Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2278
Hei. Jeg lurte på hvilken programmer som er gode til å kode i som du kan se feil mye lettere har Eclipse som jeg bruker til Java men har lyst og lære meg python(har brøvd og bruke plugin til eclipse men får ikke oppretet prosjekter) og c så kan noen hjelpe meg med hvilken programmer jeg bør bruke ?
SublimeText2, eventuelt 3'ern som er i Beta.
IDLE eller Notepad++ virker bra til python
Sitat av moret Vis innlegg
SublimeText2, eventuelt 3'ern som er i Beta.
Vis hele sitatet...
Hva språk er det til ?
Sitat av Broder Safari Vis innlegg
Hva språk er det til ?
Vis hele sitatet...
alle. Det er mer som notepad++, altså syntax-highlightning. Noe enkel autocomplete og enkle hotkeys for å navigere i koden. (+ litt mer features).

Personlig har jeg blitt veldig glad i produktene til Jetbrains, som jeg synes er helt fantastiske. Der har du f.eks. PyCharm for python og IntelliJ til Java. I mine øyne kan begge to beskrives som en bedre versjon av Eclipse. (personlig mening, så skal ikke påstå det er en objektiv sannhet).
Sitat av etse Vis innlegg
alle. Det er mer som notepad++, altså syntax-highlightning. Noe enkel autocomplete og enkle hotkeys for å navigere i koden. (+ litt mer features).

Personlig har jeg blitt veldig glad i produktene til Jetbrains, som jeg synes er helt fantastiske. Der har du f.eks. PyCharm for python og IntelliJ til Java. I mine øyne kan begge to beskrives som en bedre versjon av Eclipse. (personlig mening, så skal ikke påstå det er en objektiv sannhet).
Vis hele sitatet...
Litt variert erfaring med JetBrains sine produkter. Kan anbefale PhpStorm for nettopp PHP-utvikling, men til Java-programmering synes jeg faktisk at Eclipse er bedre. Har nok en del å si at jeg begynte med Java-programmering i Eclipse og har lært meg hotkeys, menyer og liknende, så smak og behag er en viktig faktor. Eclipse er dog gratis, mens JetBrains sine produkter koster litt for mye til at jeg vil anbefale det for en nybegynner.
Sitat av hosjmeister Vis innlegg
Litt variert erfaring med JetBrains sine produkter. Kan anbefale PhpStorm for nettopp PHP-utvikling, men til Java-programmering synes jeg faktisk at Eclipse er bedre. Har nok en del å si at jeg begynte med Java-programmering i Eclipse og har lært meg hotkeys, menyer og liknende, så smak og behag er en viktig faktor. Eclipse er dog gratis, mens JetBrains sine produkter koster litt for mye til at jeg vil anbefale det for en nybegynner.
Vis hele sitatet...
Community edition er gratis og featurene den mangler er egentlig ikke noe en nybegynner vil savne. Så pris er nok ikke noe man skal tenke på
alt annet enn vi(m) og emacs er helt fryktelig etter min mening.
Jeg stiller meg bak etse sin anbefaling av PyCharm. Tidligere brukte jeg Spyder, men PyCharm har vist seg overlegen for mitt bruk.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av alexanderb Vis innlegg
alt annet enn vi(m) og emacs er helt fryktelig etter min mening.
Vis hele sitatet...
Vim *OG* Emacs??!! Pick a side, man!!

King of Spooning
Acidous's Avatar
Jeg bruker i alle hovedsak BlueFish.
Har syntax highlighting til det meste og er behagelig å jobbe med.
Det trådstarter er ute etter heter trolig IDE? Som Anjuta, Eclipse, Apple XCode, M$ Visual Studio, emacs, vim o l

vim, alt annet er bloat.

Spesielt for python
Sist endret av nudo; 10. desember 2013 kl. 08:43.
Hvis jeg ikke skulle brukt Eclipse ville jeg kanskje gått for notepad++.
For C og C++ har jeg såvidt luktet på Code::Blocks. Etter det lille jeg kan, virker dette ok.
Er det noen stor forskjell på hva de ulike språkene kan brukes til og/eller hvor "kraftige" programmer man kan lage?
Greit nok at f.eks Java trolig er lite egnet til å lage annet enn adroid-apper, så jeg tenker mer på de "tyngre" typene.

