Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 7007
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Vil gjerne lage en tråd for å diskutere ett ganske hett tema hos noen av partiene, og befolkningen her til lands; Pelsdyrnæringen.

I den anledning har jeg funnet fram denne VG-artikkelen:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/n...artid=10134981
Og spesielt dette:
Walt Disney-argument

I pelsdyrfjøset til Borten Moes, nabo Odd N. Haugrønning, advarer Borten Moe mot at dersom man legger ned pelsdyrnæringen, så er det begynnelsen på et større angrep på norsk husdyrhold.

- Utredningen av pelsdyr er følelsesbasert argumentasjon. Jeg tror dette egentlig handler om et samfunn der avstanden fra kjøleskapet til der maten lages, er større enn noen gang. Og der folks forhold til dyr i stadig større grad defineres av Walt Disney, og ikke norsk virkelighet, sier Borten Moe.
Vis hele sitatet...

Denne artikkelen om Ola Borten Moe og hans syn på angrepet på dagens pelsdyrnæring, er kommet på bakgrunn av flere dyrebeskyttelser/organisasjoner reagerer sterkt kritisk til den behandlingen dyrene i pelsdyrnæringen får.
Videre lesing om kritikken: http://no.wikipedia.org/wiki/Pelsdyr...tt#Dyrevelferd


Er pelsdyrnæring noe vi fortsatt burde ha her til lands? Eller er det så lite marked for det, at alle disse regelbruddene burde føre til konsekvenser for næringen generelt?
Det finnes ikke en eneste grunn til å opprettholde en subsidiert pelsdyrnæring når det finnes syntetiske alternativer som er både billigere og bedre og som samtidig ikke innebærer at tusenvis av uskyldige dyr blir torturert.
Sitat av Gamgee Vis innlegg
Det finnes ikke en eneste grunn til å opprettholde en subsidiert pelsdyrnæring når det finnes syntetiske alternativer som er både billigere og bedre og som samtidig ikke innebærer at tusenvis av uskyldige dyr blir torturert.
Vis hele sitatet...
Hadde det vært ordentlige anlegg som stod for oppavlingen hvor dyrene har det greit (på lik linje med dyrene vi avler for mat) så hadde jeg ikke hatt mye imot pelsnæringen.

Vi avler jo opp dyr for basicly alt annet, så hvorfor ikke pels?
Sist endret av Bombasa; 1. september 2013 kl. 23:21.
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Trådstarter
Sitat av Gamgee Vis innlegg
Det finnes ikke en eneste grunn til å opprettholde en subsidiert pelsdyrnæring når det finnes syntetiske alternativer som er både billigere og bedre og som samtidig ikke innebærer at tusenvis av uskyldige dyr blir torturert.
Vis hele sitatet...
Subsidiert, nei det finnes det ikke mye argumenter for. Men hva med generell pelsdyroppdrett?

Bruk av pelsverk til å lage plagg har lange tradisjoner i en rekke land, også i Norge.

Fra riktig gammelt av var det tradisjon med å utnytte pelsverket maksimalt, slik at nesten hele dyrepelsen ble utnyttet. For å lage ei pelskåpe av rev går det med omkring 10–20 skinn (av og til også flere), avhengig av størrelse, modell og kåpelengde. Slike kåper ble i 2010 ofte omsatt for mer enn NOK 35 000 per stk.
Vis hele sitatet...
http://no.wikipedia.org/wiki/Pelsdyroppdrett


Ikke bare er det tradisjon, men for de som selger, er det ganske lønnsomt. Er det noen grunner for å legge ned pelsdyroppdrett?
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Hadde det vært ordentlige anlegg som stod for oppavlingene hvor dyrene har det greit så hadde jeg ikke hatt mye imot pelsnæringen.

Vi avler jo opp dyr for basicly alt annet, så hvorfor ikke pels?
Vis hele sitatet...
Dyr blir holdt inne i små bur hele døgnet og mange dyr lider av Stress, De har det rett og slett Ikke bra
Sitat av Settoz Vis innlegg
Dyr blir holdt inne i små bur hele døgnet og mange dyr lider av Stress, De har det rett og slett Ikke bra
Vis hele sitatet...
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Hadde det vært ordentlige anlegg som stod for oppavlingen hvor dyrene har det greit (på lik linje med dyrene vi avler for mat) så hadde jeg ikke hatt mye imot pelsnæringen.
Vis hele sitatet...
Hvis anleggene som driver med pelsoppdrett har en høy standard hvor dyrene ikke lider, ville du ha vært imot pelsoppdrett fremdeles?
Sist endret av Bombasa; 1. september 2013 kl. 23:28.
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Trådstarter
Sitat av Settoz Vis innlegg
Dyr blir holdt inne i små bur hele døgnet og mange dyr lider av Stress, De har det rett og slett Ikke bra
Vis hele sitatet...
Vi som mennesker skal vel egentlig ikke bry oss om hvordan dyr har det? Toppen av næringskjeden =/= Ansvar for laverestående dyrs velferd.

Discuss
Sitat av Sterain Vis innlegg
Vi som mennesker skal vel egentlig ikke bry oss om hvordan dyr har det? Toppen av næringskjeden =/= Ansvar for laverestående dyrs velferd.

Discuss
Vis hele sitatet...
Tosk. Selvølgelig skal vi ikke pine/torturere dyr fordi vi kan.

Peldyrnæringen har på seg et ekkelt rykte nettopp fordi de ofte har lav standard som går direkte ut over dyrene. Det er noe jeg helt klart er sterkt imot.

Hadde man fått en høy standard på annleggene slik at dyrene ikke blir behandlet som dritt og har et greit liv på linje med dyrene vi avler for mat så har jeg ingenting imot gårder som driver utelukket med pelsoppdrett.
Sitat av Sterain Vis innlegg
Vi som mennesker skal vel egentlig ikke bry oss om hvordan dyr har det? Toppen av næringskjeden =/= Ansvar for laverestående dyrs velferd.

