Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 16029
Hei!

Jeg lurer på følgende senario:

jeg er på en flyplass, samme om det er i Norge eller utlandet, og skal ut å fly. Jeg røyker cannabis til vanlig, og røyket dagen før jeg skulle ut å fly.
Så på flyplassen blir jeg markert av en sniffende hund.
  • Jeg har ingen ting på meg, uten om at klærne mine kanskje lukter for hunden
  • Jeg er ikke beruset på flyplassen

Så kommer spørmålet, hva skjer hvis en hund markerer meg pga at den lukter cannabis i klærne mine, mens jeg ikke har noe på meg eller med meg, og er 100% ederu.

Sjekker de baggene mine, og lar meg gå? Tar de pisseprøve på stedet og nekter meg å fly? (Hvis jeg er i utlandet og på vei hjem?)

Hva kan de gjøre mot meg? Og hvilke rettigheter har jeg? Har jeg krav på å gå videre dersom de ikke finner noen ting?

Takker for svar, god jul
Lite sannsynlig at du blir markert på i utgangspunktet. De hundene ville vært ubrukelige i tjeneste om de markerte på alle som har røyka en av de siste dagene.

Dessuten er det nok heller på ankomst du risikerer å møte på tollhunder enn på avgang.

Blir du mot formodning markert på så er det vel vanlig prodesyre som mistenkt narkotikasmugler og da har du nok ikke noe krav på å gå videre nei.
100% Grønn
Hemmelige Freak's Avatar
Trådstarter
Sitat av Yalla Vis innlegg
Blir du mot formodning markert på så er det vel vanlig prodesyre som mistenkt narkotikasmugler og da har du nok ikke noe krav på å gå videre nei.
Vis hele sitatet...
Joda, men, jeg blir markert, de finner ingen ting på meg eller i baggene mine, hva skjer så? Får jeg gå?
Jeg har blitt markert av hund på flyplass to ganger og en gang i toll kontroll på landegrense uten å ha noe med meg, ble grundig ransaket alle gangene, forklarte at jeg røykte regelmessig og derfor luktet det cannabis av meg, fikk reise videre uten problemer.
Sist endret av Trollanon; 24. desember 2013 kl. 02:57.
Sitat av Hemmelige Freak Vis innlegg
Joda, men, jeg blir markert, de finner ingen ting på meg eller i baggene mine, hva skjer så? Får jeg gå?
Vis hele sitatet...
Ja, men det er stor sannsynlighet for at du først blir tatt med inn på et rom og bedt om å kle av deg slik at klærne og kroppen kan kontrolleres nøye for å forsøke å oppdage narkotiske stoffer sydd inn i sømmer på klær, stoff gjemt under armhuler, under føttene osv.
Det er også mulig at kontrolløren ber deg utføre et par knebøy for å se om det plutselig popper ut smuglergods av underlivet.
Sitat av Knask Vis innlegg
Ja, men det er stor sannsynlighet for at du først blir tatt med inn på et rom og bedt om å kle av deg slik at klærne og kroppen kan kontrolleres nøye for å forsøke å oppdage narkotiske stoffer sydd inn i sømmer på klær, stoff gjemt under armhuler, under føttene osv.
Det er også mulig at kontrolløren ber deg utføre et par knebøy for å se om det plutselig popper ut smuglergods av underlivet.
Vis hele sitatet...
Been there done that, bare vær hyggelig å grei så går det raskt og smertefritt.
Du nektes ikke å fly, men dersom kontrollen tar lang tid kan du miste flyet ditt..
100% Grønn
Hemmelige Freak's Avatar
Trådstarter
Okei, da tar jeg det som at det ikke gir noen ekstreme konsekvenser dersom jeg blir markert og sjekket, men ikke har noe på eller med meg
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Du nektes ikke å fly, men dersom kontrollen tar lang tid kan du miste flyet ditt..
Vis hele sitatet...
Har man noen rettigheter dersom de ikke finner noe som helst, og man mister flyet sitt pga ekstra kontroll?
Super tråd, lurte på det samme selv.

