Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 7995
Hei,

Sliter litt med moderate smerter i nakke, rygg og hode. Står på litt tramadol, men har lyst å bruke kratom. Men kratom står oppført som reseptpliktig legemiddel. Hvordan kan jeg få resept på dette? Jeg tviler på at vanlige leger/fastlegen har noe erfaring eller i det hele tatt peiling på hva kratom er for noe. Hva slags type leger er spesialisert innenfor naturmedisin?

Noen som kanskje har erfaring?
Sitat av Muradi Vis innlegg
Hei,

Sliter litt med moderate smerter i nakke, rygg og hode. Står på litt tramadol, men har lyst å bruke kratom. Men kratom står oppført som reseptpliktig legemiddel. Hvordan kan jeg få resept på dette? Jeg tviler på at vanlige leger/fastlegen har noe erfaring eller i det hele tatt peiling på hva kratom er for noe. Hva slags type leger er spesialisert innenfor naturmedisin?

Noen som kanskje har erfaring?
Vis hele sitatet...
De gangene jeg har brukt tramadol mot nervesmerter har jeg bestandig fått stiv nakke og vondt i hodet. dette skjer fordi tramadol øker muskeltonusen din svakt (mild "krampe" effekt så å si). Prøv å bytte ut Tramadol med et annet smertestillende, evt kombiner med noe muskelavslappende eller Kamillete og varm dusj og muskeløvelser for rygg nakke og hode. Er mye som forsvinner bare man bruker musklene i en 5-10 minutter
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det kommer helt an på legen, jeg minnes om en tråd der en bruker fikk salvia resept fordi han (og muligens legen) mente det hjalp. Jeg husker heller ikke hvilken lidelse han hadde desverre.
Du burde rett å slett starte en dialog med legen, gjør reseach og skaff frem dokumentasjon som er relevant.

Er du uheldig får du avfeid hele greia som pølsevev. Om legen er interessert i litt alternativ medisin eller i det minste åpen for debatten kan du være heldig.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Hei,

Sliter litt med moderate smerter i nakke, rygg og hode. Står på litt tramadol, men har lyst å bruke kratom. Men kratom står oppført som reseptpliktig legemiddel. Hvordan kan jeg få resept på dette? Jeg tviler på at vanlige leger/fastlegen har noe erfaring eller i det hele tatt peiling på hva kratom er for noe. Hva slags type leger er spesialisert innenfor naturmedisin?

Noen som kanskje har erfaring?
Vis hele sitatet...
Jeg kan anbefale å ringe legemiddelverket. De er hyggelige og har mye kompetanse.

Jeg siterer her fra en e-post jeg har fått fra dem:

Hvis en lege ønsker at en pasient skal benytte seg av et preparat uten markedsføringstillatelse i Norge, kan vedkommende benytte seg av det som heter godkjenningsfritak. Legen skriver da en søknad med en medisinsk begrunnelse for hvorfor pasienten skal benytte dette produktet og ikke et med markedsføringstillatelse i Norge, og denne søknaden behandles enten på apoteket eller Legemiddelverket, litt avhengig av preparat. Ved godkjent søknad kan denne ekspederes som en vanlig resept på apoteket, og det er da apoteket som skaffer varen gjennom sine grossistkanaler.
Vis hele sitatet...
De kan f.eks også svare deg på om det er markedsført innen EØS, noe jeg tviler på, men det tror jeg er en fordel...
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Sitat av Crisposjokolade Vis innlegg
Hei!
Jeg vil gjerne komme med noe veldig offtopic:
Jeg begynner å bli bekymret for ditt rusbruk. Jeg har fulgt med på mange av dine tråder, og det lyser virkelig rusmisbruker av deg. Jeg lurer på om du kanskje burde oppsøke hjelp eller lignende, da jeg ikke ønsker at du skal få en tidlig død på grunn av et for stort forbruk av rusmidler (spesielt opiater).

Dette var bare sympati fra min side
Vis hele sitatet...
Jeg sitter på rus og psykiatri post nå. Har bare vært her en uke og trives, så skal slippe å bekymre deg

Dessuten er ikke kratom noe å ruse seg på. Litt for stor dose, og man ligger med hodet ned i dass og spyr dagen lang.

Sitat av phish
De kan f.eks også svare deg på om det er markedsført innen EØS, noe jeg tviler på, men det tror jeg er en fordel...
Vis hele sitatet...
Jeg har alltid pleid å bestille kratom fra England/Storbritania. Det er jo ulovlig(?) der det kommer fra (Thailand).