Discuss
Vis hele sitatet...
Joda, og menneskene med mest makt bør ikke bry seg om de under, de er øverst på maktkjeden. Med den logikken blir verden særdeles lite hyggelig. Bare fordi du er øverst/sterkest/smartest er det ikke greit å mishandle de under deg.

Som Bombasa sa, hvis pelsdyrnæringen tar vare på dyrene, og dreper de på en "human" måte, så har jeg ingen større problemer med dette enn vanlig dyrehold. Om noe vil jeg si det er synd hvis vi ikke bruker hele dyret som slaktes(kan godt være tilfelle at vi gjør det, ikke vet jeg).
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Tosk. Selvølgelig skal vi ikke pine/torturere dyr fordi vi kan.
Vis hele sitatet...
Legg merke til "Discuss". Det var en ganske kontrovers påstand for å få opp til debatt.
Og mens vi er inne på det, sa jeg aldri av vi skal aktivt pine/torturere dyr, men det er ikke opptill oss å forsvare dem fra det.
Du tufter jo diskusjonen på en illusjon (hvis forholdene hadde vært mye, mye, mye bedre)!

Pelsdyrnæringen er så jævla skruppeløs at jeg har ingen tiltro til at de kan opperere med skikkelige annlegg. Hvis du absolutt må gå med en rev rundt halsen så er det syntetiske alternativer som fungerer like bra som noe annet. Hvorfor skal vi da opprettholde en næring som er gammeldags og forbigått av teknologien?
Sist endret av Morgul; 1. september 2013 kl. 23:37.
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Trådstarter
Sitat av Morgul Vis innlegg
Du tufter jo diskusjonen på en illusjon (hvis forholdene hadde vært mye, mye, mye bedre)!

Pelsdyrnæringen er så jævla skruppeløs at jeg har ingen tiltro til at de kan opperere med skikkelige annlegg. Hvis du absolutt må gå med en rev rundt halsen så er det syntetiske alternativer som fungerer like bra som noe annet. Hvorfor skal vi da opprettholde en næring som er gammeldags og forbigått av teknologien?
Vis hele sitatet...
Nå går jo du utifra at alle pelsdyroppdredere gjør noe galt i forhold til reglene. Selvom det var et mindretall som besto inspeksjoner, så finnes de fremdeles.

Som jeg sa istad, noen mennesker verdsetter ordentlig pels, og det er meget lønnsomt for de som selger pels. I tilegg er det tradisjon i flere land med pels, samt Norge. Dette er et helt yrket, til mange mennesker. Ikke en hobby som hatske bønder driver med på fritida.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Vi avler jo opp dyr for basicly alt annet, så hvorfor ikke pels?
Vis hele sitatet...
Som sagt, fordi pels er noe vi fint kan produsere syntetisk.

På samme måte som at når vi en dag kan produsere syntetisk kjøtt som på alle måter er like bra som vanlig, finnes det ingen rasjonelle grunner til å fortsette å drive med slakt.

På andre områder er det litt vanskeligere å unngå bruk av dyr, f.eks. i forbindelse med forskning, men der også må jo målet være at de skal bli behandlet så humant som mulig.

Sitat av Sterain Vis innlegg
I tilegg er det tradisjon i flere land med pels, samt Norge. Dette er et helt yrket, til mange mennesker. Ikke en hobby som hatske bønder driver med på fritida.
Vis hele sitatet...
Slavehandler var også et respektabelt yrke i mange århundrer. At man har gjort det lenge er aldri i seg selv et argument for å fortsette med det.
Sitat av Sterain Vis innlegg
Legg merke til "Discuss". Det var en ganske kontrovers påstand for å få opp til debatt.
Og mens vi er inne på det, sa jeg aldri av vi skal aktivt pine/torturere dyr, men det er ikke opptill oss å forsvare dem fra det.
Vis hele sitatet...
Men det er på en måte vår oppgave og forsvare dem når det blir pint og mishandlet. det er mennesker som har stelt istand for at dyrene som blir plaga og torturert skal ha det sånn og da er det mennesker som må få en stopper på det. jeg kan ikke se for meg at en haug med minker å rever begynne å gjøre opprør hos pelsfarmen for dårlige levevilkår.
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Trådstarter
Sitat av Gamgee Vis innlegg
Slavehandler var også et respektabelt yrke i mange århundrer. At man har gjort det lenge er aldri i seg selv et argument for å fortsette med det.
Vis hele sitatet...
For en ekstremt dårlig sammenligning.

Sitat av Dovregubben Vis innlegg
Men det er på en måte vår oppgave og forsvare dem når det blir pint og mishandlet. det er mennesker som har stelt istand for at dyrene som blir plaga og torturert skal ha det sånn og da er det mennesker som må få en stopper på det. jeg kan ikke se for meg at en haug med minker å rever begynne å gjøre opprør hos pelsfarmen for dårlige levevilkår.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det vi som har stelt istand for dette? Bare fordi noen av den menneskelige art piner dyr så må ikke vi andre sto som dyrenes voktere?
I naturen vil du finne ekstremt mange værre ting dyr gjør mot dyr, og ingen hjelper disse dyrene. Hvorfor skal dyr under menneskelig rådighet, som fører til profitt for disse menneskene, som igjen fører til at dette menneske gjør det bedre i sitt liv, være ett unntak for naturen?
Igjen, dette er satt helt på spissen for å fortsette diskusjon
Sitat av Sterain Vis innlegg
For en ekstremt dårlig sammenligning.
Vis hele sitatet...
Nei, du brukte det at pelsdyroppdretter er et yrke og at det er tradisjon mange steder som argument for å beholde det. Jeg forklarte hvorfor det argumentet ikke holder vann.
Sist endret av Gamgee; 1. september 2013 kl. 23:55.
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Trådstarter
Sitat av Gamgee Vis innlegg
Nei, du brukte det at pelsdyroppdretter er et yrke og at det er tradisjon mange steder som argument for å beholde det. Jeg forklarte hvorfor det argumentet ikke holder vann.
Vis hele sitatet...
Vi mennesker er en egen art, og det er unaturlig å underlegge seg andre mennsker. Derfor har vi ting som menneskerettigheter, og utallige andre lover og regler som skal forebygge slike ting.

