Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 13948
Hei. Vi har et lite problem med en jordfeilbryter, den slår rett og slett ikke ut til tross for at det gnistrer når en av fasene kobles til jord. Det er 230V mellom fasene noe som sier at det er et TI anlegg, sant? Jeg er ingen elektriker, men jeg studerer elektronikk ved høgskole. De tre fasene går igjennom hovedsikringen videre gjennom jordfeilbryteren får så å gå til sikringen til tre-fas kursen. De går inn på nummer 1, 3 og 5 og ut på nr 2, 4 og 6. Nr 7 og 8 som er merket N er ikke koblet til noe som er korrekt siden nøtral lederen ikke skal lede strøm. Siden dette er et TI nett er vel jord og nøtral koblet sammen så man kan ikke ta ut strøm mellom fase og nøytral (strømmen tas ut mellom fasene). Jeg aner ikke hva som kan være feil
Ring en elektriker dette har du ikke kontroll på

Først av alt IT-nett ikke TI

Sjekk om jordledningen er hel hele veien inn til skapet, at det ikke er brudd i jord noe sted.
Trådstarter
Jordfeilbryteren bryr seg vel ikke om jord, den sjekker vel bare om det er en differanse mellom strømmene som går inn og ut? Siden det gnistrer beviser vel det at det går strøm? Det kommer en inspektør i morgen, det er derfor det er hast.
Sist endret av Plecto; 9. juli 2013 kl. 13:15.
Hvis du lager jordfeil direkte etter jordfeilbryteren - slår den ut da? Hvis nei, så er det jo åpenbart denne det er noe galt med. Det heter forøvrig IT nett, og der finnes det ingen nøytralleder.

Slenger meg på og anbefaler elektriker
Jeg ville også anbefalt deg å ringe en autorisert elektriker, men du er jo ikkje helt blank på elektro som mange av disse "hobby elektrikerne" her inne er. Så du kan fint måle deg frem til om det er jordfeil.

Finn en 3-fase kontakt, samt et multimeter som kan måle spenninger over 230VAC. Hvis det ikkje er jordfeil så skal du få følgende spenninger:

F1 - F2 = ~230V
F1 - F3 = ~230V
F2 - F3 = ~230V
F1 - GND = ~115V
F2 - GND = ~115V
F3 - GND = ~115V

Du må nok regne med å få litt avvik fra disse spenningene, men snakker vi større avvik, så er det jordfeil.

Hørtes litt rart ut at ikkje jordfeil bryteren slår ut når du kortslutter fase til jord. Og selvsagt at sikringen ikkje slår ut, for kortsluttnings strømmen i mellom fase og jord burde jo være såpass stor at sikringen i verstefall går. Dette kan tyde på veldig dårlig jordforbindelse, eller at jordingskabelen er brutt.

Hvilken merke/modell er den jordfeilbryteren?
Sist endret av 0xFF; 9. juli 2013 kl. 13:23.
Den er koblet feil, siden N-polen også trenger spenning for at jordfeilbryteren skal fungere.
Men ikke prøv å fikse dette selv, ring en godkjent elektriker.
Sitat av The Great Catsby Vis innlegg
Den er koblet feil, siden N-polen også trenger spenning for at jordfeilbryteren skal fungere.
Men ikke prøv å fikse dette selv, ring en godkjent elektriker.
Vis hele sitatet...
Du vil altså spenningsette N fasen? Du er klar over at summen av strømmen i alle 3 lederne skal være 0A hvis det ikkje er jordfeil. Hvis den ikkje er 0A, så går noe strøm til jord.
Trådstarter
Jada jada jeg vet at man skal ringe elektriker, men vi er 6 mil bilkjøring, en båttur og tre km på grusvei ed traktor unna nærmeste elektriker. Som sagt så kommer det en inspektør i morgen så får vi fikset det før da så vil det bli godkjent.

Jeg målte korrekte spenninger mellom fasene og også mellom hver fase og jord, glemte å nevne dette i åpningsposten.

Jeg kortslutter fra fase til jord i sikringsskapet med en ledningsstump, dette akaper naturlig nok en gnist. Skrur jeg manuelt på jordfeilbryteren kommer det naturlig nok ingen gnist.

Den første bryteren var fra biltema og oppførte seg helt likt. Vi trodde den var defekt og kjøpte derfor en abb f204a som da heller ikke fungerer. Tviler sterkt på at vi har fått to defekte brytere.

