Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2068
Har noen av dere her inne funnet en meteoritt?
(Definisjon av en meteoritt:
En meteoritt er et meteoroide som har falt ned på jorden som en meteor.)

Hvis dette er tilfellet, hvilket utseende har den?
Vekt?

du kan gjerne sende inn et bilde av meteoritten sammen med en gjenstand av gitt størrelse. for eks. en fyrstikk-eske



Hva er din mening om disse små steinene?
Sist endret av lumito; 7. juli 2013 kl. 01:19.
Syns det er veldig interessant. De kan ha med seg mye rart fra verdensrommet og noen kommer fra veldig langt unna. Skulle ønske det var noe gjennombrudd fra noen av dem, noe nytt som verden aldri har sett før...
The Mad Doctor
Jeg og faren min tror vi har fant en meteoritt for noen år sida. Den var gråsvart og hadde noen deler som så litt ut som flint hvis jeg husker riktig jeg har ikke sett de på et par år nå, men er ganske sikker på at vi la den et eller annet sted borti skauen der hor besteforeldra mine bor. Den ligna ikke på noe vanlig stein og var omtrent på størelsen til en liten fotball. Faren min har ganske peil på steiner og trær (lol) og han sa han ikke hadde sett noen lignende stein før.
Har funnet noe som lignet veldig, men vekten var altfor liten (lettere enn en vanlig stein).

Det finnes faktisk folk som aktivt leter etter slike romsteiner
http://www.detektor.no/subdet160.htm
lumito's Avatar
Trådstarter
27 5
Så et program på tv en gang.
Der sa de at en måte man ser det på er om det er smeltet stein eller ørsmå diamanter der
Pga. det høye trykket som skjer ved kollisjon.

Hvordan finne Mikro-meteoritter.
http://forskerfabrikken.blogspot.no/...teoritter.html
Sitat av Taurean Vis innlegg
Syns det er veldig interessant. De kan ha med seg mye rart fra verdensrommet og noen kommer fra veldig langt unna. Skulle ønske det var noe gjennombrudd fra noen av dem, noe nytt som verden aldri har sett før...
Vis hele sitatet...
Verdens hardeste material utenom nanorør har blitt funnet fra meteoritter.
lumito's Avatar
Trådstarter
27 5
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Verdens hardeste material utenom nanorør har blitt funnet fra meteoritter.
Vis hele sitatet...
Hvor har du lært dette?
Sitat av lumito Vis innlegg
Hvor har du lært dette?
Vis hele sitatet...
Internett tipper jeg!
Trodde du diamanter kom fra gullsmeden kanskje? =)
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Bemu Vis innlegg
Internett tipper jeg!
Trodde du diamanter kom fra gullsmeden kanskje? =)
Vis hele sitatet...
Nei, jordas indre.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Nei, jordas indre.
Vis hele sitatet...
Takk for rettelse,gikk litt fort i svingen her,men det er jo søndag!

Tho!

"It's not just Earth that provides a source of diamonds. Outer space can also bring its own gifts, although the diamonds that are formed from an extraterrestrial influence are somewhat different to their Earth-bound cousins. Meteorites have been discovered that yield their own diamonds"
Sitat av Rocker-T42 Vis innlegg
Jeg og faren min tror vi har fant en meteoritt for noen år sida. Den var gråsvart og hadde noen deler som så litt ut som flint hvis jeg husker riktig jeg har ikke sett de på et par år nå, men er ganske sikker på at vi la den et eller annet sted borti skauen der hor besteforeldra mine bor. Den ligna ikke på noe vanlig stein og var omtrent på størrelsen til en liten fotball. Faren min har ganske peil på steiner og trær (lol) og han sa han ikke hadde sett noen lignende stein før.
Vis hele sitatet...
Jeg tviler på, at det var en meteoritt. En meteoritt består oftest av mye jern (7,874 kg/l), med innslag av bl.a. nikkel (7,81 kg/l) og iridium (22,56 kg/l), som du sikker skjønner, blir en klump som fotball tung. En fotball skal ha en diameter på ca. 22 cm, eller en radius på 11 cm. Dette er noe som gir et volum på ca. 5,6 l. Og hvis vi regner med samme egenvekt som jern, gir det en samlet vekt på 44 kg, sammen med at meteoritter er ganske sjeldent, så tror jeg ikke det er noe meteoritt!

Jeg tror heller det er en kalkbolle, som er kalkavleiringer rundt et objekt, ofte en fossil, og de er fra karbon-silur perioden.
Her på Hedmarken i områder med alungskifer og kalk, kryr det av disse! Og jeg har noen ganger, funnet ganske store fossiler inne i dem.


Sitat av Bombasa Vis innlegg
Nei, jordas indre.
Vis hele sitatet...
Diamanter kan dannes som du sier, i jordens indre, men også ved meteorittnedslag. De kan bli dannet bare du har mye karbon, høyt nok trykk og høy nok temperatur. Noe som det er muligheter for når en meteoritt krasjer!
De er også observert i fjerne himmelobjekter.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg fant en metoritt når jeg var liten. Den er ikke så stor, men veier mye mer enn det ser ut som. Regner med at det er jern i den ellerno. Vet dessverre ikke hvor i huset den ligger akkuratt nå, så får ikke lastet opp bilde. :/