Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 2301
Heisann, har en leiegård med 83 leiligheter. Av disse 83 er det ca. 40+/- som har internet over adsl. Dette koster de en minstepris på ca. 300-350kr/m. Det jeg lurer på er om jeg som eier har lov til og legge en 200mb/s fiber kobling inn i huset, og videre "selge" tilgang til leieboerene for f.eks 200kr/m? Ville da ha satt opp rutere i alle etasjene og tildelt passord til de som ville ha i tilegg til en hastighetsbegrensning på ruteren for å sørge for at alle for at alle for lik tilgang. Evnt mulig at de må logge på med et personlig brukernavn og passord? Noe lignende som finnes rundt om på f.eks skoler og flyplasser der du kan kjøpe netttilgang. Det kunne muligens forhindre at en kjøper netttilgang og gir videre til andre leieboere.

Et annet spørsmål er om det er mulig å lage en 200mb/s fiber linje inn, og sende ut på telefonkabelen, også bare koble en ruter opp i hver leilighet?

Hovedspørsmålet er i bunn og grunn om jeg har lov til og sette opp et trådløs nett og selge tilgang til andre.

Takker for alle svar!
nei, da må du registrere deg som ISP.

det finnes INGEN tilbydere som lar deg videreselge abn på den måten du ønsker

ognei, bruke fiber kun INN og DSL ut går desverre ikke


anbefaler og legge CAT mellom switchpunkt og leiligheter.

vil anta at de fleste levrandører som kan være interessert, vil gi deg en pris ut ifra antall leiligheter


i bunn og grunn så har du ikke lov til det du egentlig spør om men ta kontakt med en Lokal ISP eller noen andre som bedriver slikt
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av DSlhm Vis innlegg
nei, da må du registrere deg som ISP.
Vis hele sitatet...
Kor registrerer en seg hos ISP?
Sitat av DSlhm Vis innlegg
det finnes INGEN tilbydere som lar deg videreselge abn på den måten du ønsker
Vis hele sitatet...
Åjoda, men det koster meir enn ei vanleg konsumentlinje. Kontakt Telenor, e.l. så kan dei garantert tilby deg nettlinjer der du har rett til å viareselje nettilgang etter avtalevilkåra.
Sitat av DSlhm Vis innlegg
ognei, bruke fiber kun INN og DSL ut går desverre ikke
Vis hele sitatet...
Jo, men du må ha ein DSLAM, som ikkje er hensiktsmessig teknologi i eit enkelt bygg. Ethernet er langt enklare og betre over så korte strekk.
Sitat av DSlhm Vis innlegg
i bunn og grunn så har du ikke lov til det du egentlig spør om men ta kontakt med en Lokal ISP eller noen andre som bedriver slikt
Vis hele sitatet...
Kvifor ikkje? Kan du vise til relevant lovverk her?
Hva hvis jeg legger opp trådløs nettverk i hele byggningen og gir en valgmulighet: F.eks. 6500kr/m i leie uten internett, 6700 ink.Internett. Der jeg gir de tilgang på nettet som er der.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kor registrerer en seg hos ISP?

Åjoda, men det koster meir enn ei vanleg konsumentlinje. Kontakt Telenor, e.l. så kan dei garantert tilby deg nettlinjer der du har rett til å viareselje nettilgang etter avtalevilkåra.

Jo, men du må ha ein DSLAM, som ikkje er hensiktsmessig teknologi i eit enkelt bygg. Ethernet er langt enklare og betre over så korte strekk.

Kvifor ikkje? Kan du vise til relevant lovverk her?
Vis hele sitatet...
man registrer seg ikke HOS isp. men oppretter en ISP

selvsagt koster det penger, men jeg tenker med vanlige fiberlinjer etc. alt er mulig bare man vil betale for det


egen dslam til kun å kjøre ut-trafikk på høres ikke fornuftigt ut.

av hensyn til lovverk, så se over jeg tenker da i de baner som privatabn. de spørres ikke om noe annet
Sitat av DSlhm Vis innlegg
man registrer seg ikke HOS isp. men oppretter en ISP

selvsagt koster det penger, men jeg tenker med vanlige fiberlinjer etc. alt er mulig bare man vil betale for det


egen dslam til kun å kjøre ut-trafikk på høres ikke fornuftigt ut.

av hensyn til lovverk, så se over jeg tenker da i de baner som privatabn. de spørres ikke om noe annet
Vis hele sitatet...