Jeg har et annet spørsmål:
Hva skjer hvis jeg er synlig ruset (av cannabis) og jeg tar et fly fra Amsterdam? Bryr de seg? Jeg har veldig lyst til å fly fjern, men det er ikke noe jeg vil gjøre hvis jeg risikerer å få straff eller ikke kommer meg hjem.
Var en venn av meg som hadde vært en tur i Amsterdam. På vei hjem så ble han og venna hans tatt med inn til siden. De hadde valgt ut disse ved å sjekke de resiende på forhånd. Hvor de skulle samt hvor de kom fra. Så velger de også fort en gjeng med gutter da sjansen for narkotika er noe større enn hos en barnefamilie.

Uansett, en hund hadde markert på dem. De ble tatt med inn til siden og alle måtte strippe. De fikk også et par fingre i anus samt en diger moralpreken om hvor farlig hasj er og at det ikke er en måte å leve livet sitt på. De fant ikke noe stoff og de fikk gå videre. De var heldige, fordi det som kan skje er at du blir markert for hasj, visitert, intet fun... MEN, de vil ta en urinprøve av deg. Når de tar den prøver og du tester possitivt på THC så kan de anmelde deg for bruk.

Bare vask alle klærene dine så skal det nok gå bra. Dette er jo på norskesia. Kan ikke snakke for hvordan det gjøres andre steder. Var en gang i Panama og ble markert, der fikk jeg et våpen retta mot hodet mens de holdt på. Heldigvis viste deg seg å være en feil, ellers hadde jeg vel neppe vært her nå.
Sitat av YankeenAtion Vis innlegg
[snip]
Uansett, en hund hadde markert på dem. De ble tatt med inn til siden og alle måtte strippe. De fikk også et par fingre i anus samt en diger moralpreken om hvor farlig hasj er og at det ikke er en måte å leve livet sitt på. De fant ikke noe stoff og de fikk gå videre. De var heldige, fordi det som kan skje er at du blir markert for hasj, visitert, intet fun... MEN, de vil ta en urinprøve av deg. Når de tar den prøver og du tester possitivt på THC så kan de anmelde deg for bruk.
[/snip]
Vis hele sitatet...
Meg bekjent gjelder ikke legemiddelloven i utlandet så hvis røykingen finner sted i Amsterdam er det svært lite de kan ta deg for.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Super tråd, lurte på det samme selv.

Jeg har et annet spørsmål:
Hva skjer hvis jeg er synlig ruset (av cannabis) og jeg tar et fly fra Amsterdam? Bryr de seg? Jeg har veldig lyst til å fly fjern, men det er ikke noe jeg vil gjøre hvis jeg risikerer å få straff eller ikke kommer meg hjem.
Vis hele sitatet...
Er du synlig ruset kommer du neppe på flyet en gang, blir vel heller putta i fengel der du prøver å fly fra. Ellers får du lese deg opp på rettighetene du har i det aktuelle landet du frykter å bli stoppet i. Det finnes ingenting av rettigheter som gjelder i alle verdens land. (husk, teori vs praksis..)

Sitat av DfenZ Vis innlegg
Meg bekjent gjelder ikke legemiddelloven i utlandet så hvis røykingen finner sted i Amsterdam er det svært lite de kan ta deg for.
Vis hele sitatet...
Norsk lover gjelder for alle norske statsborgere, inkludert utenfor landets grenser.(pnkt 3)
Sist endret av Ueland; 24. desember 2013 kl. 16:18.
Sitat av DfenZ Vis innlegg
Meg bekjent gjelder ikke legemiddelloven i utlandet så hvis røykingen finner sted i Amsterdam er det svært lite de kan ta deg for.
Vis hele sitatet...
Aha, det visste jeg ikke. Jeg gikk utifra at de praktiserte det samme som man gjør over alt i Norge. La oss si at du er ute å gå i Karl Johan. En politipatrulje er ute med en narkohund. Du blir markert og de tar deg med til siden og følger vanlig prosedyre, men de finner ikke noe på deg. Men politiet ønsker alikevel at du skal bli tatt med til stasjonen for å avgi en prøve. Om den prøven skal bli possitiv så veit jeg at du blir tatt for bruk. Trodde det samme gjaldt på flyplasser til tross for at du hadde røyket i Amster. Leser fra tid til annen om personer som gjør lovlige ting i utlandet, men som blir straffet for det når de kommer tilbake til Norge. For eksempel kjøp av horer.
Sitat av Ueland Vis innlegg
Er du synlig ruset kommer du neppe på flyet en gang, blir vel heller putta i fengel der du prøver å fly fra. Ellers får du lese deg opp på rettighetene du har i det aktuelle landet du frykter å bli stoppet i. Det finnes ingenting av rettigheter som gjelder i alle verdens land. (husk, teori vs praksis..)