Sitat av Rokkh
De gangene jeg har brukt tramadol mot nervesmerter har jeg bestandig fått stiv nakke og vondt i hodet. dette skjer fordi tramadol øker muskeltonusen din svakt (mild "krampe" effekt så å si). Prøv å bytte ut Tramadol med et annet smertestillende, evt kombiner med noe muskelavslappende eller Kamillete og varm dusj og muskeløvelser for rygg nakke og hode. Er mye som forsvinner bare man bruker musklene i en 5-10 minutter.
Vis hele sitatet...
Jeg er fullt klar over bivirkningene til tramadol. Dessuten bruker jeg også diazepam (Valium/Vival) som demper disse bivirkningene du nevner. Og jeg hadde disse smertene en god stund før jeg begynte med tramadol. Medisinen hjelper faktisk godt i mitt tilfelle, men jeg foretrekker heller kratom enn tramadol. Og kratom har liten til ingen dempene effekt på respirasjonen, så sånn sett er det et tryggere alternativ.

Tramadol frigjør også serotonin i synapsen (selvfølgelig ikke i så stor grad som MDA/MDMA), så det kan fort føre til alvorlig depresjon over lengre tids bruk.

Kratom skal være angstdempende og samtidig litt oppkvikkende i små til moderate doser, så det er også grunner til jeg vil begynne med kratom, i stedet for alle disse pillene (Valium, truxal, nozinan, tramadol, etc).
Sist endret av Mexxy; 2. april 2014 kl. 13:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Jeg har alltid pleid å bestille kratom fra England/Storbritania. Det er jo ulovlig(?) der det kommer fra (Thailand).
Vis hele sitatet...
Ja, spørsmålet blir da; hvilken forutsetning har du for å vite at det er ulovlig? Er dette noe du "burde" visst? Hvis det ikke blir lovlig omsatt innen EØS tror jeg det kan bli umulig å få det lovlig som legemiddel.

Igjen, det beste rådet jeg kan gi deg er å ringe legemiddelverket, de er faktisk veldig hyggelige og hjelpsomme. Forklar situasjonen, og spør..

Ellers er det mulig at de vet om noen lovlige legemidler som er mer lik kratom enn f.eks tramadol...
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Sitat av phish Vis innlegg
Ja, spørsmålet blir da; hvilken forutsetning har du for å vite at det er ulovlig? Er dette noe du "burde" visst? Hvis det ikke blir lovlig omsatt innen EØS tror jeg det kan bli umulig å få det lovlig som legemiddel.
Vis hele sitatet...
Jeg mente at det var ulovlig i Thailand, der planten opprinnelig kommer fra. Jeg regner med det er lovlig omsatt i nettbutikken fra UK som har vært oppe i årevis.

Men skal forhøre meg med lege og/eller legemiddelverket.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Jeg sitter på rus og psykiatri post nå. Har bare vært her en uke og trives, så skal slippe å bekymre deg

Dessuten er ikke kratom noe å ruse seg på. Litt for stor dose, og man ligger med hodet ned i dass og spyr dagen lang.

Og kratom har liten til ingen dempene effekt på respirasjonen, så sånn sett er det et tryggere alternativ.

Tramadol frigjør også serotonin i synapsen (selvfølgelig ikke i så stor grad som MDA/MDMA), så det kan fort føre til alvorlig depresjon over lengre tids bruk.

Kratom skal være angstdempende og samtidig litt oppkvikkende i små til moderate doser, så det er også grunner til jeg vil begynne med kratom, i stedet for alle disse pillene (Valium, truxal, nozinan, tramadol, etc).
Vis hele sitatet...
Respirasjonsdeprimerende effekt er egentli et dårlig argument fordi Tramadol er et av de medikamentene i opiatfamilien med minst respirasjonsdeprimerende effekt, og i de dosene Tramadol brukes er ikke respirasjonsdepresjon noe reelt problem med mindre du er svært følsom/syk eller står på store doser benzo. selv da er det usannsynelig.

Grunnen til at jeg skriver dette om bivirkninger er enkel. Med mindre du faktisk har en håndfast diagnose eller skade som opphav til smertene dine er mulighetene for opphav uendelige og typen behandling neste like uendelige.

Medisin som behandling for smeter utover paracet burde være siste utvei, det finnes mange gode alternativer som kan ha like god effekt. som f.eks fysioterapi, trening, avslappningsøvelser, ergonomisk tilpassning av hverdag. Kosthold.

Jeg vil presisere at dette er ved idiopatiske smerter, altså smerter man ikke vet årsaken til.