Legge cat cabler til rutere spredt rundt i bygningen er ingen problem. Tenkte bare jeg skulle spørre om det var mulig og sende ut over telefonkabel siden de allerede ligger der..

Har du peiling på om jeg hadde hatt lov til å si 6700,- med internett? Mot 6500kr/m uten ? Da vil jo det trådløse nettverket tilhøre bedriften og ikke bli "solgt" til leieboerene, men de får da "gratis" tilgang mot en høyere leie.
nei. det er det som er saken. du kan ikke ta betalt med og uten nett uten at du har avtale om dette via levrandør du bruker.

videresalg er ikke lov uten avtale. og da tipper jeg mnd pris blir relativt høy toalt sett

Du kan heller ikke si at leiligheten koster 6500uten nett, og 6700med nett. dette sees jo på som salg det.

uansett hva du velger og gjøre. så bør du spille med åpne kort mot leverandør av tjenesten til deg. du bør være såppas våken at du tar kontakt med de, forklarer at du eier et leilighetskompleks med 83 leiligheter. og spørre hva de skal ha i mnd pr leilighet.

det kan da være at de ønsker og stille med den tekniske løsningen. i stedet for at du kjøper en switch, og monterer ut 35 jalla trådløse routere og prøver å ha kontrollen på de
Poenget var å muligens kunne gjøre dette for en profit. Kan jo forsåvidt bare sette opp leien på alle nye kontrakter med 200kr/m og si at internett er gratis på bygget? Kunne vell funket fint med trådløse rutere? haha, det er kabelgater til hver eneste etasje (5 etasjer) der alle leiligheten har tilgang fra koridorer. Tror ikke det ville vært krav til ekstremt mange rutere i hver etasje for å få full dekning. Muligens 25-30 rutere.

Ville du/dere funnet en leilighet med inkl. Internett mer attraktivt enn èn uten ?
Sist endret av Ayaycaptain; 12. januar 2014 kl. 20:05.
Sitat av DSlhm Vis innlegg
man registrer seg ikke HOS isp. men oppretter en ISP
Vis hele sitatet...
Sitat av DSlhm Vis innlegg
nei, da må du registrere deg som ISP.
Vis hele sitatet...
Hva er forskjellen på f.eks et AS (Aksjeselskap) og en ISP (Internet Service Provider)?

Sitat av DSlhm Vis innlegg
det finnes INGEN tilbydere som lar deg videreselge abn på den måten du ønsker
Vis hele sitatet...
Jara.no?

Sitat av DSlhm Vis innlegg
nei. det er det som er saken. du kan ikke ta betalt med og uten nett uten at du har avtale om dette via levrandør du bruker.

videresalg er ikke lov uten avtale. og da tipper jeg mnd pris blir relativt høy toalt sett

Du kan heller ikke si at leiligheten koster 6500uten nett, og 6700med nett. dette sees jo på som salg det.

uansett hva du velger og gjøre. så bør du spille med åpne kort mot leverandør av tjenesten til deg. du bør være såppas våken at du tar kontakt med de, forklarer at du eier et leilighetskompleks med 83 leiligheter. og spørre hva de skal ha i mnd pr leilighet.

det kan da være at de ønsker og stille med den tekniske løsningen. i stedet for at du kjøper en switch, og monterer ut 35 jalla trådløse routere og prøver å ha kontrollen på de
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikkje hvorfor det ikkje er lov? Jeg regner med at han som utleier allerede har registrert et selskap som leilighetene står registrert hos. Ved å kontakte f.eks Jara og si at du ønsker å selge internett til dine beboere, så vil dem levere en linje til deg som du kan videreselge, men du kan regne med at du må betale en del mer for en slik linje en hva du betaler for en privat nettlinje.
Sitat av Ayaycaptain Vis innlegg
Hva hvis jeg legger opp trådløs nettverk i hele byggningen og gir en valgmulighet: F.eks. 6500kr/m i leie uten internett, 6700 ink.Internett. Der jeg gir de tilgang på nettet som er der.
Vis hele sitatet...
Her tror jeg du er på trygg grunn. Da har leieboer valgfrihet. Mange som leier ut både med strøm, nett og tv inkludert, så den e jo grei. Ville gått for denne løsningen om eg måtte velge.
om man er et AS som bedriver utleie av leiligheter, så er man ikke et AS som bedriver salg av internett-tilgang.

