Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 5759
god morgen Freaks
noen her som har ideer til hva jeg kan bruke til å avgjøre avstanden mellom en sender og en motaker? altså bare 2 små inretninger, helst ikke så alt for store. trenger ikke lengre rekkevidde enn 30 meter ish. helst ikke mer en 20% toleranse/feil beregning.

så det er ikke så viktig med nøyaktighet.
Hei.
Det hadde vært fint om du kunne kommet med litt mer informasjon om hva dette skal brukes til.
Skal dette være en måling som skal leses av manuelt, eller skal denne gi ut et strøm/spenningssignal som skal leses av et eksternt system?
Den beste løsningen i ditt tilfelle er en laser avstandsmåler. Grunnen til dette er at denne kan stilles inn til å måle avstand på et lite punkt, slik som du ønsker.

Hvilke lasermåler du skal benytte, avhenger litt av hvordan du skal behandle måleresultatet. Hvis dette er helt manuelt, finnes det billige lasermålere på Clas Ohlson.

http://www.bannerengineering.com/en-.../sub/680#specs
Her er et eksempel på en slik sensor. Denne er ment for industri, så prisen er nok deretter, men prinsippet blir det samme.
Sist endret av Automatiker; 14. april 2014 kl. 11:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Semiconductor
visualn00b's Avatar
Trådstarter
sender/motager må ha mulighet til å begeve seg fritt. så laser er ikke aktuelt. jeg leter etter noe med spennings utgang. høy/lav utgang. er ikke så nøye egentlig mtp at jeg lager systemet selv. det jeg tenker på er type teknologi. feks rfid, bluetooth, FM, gps osv... selvom jeg vil ungå gps...
Sist endret av visualn00b; 14. april 2014 kl. 11:51.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Då står du eigentleg igjen med ultralyd som hobbyløsning.
Semiconductor
visualn00b's Avatar
Trådstarter
okay.. men kom på en annen ting; kan lage systemet sånn at jeg bare trenger å vite OM den er innen for en forhåndsbestemt rekkevidde. gjør det ting lettere?
beklager skrivefeil. er på telefon
Slik jeg forstår deg:

Du har en sender på et fast punkt, og en mottaker som er i bevegelse.

Du vil kunne finne ut om du har signal på mottakeren ifra senderen og ønsker å ikke benytte mottakeren for å finne dette ut.


Hvilke type signal snakker vi om? Eller er det kun avstanden / plassering av sender du vil ha?



Hva med bruk av kart og kompass? Må jo være det billigste og klart enkleste.
http://www.instructables.com/id/Dist...h-radio-waves/

Da er du nok ute etter noe slik kan jeg tenke meg. Har ikke lest igjennom alt, men ser at det er noe slik du trenger.
En gps mottaker i hver dings og noe slags kommunikasjon ville løst biffen...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av wanna-b Vis innlegg
En gps mottaker i hver dings og noe slags kommunikasjon ville løst biffen...
Vis hele sitatet...
GPS er jo crappy innendørs, tregt, strømkrevande og for dårleg nøyaktighet til å vite om noko er innanfor ±30m. Langt betre løysing er i så fall ultralyd, der slaven svarer - og en bruker tida til å anslå avstand. Det kan ein få ganske bra nøyaktighet på.
Å måle avstanden mellom en sender og en mottaker lar seg ikke gjøre, med mindre begge er enige om nøyaktig klokkeslett, ned til nanosekunds nøyaktighet. Da kunne senderen sende sitt klokkeslett til mottakeren, og så kunne mottakeren regne seg frem til tiden det tok for radiosignalet å nå frem. Ser ikke for meg noen enkel måte å få dette inn i en brukervennlig formfaktor.