Norsk lover gjelder for alle norske statsborgere, inkludert utenfor landets grenser.(pnkt 3)
Vis hele sitatet...
Jeg husker ikke å ha reist hjem fra Amsterdam da jeg var på ferie der, hadde masse stash som måtte røykes opp noen timer før flyet gikk, jeg kom fint igjennom alle kontroller.

Edit: har nok mye å si va du er ruset på.
Sist endret av Trollanon; 24. desember 2013 kl. 16:48.
Sitat av YankeenAtion Vis innlegg
Var en venn av meg som hadde vært en tur i Amsterdam. På vei hjem så ble han og venna hans tatt med inn til siden. De hadde valgt ut disse ved å sjekke de resiende på forhånd. Hvor de skulle samt hvor de kom fra. Så velger de også fort en gjeng med gutter da sjansen for narkotika er noe større enn hos en barnefamilie.

Uansett, en hund hadde markert på dem. De ble tatt med inn til siden og alle måtte strippe. De fikk også et par fingre i anus samt en diger moralpreken om hvor farlig hasj er og at det ikke er en måte å leve livet sitt på. De fant ikke noe stoff og de fikk gå videre. De var heldige, fordi det som kan skje er at du blir markert for hasj, visitert, intet fun... MEN, de vil ta en urinprøve av deg. Når de tar den prøver og du tester possitivt på THC så kan de anmelde deg for bruk.

Bare vask alle klærene dine så skal det nok gå bra. Dette er jo på norskesia. Kan ikke snakke for hvordan det gjøres andre steder. Var en gang i Panama og ble markert, der fikk jeg et våpen retta mot hodet mens de holdt på. Heldigvis viste deg seg å være en feil, ellers hadde jeg vel neppe vært her nå.
Vis hele sitatet...
Dette er bare tull.

Hva får deg til å tro at tollere har myndighet til å "stikke et par fingre i anus"? De kan be deg ta av deg alt av klær, be deg flytte litt rundt på stellet og ta en knebøy, men du kan fint nekte å gjøre dette. Det tolleren sannsynligvis vil gjøre da er å tilkalle politi, som kan gjøre dette med makt. Det du derimot kan være helt sikker på er at ingen vil stikke noe som helst opp i anus på deg. Da vil du eventuelt bli sendt til et sykehus hvor du blir scannet.

Tollerene vil heller ikke anmelde deg for bruk. De har bryr seg fint lite om du røyker hasj eller skyter heroin så lenge du ikke prøver å smugle noe. Jeg har selv blitt stoppet relativt mange ganger og innrømmet bruk, uten noen form for konsekvenser.
Det gjelder for utvalgte paragrafer. Og som YankeenAtion nevner, at noen blir dømt for kjøp av horer i land det er tillatt, så er det fortsatt et brudd på mennerettighetene, noe som inngår i de utvalgte paragrafene til §12-3.

Legemiddelloven eller narkotikaloven gjelder ikke for norske statsborgere i utlandet, men det er viktig å påpeke at i Amsterdam (Nederland) så er bruk av cannabis kun avkriminalisert, og dermed ikke formellt lovlig, så du kan så absolutt bli anmeldt av norsk politi i Norge for å bryte nederlandsk lov på ferie i Amsterdam.