Dyr derimot er en ressurs for oss.

Skal vi begynne å sammenligne kumelking, og generelt bondeyrket, med slavedriving?
Sitat av Sterain Vis innlegg
Vi mennesker er en egen art, og det er unaturlig å underlegge seg andre mennsker. Derfor har vi ting som menneskerettigheter, og utallige andre lover og regler som skal forebygge slike ting.

Dyr derimot er en ressurs for oss.

Skal vi begynne å sammenligne kumelking, og generelt bondeyrket, med slavedriving?
Vis hele sitatet...
Er det virkelig så naturlig å opprettholde en gård med minker og rever kun for å selge pelsen deres til et marked der varene deres presses ut av syntetiske og billig, utenlandsk vare? I India er det sikkert helt greit, i Norge er det bortkastet tid og penger.
Vi trenger ikke pels, vi trenger mat. Det er ingen grunn til å fortsette. På lik linje med at vi ikke trenger sirkusdyr, så er det best å avskaffe det fordi det gir potensielt grobunn for dårlige vilkår for uskyldige dyr.
Sitat av Sterain Vis innlegg
Vi mennesker er en egen art, og det er unaturlig å underlegge seg andre mennsker. Derfor har vi ting som menneskerettigheter, og utallige andre lover og regler som skal forebygge slike ting.

Dyr derimot er en ressurs for oss.

Skal vi begynne å sammenligne kumelking, og generelt bondeyrket, med slavedriving?
Vis hele sitatet...
Poenget var ikke å sammenligne pelsdyroppdrett med slaveri (selv om sikkert mange vil mene de godt kan sammenlignes), men å sette argumentet ditt i en annen kontekst så du skulle se hvorfor det ikke funker.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Vi avler jo opp dyr for basicly alt annet, så hvorfor ikke pels?
Vis hele sitatet...
En grunn er at pelsdyrene er omstreifende, solitære rovdyr med grunnleggende instinkter som gjør at enhver praktisk gjennomførbar form for oppdrett gir torturliknende forhold. Dette er dyr som normalt springer over store antall kilometer hver dag og unngår artsfrender annet enn ved paringstid. Å sette disse i et bur, selv om du fjerner nettinggulvet, tidobler størrelsen på buret og kun har ett dyr per bur vil fortsatt være fullstendig uholdbart.

En annen grunn er at pels er et helt unødvendig luksusprodukt. Det går en grense for når det er moralsk uforsvarlig å ale opp dyr for å drepe dem, spesielt når vi vet at forholdene de lever under og slakteprosessen medfører store mengder lidelse. Man kan alltids si at det samme gjelder kjøttproduksjon også, siden kjøtt også er et luksusprodukt vi kan klare oss uten (selv om dyreholdet her er potensielt forenlig med rimelig dyrevelferd), men det viser ikke at argumentet er dårlig; det viser at kjøttproduksjon også er moralsk betenkelig.

Sitat av Sterain Vis innlegg
Vi mennesker er en egen art, og det er unaturlig å underlegge seg andre mennsker. Derfor har vi ting som menneskerettigheter, og utallige andre lover og regler som skal forebygge slike ting.
Vis hele sitatet...
Unaturlig å underlegge seg andre mennesker? Slaveri har forekommet gjennom hele menneskehistorien over hele verden, og det er kun nå i helt moderne tid vi har funnet ut at dette ikke er bra. Flere steder i verden holder folk fortsatt slaver. Menn har også underlagt seg kvinner i store deler av verden gjennom historien, noe som fortsatt forekommer i stor grad mange steder, og dette er i mange tilfeller fullstendig analogt med slavedrift. Å si at å underlegge seg mennesker og behandle dem dårlig er "unaturlig", men å underlegge seg dyr og behandle dem dårlig er "naturlig" er derfor tullball. Enda mer tullball er det å tro at dette bærer tyngde i et spørsmål om moral.

Hvis vi har en moralsk forpliktelse til å forhindre lidelse hos våre medmennesker når vi kan, hvorfor har vi ikke det samme overfor dyr? Argumenter som at det ikke er naturlig holder ikke vann; det er mye som er naturlig (i form av at det forekom eller forekommer blant tidligere mennesker eller andre dyr), men likevel grovt umoralsk – drap av konkurrenter og voldtekt er et par eksempler.
Senterpartiet beviser igjen hva slags parti de er. De fleste av partiets medlemmer bryr seg ikke om dyrs velferd for fem flate øre, de er mer opptatt av hvordan en kan utnytte dyra, og tjene mest mulig penger på dem. Når det kommer til beitedyr som blir tatt av rovdyr er de ganske flinke til å vise frem det triste fjeset sitt, og gråte krokodilletårer, men ellers betyr ikke dyras velferd mye for dem.

Som Provo skriver, er pels et luksusobjekt, som ikke bare er umoralsk fra et dyrevelferdmessig syn, men også når det kommer til unødvendig ressursbruk. Den gangen jeg ser de fine fruene med pels spise alle reve og minkskrottene som blir igjen etter produksjon, så vil jeg kanskje endre synet mitt.
Sist endret av legalize_it; 2. september 2013 kl. 09:27.
Hvis man absolutt vil ha pels, kan man ikke da bare ta med seg hagla og skaffe jaktkort? Rødrevsbestanden er generelt for høy, og mange steder er det veldig mye mink også. Populasjonskontroll kan med fordel utøves i større grad og pelsen er finfin. Videre er f.esk vinterpelsen til hare er grovt undervurdert, og den skyter man jo uansett for kjøttets del. Så hva er vitsen med å bedrive oppdrett når skauen uansett er full av pels som stort sett går til spille?
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Hvis anleggene som driver med pelsoppdrett har en høy standard hvor dyrene ikke lider, ville du ha vært imot pelsoppdrett fremdeles?
Vis hele sitatet...
Såklart. Man trenger ikke å slakte dyr fordi at vi skal se bra ut. Hadde det vært den eneste løsningen for og holde kulda ute på vinteren så skulle jeg sagt meg enig.
Jeg er prinsipielt imot pelsdyrnæringen, da dyrene holdes i fangenskap uten noen "nytteverdi", men kun for produsere en luksusvare som enkelt kan erstattet med syntetiske produkter.