Som nevnt tidligere er det ingen nøytralleder så hvis jeg lar jord gå igjennom bryteren vil den vel aldri slå inn da inngangsstrømmen alltid vil være lik utgangsstrømmen til tross for jordfeil.

En sak jeg kom på. Jeg vet ikke hvor lav motsand joringen har, men hva hvis den er for stor til å slå ut bryteren, altså under 30mA? Gnisten er svak og det er på ingen måte antydning til varmeutvikling eller sveising av kabelen.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Du vil altså spenningsette N fasen? Du er klar over at summen av strømmen i alle 3 lederne skal være 0A hvis det ikkje er jordfeil. Hvis den ikkje er 0A, så går noe strøm til jord.
Vis hele sitatet...
Nei, N-polen.
Den skal være spenningssatt, og det må laskes til 1 eller 2 for at testknapp skal fungere, ref. http://www.moeller.no/ProdKat/PDF/Out/16-03_003.pdf
Sitat av Plecto Vis innlegg
Jada jada jeg vet at man skal ringe elektriker, men vi er 6 mil bilkjøring, en båttur og tre km på grusvei ed traktor unna nærmeste elektriker. Som sagt så kommer det en inspektør i morgen så får vi fikset det før da så vil det bli godkjent.
Vis hele sitatet...
Vær obs på at det ikke vil bli godkjent om inspektøren er klar over at dere har plukket på anlegget selv.
Sist endret av The Great Catsby; 9. juli 2013 kl. 16:32.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Du vil altså spenningsette N fasen? Du er klar over at summen av strømmen i alle 3 lederne skal være 0A hvis det ikkje er jordfeil. Hvis den ikkje er 0A, så går noe strøm til jord.
Vis hele sitatet...
Med N-leder kan du ende opp med at summen i faseleiarane ikkje er null, utan at du har jordfeil. Har du ei last på 10A på L1-N så vil du ha 10A i L1, 0A i L2,L3.
Sitat av The Great Catsby Vis innlegg
Nei, N-polen.
Den skal være spenningssatt, og det må laskes til 1 eller 2 for at testknapp skal fungere, ref. http://www.moeller.no/ProdKat/PDF/Out/16-03_003.pdf

Vær obs på at det ikke vil bli godkjent om inspektøren er klar over at dere har plukket på anlegget selv.
Vis hele sitatet...
leste du egentlig skjemaet du linket til?
1) Det skal IKKE kobles noen ting over testknappen. Denne koblingen er allerede gjort inni bryteren.
2) Du trenger IKKE bruke N-fasen. Det står svart på hvit i skjemaet.
(alt er koblet helt riktig på bryteren)

TS!: Fungerer testknappen som den skal? Slår sikringen ut da?

Hvis ikke sikringen slår ut når du trykker på testknappen er jordfeilbryteren ødelagt.

Skulle bryteren koble ut når du trykker på testknappen kan du risikere at du har en jordfeil på anlegget ditt som ikke tillater en strøm stor nokk til å utløse bryteren.
Men vær 100% sikker på at spenningen mellom fasene og jord er ca 115 volt. ( +/- 15Volt burde være bra)

Lykke til med å finne jordfeilen
Sitat av slashdot Vis innlegg
Med N-leder kan du ende opp med at summen i faseleiarane ikkje er null, utan at du har jordfeil. Har du ei last på 10A på L1-N så vil du ha 10A i L1, 0A i L2,L3.
Vis hele sitatet...
Vi snakker om IT anlegg ikkje TN-(C/S).
Trådstarter
Spennibgen mellom alle fasene og jord er korrekte. Fikk akkurat vite at den andre jordfeilbryteren (1-fas bryter til resten av kursene) heller ikke fungerer. På denne fungerer test knappen, men test knappen fungerer ikke på den 4-pola bryteren som tråden omhandler. Tre jordfeilbrytere er ikke defekte, noe annet er galt.

