Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3370
Hei

Som tittel. Finner lite dokumenterbar fakta på hvordan E-cig er helsemeigss og i forhold til sigarettrøyk.

Noen som vet noe mer om dette. Og ev. forskjell på VG og PG væske i forhold til lungekapasitet.

Har gått over til ecig, blitt mer fysisk aktiv men sier seg vel selv at en bør kutte ut det også skal man gjenoppnå optimal lungekapasitet og oksygenopptak?
Jeg er bare en enkel student innen biokjemi, så ta mine ord med litt skepsis. Men jeg skal prøve å utdype litt om dette for deg. Er nok kanskje også gode nyheter for deg.

Når man snakker om dårlig "oksygenopptak" i sammenheng med røyk, så er det dannelsen av CO (karbonmonoksid) og HCN (hydrogen cyanid). -CO fester seg direkte på hemoglobin proteinet der oksygen normalt skulle være, slik at den hindrer de røde blodcellene å frakte den samme mengden oksygen til enhver tid. Det er også slik at kroppen har enzymer som veldig lett kan frakte dette oksygenet av og på hemoglobin proteinet, mens karbonmonoksidet forblir festet over lengre tid. Cyanid har en litt annen virkning, men påvirker samme prosess med at den hindrer enzymer i cellene å ta i bruk oksygenet som kommer med blodet. Disse to prosessene vil i mange redusere deres yteevne.

Når det kommer til lungekapasitet er det stort sett fysiske partikler og tjære som legger seg over den tynne hinnen (i areolene) som brukes til å forveksle O2/CO2 med blodet. Dette reduserer det totale arealet i lungen som effektivt kan brukes til å ta opp oksygen fra luften du har inhalert.

Når det kommer til elektroniske sigaretter så inneholder den ikke tjære eller noen fysiske partikler, og skal ikke kunne danne noe karbonmonoksid eller cyanid. E-cigaretter bruker som oftest en væske som er nikotin løst opp i propylenglykol med noen organiske smakstilsetninger som isoamylacetat - men disse oppskriftene varierer drastisk.

Om nikotin i seg selv, som et rent stoff, har noen negative helseeffekter er fortsatt uvisst. Det er dessverre veldig lite forskning som har funnet noen sammenhenger, det er blitt utført studier som har prøvd å se noen korrelasjoner mellom nikotinplaster/nikotintyggegummi og negative helseeffekter - men ingenting.

Fra mitt synspunkt er det like poengløst å slutte med E-cig som er er å begynne.
Trådstarter
Litt usikker på konklusjonen din her. Er det i retning av mine tanker at om jeg går over til ecig vil jeg kunne få gjenopptatt min lungekapasitet og oksygenopptak som om jeg sluttet å røyke sig og ecig??
Sitat av Yalla Vis innlegg
Litt usikker på konklusjonen din her. Er det i retning av mine tanker at om jeg går over til ecig vil jeg kunne få gjenopptatt min lungekapasitet og oksygenopptak som om jeg sluttet å røyke sig og ecig??
Vis hele sitatet...
Ja, noe slik.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Som tittel. Finner lite dokumenterbar fakta på hvordan E-cig er helsemeigss og i forhold til sigarettrøyk.
Vis hele sitatet...
E-sig er egentlig et missvisende navn på dette. Et mer korrekt ord er det engelske "Vaporizer", for det den gjør er å varme opp en delvis flytende substans til damp, og så er det det du trekker ned i lungene. Så det er ikke røyk i det hele tatt. Dermed veldig få av de bakdelene som kommer fra røyk.
Sist endret av meitemark; 25. juli 2013 kl. 23:50.
Trådstarter
Sitat av meitemark Vis innlegg
E-sig er egentlig et missvisende navn på dette. Et mer korrekt ord er det engelske "Vaporizer", for det den gjør er å varme opp en delvis flytende substans til damp, og så er det det du trekker ned i lungene. Så det er ikke røyk i det hele tatt. Dermed veldig få av de bakdelene som kommer fra røyk.
Vis hele sitatet...
Forsåvidt klar over det. Derfor er jeg nysgjerrig på hvem og ev. hva som måtte være av " de få bakdelene" eller andre konsekvenser.