men samma for meg. jeg gir jo blanke. prøver bare å være fornuftig, må være kjedelig for trådstarter å selge internett tilgang uten lov. og bli tatt for det. kan hende levrandør ønsker og få betalt det de ikke har fått betalt så lenge dette pågår.

istedet for å forehøre seg på et freaka forum, så anbefaler jeg og ta kontakt med levrandørene jeg, å høre hva de har og tilby.

hadde jeg solgt ei 200mbit linje til et AS. og så fått vite at de videreselger denne kapasiteten å tjener penger på den, så hadde jeg gått til søksmål
Til dags dato må en leieboer ut med 378kr/m for ca. 3/4mb/s dl 1mb ul. Det er ca. 64 leiligheter som har eget nett. Hvis jeg kjøper linje fra Jara ( Som 0xFF viste til), og selger videre til leieboere for ca. 200kr/m, vil det gi en årlig intekt på ca. 140 000,-. 200mb/s burde kunne gi samme hastigheter som de har på dagens adsl. 200mb/s/64=3,1mb/s (regner med at ikke alle sitter og bruker maks speed samtidig 24/7/365)

*Kjøpe linje av f.eks Jara.
*Legge ut rutere i alle etasjene

Kan jo se ut som om det lar seg gjøre?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
DSlhm aner ikke hva han snakker om, så jeg ville tatt hans råd med klype salt.

Ayaycaptain: Ja, du kan gjøre det du spør om. Personlig hadde jeg aldri i verden betalt 200kr for å få tilgang til en delt wifi-tilkobling, men det er det garantert andre som er villige til.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Her tror jeg du er på trygg grunn. Da har leieboer valgfrihet. Mange som leier ut både med strøm, nett og tv inkludert, så den e jo grei. Ville gått for denne løsningen om eg måtte velge.
Vis hele sitatet...
Men på den løsningen må jeg ha lovlig videresalg av internettlinje.

Sitat av Tias Vis innlegg
DSlhm aner ikke hva han snakker om, så jeg ville tatt hans råd med klype salt.

Ayaycaptain: Ja, du kan gjøre det du spør om. Personlig hadde jeg aldri i verden betalt 200kr for å få tilgang til en delt wifi-tilkobling, men det er det garantert andre som er villige til.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke ?

Sitat av DSlhm Vis innlegg
om man er et AS som bedriver utleie av leiligheter, så er man ikke et AS som bedriver salg av internett-tilgang.

men samma for meg. jeg gir jo blanke. prøver bare å være fornuftig, må være kjedelig for trådstarter å selge internett tilgang uten lov. og bli tatt for det. kan hende levrandør ønsker og få betalt det de ikke har fått betalt så lenge dette pågår.

istedet for å forehøre seg på et freaka forum, så anbefaler jeg og ta kontakt med levrandørene jeg, å høre hva de har og tilby.

hadde jeg solgt ei 200mbit linje til et AS. og så fått vite at de videreselger denne kapasiteten å tjener penger på den, så hadde jeg gått til søksmål
Vis hele sitatet...

Ja, er skal ta kontakt med leverandører for videre samtaler om dette. Ville forhøre meg her om det i det hele tatt var mulig og gjennomføre det før jeg satte i gang med det.

Sette igang uten at det er 100% sikkert at det er lovlig er uaktuelt
Sitat av DSlhm Vis innlegg
om man er et AS som bedriver utleie av leiligheter, så er man ikke et AS som bedriver salg av internett-tilgang.

men samma for meg. jeg gir jo blanke. prøver bare å være fornuftig, må være kjedelig for trådstarter å selge internett tilgang uten lov. og bli tatt for det. kan hende levrandør ønsker og få betalt det de ikke har fått betalt så lenge dette pågår.

istedet for å forehøre seg på et freaka forum, så anbefaler jeg og ta kontakt med levrandørene jeg, å høre hva de har og tilby.

hadde jeg solgt ei 200mbit linje til et AS. og så fått vite at de videreselger denne kapasiteten å tjener penger på den, så hadde jeg gått til søksmål
Vis hele sitatet...
Så det du sier at et AS ikkje kan bedrive på med flere ting?