Den 4-pola bryeren fungerer også som jordfeilbryter for tre andre kurser (i tillegg til tre-fas kursen som går til en garasje). Dette får meg til å lure. Bryteren måler strømmen i hver leder, en spole ligger rundt hver leder og strømmen vil indusere en spenning, pga faseforskyvningen vil disse spenningene kanselere hverandre ut, men hvis strømmen er større i en leder enn en annen vil den induserte spenningen trigge så strømmen brytes. Hvis denne bryteren skal kunne fungere hvis kun to av fasene er koblet til vil det ikke gå strøm i den tredje tilkoblingen, vil ikke dette få den til å tro at det er jordfeil?
Sitat av Plecto Vis innlegg
Spennibgen mellom alle fasene og jord er korrekte. Fikk akkurat vite at den andre jordfeilbryteren (1-fas bryter til resten av kursene) heller ikke fungerer. På denne fungerer test knappen, men test knappen fungerer ikke på den 4-pola bryteren som tråden omhandler. Tre jordfeilbrytere er ikke defekte, noe annet er galt.
Vis hele sitatet...
Hvilke spenninger måler du mellom jord og L1, L2 og L3? For om du måler den samme spenningen mellom all tre fasene, så tilsier dette at det ikke er noe jordfeil, om du derimot måler 0v mellom en av fasen og jord, tilsier det at det er den fasen jordfeilen ligger på, men vær obs på at dersom en disnoiter har løst ut i nærheten og ikke blitt skiftet, kan jordfeilen komme utenfra (E-verket).
Og når du sier 1-fas, mener du da en 2-polet jordfeilbryter?
Og når du sier at tre jordfeilbrytere ikke fungerer, hvordan har du testet dette?

Om testknappen ikke fungerer på den 4-polede jordfeilbryteren, er det antagelig fordi det må laskes fra foreksempel L3 til N, men jordfeilbryteren skal fungere fordi om dette ikke er gjort.
Så har du forsøkt å lage en jordfeil for å se om noen av jordfeilbryteren slår ut, og hvordan har du i så fall gått frem?
Sist endret av Veggen; 9. juli 2013 kl. 18:20.
Trådstarter
Spenningene som er målt er ca. det 0xFF beskrev (med noen aksepterte variasjoner). Med 1-fas mener jeg en to polet bryter ja. Øverst i sikringsskapet er jordkabelen koblet til, jeg har testet jordfeilbryterne ved å koble en kabel direkte fra jord og til en av fasene som er koblet til jordfeilbryteren (ved utgangen selvfølgelig). Dette er testet på samylige faser. En liten gnist er å se, men ingen av de tre bryterene slår ut. Jeg forsto det sånn at N må kobles til en av av fasene for å få testknappen til å fungere, men dette har ingen effekt på hverken jordfeilbryteren fra biltema eller fra ABB. Som nevnt så fungerer testknappen for to pol bryteren til tross for at den ikke slår inn ved jordingsfeil.
Har du sjekket at jordlederen faktisk har forbindelse til jord?
Kjøkkenkrana pleier å ha godt jord-potensial, du kan sjekke jordingen opp mot denne.
Det at du måler riktig spenning mellom jord og fas skulle tilsi at jordingen er intakt, men da skulle også jordfeilbryterne løst ut, så det er noe som ikke stemmer.
TS: Det er klart at noe er galt her...

Men som jeg sier i forrige posten så trenger du ikke koble noen ting for at testknappen skal fungere!
Testknappen er koblet inni jordfeilbryteren med en svært spesifik motstand for å oppnå -akkurat- 30mA, som er den maksimale jordfeilstrømmen jordfeilbryteren skal akseptere for den slåt ut.

Ser du har lest deg litt opp på nettet ang dette, det du skriver ang hvordan en jordfeilbryter fungerer er nesten, men bare nesten korrekt. Det er ikke faseforskyvningen som kansellerer hværandre, men hvilken vei strømmen går. Og dermed også hvilken polarisering du får indusert i jordfeilstrøms-viklingen.

Testnkappen på en jordfeilbryter er ikke avhengig av jord i det hele tatt for å utløse bryteren. Siden bryteren bruker en ekstra kabel med en motstand på som IKKE har en jordfeilstøm-vikling for å simulere en jordfeilstrøm. Så hvis ikke testknappen slår ut jordfeilvernet er den pr. definisjon ødelagt. Da den ikke slår ut på den maksimale strømmen den skal tillate! ----Denne jordfeilbryteren må byttes!