Det skal også sies at noen forskning viser at Tramadol øker mengde/aktivitet av en type nerveceller i ryggmargen som viderefører en spesiell type smerter hos noen mennesker, og kan i noen få tilfeller faktisk gjøre vondt verre.
Kratom er 100 % lovlight i UK, bestiller selv fra Engelsk side.
For å være on-topic må du som tidligere nevnt søke om godkjenningsfritak, og da burde du ha vitenskapelig dokumentasjon på at kratom er et reelt alternativ for deg. Hvordan apotek skaffer dette er ikke ditt problem. Norske sykehus har cocain og LSD i medisinskapene sine så de får tak i det de trenger når de trenger det.

som f.eks artikkelen: An Evidence-Based Systematic Review of Kratom (Mitragyna speciosa)
o.l
Sitat av Rokkh Vis innlegg
For å være on-topic må du som tidligere nevnt søke om godkjenningsfritak, og da burde du ha vitenskapelig dokumentasjon på at kratom er et reelt alternativ for deg. Hvordan apotek skaffer dette er ikke ditt problem. Norske sykehus har cocain og LSD i medisinskapene sine så de får tak i det de trenger når de trenger det.

som f.eks artikkelen: An Evidence-Based Systematic Review of Kratom (Mitragyna speciosa)
o.l
Vis hele sitatet...
Har du kilder på dette?
Kokain kan jeg tro på, da jeg vet at det har blitt brukt som bedøvelse osv, men LSD?
Sitat av phish Vis innlegg
Hvis det ikke blir lovlig omsatt innen EØS tror jeg det kan bli umulig å få det lovlig som legemiddel.
Vis hele sitatet...
Det brukes som legemiddel i Sverige og Danmark så tror ikke det skal være noe problem.
Sitat av Juliaan Vis innlegg
Har du kilder på dette?
Kokain kan jeg tro på, da jeg vet at det har blitt brukt som bedøvelse osv, men LSD?
Vis hele sitatet...
LSD blir brukt i noen tilfeller til behandling av hodepiner av div typer. da i svært små doser, altså ikke noen rekreasjonell rus
Sitat av Rokkh Vis innlegg
LSD blir brukt i noen tilfeller til behandling av hodepiner av div typer. da i svært små doser, altså ikke noen rekreasjonell rus
Vis hele sitatet...
Du kan ikke få LSD på resept av leger i Norge. Det er dokumentert, ja. At LSD er en midlertidig kur for en svært sjelden form for sykdom som medfører sterk hodepine: ''Clusters Headache''.

Selv med denne radikale og svært smertefulle sykdommen vil du ikke få psykadelika utgitt av legen din.
Sist endret av Relevant; 2. april 2014 kl. 22:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg skrev at det var i medisinskap i norske sykehus, ikke at du fikk det på resept

Men jo, hvis du har en diagnose som indiserer LSD, å LSD er den eneste behandlingen som har fungert for deg vil du kunne få et godkjenningsfritak å få dette "på resept". Det vil sikkert være sterkt kontrollert å dokumenter, så jeg tviler på at muligheten til misbruk vil være tilstede.

LSD er trossalt anfallskupperende behandling og ikke forebyggende eller lindrende behandling.

Etter å ha undersøkt litt vil jeg bare si til ts at du får ikke kratom på resept i norge uten en virkelig god grunn. Alle andre muligheter skal være prøvd, med mindre du finner en veldig liberal lege
Sist endret av Rokkh; 2. april 2014 kl. 23:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Rokkh Vis innlegg
Jeg skrev at det var i medisinskap i norske sykehus, ikke at du fikk det på resept

Men jo, hvis du har en diagnose som indiserer LSD, å LSD er den eneste behandlingen som har fungert for deg vil du kunne få et godkjenningsfritak å få dette "på resept". Det vil sikkert være sterkt kontrollert å dokumenter, så jeg tviler på at muligheten til misbruk vil være tilstede.
Vis hele sitatet...
Her tror jeg du er feilinformert. Det finnes ingen LSD i noensomhelst medisinskap på norske sykehus. Det finnes derimot substanser i tryptaminfamilien som kan minne om LSD i struktur. Som f.eks sumatriptan som brukes mot hodepine.

Å få LSD på resept tror jeg man skal se langt etter foreløpig.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Her tror jeg du er feilinformert. Det finnes ingen LSD i noensomhelst medisinskap på norske sykehus. Det finnes derimot substanser i tryptaminfamilien som kan minne om LSD i struktur. Som f.eks sumatriptan som brukes mot hodepine.

Å få LSD på resept tror jeg man skal se langt etter foreløpig.
Vis hele sitatet...
Sumatriptan (Imigran) er mot migrene, og evigheter fra LSD

Jeg skal ikke uttale meg skråsikkert om LSD (spesifikt) i noen retning, men man finner i alle fall en rekke narkotiske stoffer der...
Sist endret av phish; 3. april 2014 kl. 12:06.
Sitat av phish Vis innlegg
Sumatriptan (Imigran) er mot migrene, og evigheter fra LSD

Jeg skal ikke uttale meg skråsikkert om LSD (spesifikt) i noen retning, men man finner i alle fall en rekke narkotiske stoffer der...
Vis hele sitatet...
Ja.. Trodde et øyeblikk at Sumatriptan var i ergot-familien. Sjøl om det er et tryptamin (som LSD er) så er ergotamine nærmere LSD i struktur.

OG det er ca det nærmeste man kommer LSD i norske sykehus medisinskap i nærmeste framtid.