En annen måte kunne være å bruke ultralyd, som er nevnt allerede. Da kunne enhet A generere en lyd med en bestemt frekvens, som trigger enhet B. Enhet B genererer så en lyd som trigger enhet A. Enhet A måler så tiden det to fra den selv sendte signalet, til den mottok svaret.
Sist endret av hieronymus; 18. april 2014 kl. 00:09.
Semiconductor
visualn00b's Avatar
Trådstarter
Okay... Har sett litt på mulighetene dere gav meg her, og fant ut at ultralyd må være den beste løsningen.
Som sagt, trenger ikke nøyaktig måling. Men skal prøves ut
Sitat av hieronymus Vis innlegg
Å måle avstanden mellom en sender og en mottaker lar seg ikke gjøre, med mindre begge er enige om nøyaktig klokkeslett, ned til nanosekunds nøyaktighet. Da kunne senderen sende sitt klokkeslett til mottakeren, og så kunne mottakeren regne seg frem til tiden det tok for radiosignalet å nå frem. Ser ikke for meg noen enkel måte å få dette inn i en brukervennlig formfaktor.
Vis hele sitatet...
Hvis du ser på linken jeg la ut, så er det laget til at et signal blir sendt frem, og tilbake. På den måten kan du starte klokken når du sender et signal, og stoppe den når du får den tilbake. Avstanden blir da halvparten av lengden du måler.
Sitat av slashdot Vis innlegg
GPS er jo crappy innendørs, tregt, strømkrevande og for dårleg nøyaktighet til å vite om noko er innanfor ±30m. Langt betre løysing er i så fall ultralyd, der slaven svarer - og en bruker tida til å anslå avstand. Det kan ein få ganske bra nøyaktighet på.
Vis hele sitatet...
30 meter? Det var da voldsomt. Worst case scenario? Med de fleste moderne GPS-enheter skal du kunne vite hvilken fil bilen din kjører i. Quadcopteret mitt står på stedet hvil med GPS-koordinater som setpunkt.

Det er mulig ultralyd er en langt bedre løsning, men finnes det slike produkter i dag? Høres ut som noe som hadde vært mer tilstede i hverdagen min om det fantes og var pålitelig...

En warm eller hot start av en gps tar fra nesten momentant til 30 sekunder, etter det er det typisk 5hz oppdateringsrate, mer enn nok. Spesielt strømkrevende synes jeg heller ikke de er, opp mot 60mA på sitt absolutt verste. Men nei, veldig dårlig innendørs...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av wanna-b Vis innlegg
30 meter? Det var da voldsomt. Worst case scenario? Med de fleste moderne GPS-enheter skal du kunne vite hvilken fil bilen din kjører i. Quadcopteret mitt står på stedet hvil med GPS-koordinater som setpunkt.
Vis hele sitatet...
Da nyttar det ikkje kun GPS. Truleg har du anna sensorinput, samt snittberegning av posisjon - samt at det er samme gps-chip heile tida. Har du to gps-chipper vil dei potensielt vise forskjellig. I tillegg kjem ting som kan verke inn, som ekko og skydekke. Skal du under 10 meter, nyttar du ikkje kun GPS, men GPS + tillegsprotokoller.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Det er mulig ultralyd er en langt bedre løsning, men finnes det slike produkter i dag? Høres ut som noe som hadde vært mer tilstede i hverdagen min om det fantes og var pålitelig...
Vis hele sitatet...
Jepp. Ultralyd finst, og er mykje brukt. T.d. er ryggesensor på biler ofte slikt. Det kan nyttast til å finne distanse til ei hindring, og det kan nyttast til å finne distanse til ein transponder. Innan roboter, nivåavlesing m.m. er ultralyd svært vanleg. Du har t.d. ICen LM1812 om du vil lage eigne ting som nyttar ultralyd.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Spesielt strømkrevende synes jeg heller ikke de er, opp mot 60mA på sitt absolutt verste. Men nei, veldig dårlig innendørs...
Vis hele sitatet...
60mA er jo et hav av effekt. Ultralyd kan sende korte pulser, som rett nok har høg effekt, men er svært korte, og bruke mykje mindre straum enn det. Det finst 4-20mA loop-drevne ultralyder, som altså greier seg med eit snitt på 4mA @ 24V...
Sitat av Automatiker Vis innlegg
Hvis du ser på linken jeg la ut, så er det laget til at et signal blir sendt frem, og tilbake. På den måten kan du starte klokken når du sender et signal, og stoppe den når du får den tilbake. Avstanden blir da halvparten av lengden du måler.
Vis hele sitatet...
Hei, hvilken link?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Da nyttar det ikkje kun GPS. Truleg har du anna sensorinput, samt snittberegning av posisjon - samt at det er samme gps-chip heile tida. Har du to gps-chipper vil dei potensielt vise forskjellig. I tillegg kjem ting som kan verke inn, som ekko og skydekke. Skal du under 10 meter, nyttar du ikkje kun GPS, men GPS + tillegsprotokoller.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med tilleggsprotokoll? En protokoll som du også bruker med GPS-chippen? Jeg vet ikke om noen annen sensor i verden som gir deg absolutt posisjon på kloden vår, bortsett fra Galileio og de andre alternativene til GPS. Så hvordan skal en annen sensor eller protokoll hjelpe deg med bedre nøyaktighet?