Grunnen til at de andre jordfeilbryterene ikke fungerer kan være mange... Men jeg forstår utifra postene dine at INGEN av jordfeilbryterene du har installert i huset ditt fungerer, og da vil jeg regne med at forbindelsen mellom jordpotenialet i nettet ditt og sikringstavla di ikke er bra nokk. Hvis du har jordingsspyd eller jordingplater med en tilkobling som ikke er sveiset eller presset på plass skal det være ett sted utenfor huset ditt hvor du kan sjekke tilstanden til denne "sammenkoblingen". Dette bør du gjøre! Den ligger mest sannsynlig i en beholder under bakken med et lokk på som kan åpnes.

Men det finnes en annen mulighet også: Du sier du bor veldig langt unna sivilisasjon?
Har du da din egen strømtrafo?

På IT-nett er trafoen isolert fra jord, og alle jordfeiltrømmene som går i anlegget vil oppstå av en kondensator-effekt som oppstår mellom bakken og tilførselskablene til huset ditt!
Hvis du skulle ha din egen trafo (eller dere er svært få som bruker samme trafo) kan denne kondensator-effekt-"strømmen" bli så liten at det ikke er nokk til å utløse jordfeilbryterene dine selv om det er direkte jordfeil.
Skulle dette være tilfelle må du snakke med en elektriker.

En tommelfingerregel er at en trafo har en jordfeiltrøm på 2mA pr. 1KVA trafo-kapasitet. Så du må være tilkoblet en trafo på MINST 15KVA for å kunne oppnå ned nødvendige strømmen som skal til for å slå ut et jordfeilvern.
Men jeg er ikke sikker på om det blir helt riktig å bruke denne tommelfingerregelen når det kommer til bygda, da forrholdene er litt forskjellige ifra byen
Slik som BloodSpilla fortalte meg i en annen tråd oppnår jord samme potensiale som den fasen den kommer i kontakt med.
Hvor lang tid dette tar må andre svare på, men når de først har oppnådd likt potensiale vil det ikke gå noen jordfeilstrøm(?). Vet ikke om dette er løsningen, men hvis jordfeilbryterne skulle ha en slags tidsforsinkelse (la oss si 1 sek) vil jo ikke et par millisekunder med jordfeilstrøm trigge JFB. Når tidsforsinkelsen er over har jordleder oppnådd likt potensiale, og det vil ikke lenger gå noen jordfeilstrøm som kan trigge JFB.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av trikker95 Vis innlegg
.
Hvor lang tid dette tar må andre svare på, men når de først har oppnådd likt potensiale vil det ikke gå noen jordfeilstrøm(?).
Vis hele sitatet...
Tja.

Ettersom jord i eit IT-nett (er det IT-nett?) er forbunde via motstand til senterpunkt på trafoen, så vil det alltid gå ein straum, og vere potensialskilnad mellom jord og fase, uansett. Muligens liten skilnad, men fortsatt skilnad. Om det ikkje er skilnad, så er jordelektroden på ein av installasjonasendane (trafo eller hus) øydelagt på eit vis.
Har vært borti ca samme problem, og vet sannsynligvis hva som er feilen.
Men når folk absolutt skal tukle med strøm selv, får dem ordne opp selv også. At du får kontroll imorgen, er bra og det blir mest sannsynligvis stilt spørsmål om biltema automaten. Enhver elektriker med respekt for seg selv og faget sitt holder seg langt unna sånn søppel.
Lykke til på kontrollen og håper du får anmerking, så du må kontakte skikkelig elektriker og får ryddet opp hos deg!
Sist endret av pontiac; 9. juli 2013 kl. 22:30.
Trådstarter
Takker for utfyllende svar blodspilla. Nå fungerer alt som det skal. Jeg testet to pol bryteren selv og den fungerte, byttet så fir pol bryteren tilbake til den fra biltema og til en liten forbauselse fungerte den helt utmerket. Skal man løse et slikt problem må man teste alt på nytt og ikke ta tidligere testresultater som fakta

Faseforskyvnkng vil bestemme strømretningen. Er to ledere 180grader forskjøvet vil strømmene være motsatt rettet. Er summen 360 grader vil summen av strømmene være 0A.

Pontiac: Takk for konstruktivt svar. Ingen har tuklet med anlegget annet enn dette med jordfeilbryteren.