Er ikkje snakk om å selge en vanlig privat/bedifts 200 Mbps linje til et AS, det er snakk om å kjøpe linjekapasitet for å videreselge. Så du ville ha gått til søksmål fordi at den bedriften du selger linjekapasitet til, videreselger kapasitet i henhold til kontrakten med selskapet?

Ser ikkje ut som du helt vet hva du snakker om, så muligens best å gi blanke i det ja.
"hadde jeg solgt ei 200mbit linje til et AS. og så fått vite at de videreselger denne kapasiteten å tjener penger på den, så hadde jeg gått til søksmål "

Tror det Dslhm mener at at om det ble solgt en vanlig internetlinje til et selskap, som deretter brukte linjen til og selge videre og tjene penger på det. Uten noe form for kontrakt på videresalg av linje.
Sitat av Tias Vis innlegg
DSlhm aner ikke hva han snakker om, så jeg ville tatt hans råd med klype salt.
Vis hele sitatet...
selvsagt aner jeg ikke hva jeg snakker om. så best å høre på deg skjønner jeg..


videresalg på denne måten er ikke lov uten at tilbyder godkjenner dette. og da tilkommer det HELT andre priser

da blir det nok stk pris


jeg ville gått for løsningen med fiber inn, deretter cat til hver leilighet, så får de stå for egne wifiløsninger etc

Sitat av Ayaycaptain Vis innlegg
"hadde jeg solgt ei 200mbit linje til et AS. og så fått vite at de videreselger denne kapasiteten å tjener penger på den, så hadde jeg gått til søksmål "

Tror det Dslhm mener at at om det ble solgt en vanlig internetlinje til et selskap, som deretter brukte linjen til og selge videre og tjene penger på det. Uten noe form for kontrakt på videresalg av linje.
Vis hele sitatet...

helt riktig, blir som om noen fremleier dine leiligheter og tjener penger på det.. tror ikke det hadde gått i god jord.

men selvsgt sitter det jo en 13årig besserwisser og mener noe annet
Sitat av Ayaycaptain Vis innlegg
"hadde jeg solgt ei 200mbit linje til et AS. og så fått vite at de videreselger denne kapasiteten å tjener penger på den, så hadde jeg gått til søksmål "

Tror det Dslhm mener at at om det ble solgt en vanlig internetlinje til et selskap, som deretter brukte linjen til og selge videre og tjene penger på det. Uten noe form for kontrakt på videresalg av linje.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg forsto det. Men det er ingen andre her som har snakket om å kjøpe en privat/bedrifts linje på 200Mbps for å videreselge uten kontrakt for videresalg, annet en DSlhm.
Sitat av DSlhm Vis innlegg
selvsagt aner jeg ikke hva jeg snakker om. så best å høre på deg skjønner jeg..


videresalg på denne måten er ikke lov uten at tilbyder godkjenner dette. og da tilkommer det HELT andre priser

da blir det nok stk pris


jeg ville gått for løsningen med fiber inn, deretter cat til hver leilighet, så får de stå for egne wifiløsninger etc
Vis hele sitatet...

Legge cat inn i 83 leiligheter ville sannsynligvis kostet omlag 4-500 000,-. På et så stort bygg er ikke 140 000 i året mye penger, så hvis det er veldig arbeidskrevende og/eller vanskelig og få til blir det muligens ikke noe av. Tenkte bare på det som en fin gest til leieboerene (mange studenter som ikke akkurat vasser i penger) og tjene noe penger på det. Ville vært en win,win situasjon for alle parter.
Sist endret av Ayaycaptain; 12. januar 2014 kl. 20:33.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Ayaycaptain Vis innlegg
Hvorfor ikke ?
Vis hele sitatet...
En delt wifi-tilkobling kan være treg og ustabilt, og har langt flere fallgruver enn det et tradisjonelt kablet nettverk har. Hvilken garanti har jeg for at du som utleier er i stand til å fikse en router som faller ned kl 3 om natten? Ingen. Det er også en viss risiko involvert med å sende sensitive data over en delt internettforbindelse.

