Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2267
Har en rettsak mot meg som jeg ikke har noen dato på. Hendelsen skjedde for et halvt år siden men har enda ikke mottatt noe brev om rettsdato, har derfor ikke tatt kontakt med advokat enda. Det var en tilståelses-sak og saken er avsluttet fra politiets side.


Har også hørt at man bare får gratis forsvarer hvis man risikerer _over_ 6 mnd fengsel.


Hvem er det jeg skal kontakte for å få utnevnt en forsvarer? Og er det i det hele tatt vits å ta kontakt med en forsvarer siden jeg enda ikke er blitt innkalt til rettsak? Kan jo for alt jeg vet ta 1 år før rettsaken er..
Alle har rett til en advokat. Du må tjene under en viss grense for å få gratis rettshjelp. Google; "gratis rettshjelp"
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Erlendman Vis innlegg
Alle har rett til en advokat. Du må tjene under en viss grense for å få gratis rettshjelp. Google; "gratis rettshjelp"
Vis hele sitatet...
Det er andre reglar i straffesaker enn i sivile saker. I straffesaker har du i utgangspunktet rett på forsvarar, med visse unntak, m.a. promillesaker, ikkje vedtekne forelegg etc.

http://www.jusstorget.no/article.asp...y=31&ArtKey=65 har detaljane.

Rettshjelp har ingenting med det å gjere. Røkke har like stor rett på offentleg betalt forsvarar som meg og deg.
Sist endret av vidarlo; 10. april 2014 kl. 19:39.
Noe som er en uting. Man kan raskt havne i situasjoner der man absolutt kunne trengt en forsvarer eller juridisk bistand, men faktisk ikke har råd til det.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er andre reglar i straffesaker enn i sivile saker. I straffesaker har du i utgangspunktet rett på forsvarar, med visse unntak, m.a. promillesaker, ikkje vedtekne forelegg etc.

http://www.jusstorget.no/article.asp...y=31&ArtKey=65 har detaljane.

Rettshjelp har ingenting med det å gjere. Røkke har like stor rett på offentleg betalt forsvarar som meg og deg.
Vis hele sitatet...
Jeg fikk gratis retthjelp på en fyllekjørings-dom. Explane it, please.
Hvis dette er en tilståelsessak som du skriver så er det strengt tatt ikke nødvendig med advokat siden du allerede har tilstått. Så det beste du kan gjøre HVIS du må møte i retten er å spille med åpne kort og komme med argumenter om hvorfor du skal dømmes mildest mulig (formildende omstendigheter). Det er ikke alle tilståelsessaker du trenger å møte i en rettsak. Noen saker blir behandlet som en "kontorforretning" uten deg tilstede hvor dommeren ilegger deg en straff og du vil få beskjed om å møte på politihuset eller tinghuset for å få forkynt dommen.

Men du kan jo alltids kontakte en advokat for råd/veiledning.
Sitat av tubtau Vis innlegg
Hvis dette er en tilståelsessak som du skriver så er det strengt tatt ikke nødvendig med advokat siden du allerede har tilstått. Så det beste du kan gjøre HVIS du må møte i retten er å spille med åpne kort og komme med argumenter om hvorfor du skal dømmes mildest mulig (formildende omstendigheter). Det er ikke alle tilståelsessaker du trenger å møte i en rettsak. Noen saker blir behandlet som en "kontorforretning" uten deg tilstede hvor dommeren ilegger deg en straff og du vil få beskjed om å møte på politihuset eller tinghuset for å få forkynt dommen.

Men du kan jo alltids kontakte en advokat for råd/veiledning.
Vis hele sitatet...
Er vel best å ha en advokat som veit hvor mye "avslag" han kan få på dommen sin under omstendighetene, advokater kan også argumentere mye bedre for lover enn noen andre mennesker.
Trådstarter
59 5
Så.. Hvor får jeg utnevnt en forsvarer? Hvem kontakter jeg? Et randomt advokat-kontor? Politiet? Tinghuset?

Jeg tror jeg er nødt å ha en forsvarer som kan prøve å få en mildere dom. Aktor blir mest sannsynlig å gi meg påstand om ubetinget fengsel men jeg ble fortalt av politietterforskeren at jeg mest sannsynlig bare ble å få betinget fengsel. Har fått meg jobb i ettertid og psykologen min har sagt han kan snakke godt om meg i en rettsak, hvis han skal vitne.


EDIT: Jeg så tilfeldigvis denne saken på VG nettopp: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/t...dd/a/10130582/


"En tilståelsessak går også uten meddommere, og tiltalte har ikke krav på forsvarer. Denne prosedyren benytter når den tiltalte har tilstått alle forholdene."

Jeg har jo også tilstått alt sammen. Har jeg ikke rett på forsvarer? Og kan jeg ikke bruke psykologen min som vitne?
Sist endret av Ylmez; 11. april 2014 kl. 09:23.
Sitat av Ylmez Vis innlegg
Så.. Hvor får jeg utnevnt en forsvarer? Hvem kontakter jeg? Et randomt advokat-kontor? Politiet? Tinghuset?