Men jeg er for pelsdyrindustri i Norge. Årsaken til det er at det finnes et stort marked, hovedsaklig østover fra Norge for disse produktene, og omtrent alt av pels som blir produsert i Norge blir eksportert. At vi kutter ut pelsdyrnæringen vil ikke påvirke den internasjonale etterspørselen. Med andre ord, så vil flere dyr holdes i fangenskap i land med enda mindre reguleringer, hvor dyrene sannsynligvis vil lide mer.

Jeg mener at det må stilles beinharde krav til norsk pelsdyrindstri om korrekt dyrehold og humane avlivelser, med en nulltoleranse for grove brudd på disse kravene. Og næringen skal selvsagt ikke subsidieres. Det blir ikke bedre for dyrene av å legge ned den norske pelsdyrnæringen.
Sitat av GotCandy Vis innlegg
Jeg er prinsipielt imot pelsdyrnæringen, da dyrene holdes i fangenskap uten noen "nytteverdi", men kun for produsere en luksusvare som enkelt kan erstattet med syntetiske produkter.

Men jeg er for pelsdyrindustri i Norge. Årsaken til det er at det finnes et stort marked, hovedsaklig østover fra Norge for disse produktene, og omtrent alt av pels som blir produsert i Norge blir eksportert. At vi kutter ut pelsdyrnæringen vil ikke påvirke den internasjonale etterspørselen. Med andre ord, så vil flere dyr holdes i fangenskap i land med enda mindre reguleringer, hvor dyrene sannsynligvis vil lide mer.

Jeg mener at det må stilles beinharde krav til norsk pelsdyrindstri om korrekt dyrehold og humane avlivelser, med en nulltoleranse for grove brudd på disse kravene. Og næringen skal selvsagt ikke subsidieres. Det blir ikke bedre for dyrene av å legge ned den norske pelsdyrnæringen.
Vis hele sitatet...
Hva om dyrenes egenskaper ikke tillater både pelsdyroppdrett og forsvarlig dyrehold samtidig? Som provo forklarte tidligere så er ikke dyrenes oppførsel og natur noe som passer i et bur. De går fra vettet fordi de egentlig skal fyke rundt i skauen.

Kuer f.eks har vi avla og styra med siden tidenes morgen og de har ikke samme krav så de takler å f.eks bo i et fjøs. De er ikke redde for mennesker og har en mer domestisert mentalitet så de kan leve et ganske bra liv i fangenskap. De er flokkdyr så det er naturlig og betryggende for de å være mange sammen, sånn er det ikke for reven.

Eneste forsvarlige pelsdyrnæring jeg kan tenke meg hadde vært en enorm inngjerda park med x antall mink\rev\whatevs, akkurat det antall som er forsvarlig og naturlig å ha pr kvadratkilometer. Så måtte bonden ut og "jakte" på dyra når han skulle ha pels.
Fryktelig upraktisk, dyrt og helt uholdbart sikkert, men det er eneste løsningen jeg kan komme på hvis man skal ta med dyras helse i beregninga. psykisk og fysisk

Skulle vi hatt forsvarlig pelsdyroppdrett burde vi begynt for tusenvis av år siden.
Sist endret av Bothrops; 2. september 2013 kl. 11:30.
Bothrops,
Å forby pelsdyrnæring i Norge blir en slags "out of sight out of mind"-politikk. Det vil ikke bli færre dyr i fangenskap av den grunn, og sannsynligvis vil flere dyr lide mer.
Sitat av GotCandy Vis innlegg
Bothrops,
Å forby pelsdyrnæring i Norge blir en slags "out of sight out of mind"-politikk. Det vil ikke bli færre dyr i fangenskap av den grunn, og sannsynligvis vil flere dyr lide mer.
Vis hele sitatet...
Er det riktig av oss å plage dyra litt så de andre ikke plager de mye?

Vi kan ikke ta ansvar for hele verden, men vi kan sette standarden og sakte prøve å påvirke markedet til å gå vekk fra pelsdyrdrift.

Det er mye out of sight out of mind politikk på gang i norge, og sånn må vi nesten ha det vi som ligger så behagelig til på toppen av kransekaka.
Vi kan ikke bry oss om all elendighet i verden, men vi kan passe på hva vi driver med selv. Alt dyreplageriet som foregår i resten av verden, spesielt asia og underutvikla land, har de færreste kapasitet til å skulle bry seg om. Det blir for mye, for slitsomt og jævlig og for lite du får gjort med det. Bare til å bli sint og miste hår av.

Mulig dette blir en litt ekstrem samenligning, men vi kunne f.eks prøvd å utkonkurrere barnefabrikker og tilnærma slavedrift på indiske klesfabrikker f.eks. For å få vekk litt av elendigheten i verden og hjelpe til. Men vi hadde ødelagt mer for oss selv enn vi hadde hjulpet de ved å senke oss ned på det nivået.
Sist endret av Bothrops; 2. september 2013 kl. 12:15.
Sitat av GotCandy Vis innlegg
Men jeg er for pelsdyrindustri i Norge. Årsaken til det er at det finnes et stort marked, hovedsaklig østover fra Norge for disse produktene, og omtrent alt av pels som blir produsert i Norge blir eksportert. At vi kutter ut pelsdyrnæringen vil ikke påvirke den internasjonale etterspørselen. Med andre ord, så vil flere dyr holdes i fangenskap i land med enda mindre reguleringer, hvor dyrene sannsynligvis vil lide mer.
Vis hele sitatet...
Dette er et standardargument man hører jevnlig. Så standard at NOAH har inkludert det i en seksjon på sine sider som heter "Svar på påstander om pels", så jeg gjør det enkelt og limer inn deres ganske utfyllende svar på dette:

"Denne påstanden antyder at vi bør fortsette med pelsdyroppdrett i Norge, fordi forbud her vil bety økt produksjon i andre land hvor dyrevelferden ikke generelt står like sterkt.

