Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 2378
Hey.

I går bytta jeg kjølepasta for første gang og fikk den skrudd sammen i dag.
Men i SpeedFan viser den disse temperaturen og det er når jeg bare har Chrome oppe. Dette er vel ikke normalt?
Og smart som jeg er tok jeg ikke tempen før jeg bytta pasta...

Så jeg lurer på om jeg kan ha driti meg ut når jeg la på pastaen. Og jeg klarte selvfølgelig å bøye 1 eller 2 pins på hovedkortet der prosessoren skulle sitte. Kan temperaturen ha noe med dette å gjøre?

Takk for alle svar og spør om du lurer på noe : )
Anbefaler en h80i eller H100 vannkjøler Ikke så veldig dyrt, og kjøler som bare det!

SpeedFan viser temperatur ut av statistikker, som vil si at det kan vise veldig feil.
Sitat av KinderLinda Vis innlegg
Anbefaler en h80i eller H100 vannkjøler Ikke så veldig dyrt, og kjøler som bare det!

SpeedFan viser temperatur ut av statistikker, som vil si at det kan vise veldig feil.
Vis hele sitatet...
Om du ikke orker vannkjøling er det bare å kjøre på med Noctua D-14
Sitat av KinderLinda Vis innlegg
Anbefaler en h80i eller H100 vannkjøler Ikke så veldig dyrt, og kjøler som bare det!

SpeedFan viser temperatur ut av statistikker, som vil si at det kan vise veldig feil.
Vis hele sitatet...
Da håper jeg at den viser feil.. Vet du om et annet program som kan vise det noe mer nøyaktig?
sjekk heller temps i Coretemp, speed fan pleier noen gang være helt monga når det komemr til CPU/core temps
Sitat av Carlozero Vis innlegg
sjekk heller temps i Coretemp, speed fan pleier noen gang være helt monga når det komemr til CPU/core temps
Vis hele sitatet...
Takk. Skal ta en titt der og se hva tempen ligger på.

Sitat av Carlozero Vis innlegg
sjekk heller temps i Coretemp, speed fan pleier noen gang være helt monga når det komemr til CPU/core temps
Vis hele sitatet...
Slik ser det ut i CoreTemp http://puu.sh/1Gn78