I tillegg syns jeg 200kr for en delt linje er for mye. 10 mbit kablet nettverk hadde vært interessant for 200kr, men wifi hadde vært helt uaktuelt for meg.

Men som sagt, jeg er sikker på at andre er villige til å slå på et trådløst tilbud også.
nei. tror ikke det blir så dyrt nei om du får til ei avtale med en tibyder. så ordner det seg nok billigere. om ikke bygget er helt sinnsjukt satt opp

tipper installasjonskost på 1300-1500pr leil

det er litt over hva vi opererer med
Sitat av Tias Vis innlegg
En delt wifi-tilkobling kan være treg og ustabilt, og har langt flere fallgruver enn det et tradisjonelt kablet nettverk har. Hvilken garanti har jeg for at du som utleier er i stand til å fikse en router som faller ned kl 3 om natten? Ingen. Det er også en viss risiko involvert med å sende sensitive data over en delt internettforbindelse.

I tillegg syns jeg 200kr for en delt linje er for mye. 10 mbit kablet nettverk hadde vært interessant for 200kr, men wifi hadde vært helt uaktuelt for meg.

Men som sagt, jeg er sikker på at andre er villige til å slå på et trådløst tilbud også.
Vis hele sitatet...
Den andre muligheten er 378kr/m for en adsl linje som sikkert ikke er veldig stabil den heller, med en hastighet på ca. 4mb/s. Regner med at jeg kunne latt hver enkelt ruter kjøre med en maks hastighet på ca. 8-10mb/s hver, da jeg regner med at ikke alle 83 sitter og streamer filmer 24/7. Anyways, så er det 178kr/m, som er 2136kr i året spart på nett. Mulig det kunne vært aktuellt for fattige studenter?

Sitat av DSlhm Vis innlegg
nei. tror ikke det blir så dyrt nei om du får til ei avtale med en tibyder. så ordner det seg nok billigere. om ikke bygget er helt sinnsjukt satt opp

tipper installasjonskost på 1300-1500pr leil

det er litt over hva vi opererer med
Vis hele sitatet...
Kan jeg få spørre hva du jobber med? Siden du sier "Litt over hva vi opererer med". Mulig det kan gjøres billigere, men det er et vanvittig stort bygg.
jobber som telemontør i norges største telecombedrift
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av DSlhm Vis innlegg
selvsagt aner jeg ikke hva jeg snakker om. så best å høre på deg skjønner jeg..
Vis hele sitatet...
Ja, det er det jeg sier.

Sitat av DSlhm Vis innlegg
videresalg på denne måten er ikke lov uten at tilbyder godkjenner dette. og da tilkommer det HELT andre priser

da blir det nok stk pris
Vis hele sitatet...
Jeg vil tro at samtlige internettleverandører tilbyr transittlinjer eller andre egnende løsninger til de som måtte ønske det. Det koster mer enn vanlige privatabb, men med mindre trådstarter er en halvseriøs tulling har den tanken neppe slått ham i det hele tatt.

Sitat av DSlhm Vis innlegg
jeg ville gått for løsningen med fiber inn, deretter cat til hver leilighet, så får de stå for egne wifiløsninger etc
Vis hele sitatet...
Dette er jeg, utrolig nok, helt enig i. Men det er fra mitt synspunkt som forbruker, fordi det er det jeg ville foretrukket. Det er ikke sikkert det er lønnsomt for TS.

Sitat av DSlhm Vis innlegg
helt riktig, blir som om noen fremleier dine leiligheter og tjener penger på det.. tror ikke det hadde gått i god jord.

men selvsgt sitter det jo en 13årig besserwisser og mener noe annet
Vis hele sitatet...
Tull. Det er mange situasjoner hvor leietaker helt lovlig kan leie ut deler av eller hele leiligheten, til tross for at kontrakten sier at dette ikke er lov.

