Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3615
Hei, forum!

Er slik at jeg søker på Westerdals i år som AD og GD og en av oppgavene jeg må løse i år er å lage en forside til VG HELG med temaet tidsklemma. Problemet mitt i dette tilfellet er at jeg ikke har peiling på hva målene, margene osv. til det nye VG HELG er, da jeg skal prøve å lage det i InDesign.

Er det noen her som har noe innsikt, som kunne ha hjulpet meg? Prøvde å google målene og på div. forsider, men er usikker på hvor presise de er, da folk kan ha scannet dem inn og forstørret dem.

Takk for all hjelp!
Hva med å scanne det ved siden av en linjal?
Kjøp VG Helg - ta mål av forsiden - tast dataene inn i InDesign.
Takk, hadde faktisk utrolig nok ikke tenkt på det. Var bare fast overbevist om at noen hadde målene. Sånt skjer når man er litt for besatt av å finne noe på Google.
Ønsker deg lykke til, satser der til neste år!
Du kunne jo også sendt VG en epost og sprt om de faktiske indesign filene.
Sitat av xae8koo Vis innlegg
Du kunne jo også sendt VG en epost og sprt om de faktiske indesign filene.
Vis hele sitatet...
Ja, sendte VG HELG Facebook-gruppen en melding i dag og forklarte oppgaven og hva det var jeg ville låne. Har ikke fått svar ennå, men da har jeg i hvertfall prøvd det.
Sitat av Bruflat Vis innlegg
Ønsker deg lykke til, satser der til neste år!
Vis hele sitatet...
Tusen takk skal du ha!
Bruk Dagbladet sitt, ingen vil legge merke til det.
Jeg har VG-helg fra forrige uke liggende her, og siden jeg har timebetalt på jobb har jeg selvfølgelig tatt meg tid til å måle for deg!

Bredde: 27 cm
Lengde: 33 cm

Dette skal stemme iflg. linjalen min
Sitat av Snusmus Vis innlegg
Jeg har VG-helg fra forrige uke liggende her, og siden jeg har timebetalt på jobb har jeg selvfølgelig tatt meg tid til å måle for deg!

Bredde: 27 cm
Lengde: 33 cm

Dette skal stemme iflg. linjalen min
Vis hele sitatet...

Haha, tusen takk skal du ha! Vet du hvor langt inn den der VGHELG Logoen begynner?
Sitat av KingKong1991 Vis innlegg
Haha, tusen takk skal du ha! Vet du hvor langt inn den der VGHELG Logoen begynner?
Vis hele sitatet...

Skal vi se.

Først er det en margin på 0,6 cm i lengde. Så kommer VG HELG Logo. Som du vet er bakgrunnen hvit, så den "smelter seg" meg margen.

Jeg måler og måler, og tror margen er lik alle sider. Men jeg blir ikke enig med meg selv om det er 0,6 cm eller 0,7 cm. Jeg satser uansett på 0,6 cm!
Om logoen er 0,1–0,2 cm feilplassert, spiller mest sannsynlig ingen rolle overhodet. Det er vel hvordan man løser selve illustreringen som spiller noen rolle.

Hvis du absolutt vil ha riktige mål er også en løsning å kjøpe avisen digitalt (som PDF-fil, hvis det er mulig) og plassere forsiden i InDesign og ta målene derfra.

Her ligger det en gratis PDF, men i og med at den er fra 2010 er det vel ikke oppdatert utseende?

En papiravis er gjerne ikke helt nøyaktig mtp. marger etc.

Her har du forresten litt inspirasjon, fra en tegneserie jeg hadde for noen år siden:



Og: Lykke til!
Tusen takk, alle sammen for fantastiske svar.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Her har du forresten litt inspirasjon, fra en tegneserie jeg hadde for noen år siden:
SPOILER ALERT! Vis spoiler

Vis hele sitatet...
Hah, så det er faktisk deg? Hilsen en annen nettserier-bruker.