En slik påstand er uredelig og en selvmotsigelse av strategien til skandinavisk pelsindustri de siste 20 år: Den skandinaviske pelsindustrien, representert ved SAGA Furs, tar selv æren for at den kinesiske forbruker fattet interesse for pels og uttrykker samtidig hvor viktig det er at dette enorme markedet med voksende økonomi fortsetter å bruke pels: “Skal Kina fortsatt innta en ledende posisjon som forbruker av pels, vil det være tvingende nødvendig å fortsette påvirkningen av dette viktige markedet. I motsetning til for 16 år siden da Saga sammen med auksjonsselskapene åpnet det kinesiske markedet for pels, er konkurransen om media og forbrukere idag en helt annen (…)”(Norges Pelsdyrblad, 2001).

På 1980- og 90-tallet begynte Kina også å bli interessert i selve pelsdyroppdrettsvirksomheten, og igjen var den skandinaviske industrien på pletten: Skandinavisk pelsindustri ønsket å være delaktige i investeringene som ble bygget opp i Kina, og skandinaviske avlsdyr ble eksportert levende for å danne grunnlaget for kinesisk oppdrett. I 1998 ble 2 millioner dyr fra Finland eksportert til Kina, deriblant 3000 avlsdyr. Finsk media dekket begivenheten, og en representant for kinesisk pelsfarming uttalte: “I do not think that China needs any legislation concerning fur animals… in China we trust the Finnish ability and know how of how to farm foxes (…)” (McKenna, 1998). Også norsk oppdrettsindustri har hele tiden jobbet hardt for å ha et nært forhold mellom næringen i Kina og Norge, reflektert av reportasjer i Pelsdyralslagets medlemsmagasiner. Det er med andre ord de skandinaviske standardene for bur og behandling av dyrene som er eksportert til f.eks. Kina. Når denne behandlingen dokumenteres, blir det tydelig for de fleste at den ikke er akseptabel verken i Kina eller i Skandinavia. Det blir derfor meningsløst når representanter for norsk pelsindustri prøver å distansere seg fra pelsindustri i Asia eller andre “upopulære” regioner.

Slik pelsindustrien internasjonalt er vevd sammen, betyr det dårligere tider for alle markeder når flere land forbyr oppdrett og skaper et upopulært klima for pels. Og motsatt; desto mer populært pels er i vestlige land, desto mer populært er det grunn til å tro at det vil være også i de voksende økonomiene. For som Pelsinform sier på sine sider: “Det er noenlunde de samme tendensene [i Russland] som i Kina som utløser kjøp av pels. Det er et behov for å uttrykke status og rikdom.” (http://www.pelsinform.no/presse/pels...017/index.html). Derfor vil forbud og upopularitet i mote-produserende land i Vesten ha positiv effekt også for å på sikt gjøre pels upopulært igjen i markedene som nå er størst."
Når det gjelder utsagnet til Borten Moe:

- Utredningen av pelsdyr er følelsesbasert argumentasjon. Jeg tror dette egentlig handler om et samfunn der avstanden fra kjøleskapet til der maten lages, er større enn noen gang. Og der folks forhold til dyr i stadig større grad defineres av Walt Disney, og ikke norsk virkelighet, sier Borten Moe.
Vis hele sitatet...
Å argumentere ut ifra følelser er da helt legitimt når det er snakk om subjektive syn på moral, og jeg blir litt uvel av hvordan han her insinuerer at å ha empati med dyr er en form for svakhet. Om Walt Disney har gjort at mennesker har blitt mer empatiske overfor dyr, så er da det utelukkende positivt. Det har ingenting å gjøre med at avstanden fra kjøleskapet til der maten lages er stor, snarere tvert imot. Jeg tror langt flere er helt ok med den elendige behandlingen f.eks. kyllinger får på farmene fordi de nettopp ikke blir særlig eksponert for det. Om hypotesen hans stemte skulle man vel sett et betydelig flertall ta til orde for bedre dyrevelferd. Men det ser man dessverre ikke.
Sist endret av Gamgee; 2. september 2013 kl. 15:14.
Det er veldig typisk nordmenn å tro at Norge gjør best i alt. F.eks. at pelsdyroppdrett er så mye mer humant her, eller at vi har bedre forutsetninger for å lykkes med mer human pelsdyroppdrett (kan man si "human" ifbm. dyr?). Det er såklart feil.
Jeg er egentlig ikke så enig med Provo og mange andre her, og jeg støtter heller GotCandy. Jeg mener, at det heller må være bedre å kjøre reklamekampanjer mot pels. I mage av landene øst for Norge, kan du nesten gjøre hva du vil med dyr. Bare ta en kikk på hvordan dem transporterer dyr i Kina, noe slikt hadde blitt stoppet i Norge rimelig fort!

Ellers er det bilder fra pelsdyroppdrett i Kina. Det flere av bildene her viser, er godt forbi det som er lovlig i Norge.

Og kroppene blir bruk, ja. Fettet går til bl.a. kosmetikk, og kroppen til proteinprodukter.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Jeg er egentlig ikke så enig med Provo og mange andre her, og jeg støtter heller GotCandy. Jeg mener, at det heller må være bedre å kjøre reklamekampanjer mot pels. I mage av landene øst for Norge, kan du nesten gjøre hva du vil med dyr. Bare ta en kikk på hvordan dem transporterer dyr i Kina, noe slikt hadde blitt stoppet i Norge rimelig fort!