Sitat av Ayaycaptain Vis innlegg
Den andre muligheten er 378kr/m for en adsl linje som sikkert ikke er veldig stabil den heller, med en hastighet på ca. 4mb/s. Regner med at jeg kunne latt hver enkelt ruter kjøre med en maks hastighet på ca. 8-10mb/s hver, da jeg regner med at ikke alle 83 sitter og streamer filmer 24/7. Anyways, så er det 178kr/m, som er 2136kr i året spart på nett. Mulig det kunne vært aktuellt for fattige studenter?
Vis hele sitatet...
Ja, det er helt sikkert mange som syns at dette er et godt tilbud, og så lenge du setter det opp riktig med lastbalansering o.l. så kan det jo bli en god deal for folk flest.
Sitat av Tias Vis innlegg


Jeg vil tro at samtlige internettleverandører tilbyr transittlinjer eller andre egnende løsninger til de som måtte ønske det. Det koster mer enn vanlige privatabb, men med mindre trådstarter er en halvseriøs tulling har den tanken neppe slått ham i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
altså.. om du tar deg tiden til å lese hva jeg skriver, så ser du faktisk at vi mener det samme, bare at vi ordlegger oss forskjelligt.
"Jeg vil tro at samtlige internettleverandører tilbyr transittlinjer eller andre egnende løsninger til de som måtte ønske det. Det koster mer enn vanlige privatabb, men med mindre trådstarter er en halvseriøs tulling har den tanken neppe slått ham i det hele tatt."

Selvsagt vet jeg at det ville koste en hel del mer enn et privatabb. Spørsmålet er hvor mye mer? Har ingen grunnlag for å tippe pris på en 150/200mb/s linje som er fritt til videresalg.

"jeg ville gått for løsningen med fiber inn, deretter cat til hver leilighet, så får de stå for egne wifiløsninger etc "

Ja, det er en mulighet. Det skal være kabelgater til alle leilighetene, så det burde være mulig å gjennomføre. Spørsmålet er om linjen ville være så dyr at det ikke vil lønne seg.
du får kontakte aktuelle levrandører og be om samtaler

de fleste bør klare å komme med en nøkkelferdig løsning

Lykke til. men gjør det iallefall riktig første gangen
Det skal jeg gjøre! Tusen takk for alle tanker og idèer! Får ringe litt rundt på mandag og forhøre meg videre. Ha en fortsatt fin søndagskveld folkens. Nyt den for snart er det mandag!
Sitat av DSlhm Vis innlegg
jobber som telemontør i norges største telecombedrift
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikkje helt om jeg kjøper den.

Første posten din:

Sitat av DSlhm Vis innlegg
nei, da må du registrere deg som ISP.
Vis hele sitatet...
Feil.

Sitat av DSlhm Vis innlegg
det finnes INGEN tilbydere som lar deg videreselge abn på den måten du ønsker
Vis hele sitatet...
Feil.

Sitat av DSlhm Vis innlegg
ognei, bruke fiber kun INN og DSL ut går desverre ikke
Vis hele sitatet...
Feil.

Sitat av DSlhm Vis innlegg
i bunn og grunn så har du ikke lov til det du egentlig spør om
Vis hele sitatet...
Feil.


Og nå har du plutselig skiftet mening?

Sitat av DSlhm Vis innlegg
du får kontakte aktuelle levrandører og be om samtaler

de fleste bør klare å komme med en nøkkelferdig løsning

Lykke til. men gjør det iallefall riktig første gangen
Vis hele sitatet...
Hvis det stemmer at du jobber som telemontør, så håper jeg for din del at du ennå er lærling, ellers så har "norges største telecombedrift" gjort en tabbe med å ansette deg.
det har kommet mye info imellomtiden. jeg har ei endra melding, det er ikke lov å selge tilgang slik det ble spurt om uten at dette er klarert med levrandør av linje.

kan du forklare hvordan du vil ha downstream trafikk på fiber, og retur på dsl? som det ble spurt om?

men, det nytter ikke og forsvare seg over et tastatur uansett. så jeg gir opp

uansett hva jeg sier, så skal det på en eller annen måte svertes og ses ned på, motbevises og destrueres.
så lykke til med diskusjonen

siden du sietter på fasen. så kan du vel kansje komme med den da 0xFF?

du sietter der og skriver feil, feil feil og feil. men du har jo ikke noe fakta og komme med. så nytteverdien av svaret ditt er jo null..
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Ok, men jeg føler at TS har fått svar på det han lurte på, og det har ikke noe for seg at vi fortsetter å krangle om teknikaliteter og manglende forståelse for avtalerett. Jeg stenger tråden, så kan heller Ayaycaptain sende meg en PM hvis han lurer på noe mer og vil at tråden skal åpnes igjen.