Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1836
Jeg bor i en ny opp pusset leilighet med verdens beste utleiere. Flyttet inn i vinter og trives som bare det, men nå som sommern og varmen begynner dukker verdens verste mareritt opp, altså mauer og insekter!

Maueren begynnte å kjøkkenet så forflyttet seg til stuen, Pelias har vert her å sprayet, men det kryr enda av mauer som dukker opp overalt.

Ikke nok med maueren så er det nok av biller og 1000 bein lignende skapninger som kommer inn over alt også.

Har bare tatt det med et smil og fjernet dyrene når jeg har sett dem, men nå som skadedyrkontrollen har vert her å dem enda kommer vet jeg ikke hva jeg skal gjøre mer!
Bor forresten i en kjellerleilighet.

Vet ikke om andre har hatt el vet om slike problem, men er det noen sjangs for at disse dyrene forsvinner, eller må jeg rett og slett se meg etter et nytt sted og bo?
Homemade Retard
zeicko's Avatar
det er da åpenbart at de kommer seg inn, hvorfor har ikke skadedyrkontrollen tettet hull og lignende steder hvor de kan komme seg inn ?
Trådstarter
Sitat av zeicko Vis innlegg
det er da åpenbart at de kommer seg inn, hvorfor har ikke skadedyrkontrollen tettet hull og lignende steder hvor de kan komme seg inn ?
Vis hele sitatet...
Hadde det enda vert så lett, men alt i leiligheten er skjeft, så det er over 1000 plasser her inne dem kan komme seg inn, leiligheten er "selv pusset opp" av dem som leier ut, så ting er ikke så rett, så er sprekker mellom alle lister og gulv her. Så skal vi tette alt av steder dem kan komme seg inn på, må hele leiligheten pusses opp på nytt. :s
Sitat av Frktm Vis innlegg
Hadde det enda vert så lett, men alt i leiligheten er skjeft, så det er over 1000 plasser her inne dem kan komme seg inn, leiligheten er "selv pusset opp" av dem som leier ut, så ting er ikke så rett, så er sprekker mellom alle lister og gulv her. Så skal vi tette alt av steder dem kan komme seg inn på, må hele leiligheten pusses opp på nytt. :s
Vis hele sitatet...
Vi hadde akkurat det samme problemet med kjelleren vår, de forrige eierne hadde selv pusset opp og var haugevis av små sprekker over alt som små insekter og annet dritt kom ut av. Dette ble løst da vi noen senere år pusset opp alt med noen ordentlige håndverkere.
Trådstarter
Sitat av OberstApfel Vis innlegg
Vi hadde akkurat det samme problemet med kjelleren vår, de forrige eierne hadde selv pusset opp og var haugevis av små sprekker over alt som små insekter og annet dritt kom ut av. Dette ble løst da vi noen senere år pusset opp alt med noen ordentlige håndverkere.
Vis hele sitatet...
Usj, hørtes dyrt ut :/
Måtte dere betale for opp pussinga, eller dem dere leide hos?
Sitat av Frktm Vis innlegg
Usj, hørtes dyrt ut :/
Måtte dere betale for opp pussinga, eller dem dere leide hos?
Vis hele sitatet...
Kan jo ikke svare for ham, men slik oppussning er det alltid utleier som skal stå for.
Navbruker fra Moss
Sitat av Frktm Vis innlegg
Usj, hørtes dyrt ut :/
Måtte dere betale for opp pussinga, eller dem dere leide hos?
Vis hele sitatet...
Det er huseier som skal fikse sånt og leietager skal ikke betale en krone..
.
"Øko-Terrorist"
I værste fall kan du vel høre om du kan sprøyte inn litt silikon de stedene du ser ihvertfall?
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Tette sprekker for maur og insekter er tilnærmet umulig.
Tenk deg at en mus kan komme seg inn hull på 5mm, tenk da på størrelsen som en maur kan åle seg inn.

Så det er lettere å gjøre noe med årsaken til at de er i leiligheten din.
Hvis de er der for å spise, som sukkermaur og bananfluer gjør må du fjerne alt som står ute og sette ut giftig åte.
Biller og tusenbein kommer vel gjerne hvis det er vått og rått, som i en kjeller eller sokkelleilighet. Da er det som regel det letteste å gjøre å drenere rundt huset.

Så finn ut hva slags insekter du har og finn ut dems motivasjon til å oppholde seg i leiligheten din fremfor sitt naturalig habitat og prøv å fjern den motivasjonen.

And if all else fails, bruk permitrin.
Sist endret av r0bin; 20. mai 2013 kl. 23:04.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
Da har vi valgt å flytte. Fikk svar og et ja på en ny og utrolig fin leilighet i 2 etasje, så nå gleder vi oss til en maur fri leilighet!
Sitat av r0bin Vis innlegg
Tenk deg at en mus kan komme seg inn hull på 5mm,
Vis hele sitatet...
Waaat Hvordan kan noe på 100mm komme inn i en sprekk på 5mm?
Trådstarter
Sitat av Xernox Vis innlegg
Waaat Hvordan kan noe på 100mm komme inn i en sprekk på 5mm?
Vis hele sitatet...
Ganske enkelt som at musa ikke har bein i kroppen, så dem kan bli temmelig flate. Om jeg ikke tar helt feil.
Sitat av Frktm Vis innlegg
Ganske enkelt som at musa ikke har bein i kroppen, så dem kan bli temmelig flate. Om jeg ikke tar helt feil.
Vis hele sitatet...
Mus har bein i kroppen jo, men ser at de kan være ganske fleksible og kompressere ribbeina.
Sitat av Frktm Vis innlegg
Ganske enkelt som at musa ikke har bein i kroppen, så dem kan bli temmelig flate. Om jeg ikke tar helt feil.
Vis hele sitatet...
Nei, musa har bein i kroppen. Men de har veldig liten hodeskalle, og som mange andre dyr (f.eks katter) er det slik at hvis de får hodet gjennom ei sprekk, så kommer kroppen etter, selv om de ser altfor feite ut. Når dyr ikke har bein i kroppen, slik som hos blekkspruter (de er bløtdyr, akkurat som snegler), så er det nesen ikke til å tro hvor små sprekker de kan presse seg gjennom:
http://www.liveleak.com/view?i=68e_1364664200

Ang. maur - sukkermaur er et typrisk vårfenomen. De når tælen går kommer maueren inn. Resten av småkrypene... Vel, hvis du bor i en kjeller og har skogen like ved, så må du regne med at faunaen kommer inn. Det er ikke mye du kan gjøre ved det; gled deg heller over biodiversiteten. Leddyr er utrolig fascinerende; less litt mer om dem så blir du fort hekta. Da går deres besøk fra å være et irritasjonsmoment til å bli en berikelse i hverdagen

Det eneste konkrete tipset jeg kan komme med er å være nøye med å kaste ut søpla og vaske søppelskapet. Spesielt hvis du har fruktrester og slikt; da dukker mannsterke armeer av maur og veps opp temmelig kjapt. Hold det rent og ryddig. Ingen mat, ingen lukt - ingen grunn til å komme på besøk. Da er det bare speiderne som slenger innom for å sjekke, og ikke de store stiene man ellers kan se.