Ellers er det bilder fra pelsdyroppdrett i Kina. Det flere av bildene her viser, er godt forbi det som er lovlig i Norge.

Og kroppene blir bruk, ja. Fettet går til bl.a. kosmetikk, og kroppen til proteinprodukter.
Vis hele sitatet...
Jeg ser ingen problemer med pels som sådan, men jeg ser alvorlige problemer med oppdrettsnæringen. Det sikkert ekstra ille om den foregår i Kina, men dyrene har det ikke bra her heller. Så. Det jeg ville gjøre er ikke å reklamere mot pels, men å opprette en eller annen form for sertifisering - man har jo ymse institusjoner som garanterer at maten er økologisk, fairtrade, miljøvennlig og whatnot, så noe tilsvarende som indikerer at pelsen er skaffet på etisk forsvarlig vis burde være mulig. Dersom det faktisk er mulig å drive oppdrett på en måte som er ok for dyrene - og det kommer nok veldig an på hvilke arter man sysler med - så er det greit. Dersom pelsen er skaffet via forsvarlig utført jakt, så ville også det være greit.

Men argumentet "heller her enn i Kina" er, som Provo allerede har påpekt, så feil som det kan få blitt. For å ta det fra en annen vinkel og svare med et munnhell: "Fei først for egen dør!" Dersom Norge skal ha noe å bidra med for dyrevelferd internasjonalt (og her mener jeg at mulighet medfører forpliktelse) så er det viktig at man ikke fremstår som en hykler. Dersom man bedriver dyreplageri (selv om det ikke er like ille som i Kina) og tjener penger på det, så har man ikke så mye man skulle sagt. I tillegg er det slik at ett sted må man starte. Da kan man først gjøre noe der man har muligheten, det vil si i hjemlandet. Hvis det medfører at andre land produserer mer for å dekke våre behov, så får man heller vurdere importforbud av pels som kommer fra tvilsomme kilder. En sak har alltid mange løsninger, og å si "dette er et nødvendig onde, derfor må vi gjøre det" er kun unntaksvis noe annet enn intellektuell latskap.
Sist endret av Myoxocephalus; 3. september 2013 kl. 08:58.
Er det eit kjenslemessig argument at mink og rev som vert holdt i fangenskap utviklar åtferdsvansker då deira instinkt er å springa rundt og vera mykje i vatn (mink?) Dette er ikkje husdyr eller dyr som har blitt avla fram over generasjonar til å vera tilpassa våre behov som f.eks. Storfe og hund.
Reagerer spesielt på en ting provo sa "og slakteprosessen medfører store mengder lidelse", slakteprosessen hos oppdrettere i Norge er det man kan kalle "human". Mink drepes med eksos og rev drepes med strøm.
Minken sovner inn og reven dyr så raskt at han ikke kan kjenne smerte.....
Sitat av SirAugustus Vis innlegg
Reagerer spesielt på en ting provo sa "og slakteprosessen medfører store mengder lidelse", slakteprosessen hos oppdrettere i Norge er det man kan kalle "human". Mink drepes med eksos og rev drepes med strøm.
Minken sovner inn og reven dyr så raskt at han ikke kan kjenne smerte.....
Vis hele sitatet...
I eventyrland, kanskje.

http://www.dyrsrettigheter.no/pelsin...sdyrnaeringen/

Ved nesten 100 % konsentrasjon av karbondioksid (CO2) opplever dyrene svie/irritasjon i øyne og nese og en følelse av kvelning i ca. 30 sekunder (Panel on Animal Health and Welfare of the Norwegian Scientific Committee for Food Safety, 2008). På norske farmer er det ikke krav til at det skal være 100 % konsentrasjon, og dyrene opplever da en lengre periode med kvelning. Vitenskapskomiteen (VKM) innrømmer at CO2 skaper “stress”, og er frarådet av European Food Safety Authorithy, men synes likevel denne omstridte metoden er “akseptabel” (Panel on Animal Health and Welfare of the Norwegian Scientific Committee for Food Safety, 2008). Dette på tross av at EFTAs overvåkingsorgan, som gjennomgikk norsk praksis for avliving av dyr i 2006, ga Norge kritikk for avliving av pelsdyr og konkluderte med at Mattilsynet ikke kunne dokumentere at de norske metodene ikke var til lidelse for dyrene (EFTA Surveillance Authority, 2006).
...
EFTA kritiserte i 2006 de norske avlivingsmetodene for pelsdyr (EFTA Surveillance Authority, 2006): »It could not be demonstrated by the NFSA [Mattilsynet] that it ensures that Articles 3 and 10(2) of Council Directive 93/119/EC are applied with respect to fur animals [in Norway].»
...
American Veterinary Medical Association (2007) har uttalt seg om bruk elektrisk strøm: “Electrocution induces death by cardiac fibrillation, which causes cerebral hypoxia. However, animals do not lose consciousness for 10 to 30 seconds or more after onset of cardiac fibrillation. (…)Use of a nose-to-tail or nose-to-foot method alone may kill the animal by inducing cardiac fibrillation, but the animal may be conscious for a period of time before death. Therefore, these techniques are unacceptable.” På rev brukes strøm gjennom munn til endetarm, men også dette risikerer smertefull effekt dersom strømstyrke f.eks. er for lav. Vitenskapskomiteen (VKM) kommenterte i 2008 avliving av rev, og innrømmer at metoden medfører “alvorlige konsekvenser” dersom reven ikke blir bevisstløs umiddelbart. VKM sier videre at det trengs “mer forskning” på hvilke strømstyrker som gjør reven bevisstløs fort, og at stress og ubehag forbundet med håndtering av reven før avliving er betydelig (Panel on Animal Health and Welfare of the Norwegian Scientific Committee for Food Safety, 2008).
Vis hele sitatet...
http://www.dyrsrettigheter.no/pelsin...%B8r-i-smerte/

Å ta livet av pelsdyr med strøm er vanlig rutine i Norge. Praksisen, som består i å føre inn elektroder i dyrets endetarm og munn eller sette bein og snute inntil en metallplate, for å sende strøm gjennom kroppen, er imidlertid svært omstridt.

