Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1864
Hei er det noen her som bor i Køben?

Jeg skal ha praksis der fra september til desember, og synes
hittil at det har vært litt vanskelig å finne potensielle leiligheter.

Jeg skal jobbe på x , som ligger
i Theklavej, Købenavn NV , ganske nærme Nørrebro stasjon , så helst vil jeg finne meg en plass nærme der.

Så det jeg lurer på er først og fremst tips til hvor man bør lete etter ledige
plasser, hvor man burde holde seg unna å bo, og lignende informasjon
tar også gjerne i mot random informasjon som kan gjøre min praksisperiode enda bedre!

(alt av boliger er interessant, jeg er mann, 27år, liberal, 420friendly, har aldri gått i klinsj med noen av de jeg har delt bolig med tidligere, så er åpen for evt. kollektiv..og tenker et tak på 6000kr/mnd)
Sist endret av meitemark; 10. august 2013 kl. 08:35.
Hei. Jeg har hus i København, nærmere best Kastrup. Nørreport bør du holde deg unna da det er mye kriminalitet, samt DGI.
Du må ikke bo nære Nørrebro, da Danmark har et av de beste kollektiv tilbudene som fins. Du har en metro som går inn til Nørrebro 24 timer i døgnet.
Sist endret av Poppee; 25. juni 2013 kl. 17:15.
Trådstarter
Takker for svar!

Jeg tenker at jeg vil bo så nærme jobben som mulig, da jeg starter klokken 7 om morgenen, og min erfaring med
kollektivtransport er at det både suger tid og energi som jeg vil bruke på andre ting.

Vet du noe om området rundt Theklavej? om det er ille eller ei?

Jeg tviler ikke på det du sier om kriminalitet, men det er noe jeg føler ofte er oppskrytt, og jeg angret på at jeg fulgte tipsene jeg fikk når jeg skulle flytte til en storby i USA, da jeg endte opp i et ¨tryggere¨ område, med mer turister og rike folk, som da kostet meg mye mere å bo samt handle mat, og jeg måtte ta buss i 50min. for å komme meg til og fra skolen.

Men igjen så har jeg egentlig ikke vært i København (bare inn og ut av et hotell), så jeg vet ingen ting om tilstanden i de ulike bydelene
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av Mandodiao Vis innlegg
Takker for svar!

Jeg tenker at jeg vil bo så nærme jobben som mulig, da jeg starter klokken 7 om morgenen, og min erfaring med
kollektivtransport er at det både suger tid og energi som jeg vil bruke på andre ting.

Vet du noe om området rundt Theklavej? om det er ille eller ei?

Jeg tviler ikke på det du sier om kriminalitet, men det er noe jeg føler ofte er oppskrytt, og jeg angret på at jeg fulgte tipsene jeg fikk når jeg skulle flytte til en storby i USA, da jeg endte opp i et ¨tryggere¨ område, med mer turister og rike folk, som da kostet meg mye mere å bo samt handle mat, og jeg måtte ta buss i 50min. for å komme meg til og fra skolen.

Men igjen så har jeg egentlig ikke vært i København (bare inn og ut av et hotell), så jeg vet ingen ting om tilstanden i de ulike bydelene
Vis hele sitatet...
Nørreport er virkelig ille til tider - verre enn "værstingstedene" i Oslo hvertfall.

Og metroen i København er virkelig fantastisk. Hvis du ikke vet det, er de førerløse og helautomatiske. Har aldri brukt den på en daglig basis, men aldri opplevd særlig mer enn 2-3 min forsinkelse normalt.
Det er såpass bra lagt opp for syklere også i Køben så det burde du tenke på.
pft, jeg bor også i københavn og kjenner mange som bor i nørreBRO (nørreport er riktignok i nærheten). det er masse liv og det er billig. ja, det er mange innvandere og belastet miljø, men også mange studenter. alle de som jeg kjenner som bor på nørrebro stortrives.

