Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3792
Heisann!
Lurer rett og slett hva som gir mest kjøtt for penga av kylling og kalkun? Tenker da spesifikt på Kiwis renskjærte kyllingfilet fra FirstPrice til 75,- kg vs Rema/Bunnpris' hel kalkun til 20,- kg. Kyllingfileten fra FirstPrice er 100% renskjært kjøtt, mens hel kalkun fra Rema/bunnpris må finskjæres og bein må kastes.
Hva er freakernes mening?
Nå er egentlig brystfilet et litt annet produkt enn et helt fjærkre, men likevel: Av totalvekten av en hel frossen kalkun, er ca 40% spiselig (kilde: Google-søk). Dvs si at kiloprisen for kalkunkjøttet du nevner er kr 50,- (kr 20/0,4).

Edit: Leser på en annen side at "edible yield" på en kalkun er 50% av totalvekten. Pris pr kg blir da: kr 20/0,5 = 40 kr/kg. Dette vil selvfølgelig variere ut fra hvor god du er til å rense den og hva du selv ser på som spiselig kjøtt.
Sist endret av CrazyDog; 24. juni 2013 kl. 11:03.
Etter anbefalt mengde når man lager mat til flere, så skal en person ha 150-200 g renskåret kjøtt. Serverer man hel kalkun beregner man 500-600 gram pr. person. Hvis vi tar utgangspunkt i dette og beregner 200 g renskåret og 600 g hel kalkun per person, så vil:

En kilo renskåret kjøtt holde til 5 personer (=75 kroner).
En trekilos kalkun holde til 5 personer (=20*3=60 kroner)

Ergo vil den hele kalkunen være billigere. Men jeg hadde virkelig ikke giddet å styre med renskjæring av en hel kalkun, så jeg hadde gått for kylling.
For å komplisere regnestykket litt: Den billigste kyllingfileten er ofte sprøytet inn med saltvann for å øke salgsvekten. Dette vil renne ut/fordampe, slik at du egentlig har betalt litt mer for den pr kg enn du tror.

Dersom Den er tilsatt 6% saltvann og den selges for kr 75, er pris når vann er fjernet kr 79,80/kg.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av CrazyDog Vis innlegg
For å komplisere regnestykket litt: Den billigste kyllingfileten er ofte sprøytet inn med saltvann for å øke salgsvekten. Dette vil renne ut/fordampe, slik at du egentlig har betalt litt mer for den pr kg enn du tror.

Dersom Den er tilsatt 6% saltvann og den selges for kr 75, er pris når vann er fjernet kr 79,80/kg.
Vis hele sitatet...
Det er meg bekjent bare Rema 1000 som selger kyllingfilét med saltlake i Norge, og embalasjen er i det tilfellet merket tydelig. Dette er altså ikke et stort problem i Norge.
Sist endret av Tias; 24. juni 2013 kl. 12:01.
Not a real gamer
retovio's Avatar
mener at coop x-tra sin kylling filet er utvannet også så det er ikke bare rema 1000 som gjør det
Sitat av Tias Vis innlegg
Det er meg bekjent bare Rema 1000 som selger kyllingfilét med saltlake i Norge, og embalasjen er i det tilfellet merket tydelig. Dette er altså ikke et stort problem i Norge.
Vis hele sitatet...
Ifølge denne siden inneholder First Price kyllingfilet hele 10% saltvann: http://cavey.no/?p=4747
Sist endret av CrazyDog; 24. juni 2013 kl. 12:17.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Alle billige kyllingfileter inneholder saltvannsløsning. Bare Rema som fikk så mye pes for det, siden de var åpne om det og kalte det "godt kjøp". Når det er sagt forstår jeg ikke hvorfor dette er et problem, så lenge de ikke skjuler det. Kylling med saltvann er billigere også når man regner med vekttapet som forekommer ved steking. Dessuten synes jeg saltvannet hjelper mot tørt kjøtt.
Sist endret av Olympic; 24. juni 2013 kl. 12:33.
Alt av "billigkylling" er sprøytet. Til og med den frosne laksen man kjøper i butikken er ofte sprøytet.
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Alt av "billigkylling" er sprøytet. Til og med den frosne laksen man kjøper i butikken er ofte sprøytet.
Vis hele sitatet...
Sprøytet inn væske for å øke vekta mener du?
Neutral Good
Mith's Avatar
Saltvann øker vekta og gir smak, men på frosne varer så gjør det også at varen ikke tørker like mye som ved normal frysing.
Sitat av Mith Vis innlegg
Saltvann øker vekta og gir smak, men på frosne varer så gjør det også at varen ikke tørker like mye som ved normal frysing.
Vis hele sitatet...
Dette må relateres til trådstarters' spørsmål om hva som er billigst pr kilo av kyllingfilet og hel kalkun.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Ups, da bommet jeg kraftig. Takk for oppklaringen, det er notert og tatt til etterretning!
Kan også legge til at omtrent alt skivet bacon man kjøper er sprøytet.

Det eneste baconet som ikke er sprøytet er det som er merket med "tørrsaltet". Dvs alt av f.eks Gildes bacon utenom "helsprøtt bacon".