Storbritannia var først ute med å forby denne metoden, før de nedla forbud mot pelsfarming generelt av etiske grunner. I august 2007 har New York som første stat i USA vedtatt en lov mot å drepe pelsdyr med strøm. American Veterinary Medical Association har vurdert avlivingsmetoden som inhuman og uakseptabel. I følge deres retningslinjer heter det at ”Bruk av strømstøt via nese-hale eller nese-fot kan drepe dyrene ved hjertefibrillering, men det kan ta tid før dyrene blir bevisstløse. Derfor er disse teknikkene ikke akseptable”. Det er nettopp denne metoden som nå brukes i Norge på mink: ”Minken settes i et metallbur som tilkobles strøm, eller dyret holdes av røkteren som plasserer minkens bakbein på et metallunderlag og fører dyrets snute mot en metallplate.”( Rådet for Dyreetikk)

Den amerikanske veterinærforeningen kritiserer også metodene som brukes på rev, hvor elektroder tvinges inn i endetarmsåpning og fester til munnen ved hjelp av en snuteklemme. Igjen brukes nettopp denne metoden som standard på norske farmer. Senator Frank Padavan som medvirket til forbudet, uttalte at ”ved å vedta denne loven, forbyr vi nå den barbariske, kyniske og inhumane praksisen å ta livet av pelsdyr med strøm”.

Tidligere filmopptak fra Norge såvel som ferske opptak fra Amerika viser hvordan dyrene gjennomgår sterk frykt og utstøter redselsskrik når de gripes med nakketangen og bæres etter hale og nakke mot avliving. Nå begynner man også å innse at selve avlivingen påfører dem store lidelser. I Norge har derimot ikke Myndighetene tatt til etteretning bl.a. NOAHs kritikk, og nevner ikke engang problemstilllingen i Dyrevernmeldingen. Der innrømmes derimot at ”avlving av mink med CO2 er ikke tilstrekkelig utredet”. Norge fikk i tillegg kritikk for å ta livet av mink med gass i en rapport fra EFTA.

Både strømstøt og gasskvelning som norske pelsdyr utsettes for hvert år, er under sterk kritikk internasjonalt. Professor Adrian Smith ved Veterinærhøgskolen beskriver metodene blant annet slik: ”gassen (CO2) kan gi symptomer på angst og kaving, som sannsynligvis skyldes at dyrene ikke eksponeres for 100% CO2 umiddelbart (…) Av denne grunnen er det ikke anbefalt uten videre å ta denne metoden i bruk (for forsøksdyr) (…) metoden (strøm) må etterfølges omgående med en metode som sikrer at døden inntrer.”
Vis hele sitatet...
Sitat av Morgul Vis innlegg
Du tufter jo diskusjonen på en illusjon (hvis forholdene hadde vært mye, mye, mye bedre)!

Pelsdyrnæringen er så jævla skruppeløs at jeg har ingen tiltro til at de kan opperere med skikkelige annlegg. Hvis du absolutt må gå med en rev rundt halsen så er det syntetiske alternativer som fungerer like bra som noe annet. Hvorfor skal vi da opprettholde en næring som er gammeldags og forbigått av teknologien?
Vis hele sitatet...
Det er en del av norsk historie
Sitat av Veum Vis innlegg
Det er en del av norsk historie
Vis hele sitatet...
Det var norsk tradisjon å holde treller og blodhevn var også en del av norsk historie. At det er en del av historien betyr ikke at det er riktig. Ofte det motsatte. Kristningen av norge er også en del av historien, men i dag ville det blitt feil å skulle hogge hodet av alle som ikke trur på gud.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Det var norsk tradisjon å holde treller og blodhevn var også en del av norsk historie. At det er en del av historien betyr ikke at det er riktig. Ofte det motsatte. Kristningen av norge er også en del av historien, men i dag ville det blitt feil å skulle hogge hodet av alle som ikke trur på gud.
Vis hele sitatet...
Haha, ikke mist fotfeste nå kamerat. Du kan ikke sammenligne mink med mennesker. Jeg har heller aldri sagt at vi skal ha slaver eller halshugge ikke-kristne, hvordan klarte du å tolke det sånn? Bare fordi jeg nevnte at pelsoppdrett er en del av norsk historie? Du er bare ut KP
Må dere ikke gleme dynene og putene dere ligger i hvor de har trykt flere
Hundre tusen fjær fra svaner i.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Veum Vis innlegg
Haha, ikke mist fotfeste nå kamerat. Du kan ikke sammenligne mink med mennesker. Jeg har heller aldri sagt at vi skal ha slaver eller halshugge ikke-kristne, hvordan klarte du å tolke det sånn? Bare fordi jeg nevnte at pelsoppdrett er en del av norsk historie? Du er bare ut KP
Vis hele sitatet...
Nei, det er ei innvending mot å argumentere ut frå tradisjon. Det er ikkje ei direkte samanlikning, men det viser at å argumentere ut frå tradisjon ikkje er spesielt god teknikk. For det du seier er at å halde slaver er uakseptabelt, men at du finn pelsdyroppdrett akseptabelt - og difor argumenterer ut frå tradisjon, så slepp du å sei rett ut at du meiner det er forsvarleg.
Jeg finner ikke det akseptabelt, jeg ga bare en grunn på hvorfor vi skulle ha pelsdyroppdrett, akkurat som han spurte om! Dere tar ordene mine å vrir om på dem!
Sitat av Veum Vis innlegg
Jeg finner ikke det akseptabelt, jeg ga bare en grunn på hvorfor vi skulle ha pelsdyroppdrett, akkurat som han spurte om! Dere tar ordene mine å vrir om på dem!
Vis hele sitatet...
Poenget er at tradisjon er like lite en grunn til å beholde pelsdyroppdrett som det er en grunn til å beholde slavedrift eller kvinneundertrykkelse. At man har gjort noe før er ikke i seg selv en grunn til å fortsette med det. Ingen har vridd på ordene dine; det er du som har sagt noe dumt.
Jævla steinaldermote... Forkastelig å se folk bære pels.. Kvalmt. Som en annen nevnte tidligere i tråden så finnes det ypperlige alternativer. Det gjør det også til skinn.