Den blå avis er danmarks svar på finn.no. her kan du også søke boliger: http://www.dba.dk/boliger/lejebolig/reg-koebenhavn/

det er dog ganske rotete, men du slipper ihvertfall å betale for å kunne kontakte utleier.

ellers kan du jo se på boliga.dk: http://www.boliga.dk/leje

lykke til og ikke hør på de andre. jeg nekter ikke for at det er et av de belastede områder i kbh, men det betyr ikke at det ikke er masse positivt å si om stedet. mange populære områder, både for trening, kultur, utesteder, musikk osv. samt billig boligmarked.

edit: anbefaler sykkel, dropp kollektiven. det er mye enklere, raskere og billigere å bruke sykkel
Sist endret av Eolin; 25. juni 2013 kl. 20:12.
Trådstarter
sweet, takk, skal tråle gjennom de sidene! Vet dere om det er mye scam på utleiemarkede der?
I Amerika var vertfall det en stor greie å lure utenlandskestudenter. Jævlig stress å måtte være skeptisk
til utleierene

Eolin: det er godt å høre, jeg reiser jo tross alt ned for å jobbe med mennesker som er belastet og kommer
fra belastede områder, så å bo i en bydel med litt ekstra liv er ikke noe som bekymrer meg i utgangspunktet
+ jeg er en stor skjegget mann og føler jeg ser mer ut som en kriminell enn et offer i bybildet fra før ^_^
Men om der er syke gettoer, vil jeg jo holde meg unna
Bor også i København, og ser ikke noe problem med å bo på Nørrebro. Det skal dog sies at sør (mot sentrum,nørreport og søerne) er det mindre belastet. Med et tak på 6000 tror jeg du skal klare å finne noe greit, i hvertfall kollektivt.

Jeg vil anbefale å bruke www.boligportal.dk - Det koster penger, men jeg mener det absolutt er verdt det fordi å få bolig i København ikke er veldig lett. Det er ikke alle som oppgir telefonnummer på annonsen sin, men oppgir de MÅ/BØR du ringe de personlig. I hvertfall sende en sms.

Boligmarkedet i København er veldig presset, særlig i september da det er skolestart og tusenvis av studenter er på utkikk etter samme boligtyper som deg. Det er ikke uvanlig at utleiere får mange hundre mails, og da drukner du.

Vil også anbefale å få fikse slik at du får mail når boliger blir lagt ut slik at du kan være tidlig ute. For å si det pent - Det er et helvetes stress å få bolig (med mindre du har flaks) Så være på.

Ellers:
cityapartment.dk (dyrere enn privatmarkedet)
ANSA københavn (facebook)
Nordmenn i københavn (facebook)

Lykke til
tror ikke du vil få noe som helst problem, det handler jo ofte om hvordan du selv er i forhold til slike problemer nørrebro er også kjempespennende og midt i sentrum nærmest.

angående akkurat den siden (boligportal.dk) så har jeg kun hatt negative erfaringer. det er for det første fordi at det er sinnsykt mange som søker og få boliger, ikke alle annonser er ekte (de er bare der for å gi reklame og inntrykk av at det er mange nye annonser hele tida), og det koster penger. men! det er jo der man ofte må krype til korset og betale for et par måneder og bite seg med tålmodighet. for det tar altså mer enn en måned å få napp på den siden. regn med å søke på alt mulig hver eneste uke, så får du nok svar. tror jeg søkte på 40 forskjellige leiemål og fikk 2 svar.

som parkett sier, det er ikke så lett. det er mange på, men det er jo mye billigere enn oslo. så, sjekk ut boligportalen.dk, men også dba.dk ettersom det faktisk er gratis

og det finnes ikke syke ghettoer i norden. men det er altså noen problemer med blant annet gjengen loyal to familia som har kommet endel i nyhetene siste året. men de er jo ganske spredt. også har det vært noe styr med at diverse gjenger presser cafeer og butikker til å betale beskyttelsespenger. men dette er altså ikke kun på nørrebro, men også andre steder i sentrum - derfor kan man ikke se på nørrebro som noe ekstremt. det er heller et generelt problem som danmark arbeider aktivt på. det er jo litt annerledes i danmark enn i norge i forhold til jobbmarkedet og økonomien. det ligger også tettere på europa og man kan godt se noen mer ekstreme sider enn i norge. men igjen, ingenting som er spesielt for nørrebro, det er et dårlig rykte. kjenner som sagt mange som trives og jeg har selv hatt mange gode opplevelser der.