av _X_ Vis innlegg
Hei.
Har solgt en vare, bare til en venn for å teste men får ikke til å sende fra min adresse. På siden hvor jeg kan skrive ut "shipping receipt" eller hva det heter hvor adressen og navn osv til kjøperen står, så får jeg melding om at jeg må velge en adresse i USA og sende ifra.

Når jeg la ut varen så valgte jeg international shipping, og "free shipping", men over det så stå det US Shipping eller nå lignende som jeg ikke kunne fjerne, ettersom det sto sånn grønn stjerne ved teksten som betyr at jeg MÅ ha det med.
Sjønner ikke da hvordan jeg skal få sendt ut varene jeg skal selge.
Vis hele sitatet...
"Shipping receipt" er bare en fraktseddel - dvs en lapp du kan legge inne i pakka som viser mottaker hva han har fått og hva han har betalt. Når jeg har handlet solbriller og lignende fra private på eBay har de som oftest ikke sendt med denne. Du kan fint legge inn en hvilken som helst adresse i USA som "from", siden denne lappen uansett ikke har noe betydning når du sender varen.

Når du valgte "Free shipping" som selger betyr det at du bekoster frakt, altså at kjøperen ikke behøver å betale noe for frakten.
eBay/PayPal er ikke noe fraktselskap, og blander seg ikke inn i hvordan du frakter varen. "Free shipping" betyr ikke at du får sende varen gratis.

For å sende varen pakker du den inn, skriver på adressen den skal sendes til og tar den med deg ned på postkontoret ditt.
_X_
Trådstarter
84 6
Sitat av doseren Vis innlegg
"Shipping receipt" er bare en fraktseddel - dvs en lapp du kan legge inne i pakka som viser mottaker hva han har fått og hva han har betalt. Når jeg har handlet solbriller og lignende fra private på eBay har de som oftest ikke sendt med denne. Du kan fint legge inn en hvilken som helst adresse i USA som "from", siden denne lappen uansett ikke har noe betydning når du sender varen.

Når du valgte "Free shipping" som selger betyr det at du bekoster frakt, altså at kjøperen ikke behøver å betale noe for frakten.
eBay/PayPal er ikke noe fraktselskap, og blander seg ikke inn i hvordan du frakter varen. "Free shipping" betyr ikke at du får sende varen gratis.

For å sende varen pakker du den inn, skriver på adressen den skal sendes til og tar den med deg ned på postkontoret ditt.
Vis hele sitatet...
Så alt jeg trenger da å gjøre er å f.eks finn adressen til personen som betalte til med i paypal alltså: "Details -> Seller Protection address", lim det inn i Word Dokument, skriv ut dokumentet, klipp ut og f.eks bruk blank tape til å feste det til "pakken", ta med til postkontor og send? Thats it?
Sitat av _X_ Vis innlegg
Så alt jeg trenger da å gjøre er å f.eks finn adressen til personen som betalte til med i paypal alltså: "Details -> Seller Protection address", lim det inn i Word Dokument, skriv ut dokumentet, klipp ut og f.eks bruk blank tape til å feste det til "pakken", ta med til postkontor og send? Thats it?
Vis hele sitatet...
Hvis du sender det som brevpost (i en konvolutt) kan du bare skrive direkte på konvolutten, eller lime på en lapp med adressen.
Sender du det som pakkepost har posten egne merkelapper som skal brukes til dette, og som du får kjøpt på postkontoret (du kjøper strengt tatt ikke lappen, men får lappen når du betaler frakten/porto for pakken). Denne lappen inneholder også tollskjema og sporingsnummer.
_X_
Trådstarter
84 6
Sitat av doseren Vis innlegg
Hvis du sender det som brevpost (i en konvolutt) kan du bare skrive direkte på konvolutten, eller lime på en lapp med adressen.
Sender du det som pakkepost har posten egne merkelapper som skal brukes til dette, og som du får kjøpt på postkontoret (du kjøper strengt tatt ikke lappen, men får lappen når du betaler frakten/porto for pakken). Denne lappen inneholder også tollskjema og sporingsnummer.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg var innom postkontoret igår og forhørte meg hva det ville koste å sende til Kina(bare et eksempel jeg brukte). Sa jeg kunne sende med brevpost for 80kr ink. innpakkning. Altså frakt: 65kr og brevpost-pakke: 15kr.
Har nå også skrevet ut papirlapper med navn og adresse til de som har kjøpt varen av meg.