Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2269
Begynte nå på 1 elkraft ved teknisk fagskole.
Vi fikk beskjed om å kjøpe hver vår "Internasjonal Instrument MyDAQ" for kr 2000. Vet ikke helt hva dette er eller om det blir verdt pengene. Slik jeg har forstått det er dette det samme som ett arduino brett, stemmer det? Noen her som har erfaring med MyDAQ og kan fortelle meg litt om hva som kan gjøres med den og programmene som hører til.
Tidsmisbruker
Slaps's Avatar
Les litt her.
Casjmy's Avatar
Trådstarter
26 2
Har lest der. Det jeg er ute etter er personlige erfaringer..
Sitat av Casjmy Vis innlegg
Vet ikke helt hva dette er eller om det blir verdt pengene. Slik jeg har forstått det er dette det samme som ett arduino brett, stemmer det? Noen her som har erfaring med MyDAQ og kan fortelle meg litt om hva som kan gjøres med den og programmene som hører til.
Vis hele sitatet...
Sitat av Casjmy Vis innlegg
Har lest der. Det jeg er ute etter er personlige erfaringer..
Vis hele sitatet...
Så spør om det i 1. post da, ikke alt annet.

Hva har du planer om å gjøre i timen når alle sitter rundt deg og løser oppgaver med dette brettet?
Casjmy's Avatar
Trådstarter
26 2
Flere spørsmål i en tråd er vell bedre enn flere tråder med ett i hver?
Skal jobbe med det likt som alle andre.. (ingen grunn til usakklige spørsmål her, det er en grunn til at jeg spør)
Vi har ikke brukt det enda og bare lurer på om noen andre her har brukt det og kanskje kunne delt noen erfaringer.
Hva med å google etter personlige erfaringer? Youtube?
http://www.youtube.com/watch?v=ZS1QA6-H0Xo

Ser ut som den er nokså lik Arduino, bortsett fra at MyDAQ ser mer ut som en PLS(?).

Ville vært mye billigere med Arduino.
Casjmy's Avatar
Trådstarter
26 2
Ja, var det jeg kom fram til også. Har aldri prøvd meg på arduino før, men siden vi måtte kjøpe denne gjennom skolen tenkte jeg å prøve på noen nybegynner koblinger. Noen tips?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av enanthate Vis innlegg
Ser ut som den er nokså lik Arduino, bortsett fra at MyDAQ ser mer ut som en PLS(?).
Vis hele sitatet...
Kjenner eg NI rett så er det Data AQuisition, altså innhenting av data. Den har neppe prosessorkraft til å køyre eigne programmer, og du har nok ting på PCen. Det er fordeler og ulemper med det - fordelen er m.a. at du har uendeleg stor CPU-kraft, så du kan gjere kule ting med data. Ulempa er jo at den er ikkje stand-alone, så den er egna til kortvarige prosjekt, der du kanskje har eit eller to gåande samtidig.

Har brukt NI USB-6008 med Labview, og det funka greit, men det er *totalt* forskjellig frå microcontrollere.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Nei dette er ikke det samme som en arduino, om jeg skulle forklart hva dette er så er det et litt avansert multimeter som må ha en pc for å virke.
har funksjoner som voltmeter, amp, resistanse + et begrenset oscilloskop + noen flere fancy funksjoner.
Har også innebygget funksjonsgenerator - sender ut sinus kurve firkat o.l
I tillegg så kan programmvaren settes opp til forskjellige analyser .
SHARKFACEGANG
mkey's Avatar
Skyt meg dersom jeg tar feil nå, men jeg får utifra det fungerer på samme måte som utstyret fra NI jeg har brukt.

Det du kan bruke denne til, er f.eks til å lage simulatorer i LabView. Ved datainnhenting fra myDaq, kan du f.eks benytte dette til å lese av prosessvariabler som du kan benytte deg av i simulatoren.