Jeg tror jeg er nødt å ha en forsvarer som kan prøve å få en mildere dom. Aktor blir mest sannsynlig å gi meg påstand om ubetinget fengsel men jeg ble fortalt av politietterforskeren at jeg mest sannsynlig bare ble å få betinget fengsel. Har fått meg jobb i ettertid og psykologen min har sagt han kan snakke godt om meg i en rettsak, hvis han skal vitne.


EDIT: Jeg så tilfeldigvis denne saken på VG nettopp: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/t...dd/a/10130582/


"En tilståelsessak går også uten meddommere, og tiltalte har ikke krav på forsvarer. Denne prosedyren benytter når den tiltalte har tilstått alle forholdene."

Jeg har jo også tilstått alt sammen. Har jeg ikke rett på forsvarer? Og kan jeg ikke bruke psykologen min som vitne?
Vis hele sitatet...
Ingen kan nekte deg en forsvarer, men i denne situasjonen blir du nok nødt til å betale den selv og det er ikke billig.

Du har tilstått og da er det lite sannsynlig at du kan bruke "vitner" så sant du ikke har opplyst om dette under avhør. Det beste er om du rådfører deg med en advokat og høre hvilke muligheter du har for en mildere dom. Et alternativ du har er jo å trekke tilståelsen, da vil du ha rett på en advokat ved en rettsak.

Kontakt en advokat som jobber med saker som den du er i og ikke en som f.eks jobber med familie/arv...kjenner et par som har gått på den smellen

Angående det at du har fått jobb og at du har en psykolog som kan vitne om din "fremgang" så vil du få muligheten til å forklare dette når/hvis du blir innkalt til retten, så sant saken ikke blir avgjort ved "kontorforretning" uten deg tilstede. Du bør ta kontakt med politibetjenten/politiadvokaten (aktor) som har saken din og legge frem de opplysninger du måtte ha som kan styrke saken din. Du skal aldri stole på en politimann som sier at du kan få betinget/ubetinget fengsel da det ikke er han som tar den avgjørelsen. Saken går fra politibetjent/etterforsker til politiadvokaten (som gir forslag til passende straff) og så blir saken sendt til retten (dommer) for endelig avgjørelse.
Trådstarter
59 5
Svært forvirret. Enten har jeg rett på gratis forsvarer, eller så har jeg ikke det. Har hørt så mye nå. :/

Hvis jeg drar alene i rettsaken uten forsvarer, og plutselig setter politijuristen ned påstand om 1 års fengsel. Så skal jeg prøve å overbevise dommeren alene om at jeg bør kun få betinget fengsel. Saken har gått inn på meg og forandret privatlivet mitt totalt. Er redd for å få jernteppe og bli eid av politijuristen og ende med 1 års fengsel eller verre. En slik handling jeg har gjort har vanligvis en straff på rundt 1 års fengsel, men det er flere faktorer som kan virke formildene på dommen. Det at jeg har jobb, aldri vært straffedømt før, går til psykolog, var psykisk syk under den kriminelle handlingen, viser anger og ydmykhet osv.

Tror jeg skal ta en telefon på mandag til en random advokat og spørre hva jeg bør gjøre.
Kjenner også en kar som hadde påsatt en brann i fylla i ei leilighet. Han fikk to års fengsel for mordforsøk.. Forsvareren var visst helt hjernedød og prøvde ikke engang å forsvare han i retten. Hvis jeg skal ha forsvarer skal jeg hvertfall opplyse han om ALT i saken min og få han motivert for å gjøre en best mulig jobb.
I en tilståelsesdom har du ikke rett på gratis forsvarer. Du kan stille med en av egen lomme.
Aktor/politadvokaten er normalt ikke tilstede ved en rettsak hor det foreligger tilståelsesdom, det er kun deg og dommeren og et såkalt "rettsvitne". Du får som jeg tidligere har forklart muligheten til å forklare deg og du bør eventuelt ha med dokumentasjon på ting som kan være formildende for deg, slik som rapport fra psykolog, arbeidsgiver mm.

Etter du har forklart deg og du har svart på spørsmål fra dommeren så vil han "trekke" seg tilbake og du må vente en liten stund før du mottar dommen. I mitt tilfelle så ventet jeg et par timer på dommen.

Når det gjelder "fri rettshjelp" så er det egne regler for å få innvilget dette, og det er i hovedsak basert på årsinntekt og type straffesak.

Som det er kommentert tidligere her så har du ikke rett på "gratis" advokat i denne saken.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Jeg fikk gratis retthjelp på en fyllekjørings-dom. Explane it, please.
Vis hele sitatet...
så lenge du risikerer fengsel for du gratis advokat.. bøter så får du ikke advokat
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
så lenge du risikerer fengsel for du gratis advokat.. bøter så får du ikke advokat
Vis hele sitatet...
Stemmer ikke helt. Det er visse kriterier for å få gratis advokat (må betale egenandel)

Man trenger nødvendigvis ikke risikere fengsel for å få fri rettshjelp.


http://www.advokatenhjelperdeg.no/ar...ri-rettshjelp/