Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1565
Hei!

Har en Accuphase E-203 forsterker fra 70-tallet som jeg sliter litt med, og tenkte jeg skulle poste her for å se om det er noen med litt elektronikkunnskaper som kanskje kunne hjulpet til med feilsøking.

Lyden forsvant bare plutselig mens jeg hørte på musikk. Etter det har jeg ikke greid å få lyd i den igjen. Åpnet den opp og sjekket, men det er ingen sikringer som har røket.

Før når jeg skrudde forsterkeren på, så hørtes et klikk først når jeg trykket inn på-knappen, deretter måtte jeg vente i 5-10 sekunder, så hørtes det et annet "klikk", og deretter var forsterkeren klar. Det kom ikke lyd gjennom før etter det andre "klikket". Etter denne hendelsen, har jeg aldri hørt det andre klikket. Antar det spiller en rolle her....

Har sett etter ødelagte kondensatorer uten hell. Godt mulig jeg har oversett noe, da jeg ikke har peiling på elektronikk.

Er det noen her som har noen tips for hva jeg kan se etter? Har et multimeter, men har ingen anelse om hvordan jeg skal bruke det.
Du må feilsøke komponent for komponent og/eller minikrets for minikrets, da er det også en fordel, om du har tegningen på den.

Den første klikken er antageligvis releet til hovedstrømmen. Mens ved det andre, er det utført en del feilsøking og oppvarming av komponenter. Dette releet slår seg ikke på, fordi feilsøkingen finner feil. Dette er gjort, for å spare høytalerene dine.
Du har nok stekt utgangen , desverre er denne integrert og koster endel , det andre klikket som ikke kommer kobler inn høytalerne og styres av en beskyttelseskrets, når dette ikke kobler inn er det fordi noe er galt i utgangen som gir likestrøm ut på høytalerne , uten releet ville høytalere også brent opp. Du bør nok finne noen som kan hjelpe deg å rette feilen , kanskje høre hva ett verksted tar for slikt, be dem se på den og gi ett overslag . Det krever litt erfaring og kunnskaper for å finne og rette slike feil. .. Koblingsskjema er en stor hjelp til feilsøking og ligger her http://www.hifiengine.com/library/accuphase/e-203.shtml
om du er riktig heldig kan det være bare en sikring men som regel ryker dyre deler før sikringer uansett, om du aldri har brukt ett multimeter vil jeg nok anbefale å få noen med litt erfaring til å hjelpe eller så gjør du meget fort jobben mye dyrere med ett stort smell , en skal være ganske stø på handa for å treffe rett med målepinnene og spenningene er ganske høye i slike forsterkere som ikke gjør det helt ufarlig heller.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Trådstarter
79 8
Takker for god info! Ja, det høres nok ut som at jeg bør få noen til å se på den og gi et overslag. Når du sier at jeg har stekt utgangen, mener du at det er noe jeg har gjort feil? Har såvidt jeg vet kun brukt forsterkeren på normalt vis...
Er ikke sikkert du ser noe feil med øya,men det høre ut som utgangen er gåen.
Husker ikke i farta hva disse heter men gubben måtte bytte mange av disse gjennom åra.DVS lydsiglalet går gjenom en dings(som kan bytes)og ut til høyttaler.
På gamle anlegg å rusla disse når vi rokka for hardt og for lenge.