Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1189
Hallo, jeg trenger litt hjelp med å finne en bra CPU kjøler også har jeg ett par spørsmål.
Bruker komplett.no, ikke noe annet.

--Har dere noe tips om hvordan CPU kjøler jeg burde kjøpe?
Jeg ser etter noe som er billigt, lett og installere, lager ikke noe lyd når jeg spiller ''store'' spill, som battlefield, call of duty, grand theft auto, world of warcraft (på ultra settings).

(Den CPU kjøleren jeg har nå, høres ut som ett tog som kjører forbi huset i evig tid, er veldig, veldig høyt. Hører vifta helt opp i andre etasje .)

Sprøsmål:

--Jeg vet jeg må 'vaske' CPU chippen når jeg installere den nye CPU kjøleren.
Hva kan jeg bruke å vaske den med? Er rød sprit noe jeg kunne brukt? Jeg har ikke peiling på sånn stoffer i det hele tatt.

Tusen takk til dere som vil hjelpe meg ut!

Vennlig hilsen NorskeMannen
Sist endret av Norskemannen; 11. august 2013 kl. 22:36.
Som cup kjøler syns jeg corsair sine lukkede vannkjølinger er veldig enkle, samt corsair har flere videoer der de viser hvordan man installerer dem. Til å rengjøre chippen har jeg brukt papir med litt sprit på.
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
Som cup kjøler syns jeg corsair sine lukkede vannkjølinger er veldig enkle, samt corsair har flere videoer der de viser hvordan man installerer dem. Til å rengjøre chippen har jeg brukt papir med litt sprit på.
Vis hele sitatet...
Nå er jeg ikke helt sikkert på om det er mange forskjellige eller bare en type sprit, så kunne du si meg hvilken sprit?
også hadde det vært fint om du kunne gitt meg fullt navn på den cpu kjøleren :-).
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Ikke bruk vanlig papir. Det lemner papirspor.
Sist endret av uaexed; 11. august 2013 kl. 22:51.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
h80 eller h100, spørs på plass og bruk.

bruk kjøkkenpapir og f.eks penselrens
Sitat av Lima Vis innlegg
h80 eller h100, [COLOR="Lime"]spørs på plass og bruk.[/COLOR]

bruk kjøkkenpapir og f.eks penselrens
Vis hele sitatet...
Case: Fractal Design Define R3 Black Pearl

og Gigabyte 970A-UD3
Sist endret av Norskemannen; 11. august 2013 kl. 22:53.
Hvordan sprit husker jeg dessverre ikke. Hvis du har plass til en 240mm radiator en plass i kabinett hadde corsair h100 vært ett bra valg. Hvis du bare har plass til en 120mm radiator ville jeg gått for corsair h60 eller h80
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
Hvordan sprit husker jeg dessverre ikke. Hvis du har plass til en 240mm radiator en plass i kabinett hadde corsair h100 vært ett bra valg. Hvis du bare har plass til en 120mm radiator ville jeg gått for corsair h60 eller h80
Vis hele sitatet...
H100 ser litt dyrt ut da... 1,000kroner.
samme med h60.
Har et bud på erhm.. 300-400kroner
Sist endret av Norskemannen; 11. august 2013 kl. 22:58.
Tenkte bare at jeg kunne nevne at feks h100i er 300 kr billigere på proshop enn komplett, frakten der er også billigere hvis jeg husker rett. Har bestilt masse derfra, og er minst like fornøyd med de som komplett.

http://www.prisjakt.no/product.php?p=1513029

Den "h60" som du linket til er bare caps du kan bytte ut med de orginale så det står komplett på den istedenfor corsair :P
Sist endret av EitZey; 11. august 2013 kl. 22:59.
Sitat av Norskemannen Vis innlegg
Case: Fractal Design Define R3 Black Pearl

og Gigabyte 970A-UD3
Vis hele sitatet...
da er vel H80i ett godt valg, fleksibel og ganske effektiv.
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
da er vel H80i ett godt valg, fleksibel og ganske effektiv.
Vis hele sitatet...
Etter å ha sett på kommenaterne på H80i, så ser jeg masse negative kommentarer om 'viftene'. Di bråker mye, ser det ut for...
Går det ann å skifte di med noen som ikke bråker?
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=769181#reviews
Ser ingen grunn til å bruke nesten 1 000 kroner når han ikke har planer om å overklokke eller lignende. Selv med en mye billigere kjøler vil han kunne leke seg med litt volt og overklokking for å teste interessen.

Jeg vil anbefale Cooler Master Hyper 212 Evo, dette er en billig kjøler, med god kjøleevne. Vil absolutt tro denne kommer til å gjøre jobben!
Sist endret av Flaskepost; 11. august 2013 kl. 23:08.
Sitat av Flaskepost Vis innlegg
Ser ingen grunn til å bruke nesten 1 000 kroner når han ikke har planer om å overklokke eller lignende. Selv med en mye billigere kjøler vil han kunne leke seg med litt volt og overklokking for å teste interessen.

Jeg vil anbefale Cooler Master Hyper 212 Evo, dette er en billig kjøler, med god kjøleevne. Vil absolutt tro denne kommer til å gjøre jobben!
Vis hele sitatet...
Da er spørsmålet, er den stille?
Sitat av Norskemannen Vis innlegg
Etter å ha sett på kommenaterne på H80i, så ser jeg masse negative kommentarer om 'viftene'. Di bråker mye, ser det ut for...
Går det ann å skifte di med noen som ikke bråker?
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=769181#reviews
Vis hele sitatet...
Hvilken prosessor har du? Hvor mye varme prosessoren din avgir har mye å si for hvilken prosessorkjøler du trenger.