§ 12. For så vidt ikke annet er særlig bestemt, får norsk straffelov anvendelse på handlinger som er foretatt:
3. i utlandet av norsk statsborger eller noen i Norge hjemmehørende person når handlingen
a) hører blant de som omhandles i denne lov kapittel 8, 9, 10, 11, 12, 14, 17, 18, 20, 23, 24, 25, 26 eller 33, eller §§ 135, 135 a, 140, 141, 142, 144, 145 annet ledd, 145 b, 169, 192 til 199, 202, 202 a, 203, 204 a, 222 til 225, 227 til 235, 238, 239, 242 til 245, 291, 292, 294 nr. 2, 317, 326 til 328, 330 siste ledd, 338, 342, 367 til 370, eller 423, og i hvert fall når den
b) er en forbrytelse eller forseelse mot den norske stat eller norsk statsmyndighet,
c) er straffbar også etter det lands lov i hvilket den er foretatt,
Vis hele sitatet...
Du har ingen rettigheter i praksis hvis du møter på rette typen. Selvfølgelig er det ingen som kan ta deg for noe hvis du ikke har noe på deg eller innrømmer bruk, men at du må ta neste eller tredje fly etter et dørgende kjedlig avhør kan lett skje.

Selv ble jeg markert på vei hjem fra Roskilde. Etter å ha bedt meg tømme lommene i shortsen og spurt meg om jeg var sikker på at jeg "fjernet alt" før jeg reiste, så fikk jeg gå. Sjekket ikke sekken engang. Andre, litt mer skjeggete kamerater har blitt litt mer grunding gjennomsøkt og avhørt, og selv om det ofte blir truet om fingre i anus så har ingen jeg kjenner opplevd at de faktisk har gått så langt. Det må jo tilkalles lege, dette koster tid og penger, så med mindre du er en utlending med svetteanfall så tar de sjelden/aldri den risken. Tollere gidder ikke bry sjefene sine med en eller annen knall de vet mest sannsynlig bare er en rekreasjonsrøyker.
Sist endret av johnblund; 30. desember 2013 kl. 17:35.
Lovverket og praksis varierer veldig. Det er for eksempel ikke lov å røyke Cannabis, bare akseptert og regulert.

Min erfaring er at sålenge du ikke har noe på det, skjer det ingenting. Har blitt markert av hund flere ganger, har også reist fra Amsterdam hvor jeg og følge var "åpenbart" påvirket. Her ble vi også markert, men ettersom ingen hadde noe på seg fikk vi gå.
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Det gjelder for utvalgte paragrafer. Og som YankeenAtion nevner, at noen blir dømt for kjøp av horer i land det er tillatt, så er det fortsatt et brudd på mennerettighetene, noe som inngår i de utvalgte paragrafene til §12-3.

Legemiddelloven eller narkotikaloven gjelder ikke for norske statsborgere i utlandet, men det er viktig å påpeke at i Amsterdam (Nederland) så er bruk av cannabis kun avkriminalisert, og dermed ikke formellt lovlig, så du kan så absolutt bli anmeldt av norsk politi i Norge for å bryte nederlandsk lov på ferie i Amsterdam.
Vis hele sitatet...
Det er riktig at legemiddelloven kun er gjeldende innenfor Norges grenser. Straffeloven, hvor erverv, oppbevaring og salg av narkotika går under, er gjeldende for deg som nordmann uansett hvor du reiser i verden. Man kan derfor i teorien bli anmeldt for å kjøpe eller oppbevare cannabis i utlandet. Norsk politi kan ikke anmelde deg for å ha brukt cannabis i utlandet - selv om bruken skulle være ulovlig i landet du befinner deg i.