Sitat av slashdot Vis innlegg
Jepp. Ultralyd finst, og er mykje brukt. T.d. er ryggesensor på biler ofte slikt. Det kan nyttast til å finne distanse til ei hindring, og det kan nyttast til å finne distanse til ein transponder. Innan roboter, nivåavlesing m.m. er ultralyd svært vanleg. Du har t.d. ICen LM1812 om du vil lage eigne ting som nyttar ultralyd.
Vis hele sitatet...
Dette er jeg godt kjent med, og har brukt mye innen robotikk selv, men det var ikke helt den typen ultralyd-produkt du beskrev... De fleste "laser"avstandsmålere bruker også ultralyd, og en laser for å peke.
Jeg forsto det som at du hadde to like dingser hvor du setter opp den ene til å spørre og den andre til å svare. Når den ene hører den andre på en gitt frekvens så så svarer den på samme eller annen frekvens. Hvis senderen vet sin egen og motpartens senderfrekvens burde det være mulig å avgjøre avstanden. Det virker jo såre simpelt, men hvorfor finnes det ikke i dag? Du kunne jo brukt det der du skal måle avstander uten at du har en vegg å sprette bølgene på f.eks.

Sitat av slashdot Vis innlegg
60mA er jo et hav av effekt. Ultralyd kan sende korte pulser, som rett nok har høg effekt, men er svært korte, og bruke mykje mindre straum enn det. Det finst 4-20mA loop-drevne ultralyder, som altså greier seg med eit snitt på 4mA @ 24V...
Vis hele sitatet...
Jeg vet hvor mye 60mA er! Alt er relativt Mr. slashdot. Om dette er et rugged måleapparat med vanlig stort batteri og LCD skjerm i tillegg så er ikke 60mA i aktiv modus så veldig mye lenger. Hadde det vært en sensor som sto og logget f.eks. hadde det vært et annet spørsmål.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Hva mener du med tilleggsprotokoll? En protokoll som du også bruker med GPS-chippen?
Vis hele sitatet...
A-GPS, assistert GPS, eller D-GPS. D-GPS nyttar seg av faste stasjoner, som er svært nøyaktig oppmålt, og som distribuerer satelittsignalet dei mottek til deg, saman med posisjonen, slik at du kan vite kor mykje feil satelitten gir deg, og kompansere for det. Vanleg GPS er ±15m nominelt, i praksis ned mot eit par meter.

