Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  0 654
For en tid tilbake så jeg dokumentaren 'I Tolvte Time' (Last Call). Den tar utgangspunkt i boken 'The Limits to Growth'; en forskningsrapport fra MIT utgitt i 1972. Norske Jørgen Randers tok del i nevnte bok og var også medforfatter av boken 'Beyond the Limits' fra 1992. Rapporten fra 1972 tar for seg en ikke bærekraftig utvikling av folketall og økonomiske forhold i verden opp mot (hevdede) begrensede naturressurser.

Forskningsrapporten fra 1972 har høstet mye kritikk og det er vanskelig å uttale seg bastant om hvilke påstander i rapporten som er riktige og uriktige.

Selv synes jeg bøkene og dokumentaren belyser mange viktige utfordringer. For meg synes det derfor merkelig at spørsmålene som blir reist og påstandene som blir hevdet ikke tar større plass i den offentlige politiske debatten.

Hvilke synspunkter har dere på rapporten og dokumentaren? Selv har jeg til gode å lese en god kritikk av rapporten som, i mine øyne, har forstått innholdet i den.
Sist endret av apocalypse; 30. september 2013 kl. 17:59.