Så jeg tror temp programmene har rett.. Noen forslag til hva jeg burde gjøre?
Mulig du har hatt for mykje pasta på. Du får ta det av og sette på ny.
Tenkte på det samme.. Får nesten ta en titt da.
Hva er egentlig galt med disse temperaturene?
55 grader på ein idle cpu er litt høgt, min kjører på 37 grader, og her kjører vi eit par faner i chorme, samt wimp og skype.
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
55 grader på ein idle cpu er litt høgt, min kjører på 37 grader, og her kjører vi eit par faner i chorme, samt wimp og skype.
Vis hele sitatet...
Så at på speedfan viste CPU temp 55 noe som kanskje er litt høyt, men alle corene på bilde nr 2 ligger på rundt 45 grader i snitt. Hvis det er dårlig luftgjennomstrømning i kabinettet og det i tillegg er litt varmt i rommet er vel det ikke dette så alt for dårlig. Disse prosessorene skal kunne tåle å komme opp i overkant av 90 grader. Skulle du allikevel klare å komme over denne grensen klokker prosessoren seg selv ned for å ikke bli ødelagt.
Sitat av CryptoN Vis innlegg
Så at på speedfan viste CPU temp 55 noe som kanskje er litt høyt, men alle corene på bilde nr 2 ligger på rundt 45 grader i snitt. Hvis det er dårlig luftgjennomstrømning i kabinettet og det i tillegg er litt varmt i rommet er vel det ikke dette så alt for dårlig. Disse prosessorene skal kunne tåle å komme opp i overkant av 90 grader. Skulle du allikevel klare å komme over denne grensen klokker prosessoren seg selv ned for å ikke bli ødelagt.
Vis hele sitatet...
nei, ein cpu skal gjerne ikkje over 60-70. ein gpu kan fint tåle opptil 90.
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
nei, ein cpu skal gjerne ikkje over 60-70. ein gpu kan fint tåle opptil 90.
Vis hele sitatet...
Nei, går den over 60-70 grader er det nok noe som ikke stemmer. Men den tåler å kommer i overkant av 90 grader (ikke over lengre tid vel og merke). Trådstarter har heller ikke vist oss hva temperaturer han får hvis han laster prosessoren litt over tid. Får han litt over 60 ville jeg sagt at det ikke er noe å bekymre seg over. Burde kanskje kjøpe ny kjøler hvis han vil ha lavere temperatur. Ville heller vært skeptisk til de 2 bøyde pinnene.
Sist endret av CryptoN; 28. desember 2012 kl. 17:25.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Chrome dreper pcen din. Hver fane er en prosess som er veldig høy. Det er derfor jeg bruker firefox
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Chrome dreper pcen din. Hver fane er en prosess som er veldig høy. Det er derfor jeg bruker firefox
Vis hele sitatet...
men så er jo chrome mye raskere enn firefox etter min mening!
Ok. Nå har jeg fjerna pastaen fra kjøleren og prosessoren.
Burde jeg bare legge en dott med pasta i midten eller er det noe som funker bedre?
Og når jeg tok av kjøleren så det ut som at de ikke har vært helt i kontak med hverandre. Kan hende det så slik ut siden pastaen ikke hadde stivna..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Chrome dreper pcen din. Hver fane er en prosess som er veldig høy. Det er derfor jeg bruker firefox
Vis hele sitatet...
Korleis skal det skade pcen din?
Ikke Værst På PC
Øhm... Jeg gidder ikke lage en ny tråd, så jeg låner denne litt.

Jeg har egentlig et stikk motsatt spørsmål. Min CPU er veeeldig kald, ifølge Core Temp. Er det normalt med en temperatur på 7 grader C?

https://dl.dropbox.com/u/46904716/CoreTemp-Scr.png
Sitat av UnknownPwny Vis innlegg
Ok. Nå har jeg fjerna pastaen fra kjøleren og prosessoren.
Burde jeg bare legge en dott med pasta i midten eller er det noe som funker bedre?
Og når jeg tok av kjøleren så det ut som at de ikke har vært helt i kontak med hverandre. Kan hende det så slik ut siden pastaen ikke hadde stivna..
Vis hele sitatet...
Trådstarter. hør. Når jeg for noen måneder skiftet kjølepasta for første gang, så opplevde jeg at temperaturen ble ENDA HØYERE, på samme måte som du har nå.

Det viste seg at jeg ikke smørte kjølepastaen godt nok, jeg prøvde bare med 1 dott, men funket dårlig.. det jeg gjorde var å smøre rundt hele.

SJEKK OGSÅ AT DU HAR FESTA KJØLEREN SKIKKELIG IGJEN, dette var noe jeg trodde jeg gjorde, men den satt ikke 100 prosent fast.

Det er dette du må gjøre for å løse problemet
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Korleis skal det skade pcen din?
Vis hele sitatet...
Den skader ikke. Den suger masse kraft.

Sitat av Skrivebordet Vis innlegg
Øhm... Jeg gidder ikke lage en ny tråd, så jeg låner denne litt.

Jeg har egentlig et stikk motsatt spørsmål. Min CPU er veeeldig kald, ifølge Core Temp. Er det normalt med en temperatur på 7 grader C?

https://dl.dropbox.com/u/46904716/CoreTemp-Scr.png
Vis hele sitatet...
Det gjør jo ikke noe at den er kald vel?
Ikke Værst På PC
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Det gjør jo ikke noe at den er kald vel?
Vis hele sitatet...
Neida... Men jeg synes det er litt kaldt til å være en stock kjøler i et rom nærmere 25 grader.
Sitat av axeelretra Vis innlegg
Trådstarter. hør. Når jeg for noen måneder skiftet kjølepasta for første gang, så opplevde jeg at temperaturen ble ENDA HØYERE, på samme måte som du har nå.