Kjøp av prostituerte straffes for øvrig ihht. straffelovens § 202 a, selv om det skulle være lovlig i landet du befinner deg i.
Sitat av KultNick Vis innlegg
Har man noen rettigheter dersom de ikke finner noe som helst, og man mister flyet sitt pga ekstra kontroll?
Vis hele sitatet...
Nei, du kan ikke kreve noen form for erstatning. Du har selv satt deg i en situasjon ( ved å ha jallalukt i klærne) og burde vite at du kan bli stoppet og kontrollert - og at dette kan ta tid.

En kjenning startet for sent for å rekke flyet. Kjører som en villing, blir stoppet i en ordinær trafikkontroll av biltilsynet og blir stående i den laaaange køen. Han fortalte at han hadde pent spurt om de kunne slippe ham forbi pga flyet, men nix. Han mistet flyet. Han hadde senere ringt og klaget og hadde fått til svar: du skulle startet før!
Sitat av caperno Vis innlegg
Det er riktig at legemiddelloven kun er gjeldende innenfor Norges grenser. [1] Straffeloven, hvor erverv, oppbevaring og salg av narkotika går under, er gjeldende for deg som nordmann uansett hvor du reiser i verden. [2]Man kan derfor i teorien bli anmeldt for å kjøpe eller oppbevare cannabis i utlandet. [3]Norsk politi kan ikke anmelde deg for å ha brukt cannabis i utlandet - selv om bruken skulle være ulovlig i landet du befinner deg i.

[4]Kjøp av prostituerte straffes for øvrig ihht. straffelovens § 202 a, selv om det skulle være lovlig i landet du befinner deg i.
Vis hele sitatet...
[1]Som jeg sa, så gjelder det kun for de nevnte paragrafene, §162 som gjelder narkotika er ikke en av disse.
[2]Igjen, hvis det er ulovlig i det gjeldende landet. Så langt er Uruguay eneste landet i verden som har legalisert, så det er eneste stedet det er lovlig. MEN hva lovverket i Uruguay sier om turister og cannabis vet jeg ikke.
[3]Jo, i teorien kan de det, §12-3c som sier
§ 12. For så vidt ikke annet er særlig bestemt, får norsk straffelov anvendelse på handlinger som er foretatt:
3. i utlandet av norsk statsborger eller noen i Norge hjemmehørende person når handlingen
c) er straffbar også etter det lands lov i hvilket den er foretatt,
Vis hele sitatet...
Dette betyr med andre ord at om du tar deg en joint i Amsterdam, og innrømmer dette ovenfor politiet i Norge kan du dømmes etter §12-3c, og den norske stat vil få noen kroner av deg eller sende deg på pissings.
[4]I Norge straffes kjøp av prostituerte i henhold til §202a, men hvis det skjer i utlandet, lovlig eller ikke, så er det §12-3a som bestemmer at du kan straffes for det i Norge, ettersom det inngår i de nevnte kapitlene i §12-3a.
Sitat av Paradigm Vis innlegg
[1]Som jeg sa, så gjelder det kun for de nevnte paragrafene, §162 som gjelder narkotika er ikke en av disse.
Vis hele sitatet...
Jo - det er den. §162 er en del av kapittel 14 i Straffeloven av 1902, og det er iflg. det du siterer straffbart å bryte lovene i kapittel 14 under opphold i utlandet.

[2]Igjen, hvis det er ulovlig i det gjeldende landet. Så langt er Uruguay eneste landet i verden som har legalisert, så det er eneste stedet det er lovlig. MEN hva lovverket i Uruguay sier om turister og cannabis vet jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Se svaret over. Det spiller ingen rolle om det er lovlig i landet du befinner deg i eller ei. Det er uansett ulovlig iflg. norsk lov.

[3]Jo, i teorien kan de det, §12-3c som sier

Dette betyr med andre ord at om du tar deg en joint i Amsterdam, og innrømmer dette ovenfor politiet i Norge kan du dømmes etter §12-3c, og den norske stat vil få noen kroner av deg eller sende deg på pissings.
Vis hele sitatet...
Du snakker her om straffeloven, og ikke legemiddelloven. Bruk av narkotika reguleres via legemiddelloven. Legemiddelloven er ikke gjeldende i utlandet, så selv om du skulle innrømme det ovenfor politiet, så har de ingen hjemmel til å tiltale deg for å ha brukt narkotika i utlandet.