Var en kæll som lærte meg Pascal for ca 15 år siden, og det er dette jeg har brukt mest og kan best derfor har jeg liksom "grodd fast" i den, men har inntrykk av at f.eks C er noe kraftigere -er vel ikke uten grunn at det er mye mer brukt?
Brukte til å begynne med den gamle Borland Turbo Pascal 6.0 (16 bit for DOS, funket fint i 32bit WinXP)
men har for noen år tilbake gått over til FreePascalCompiler (Som forøvrig er så godt som prikk lik, bare åpen kilde og 32/64 bit i tilleg til støtte for Linux, Mac og andre Unix-systemer) og Lazarus IDE. Lazarus er en gratis IDE som er veldig lik på Borland Delphi, begge benytter Pascal så kildekoder fungerer stort sett greit om hverandre.

Hvordan er dette i forhold til f.eks C++ og lignende, mtp hvor mye "pulver"det er i IDE/Compiler og programmene man lager med det?
Sist endret av varg300; 11. desember 2013 kl. 19:33.
Kanskje ikke pulver er det viktigste? Hva med retning og mål? Turbo Pascal funker vel dårlig på Android og iOS? Evt MacOS X? Jeg ser at det er en pascal som fortsatt vedlikeholdes: http://www.freepascal.org

Tror jeg ville gått for Python fremfor Pascal, for min egen del, men hver sin lyst. Selv klarer jeg meg greit i Cocoa, Cocoa Touch, linux/unix kommandolinje, samt har begynt å se på Android NDK.
Sist endret av nudo; 12. desember 2013 kl. 09:45.
Anbefaler Notepad++ med plugins til Python. Bruker det selv til Java og html. Den har autocomplete og syntax highlightning. Hvis du vil ha mer fullverdig støtte anbefaler jeg generelt et IDE som er dedikert til språket du skal skrive, i dette tilfellet feks PyCharm.
Sitat av varg300 Vis innlegg
Er det noen stor forskjell på hva de ulike språkene kan brukes til og/eller hvor "kraftige" programmer man kan lage?
Vis hele sitatet...
I utgangspunktet ikke - det meste er mulig i alle språk. Noen språk har kraftigere abstraksjoner enn andre, noe som gjør at mye blir enklere, men at man samtidig fjerner seg endel fra de underliggende detaljene (som kan være viktige om man skal ha ekstrem ytelse, skrive drivere el.l.).

Forskjellen - og det man bør basere valg av språk på - er miljøet rundt. Da tenker jeg på hvor mange som bruker det, hvor stor tilgang man har på moduler som gjør ting for deg, hvilke plattformer det kjører på og slike ting. I praksis gjør disse elementene et språk "kraftigere".

Ingen populære språk er dårlige valg i seg selv, men kan være det for en gitt oppgave. Så skal vi gi deg god hjelp må du egentlig si mer om hva du ønsker å gjøre.
Sitat av tormaroe Vis innlegg
Vim *OG* Emacs??!! Pick a side, man!!

Vis hele sitatet...
Nei, uenig.
Jeg bruker emacs. Til alt. Av vi kan jeg kun det nødvendige (les: :q!), og jeg ser virkelig ikke noe behov for å lære meg noe annet.
Likevel kan jeg respektere vimsene som mennesker; mye bra kode har blitt skrevet av folk som bruker vi. Og selv jeg kan akseptere at det er et bra verktøy. Hadde jeg begynt med vi, så hadde jeg sikkert vært fornøyd og ikke sett nødvendigheten av å lære meg emacs, så hvis noen forteller meg at de bruker vi, så holder jeg ikke dette mot dem.

Men når det kommer folk rekende med eclipse eller sublime eller noe annet rall... Da sliter jeg med å være diplomatisk.