Forøvrig har du t.d. Loran-C, som ikkje er satelittbasert...
Sitat av wanna-b Vis innlegg

Dette er jeg godt kjent med, og har brukt mye innen robotikk selv, men det var ikke helt den typen ultralyd-produkt du beskrev... Når den ene hører den andre på en gitt frekvens så så svarer den på samme eller annen frekvens. Hvis senderen vet sin egen og motpartens senderfrekvens burde det være mulig å avgjøre avstanden. Det virker jo såre simpelt, men hvorfor finnes det ikke i dag?
Vis hele sitatet...
Det er ein variant av første, og bør vere rimeleg trivielt å lage. Mikrofon, høgtaler og eit bandpassfilter for å sleppe gjennom, og ein form for trigger for å gi TTL-nivå utput... Tipper det gjerne finst ferdige ICer for slikt.
Sitat av slashdot Vis innlegg
A-GPS, assistert GPS, eller D-GPS. D-GPS nyttar seg av faste stasjoner, som er svært nøyaktig oppmålt, og som distribuerer satelittsignalet dei mottek til deg, saman med posisjonen, slik at du kan vite kor mykje feil satelitten gir deg, og kompansere for det. Vanleg GPS er ±15m nominelt, i praksis ned mot eit par meter.

Forøvrig har du t.d. Loran-C, som ikkje er satelittbasert...

Det er ein variant av første, og bør vere rimeleg trivielt å lage. Mikrofon, høgtaler og eit bandpassfilter for å sleppe gjennom, og ein form for trigger for å gi TTL-nivå utput... Tipper det gjerne finst ferdige ICer for slikt.
Vis hele sitatet...
Assisted GPS vet jeg at det ikke er på quadcopteret mitt hvertfall, samme med de andre teknologiene du nevner. Og tviler på at det er det i GPS navigatoren du kjøper på elkjøp. Det har gyro og akselereometere for ta seg av de raskeste endringene, men det eneste det har å stole på for absolutt posisjon er GPS. Se foresten her, dog blir dette kun en demonstrasjon av presisjon og ikke nøyaktighet.
Sitat av Automatiker Vis innlegg
Hvis du ser på linken jeg la ut, så er det laget til at et signal blir sendt frem, og tilbake. På den måten kan du starte klokken når du sender et signal, og stoppe den når du får den tilbake. Avstanden blir da halvparten av lengden du måler.
Vis hele sitatet...
Joda, er med på den, men hva om det du skal måle avstand til er i et annet rom?
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Og tviler på at det er det i GPS navigatoren du kjøper på elkjøp.
Vis hele sitatet...
Det er det nesten garantert, i en eller annen form. Mobiltelefoner bruker ofte GSM-nettet, mens navigatorer ofte bruker WAAS/EGNOS/MSAS for henholdsvis Nord-Amerika, Europa og Asia.

At quadcopteret ditt står på stedet hvil med GPS-koordinater som setpunkt trenger ikke å bety at GPS er nøyaktig ned på centimeteren. Det kan også bety at avviket er konstant eller at quadcopteret har algoritmer for å stå rolig når det har låst posisjonen til en koordinat, selv om avleste koordinater skulle endre seg noe.

Hvilken GPS-chip er det i quadcopteret ditt, forresten? Er du helt sikker på at den ikke støtter EGNOS?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Provo Vis innlegg
Det er det nesten garantert, i en eller annen form. Mobiltelefoner bruker ofte GSM-nettet, mens navigatorer ofte bruker WAAS/EGNOS/MSAS for henholdsvis Nord-Amerika, Europa og Asia.
Vis hele sitatet...
Artig, var klar over WAAS, men ikkje EGNOS. Det ser ut til å vere ein variant av DGPS? Korleis er nøyaktigheita på EGNOS sammenlikna med fullblown landbasert DGPS?

Sitat av hieronymus Vis innlegg
Joda, er med på den, men hva om det du skal måle avstand til er i et annet rom?
Vis hele sitatet...
Da må du skrike høgt nok til at tranceiveren din i det andre rommet høyrer deg, og det kjem åpenbart an på isolasjon og åpne dører. Eller du må nytte radiobølger som penetrerer mange typer vegger ganske greit. Haken med radio er at signala beveger seg mykje fortare, så du må stille mykje større krav til klokka.
Sist endret av vidarlo; 3. mai 2014 kl. 10:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det er det nesten garantert, i en eller annen form. Mobiltelefoner bruker ofte GSM-nettet, mens navigatorer ofte bruker WAAS/EGNOS/MSAS for henholdsvis Nord-Amerika, Europa og Asia.