"§ 12. For så vidt ikke annet er særlig bestemt, får norsk straffelov anvendelse på handlinger som er foretatt:
3. i utlandet av norsk statsborger eller noen i Norge hjemmehørende person når handlingen
c) er straffbar også etter det lands lov i hvilket den er foretatt
"


[4]I Norge straffes kjøp av prostituerte i henhold til §202a, men hvis det skjer i utlandet, lovlig eller ikke, så er det §12-3a som bestemmer at du kan straffes for det i Norge, ettersom det inngår i de nevnte kapitlene i §12-3a.
Vis hele sitatet...
Ja? Hjemmelen norsk politi har for å straffe deg for lovbrudd i utlandet er etter §12-3. Det er fremdeles § 202 a som en eventuell tiltale vil bli basert på.
Sist endret av caperno; 3. januar 2014 kl. 03:17.
Jeg har også blitt markert på av hund etter en reise gjennom flere land, men via Amsterdam til Flesland. (før jeg hadde komt frem til rullebåndet med baggen min på)
Ble tatt ut til siden hos tollerene, der jeg ble spurt spm om jeg var overasket over å bli markert på og hvor jeg
reiste i fra, hva jeg hadde gjort på der osv, samtidig som en tollere grafset lett ned i håndbagasjen min.
Jeg svarte at jeg ikke var overasket da jeg har bodd sammen med stonere der jeg reiste fra, og tolleren trekte
på smilebåndet.
Det var ingenting å finnne der, så jeg ble ønsket god tur videre. Etter det måtte jeg gå tilbake å hente baggen min på rullebåndet (som de ikke sjekket) for så å gå forbi hunden igjen, og den markerte en gang til, men tolleren som sto der visste jeg var sjekket så lot meg passere..

Men de brydde seg altså ikke om at klærne mine luktet weed
Sitat av caperno Vis innlegg
Jo - det er den. §162 er en del av kapittel 14 i Straffeloven av 1902, og det er iflg. det du siterer straffbart å bryte lovene i kapittel 14 under opphold i utlandet.



Se svaret over. Det spiller ingen rolle om det er lovlig i landet du befinner deg i eller ei. Det er uansett ulovlig iflg. norsk lov.



Du snakker her om straffeloven, og ikke legemiddelloven. Bruk av narkotika reguleres via legemiddelloven. Legemiddelloven er ikke gjeldende i utlandet, så selv om du skulle innrømme det ovenfor politiet, så har de ingen hjemmel til å tiltale deg for å ha brukt narkotika i utlandet.

"§ 12. For så vidt ikke annet er særlig bestemt, får norsk straffelov anvendelse på handlinger som er foretatt:
3. i utlandet av norsk statsborger eller noen i Norge hjemmehørende person når handlingen
c) er straffbar også etter det lands lov i hvilket den er foretatt
"




Ja? Hjemmelen norsk politi har for å straffe deg for lovbrudd i utlandet er etter §12-3. Det er fremdeles § 202 a som en eventuell tiltale vil bli basert på.
Vis hele sitatet...
Jeg fant ingen info om Straffelovens §14 ettersom den ble
(Opphevet ved lov 19 juli 1996 nr. 57.)

Det er riktig at bruk av narkotika i Norge går under legemiddelloven, som ikke gjelder for noen nordmenn i utlandet.

Men hvis du bryter nederlandsk lov mens du er i Nederland, så har du brutt norsk straffelov §12-3c, som sier at det er ulovlig for en nordmann å bryte loven i landet de oppholder seg i.

Dette gjelder uansett hvilket lovbrudd det er snakk om, men i dette eksempelet er det cannabis/narkotika.
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Jeg fant ingen info om Straffelovens §14 ettersom den ble
(Opphevet ved lov 19 juli 1996 nr. 57.)
Vis hele sitatet...
Paragraf §14 i kapittel 1 ser ut til å ha blitt opphevet, ja. Se på kapittel 14 heller du...