Da har inspektøren vært her, alt ble godkjent, men han poengterte dårlig jord. Siden det kun er tre gårder på en trafo sa han at det ikke var så rart. Blodspilla, er det dårlig jord fordi trafoen er liten? Jeg forstår ikke hvor denne kapasitansen skal være, går det ikke et spyd fra trafoen og ned i bakken? Hvis N fra trafoen er isolert fra jord, hvordan kan det da gå strøm fra en fase og til N hos trafoen?
Sist endret av Plecto; 10. juli 2013 kl. 09:09.
Plecto, kapasitansen lages mellom bakken og kablene som går fra trafoen til huset ditt Jo lengre kabler, jo mer kapasitans, og jo høyere jordfeilstrøm

Trafoen er ikke direkte koblet til jord. Den har et jordspyd, men jordingen er koblet gjennom noe som heter en "disnoiter". Disnoiteren er normalt i en tillstand som bryter tilkoblingen mellom jord og trafoen, men den "lukker" og lager tilkobling til jord ved lynnedslag. (sånn at lynet ikke skal ødelegge all elektronikken inni huset ditt.
Derfor er det normalt sett bare kapasitansen i fordelingsnettet som tillater at jordfeilstrømmer kan oppstå

Det at det er dårlig jordtilkobling ligger da mest sannsynlig ikke i trafoen, men heller i anlegge i huset ditt.
Dette kan være mange grunner til at jordingen i huset ditt ikke er optimal. Som f.eks. at jorden rundt huset ditt er tørr, full av grus, lite jord før berg eller tørr jord (+ 100 andre grunner)

Plecto, kapasitansen lages mellom bakken og kablene som går fra trafoen til huset ditt Jo lengre kabler, jo mer kapasitans, og jo høyere jordfeilstrøm

Trafoen er ikke direkte koblet til jord. Den har et jordspyd, men jordingen er koblet gjennom noe som heter en "disnoiter". Disnoiteren er normalt i en tillstand som bryter tilkoblingen mellom jord og trafoen, men den "lukker" og lager tilkobling til jord ved lynnedslag. (sånn at lynet ikke skal ødelegge all elektronikken inni huset ditt.
Derfor er det normalt sett bare kapasitansen i fordelingsnettet som tillater at jordfeilstrømmer kan oppstå

Det at det er dårlig jordtilkobling ligger da mest sannsynlig ikke i trafoen, men heller i anlegge i huset ditt.
Dette kan være mange grunner til at jordingen i huset ditt ikke er optimal. Som f.eks. at jorden rundt huset ditt er tørr, full av grus, lite jord før berg eller tørr jord (+ 100 andre grunner)
Når jeg leser over hva jeg har skrevet, må jeg rette på meg selv litt, i og med at jeg har skrevet at det kan komme jordfeil utenfra dersom disnoiteren løser ut, dette er ikke riktig. Det eneste dette fører til er at det går fra være et IT-nett til å være et TT-nett, noe som fører til at feilstrømmen til jord kan bli større og at sikringen ryker/slår ut ved første jordfeil.
Men, jordfeil kan oppstå i en husstand og samtidig gi feilmålinger hos omkringliggende husstander.

Når det gjelder jordfeilbrytere som ikke løser ut er det eneste jeg kommer frem til at jordforbindelsen i husstanden er for dårlig, som jeg var inne på tidligere. BloodSpilla tar for seg de vanligste årsakene til hvorfor jordingen kan være dårlig, men dette er noe jeg ville tatt tak i og utbedret, for dette kan gi problemer som at jordfeilbryteren ikke løser ut, samt høye berøringsspenninger, og det er derfor krav om god jordforbindelse i IT-anlegg.

Sitat av Plecto Vis innlegg
Da har inspektøren vært her, alt ble godkjent, men han poengterte dårlig jord. Siden det kun er tre gårder på en trafo sa han at det ikke var så rart.
Vis hele sitatet...
Dette ga liten mening, noen som kan utdype hva kontrolløren sikter til her?
Testknappen på en 4polt jordfeilbryter vil bare funke dersom den ene fasen er koblet gjennom 7-8. Testknappen hentes ut via den fjerde fasen. Hvis du kobler inn på 1-3-5 og ut på 2-4-6 (eller omvendt) vil den ikke fungere. Når det kommer til jordfeil så bør du ha en viss overgangsmotstand til jord for at den skal slå ut. Har du ikke god nok jording slår den ikke ut.
Sist endret av Guttelim; 10. juli 2013 kl. 19:32.
Trådstarter
Bryteren fra biltema fungerte selv om den var koblet likt som den forrige, altså 135 og 246, en jumper måtte plasseres mellom N og en av de andre fasene for at testknappen skulle fungere. Jordingen i huset skal være god. Det elektriske anlegget inkludert jording og inntak til huset er kun noen år gammelt.