Det viste seg at jeg ikke smørte kjølepastaen godt nok, jeg prøvde bare med 1 dott, men funket dårlig.. det jeg gjorde var å smøre rundt hele.

SJEKK OGSÅ AT DU HAR FESTA KJØLEREN SKIKKELIG IGJEN, dette var noe jeg trodde jeg gjorde, men den satt ikke 100 prosent fast.

Det er dette du må gjøre for å løse problemet
Vis hele sitatet...
Takk for svar!
Men blir det ikke en eller flere "luftbobler" om jeg lager det for tynt. Blir det for mye så vil vel tempen stige mer?

Men det med å se om kjøleren sitter riktig skal jeg huske
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Musikkprodusent
Affe's Avatar
Donor
Får låne denne litt..

Når jeg kom hjem fra en kompis idag stod cpu tempen på 96°C! Virker som det er katastrofalt mye iforhold til det dere andre skriver her, så er litt redd :/

Det er en i7 2600k med stockkjøler. Ikke overclocka! Men den skal vel ikke gå så høyt kun hvis jeg lar den stå noen timer??
Sitat av Affe Vis innlegg
Får låne denne litt..

Når jeg kom hjem fra en kompis idag stod cpu tempen på 96°C! Virker som det er katastrofalt mye iforhold til det dere andre skriver her, så er litt redd :/

Det er en i7 2600k med stockkjøler. Ikke overclocka! Men den skal vel ikke gå så høyt kun hvis jeg lar den stå noen timer??
Vis hele sitatet...
rens ALLE viftene i pcn, samt støvfilter.
Sitat av Affe Vis innlegg
Får låne denne litt..

Når jeg kom hjem fra en kompis idag stod cpu tempen på 96°C! Virker som det er katastrofalt mye iforhold til det dere andre skriver her, så er litt redd :/

Det er en i7 2600k med stockkjøler. Ikke overclocka! Men den skal vel ikke gå så høyt kun hvis jeg lar den stå noen timer??
Vis hele sitatet...
Det er veldig mye. Du er sikker på at prosessorkjøleren er montert skikkelig?
(Er alle push-pinsa nede)
Musikkprodusent
Affe's Avatar
Donor
Dette er hva coretemp viser atm:

http://gyazo.kennethd.net/i/a8bbd256d2e372dd6cd9.png

Ganske sikker på at clipsa sitter på plass! Var ganske varmt på rommet også når jeg kom inn, om det kan være relevant. Støvfilteret burde jeg nok få rensa, er en liten stund siden jeg har gjort det nå :P
Sitat av UnknownPwny Vis innlegg
Takk for svar!
Men blir det ikke en eller flere "luftbobler" om jeg lager det for tynt.
Vis hele sitatet...
Denne burde si deg ganske mye:
http://www.youtube.com/watch?v=EyXLu1Ms-q4
Sist endret av Eplekjekk; 21. mars 2013 kl. 22:50.
Sitat av Affe Vis innlegg
Dette er hva coretemp viser atm:

http://gyazo.kennethd.net/i/a8bbd256d2e372dd6cd9.png

Ganske sikker på at clipsa sitter på plass! Var ganske varmt på rommet også når jeg kom inn, om det kan være relevant. Støvfilteret burde jeg nok få rensa, er en liten stund siden jeg har gjort det nå :P
Vis hele sitatet...
Tj max is the maximum allowable temp for a processor's internal cores, if you reach Tj max the processor's THERMTRIP# signal will activate shutdown to prevent damage to the processor.
Vis hele sitatet...

