Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Syns du det er greit man skal bli tvunget til å slutte å røyke ?
Ja det syns jeg. 144 32,88%
Nei det er helt feil. 257 58,68%
Jeg flytter. 37 8,45%
Stemmegivere: 438. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  106 11974
Ser en del av dere her forsvarer røyk, noe jeg i utgangspunktet synes er greit, man bør få gjør som man vill i den grad det ikke går utover noen andre en seg selv. Det jeg i utgangspunktet lurer på er hva som får folk i yngre alder til å begynne? Særlig med alt fokuset mot røyk.
Det finnes garantert mye forskning på hva røyking koster samfunnet med tanke på kols, egenmeldinger/sykemeldinger, behandling på sykehus osv. Jeg lurer på om noe av denne forskningen tar med i betraktningen de pårørende til folk som får lungekreft. Det er en brutal sykdom som gjør at familier i kortere eller lengre tid går en en sjokktilstand som igjen fører til store utgifter i forbindelse med dette. Røyking, på linje med alle andre sykdommer, er ikke noe som bare fysisk og direkte rammer en selv med mindre man er helt alene i verden uten venner, familie eller noe som helst nettverk.
Så bra
Er selv røyker, ønsker forsåvidt ikke slutte, men å argumentere mot disse reglene kunne ikke falt meg inn.
Ser det som at vi "tar en" for neste generasjon.

Hvor skadelig røyk er kan jo diskuteres, men tror ikke dere som stemmer nei forstår hva for en påvirkning røyken har på dere selv, ikke bare om 40 år men også akkurat nå. Tenker da både på psykisk og fysisk helse. Folk som slutter blir som regel positivt overrasket over hvor mye kvikkere de blir, og føler seg friskere på mange måter. De fleste oppfordrer derfor andre til å gjøre det samme, for å få et (quote)"bedre liv".

Dette er mine erfaringer med folk som slutter, tror ikke jeg vet dette noe bedre enn alle dere andre. Har for meg at dette måtte sies...
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det finnes garantert mye forskning på hva røyking koster samfunnet med tanke på kols, egenmeldinger/sykemeldinger, behandling på sykehus osv. Jeg lurer på om noe av denne forskningen tar med i betraktningen de pårørende til folk som får lungekreft. Det er en brutal sykdom som gjør at familier i kortere eller lengre tid går en en sjokktilstand som igjen fører til store utgifter i forbindelse med dette. Røyking, på linje med alle andre sykdommer, er ikke noe som bare fysisk og direkte rammer en selv med mindre man er helt alene i verden uten venner, familie eller noe som helst nettverk.
Vis hele sitatet...
Justifiserer heller ikke et regelverk som detaljstyrer livene til folk. Trodde regimer som foretok seg slikt forsvant på 90-tallet, hvertfall her i Europa.
Har ikke lest igjennom et eneste innlegg så dont take me hard

Som framtidig politiker vil jeg si at tvang aldri vil fungere, det fører aldri til balanse. Så Norge røykfritt om 10 år? Neppe!
Et regime av tvang med politistat ønsker jeg ikke. Sharia tilstander ønsker jeg ikke her mitt land.
Sist endret av $pliffeN; 13. juli 2013 kl. 04:56.
Forbud har aldri noensinne funket. Det har blitt prøvd med alkohol, dop, sexssalg - alt som frister. ALDRI har det fungert, og ofte har for restriktiv og totalitær politikk ført til dårligere utvikling enn det mer liberale. Dette gjelder på tvers av landegrenser, kulturer og sosiale lag. Håper faen meg politikere i Norge pr 2020 har fått med seg en av de mest åpenbare og entydige trendene de siste hundre årene med "substanspolitikk" har vist oss.

Med det sagt så tror jeg røyking er noe som vil skyves mer eller mindre ut av samfunnet. I motsetning til narkotika, god mat og alkohol er det svært få som ser på det som et nødvendig gode. Med høyere avgifter, "kul"-faktoren på retrett, sosial stigmatisering i anmarsj og snus som et fullverdig helseforsvarlig alternativ tror jeg vi heller bør la røykerne dø ut enn å forsøke å drepe dem. Sistnevnte har sannsynligvis en paradoksal effekt, der mange gjerne blir røykende på "trass".
Sist endret av Tøffetom; 13. juli 2013 kl. 08:40.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Forbud har aldri noensinne funket. Det har blitt prøvd med alkohol, dop, sexssalg - alt som frister. ALDRI har det fungert, og ofte har for restriktiv og totalitær politikk ført til dårligere utvikling enn det mer liberale. Dette gjelder på tvers av landegrenser, kulturer og sosiale lag. Håper faen meg politikere i Norge pr 2020 har fått med seg en av de mest åpenbare og entydige trendene de siste hundre årene med "substanspolitikk" har vist oss.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer jo ikke men mindre du med forbud mener totalforbud. Norge har hatt en svært restriktiv politikk i forhold til tobakk samt at alkoholpolitikken er mer restriktiv enn mange andre europeiske land. Tobakkforbruket er lavere enn noen sinne og alkoholforbruket er lavere enn i land med mer liberal politikk. Det er åpenbart at en streng politikk virker.