Søker på ecig og kols ( COPD ) å ser ikke ut til å finne noe svar på det eller.

Eneste som går igjen er at ecig ikke løser nikotinavhengigheten og det er jo greit nok.

Nesten for godt til å være sant..
Sitat av Yalla Vis innlegg
Forsåvidt klar over det. Derfor er jeg nysgjerrig på hvem og ev. hva som måtte være av " de få bakdelene" eller andre konsekvenser.

Søker på ecig og kols ( COPD ) å ser ikke ut til å finne noe svar på det eller.

Eneste som går igjen er at ecig ikke løser nikotinavhengigheten og det er jo greit nok.

Nesten for godt til å være sant..
Vis hele sitatet...
Problemet mitt er at jeg ikke vet om noen bakdeler.
nFF Kjerringa
mabe140's Avatar
Sitat av meitemark Vis innlegg
E-sig er egentlig et missvisende navn på dette. Et mer korrekt ord er det engelske "Vaporizer", for det den gjør er å varme opp en delvis flytende substans til damp, og så er det det du trekker ned i lungene. Så det er ikke røyk i det hele tatt. Dermed veldig få av de bakdelene som kommer fra røyk.
Vis hele sitatet...
Men ved å trekke ned damp, vil ikke det bli vannsamling i lungene etterhvert? Eller er jeg utrolig blond her nå?
Trådstarter
Sitat av mabe140 Vis innlegg
Men ved å trekke ned damp, vil ikke det bli vannsamling i lungene etterhvert? Eller er jeg utrolig blond her nå?
Vis hele sitatet...
Nei det ser heller ikke ut til å være noe tema som jeg kan finne.. Men det er bare kommersielt svar fra de som pusher ecig:

http://www.ppy.dk/sporgsmaal_om_e-cigaretter-norsk

Står litt ned på den siden..
nFF Kjerringa
mabe140's Avatar
Sitat av Yalla Vis innlegg
Nei det ser heller ikke ut til å være noe tema som jeg kan finne.. Men det er bare kommersielt svar fra de som pusher ecig:

http://www.ppy.dk/sporgsmaal_om_e-cigaretter-norsk

Står litt ned på den siden..
Vis hele sitatet...
Ja, takk - leste det nå! Jeg har vært skeptisk på disse ecig helt siden de kom ut, men kanskje jeg skal prøve de jeg og? Smaker det røyk? Når du røyker av de, kommer det røyk ut, eller er det ingenting? Så mange spørsmål, haha.
Sitat av mabe140 Vis innlegg
Ja, takk - leste det nå! Jeg har vært skeptisk på disse ecig helt siden de kom ut, men kanskje jeg skal prøve de jeg og? Smaker det røyk? Når du røyker av de, kommer det røyk ut, eller er det ingenting? Så mange spørsmål, haha.
Vis hele sitatet...
Den tobakk smaken jeg har smaker dsv plastik:/. Men har en red bull smak og jordbær smak som funker greit. Det kommer ikke røyk av den, men derimot damp som gjør att du kan dampe (røyke) hvor som helst
Sist endret av norcogamer; 26. juli 2013 kl. 00:37.
Fra mitt synspunkt er det like poengløst å slutte med E-cig som er er å begynne.[/quote]

Poenget er vel å kutte ut tobakken, som beviselig er skadelig.
nFF Kjerringa
mabe140's Avatar
Hvor i norge kan man eventuelt da kjøpe ecig? Viste ikke at det er lov i norge jeg. Så langt etter nyheter ligger jeg!
Trådstarter
vaper.no f.eks skal vel ha det du trenger.

Det er væske med Nikotin som er forbudt i Norge, selvfølgelig.. :O Alt annet er fullt lovlig og det skal vel være lov å ta inn nikotin til eget bruk

Jeg bestiller fra liberty flights.. Går raskt, og holder bestilling eks frakt akkurat under tollgrensa og har nok for en måneds tid.
Her kan dere finne alt dere lurer på om ecig http://www.norsk-dampselskap.no/