Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1549
Jeg skal lage en del elektromagneter med 0.07 mm kobbertråd og lurte på hva som er max strømgrense for denne..
0.015 R/mm2/m tror jeg? Det finner du ut ved å google.

P (effekt i watt) = U^2/R. Det er altså et spørsmål om hvor mye du kjøler ned tråden. Ved økt varme vil motstanden også øke...

Det er rett og slett ikke mulig å svare på spørsmålet, du må vite hvor mange watt du klarer å kjøle.

Den enkleste måten å finne ut dette på er å øke spenningen gradvis til det blir "ubehagelig varmt" og så ta den litt ned igjen. Det som er viktig er at kobberet ikke "brenner opp" eller smelter isolasjonen...
▼ ... over en måned senere ... ▼
og så er det ikke spenningen som en utfordringen her, men derimot strømmen!
Sitat av Skytteren Vis innlegg
og så er det ikke spenningen som en utfordringen her, men derimot strømmen!
Vis hele sitatet...
Joda, det er "delvis" riktig (den eneste grunnen til at jeg påpeker dette er fordi alt for mange har fått innprentet på elektro gk at det er strøm og ikke spenning som betyr noe). Den relle utfordringen er energitap i form av varme Strøm følger spenning lineært for de fleste komponenter (med noen hederlige unntak for høyfrekvent DC, samt dioder etc.).

unntak for høyfrekvent DC
Vis hele sitatet...
(hvis det er DC er det pr. def ikke frekvent )
Sitat av Gerbizzle Vis innlegg
(hvis det er DC er det pr. def ikke frekvent )
Vis hele sitatet...
*AC, selvsagt