det er altså den maksimale tempraturen cpuen din kan ha uten at den skrur seg av, maks tempen du har på cpu'en din er 67 grader.
Musikkprodusent
Affe's Avatar
Donor
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
det er altså den maksimale tempraturen cpuen din kan ha uten at den skrur seg av, maks tempen du har på cpu'en din er 67 grader.
Vis hele sitatet...
Jaja, det forstår jeg:P Er mere sånn om den er varmere en normalt nå på idle? Var en svart skjerm som stod på når jeg kom hjem hvor det stod noe om at den cpuen var varm.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Affe Vis innlegg
Dette er hva coretemp viser atm:

http://gyazo.kennethd.net/i/a8bbd256d2e372dd6cd9.png

Ganske sikker på at clipsa sitter på plass! Var ganske varmt på rommet også når jeg kom inn, om det kan være relevant. Støvfilteret burde jeg nok få rensa, er en liten stund siden jeg har gjort det nå :P
Vis hele sitatet...
Det er høyst relevant hvilken temperatur og hvilken luftflyt du har i kabinettet.

Selv har jeg en i5-760 currently, denne holder 40c i mitt rom som for øyeblikket er 19c (maskin stått på idle i omtrent 30 timer).

Så din i7 på 48 er ikke akkurat verdens undergang.
Musikkprodusent
Affe's Avatar
Donor
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Det er høyst relevant hvilken temperatur og hvilken luftflyt du har i kabinettet.

Selv har jeg en i5-760 currently, denne holder 40c i mitt rom som for øyeblikket er 19c (maskin stått på idle i omtrent 30 timer).

Så din i7 på 48 er ikke akkurat verdens undergang.
Vis hele sitatet...
okei, bra det da. Men den kan vel ikke ha blitt noe skadet av den temperaturen den var på?
Sitat av Affe Vis innlegg
okei, bra det da. Men den kan vel ikke ha blitt noe skadet av den temperaturen den var på?
Vis hele sitatet...
neida, cpu tempen skal helst ikkje over 70 grader, så alt under går heilt fint

gpu skal helst ikkje over 80 grader.
Musikkprodusent
Affe's Avatar
Donor
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
neida, cpu tempen skal helst ikkje over 70 grader, så alt under går heilt fint

gpu skal helst ikkje over 80 grader.
Vis hele sitatet...
Som jeg skrev tidligere, så var den oppe rundt 96 da ! :S
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
En GPU takler da fint 80 grader. Ville anbefalt å holde meg under 95 hvertfall.

Kepler (nvidia) er noe sær dog, som klokker seg selv ned ved 72 grader.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av CHillZoNE Vis innlegg
En GPU takler da fint 80 grader. Ville anbefalt å holde meg under 95 hvertfall.

Kepler (nvidia) er noe sær dog, som klokker seg selv ned ved 72 grader.
Vis hele sitatet...
De fleste moderne cpuer klokker seg ned stegvis etterhvert som temperatur stiger.

Intel siden Pentium 3 (muligens tidligere, men iallefall thermal shutdown siden 386)
Amd siden athlon64 (før dette sprakk bare cpuene hvis du tok av kjøleren)
Jeg foretrekkker en stille maskin, derfor har jeg skrudd viftene på minimums nivå. CPU blir kjølt ned med en H50, også på lavest nivå. Bruker maskinen 24/7 til folding@home. Temperaturen ligger som oftest på 70 C grader, det har den gjort i minst et år. Før det brukte jeg en stock vifte uten kjølepasta, da lå CPU tempen på 100 C grader ved spilling. Nå har jeg hatt PC'en i 3 år, surkler og går som bare det. Tviler sterkt på at CPUen tar skade av konstant 60—70 C grader, omså 24/7.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
De fleste moderne cpuer klokker seg ned stegvis etterhvert som temperatur stiger.

Intel siden Pentium 3 (muligens tidligere, men iallefall thermal shutdown siden 386)
Amd siden athlon64 (før dette sprakk bare cpuene hvis du tok av kjøleren)
Vis hele sitatet...
Ja, en CPU er noe helt annet. Men jeg så ingen gale CPU temps her?
Derimot, stort sett alle GPU'er håndterer 80-85 grader fint, sett bort ifra kepler som klokker seg selv ned fra 72c.

Noe essensielt jeg overser?