Hvorfor skal dyr lide for idioters egoisme?

Det finnes ingen HUMAN måte å drive pelsdyrnæring på!

Legg ned faenskapet!

heartslava.
Sitat av Provo Vis innlegg
Poenget er at tradisjon er like lite en grunn til å beholde pelsdyroppdrett som det er en grunn til å beholde slavedrift eller kvinneundertrykkelse. At man har gjort noe før er ikke i seg selv en grunn til å fortsette med det. Ingen har vridd på ordene dine; det er du som har sagt noe dumt.
Vis hele sitatet...
Hvor er det jeg har sagt noe dumt? Morgul ber om en god grunn om hvorfor vi fremdeles ska ha f.eks pelsoppdrett, å da nevnte jeg naturligvis at det er en del av norsk historie. Så tolker Bothrops svaret mitt til Morgul, som at jeg også støtter slavedrift og halshugging av ikke-troende. Jeg har aldri sagt noe sånt. Jeg mener heller ikke at ting burde være sånn det er på grunn av at det er historie, som f.eks slaver og kvinnediskriminering. Likevel mener jeg noen ganger at historie-argumenter er godt i seg selv, sånn som når det gjelder f.eks pelsoppdrett. Jeg liker ikke å se dyr lide, men jeg har sett dyr i fangeskap som i det minste ikke utsettes for fysisk smerte, og det kan jeg leve med.
Sitat av Veum Vis innlegg
Hvor er det jeg har sagt noe dumt? Morgul ber om en god grunn om hvorfor vi fremdeles ska ha f.eks pelsoppdrett, å da nevnte jeg naturligvis at det er en del av norsk historie. Så tolker Bothrops svaret mitt til Morgul, som at jeg også støtter slavedrift og halshugging av ikke-troende. Jeg har aldri sagt noe sånt. Jeg mener heller ikke at ting burde være sånn det er på grunn av at det er historie, som f.eks slaver og kvinnediskriminering. Likevel mener jeg noen ganger at historie-argumenter er godt i seg selv, sånn som når det gjelder f.eks pelsoppdrett. Jeg liker ikke å se dyr lide, men jeg har sett dyr i fangeskap som i det minste ikke utsettes for fysisk smerte, og det kan jeg leve med.
Vis hele sitatet...
Slutt å tull a. Har aldri sagt at du støtter slavedrift og halshugging. Jeg ramsa opp noen overdrevne eksempler for å vise deg at "det er en del av historien vår" er ikke et argument for å beholde pelsoppdrett. Dette har blitt forklart flere ganger nå.
Sist endret av Bothrops; 10. september 2013 kl. 15:47.
Jeg vil tørre å påstå at det er en smule dobbeltmoralsk å kritisere pelsdyrnæringen hvis man spiser svin og kylling. Arbeider selv i fjøs, og det er lite plass og dårlige forhold for grisen - og enda verre for kyllingen! Det er ingen som klager på dette, skal man fjerne pelsdyrsnæringen burde man virkelig renske opp ellers i dyrehold/oppdrett - noe som selvsagt vil føre til store økonomiske tap.

Jeg ser iallefall ingenting galt med pelsoppdrett, såfremt det skjer i ordnede og godkjente former.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Veum Vis innlegg
Hvor er det jeg har sagt noe dumt? Morgul ber om en god grunn om hvorfor vi fremdeles ska ha f.eks pelsoppdrett, å da nevnte jeg naturligvis at det er en del av norsk historie.
Vis hele sitatet...
Poenget er at historie/tradisjoner er ikkje ein god grunn. Om du hevder det, så er det vanskelig å sjå at ikkje same argumentet skal gjelde t.d. dødsstraff, slaveri, tvangsekteskap etc.

Du kan utmerka godt meine at pelsdyr er OK, fordi nytteverdien av pels for deg er større enn kostnaden du har med det, men tradisjon er ikkje eit godt argument.
Sitat av Tihi Vis innlegg
Arbeider selv i fjøs, og det er lite plass og dårlige forhold for grisen - og enda verre for kyllingen! Det er ingen som klager på dette, skal man fjerne pelsdyrsnæringen burde man virkelig renske opp ellers i dyrehold/oppdrett - noe som selvsagt vil føre til store økonomiske tap.
Vis hele sitatet...
Det er i høyeste grad folk som klager på dette.

http://www.dyrevern.no/kampanjer/dyr...il_inspirasjon
http://www.dyrsrettigheter.no/infose...stri/landbruk/
http://www.dyrebeskyttelsen.no/arkiv/dyr-brukt-som-mat

Sitat av Veum Vis innlegg
Hvor er det jeg har sagt noe dumt?
Vis hele sitatet...
Du har sagt noe dumt når du sier at tradisjon er en grunn til å fortsette å gjøre noe. Så dumt er det at det har fått sitt eget navn: http://en.wikipedia.org/wiki/Appeal_to_tradition

Som forklart av andre har ingen sagt at du er for halshugging og slaveri. Men argumentet ditt kan like gjerne brukes til å forsvare disse tingene. Å vise at implikasjonene av det du sier blir absurde, og at argumentet ditt derfor må være feil, har også et navn: http://en.wikipedia.org/wiki/Reductio_ad_absurdum