At quadcopteret ditt står på stedet hvil med GPS-koordinater som setpunkt trenger ikke å bety at GPS er nøyaktig ned på centimeteren. Det kan også bety at avviket er konstant eller at quadcopteret har algoritmer for å stå rolig når det har låst posisjonen til en koordinat, selv om avleste koordinater skulle endre seg noe.

Hvilken GPS-chip er det i quadcopteret ditt, forresten? Er du helt sikker på at den ikke støtter EGNOS?
Vis hele sitatet...
https://www.u-blox.com/images/downlo...-HW-09005).pdf 6M varianten.

Jeg trodde AGPS, assisted GPS, bare var med GSM basestasjon-info, visste ikke at det kunne være så mye annet. Men allikevel kreves en GSM antenne. AGPS er stort sett bare nyttig for å hjelpe til på en cold start, den gir deg ikke mer nøyaktig plassering enn nærmeste basestasjon(?). De andre bakkebaserte variantene du nevner var veldig interessante...

Når quadcopteret står stille er det GPS koordinaten som er setpunktet. Så hvis du letter med dårlig GPS-fix så kan du oppleve at det sirkler og oppfører seg merkelig i "position hold" før det får ordenltig fix. Så klart brukes andre algoritmer for å holde det på plass, vha. bevegelsessensorer. Jeg nevnte forsåvidt også når jeg linket til videoen at det ikke var et bevis på nøyaktighet, men presisjon. Repeterbarheten viser seg når du bruker return to launch funksjonen, som ofte plasserer quadcopteret så nære take-off-plassen at du ikke med et enkelt øyekast kan se om det har flyttet seg noe.

Jeg hører hva dere sier, og jeg har forsåvidt alltid vært klar over hvilke begrensninger GPS har. Men jeg har brukt GPS mye i praksis, jeg skrev et enkelt "navigasjonssystem" for turistbåt (spilte av historie/info over høyttalere når båten passerte et waypoint innen en gitt radius) og jeg har brukt det i forbindelse med quadcoptere. Både presisjon og nøyaktighet er imponerende i praksis, selvom den ikke kan garanteres ned til mer enn 3 meter eller hva det er. Ta med deg telefonen ut et sted hvor GPS signalene er optimale og kikk på google maps hvor nøyaktig det er, for det er hvordan det oppleves i praksis*.

*Nå vet ikke jeg om telefonen min kun bruker AGPS eller WAAS/EGNOS/MSAS i tillegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Chipen støtter ifølge databladet EGNOS og WAAS.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Men allikevel kreves en GSM antenne.
Vis hele sitatet...
EGNOS/WAAS har ingenting med GSM å gjere.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Repeterbarheten viser seg når du bruker return to launch funksjonen, som ofte plasserer quadcopteret så nære take-off-plassen at du ikke med et enkelt øyekast kan se om det har flyttet seg noe.
Vis hele sitatet...
Ja, den er gjerne god, men her var spørsmålet altså å finne om to gjenstandar var nær kvarandre, og då er GPS ei dårleg løysing m.a. fordi repeterbarhet mellom to chipper ikkje er samme som repeterbarhet på samme chip, strømkrevjande, tregt og dårlig innendørs for å sei det pent.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Ta med deg telefonen ut et sted hvor GPS signalene er optimale og kikk på google maps hvor nøyaktig det er, for det er hvordan det oppleves i praksis*.
Vis hele sitatet...
Skal du sjekke posisjon, så er kartdata ubrukelege. For det første kan dei ha feil, for det andre nyttar dei eit par trick antar eg, som at dei plasserer deg på ein veg om du er indikert tre meter frå ein veg - iallefall når du er i bevegelse.