Det er riktig at bruk av narkotika i Norge går under legemiddelloven, som ikke gjelder for noen nordmenn i utlandet.

Men hvis du bryter nederlandsk lov mens du er i Nederland, så har du brutt norsk straffelov §12-3c, som sier at det er ulovlig for en nordmann å bryte loven i landet de oppholder seg i.

Dette gjelder uansett hvilket lovbrudd det er snakk om, men i dette eksempelet er det cannabis/narkotika.
Vis hele sitatet...
Det gjelder ikke alle typer lovbrudd, men er begrenset til straffeloven. Som vi har avklart så er det ikke ulovlig for nordmenn å bruke narkotika i utlandet ettersom dette reguleres av legemiddelloven. Hvorvidt bruk av narkotika er lovlig eller ei i landet man bruker det i er irrelevant.
Sist endret av caperno; 9. januar 2014 kl. 01:02.
Sitat av caperno Vis innlegg
Hvorvidt bruk av narkotika er lovlig eller ei i landet man bruker det i er irrelevant.
Vis hele sitatet...
Det er jo det som er det mest relevante av alt. Å begå lovbrudd (Ikke norske lover, men lovene i landet man er i) i utlandet er straffbart i Norge.

Enten det er butikktyveri eler bruk av narkotika, hvis det er et lovbrudd i landet man oppholder seg i så har man brutt norsk straffelov §12-3c.
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Det er jo det som er det mest relevante av alt. Å begå lovbrudd (Ikke norske lover, men lovene i landet man er i) i utlandet er straffbart i Norge.

Enten det er butikktyveri eler bruk av narkotika, hvis det er et lovbrudd i landet man oppholder seg i så har man brutt norsk straffelov §12-3c.
Vis hele sitatet...
Det må jo selvsagt også være straffbart iht. norsk straffelov. Det er ikke slik at du blir dømt i Norge for lovbrudd i utlandet som du ikke kan straffes for iht. norsk lov. Iht. norsk lov så er det ikke ulovlig å bruke narkotika i utlandet.

Vi er jo uansett enige om at legemiddelloven ikke er gjeldende i utlandet, så da ber jeg deg finne frem paragrafen som en eventuell tiltale og dom vil bli basert på. Straffelovens §12 gir myndighetene hjemmel til å straffe deg for brudd på den norske straffeloven ved opphold i utlandet, men det er ikke denne paragrafen man vil tiltales etter. Hvor i straffeloven kan man lese at bruk av narkotika er ulovlig?

Jeg hadde samme diskusjonen med hideout her på forumet, og han valgte å sende en epost til ett advokatfirma for å få ett svar fra fagfolk. Jeg siterer fra svaret han mottok:

Utgangspunktet etter § 12 er derfor at norsk straffelovgivning ikke får
anvendelse på brudd på legemiddelloven som finner sted i utlandet.
Vis hele sitatet...
EDIT:

Den viktigste bestemmelse i nr. 3 er bokstav c. Etter denne kan norsk straffelovgivning anvendes på alle handlinger - både forbrytelser og forseelser - som er forøvet av nordmenn i utlandet, hvis handlingen også er straffbar etter straffelovgivningen i det land den er begått. Det kreves ikke full identitet mellom straffelovgivningen i Norge og vedkommende land, men den aktuelle handlingen må rammes av en straffebestemmelse også i det andre landet. At den rent faktisk ikke kan strafforfølges i utlandet, for eksempel på grunn av foreldelse, er imidlertid ikke noe hinder. Derimot kan den aktuelle norske straffebestemmelsen ikke anvendes hvis den må tolkes slik at den ikke får anvendelse på handlinger forøvet i utlandet. Dette kan være tilfellet ved straffebestemmelser i spesiallovgivningen.
Vis hele sitatet...
Legemiddelloven, tolloven, vegtrafikkloven, i tillegg til alle andre lover som ikke går under Straffeloven er spesiallover.
Sist endret av caperno; 9. januar 2014 kl. 17:59.