EDIT; H60i er nesten innenfor budsjettet på Dustin.
Sist endret av Fekillix; 11. august 2013 kl. 23:12.
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Hvilken prosessor har du? Hvor mye varme prosessoren din avgir har mye å si for hvilken prosessorkjøler du trenger.

EDIT; H60i er nesten innenfor budsjettet på Dustin.
Vis hele sitatet...
Prosessor: AMD FX-8120 Eight-Core Processor, 3100mhz, 4kjerne(r), 8 logiske pros...
Jeg likte Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Kjøleren. Er den stille? , og går det ann å skifte på viftene?
Sist endret av Norskemannen; 11. august 2013 kl. 23:14.
Nå eier jeg ikke denne kjøleren selv, men mange i kommentarene på komplett sier viften er stille. Vil også ta med å nevne at det ikke er vits i å ha god kjøling uten god luftgjennomstrømning i maskinen! Minst 1 vifte inn og 1 vifte ut vil jeg si er "nødvendig" for å få greie temperaturer og støy under spilling.

Fant en review på kjøleren der det står: ...the fan itself is not loud at all, and the performance numbers are good.
Kilde: http://www.overclockersclub.com/revi...r212_evo/5.htm
Sist endret av Flaskepost; 11. august 2013 kl. 23:17.
Sitat av Flaskepost Vis innlegg
Nå eier jeg ikke denne kjøleren selv, men mange i kommentarene på komplett sier viften er stille. Vil også ta med å nevne at det ikke er vits i å ha god kjøling uten god luftgjennomstrømning i maskinen! Minst 1 vifte inn og 1 vifte ut vil jeg si er "nødvendig" for å få greie temperaturer og støy under spilling.

Fant en review på kjøleren der det står: ...the fan itself is not loud at all, and the performance numbers are good.
Kilde: http://www.overclockersclub.com/revi...r212_evo/5.htm
Vis hele sitatet...
Vet du va, jeg bestiller denne jeg. - Skulle oppgradere noen av viftene mine og, mens jeg er på shopping tur på internett, mine er helt sikkert helt støvete. Noen suggestions?

Her er casen min: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=648534
Trenger vertfall å oppgradere: Bunnen (Bunn : 120/140 mm viftemontering x 1 )
Baken (Bak : 120 mm vifte x 1 / 1350 opm )
Foran (Foran : 120 mm vifte x 1 / 1350 opm)
Foran (Foran : 120 mm viftemontering x 1 )
--

Serriøst, neglelakk fjerner? Funker det å fjerne thermal pasten på chippen?
Sist endret av Norskemannen; 11. august 2013 kl. 23:23.
Det meste som renser det meste fungerer bra.. Sprit, neglelakk, dedikerte kits for å nettopp fjerne kjølepasta. You name it!

Jeg har nøyaktig samme kabinettet. Kjører 2x 120mm Fractal vifter framme, 1x 140mm i bunn. Disse blåser inn, og er kontrollert av kontrolleren som følger med kabinettet. Ut har jeg er skjermkort som presser litt ut, samt en 120mm i bakkant. Inne i maskinen har jeg push-pull oppsett på en Noctua-kjøler, samt en vifte som hjelper viftene fremme å dra inn luft. Alle viftene er Fractal Design og Noctua, meget fornøyd. Men du kommer langt med 1-2 vifter inn og 1 vifte ut!

Rettelse: Kjører bare push på CPU-viften. Kom frem til at viften i bakkant puller nok til at det var bedre å hjelpe luft inn.
Sist endret av Flaskepost; 11. august 2013 kl. 23:31.
Sitat av Flaskepost Vis innlegg
Det meste som renser det meste fungerer bra.. Sprit, neglelakk, dedikerte kits for å nettopp fjerne kjølepasta. You name it!

Jeg har nøyaktig samme kabinettet. Kjører 2x 120mm Fractal vifter framme, 1x 140mm i bunn. Disse blåser inn, og er kontrollert av kontrolleren som følger med kabinettet. Ut har jeg er skjermkort som presser litt ut, samt en 120mm i bakkant. Inne i maskinen har jeg push-pull oppsett på en Noctua-kjøler, samt en vifte som hjelper viftene fremme å dra inn luft. Alle viftene er Fractal Design og Noctua, meget fornøyd. Men du kommer langt med 1-2 vifter inn og 1 vifte ut!

Rettelse: Kjører bare push på CPU-viften. Kom frem til at viften i bakkant puller nok til at det var bedre å hjelpe luft inn.
Vis hele sitatet...
kontrollen? Rart, jeg har ikke en sånn kontroller :S
Det er bare en enkel skruknapp bakerst på kabinettet.

http://www.techpowerup.com/reviews/F...fancontrol.jpg
Sitat av Norskemannen Vis innlegg
Etter å ha sett på kommenaterne på H80i, så ser jeg masse negative kommentarer om 'viftene'. Di bråker mye, ser det ut for...
Går det ann å skifte di med noen som ikke bråker?
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=769181#reviews
Vis hele sitatet...
Jeg har original H80i vifter å syntes ikke de bråker i det hele tatt.