Methewall, les det blodspilla skrev på forrige side, jeg tror det er det kontrolløren pratet om. En kapasitans blir jo skapt av to plater som er skilt av et isolerende dielektrisk materiale, jeg klarer fortsatt ikke å forstå hvordan kobverkabler som er i kobtakt med jord klarer å skape dette, men det er no så Jeg får lese meg til det når jeg kommer hjem og har muligheten til å surfe på noe annet enn en smarttelefon
Sitat av Plecto Vis innlegg
Methewall, les det blodspilla skrev på forrige side, jeg tror det er det kontrolløren pratet om. En kapasitans blir jo skapt av to plater som er skilt av et isolerende dielektrisk materiale, jeg klarer fortsatt ikke å forstå hvordan kobverkabler som er i kobtakt med jord klarer å skape dette, men det er no så Jeg får lese meg til det når jeg kommer hjem og har muligheten til å surfe på noe annet enn en smarttelefon
Vis hele sitatet...
Jordingen blir ikke levert fra e-verket, jording av det elektriske anlegget skal skje lokalt, i form av jordspyd, ringjord eller tilsvarende, og denne skal utføres på en slik måte at den gir god jordforbindelse. Så hvorfor kontrolløren skulle ha sagt at den dårlige jordingen skyldes at dere bare er tre gårder på samme trafoen forstår jeg ikke, det gir ikke mening.
Så det er mulig at det kontrolløren snaket om var kapasitansen og ikke jordingen, for om jordingen er dårlig må dette utbedres.

Kapasitansen henger sammen med lengden på ledning-stekket fra trafoen, som igjen har innvirkning på hvor stor feilstrømmen til jord kan bli.
Som BloodSpilla gir en god forklaring på her:

Sitat av BloodSpilla
På IT-nett er trafoen isolert fra jord, og alle jordfeiltrømmene som går i anlegget vil oppstå av en kondensator-effekt som oppstår mellom bakken og tilførselskablene til huset ditt!
Hvis du skulle ha din egen trafo (eller dere er svært få som bruker samme trafo) kan denne kondensator-effekt-"strømmen" bli så liten at det ikke er nokk til å utløse jordfeilbryterene dine selv om det er direkte jordfeil.
Skulle dette være tilfelle må du snakke med en elektriker.
Vis hele sitatet...
Om det er dette som er tilfelle hos deg, så er ikke det synonymt med at det er dårlig jord. Så enten har kontrolløren uttrykt seg dårlig, eller så er det noe annet som ikke stemmer.

PS. Faseforskyvningen er alltid 120 grader mellom fasene, da kraftproduksjon foregår med 3-fas vekselstrøm. Om det bare blir levert to faser, vil disse også ha en faseforskyvning på 120 grader, da disse to fasen har blitt hentet fra et 3-fas nett.
Sist endret av Veggen; 10. juli 2013 kl. 22:08.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av BloodSpilla Vis innlegg
Men vær 100% sikker på at spenningen mellom fasene og jord er ca 115 volt. ( +/- 15Volt burde være bra)
Vis hele sitatet...
Så flott, i og med at mellom jord og fase skal det ligge 133V dersom du skal ha en spenning på 230V mellom to faser.
Dersom nettspenningen i stikket er 230V, så vil alt annet enn 133V mellom fase og jord være en forskyvning av jordpotensialet. Jo lenger fra 133V det er, jo "værre" er det (les: jo mer alvorlig er det) og kan medføre skade på utstyr og i værste fall på folk og dyr.

Det er SÅ fryktelig underholdende å lese hva alle ekspertene kan, og hva de anbefaler til andre. Det skinner glatt igjennom at det er maange her inne som skriver mye om ting de ikke kan en døyt om!
Og i samme setning så klarer de å advare trådstartere om at de må kontakte elektriker osv.

Det er nesten like morsomt hver gang, men nå begynner det å bli litt kjedelig å lese så mye svada
Sist endret av Skytteren; 23. august 2013 kl. 02:07. Grunn: La til litt info.