Beste for å sjekke posisjon er å oppsøke ein nøyaktig kartlagt plass, eller samanlikne med utstyr som nyttar D-GPS. Eg har samanlikna ein Nokia N95 mot Leica D-GPS, og telefonen havna innanfor ein sirkel på ti meter i radius frå sann posisjon (som var på 10cm-nivået).
Sitat av slashdot Vis innlegg
Artig, var klar over WAAS, men ikkje EGNOS. Det ser ut til å vere ein variant av DGPS? Korleis er nøyaktigheita på EGNOS sammenlikna med fullblown landbasert DGPS?
Vis hele sitatet...
Jeg er usikker på alle tekniske detaljer, men så vidt jeg har forstått er EGNOS og WAAS mer eller mindre akkurat det samme rent teknisk sett, og skal være krysskompatibelt, men med to forskjellige navn og plassert i forskjellige deler av verden. Kort og godt landbaserte stasjoner som tar i mot GPS-data og beregner korreksjoner og sender informasjonen tilbake til geostasjonære satelitter, som sender det videre til GPS-mottakeren. Dette er vel en form for differensiell (D-)GPS, men akkurat hva nøyaktighetene er vet jeg ikke.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Chipen støtter ifølge databladet EGNOS og WAAS.

EGNOS/WAAS har ingenting med GSM å gjere.

Ja, den er gjerne god, men her var spørsmålet altså å finne om to gjenstandar var nær kvarandre, og då er GPS ei dårleg løysing m.a. fordi repeterbarhet mellom to chipper ikkje er samme som repeterbarhet på samme chip, strømkrevjande, tregt og dårlig innendørs for å sei det pent.

Skal du sjekke posisjon, så er kartdata ubrukelege. For det første kan dei ha feil, for det andre nyttar dei eit par trick antar eg, som at dei plasserer deg på ein veg om du er indikert tre meter frå ein veg - iallefall når du er i bevegelse.

Beste for å sjekke posisjon er å oppsøke ein nøyaktig kartlagt plass, eller samanlikne med utstyr som nyttar D-GPS. Eg har samanlikna ein Nokia N95 mot Leica D-GPS, og telefonen havna innanfor ein sirkel på ti meter i radius frå sann posisjon (som var på 10cm-nivået).
Vis hele sitatet...
Den støttet også MSAS. Merkelig, jeg gjorde et tekstsøk på alle de tre i stad og fant ingenting. Gjorde det på nytt nå og fant alle. Denne diskusjonen har vandret litt lenger enn hva trådstarter opprinnelig snakket om, men nå sa jo han også at nøyaktighet ikke var spesielt viktig, om jeg ikke husker feil.

Jeg vet at EGNOS/WAAS ikke har noe med GSM å gjøre, jeg leste jo akkurat om det sa jeg. Derimot har AGPS mye med GSM å gjøre og derfor nevnte jeg det i den sammenhengen.

Ålreit, det beste for å sjekke posisjon er å oppsøke en nøyaktig kartlagt plass. Og det beste for å oppnå god nøyaktighet er ikke nødvendigvis GPS. Jeg er fullstendig klar over det meste dere sier, men skjønner at det er like mye til info for andre som leser tråden. Dere er et par kranglefanter! Om det er tilleggsprotokoller ikke som gjør GPSene jeg bruker så nøyaktige eller ikke, det bryr meg ikke, det er i de fleste tilfeller nøyaktig innenfor et par meter under optimale forhold og burde være mer enn nok for trådstarter. Dessuten har løsningen min uendelig rekkevidde så lenge en slags radiokommunikasjon mellom enhetene finnes.
Semiconductor
visualn00b's Avatar
Trådstarter
Dette ble mye diskusjon, hehe. sånt som utvilker oss det.
Nøyaktighet var ikke viktig, men jeg la ideen på hylla og får heller vurdere å ta det opp senere Men takk for alle innspill