Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  62 11457
Klarer vi å bryte lysets hastighet så har vi også indirekte fått mulighet for "read only" tidsreiser, med å reise så langt man vil ut i verdensrommet, så bare snu et teleskop mot planeten for å se på det som har skjedd. Det krever nok "litt" bedre teleskoper enn i dag, men jeg tipper at lysets hastighet er en tyngre nøtt.
Selverklært noob
Apter_2416's Avatar
Sitat av Ueland Vis innlegg
Klarer vi å bryte lysets hastighet så har vi også indirekte fått mulighet for "read only" tidsreiser, med å reise så langt man vil ut i verdensrommet, så bare snu et teleskop mot planeten for å se på det som har skjedd. Det krever nok "litt" bedre teleskoper enn i dag, men jeg tipper at lysets hastighet er en tyngre nøtt.
Vis hele sitatet...
Hvis vi kan dra ut i verdensrommet, så kan vi jo bare snu og komme tilbake trenger ikke noe teleskop da kanskje?
Da drar du frem i tid, ved å ha et teleskop langt ute vil det teleskopet ser allerede ha skjedd, opptil millioner av år siden om du drar langt nok ut. (altså tilbake i tid, uten mulighet for å påvirke)

Dette er jo bare random sysning dog, men skulle tro det er teoretisk mulig, a-la teleportering.
Selverklært noob
Apter_2416's Avatar
Sitat av Ueland Vis innlegg
Da drar du frem i tid, ved å ha et teleskop langt ute vil det teleskopet ser allerede ha skjedd, opptil millioner av år siden om du drar langt nok ut. (altså tilbake i tid, uten mulighet for å påvirke)

Dette er jo bare random sysning dog, men skulle tro det er teoretisk mulig, a-la teleportering.
Vis hele sitatet...
Slik jeg har forstått det (fysikk 2) så går vel bare tiden mye saktere for deg på romskipet når du nærmer deg lyshets hastighet. Så om du vender tilbake, har jorda eldet veldig, mens det for deg bare har gått noen dager?

Please correct me if i am wrong!
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Bare de siste par årene så har vi brutt flere universale fysiske lover som man før trudde var umulig.
Blant annet har lyshastigheten blitt overskredet og vi har funnet subatomære partikler med en temperatur på under 0K.
Vis hele sitatet...
Det første rettet du deg selv på, så da får jeg rette deg på det andre. Kort sagt er det flere måter å definere temperatur på. Den enkleste måten er å definere det som et mål på den gjennomsnittlige kinetiske translasjonsenergien i systemets atomer og molekyler, og en annen er som et mål på hvordan entropien endrer seg med en endring i tilført/avgitt varmeenergi: T=dQ/dS (forutsatt at prosessen er reversibel, for de spesielt interesserte). Når man snakker om negativ temperatur i Kelvinskala, er det temperatur definert på sistnevnte måte, noe som gjør at den negative tallverdien slettes ikke bryter noen universal fysisk lov. Det betyr kort og godt at systemets entropi synker i stedet for øker når man tilfører energi, og er et fenomen som er forbeholdt veldig spesielle systemer. Og et system med negativ temperatur er faktisk varmere enn et system med positiv temperatur – 0 K er ved alle definisjoner det kaldeste noe kan bli.

Og, for ordens skyld, det er ikke noe man har funnet, men noe man har klart å oppnå.
I teoren er det nok mulig om datateknologien utvikler seg videre som na... men tenk gjennom det at du blir tatt fra hverandre atom for atom... er det virkelig smerte du.vil ga gjennom? :P tror nok teleportering med linjestykke er bedre egnet om hvordan man kan unga inertia.
When People hate me.
MadeOfSteal's Avatar
4 0
Jeg tror det er mulig. Bare se på portal2
Sitat av Detectable Vis innlegg
Men jeg tenker som så da, at det tar 9 år å bytte ut alle atomene i kroppen. Så du forandres litt og litt over 9 år, men det meste av deg er i kroppen til enhver tid, som vi si at bevisstheten din justerer seg etter de nye cellene som kroppen sakte men sikkert erstatter. Om jeg hadde byttet ut absolutt alle cellene i kroppen min samtidig så kan jeg umulig se for meg at jeg hadde vært akkurat meg.
Vis hele sitatet...
Slik filosofi er alltid interessant. Står litt om paradokset her http://en.wikipedia.org/wiki/Ship_of_Theseus.
Grubler alltid over dette hver gang jeg skal bytte ut komponenter på PCen min
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Provo Vis innlegg
Det første rettet du deg selv på, så da får jeg rette deg på det andre. Kort sagt er det flere måter å definere temperatur på. Den enkleste måten er å definere det som et mål på den gjennomsnittlige kinetiske translasjonsenergien i systemets atomer og molekyler, og en annen er som et mål på hvordan entropien endrer seg med en endring i tilført/avgitt varmeenergi: T=dQ/dS (forutsatt at prosessen er reversibel, for de spesielt interesserte). Når man snakker om negativ temperatur i Kelvinskala, er det temperatur definert på sistnevnte måte, noe som gjør at den negative tallverdien slettes ikke bryter noen universal fysisk lov. Det betyr kort og godt at systemets entropi synker i stedet for øker når man tilfører energi, og er et fenomen som er forbeholdt veldig spesielle systemer. Og et system med negativ temperatur er faktisk varmere enn et system med positiv temperatur – 0 K er ved alle definisjoner det kaldeste noe kan bli.

Og, for ordens skyld, det er ikke noe man har funnet, men noe man har klart å oppnå.
Vis hele sitatet...

Ja, leste kommentarene til artikkelen hvor jeg leste om negative temperaturer, og hva du skriver ovenfor blir også flere ganger nevnt i kommentarfeltet, dog et par hakk enklere forklart.

Artikkelen:
http://www.nature.com/news/quantum-g...e-zero-1.12146
Sist endret av Bombasa; 7. mars 2013 kl. 03:50.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Nei? Det rette svar er vel: Vi aner ikke. Iallefall ikke med dagens kunnskap.
Vis hele sitatet...
Eksemplene dine har allerede blitt tilbakevist, så jeg tar kun fatt i dette.
Det er riktig at det er mye vi ikke vet. Uendelig mye, faktisk! Men, det betyr ikke at alt er mulig. I diskusjoner om vitenskap dukker nesten uunngåelig en referanse til Gallileo Gallei eller noen andre som er kjent for å forårsake store paradigmeskifter. Disse folkene slet stort sett mest med å få vitenskapelige observasjoner til å trumfe over religøs dogmatisme, men skitt la gå - vår kunnskapshistorie er en endeløs rekke av feilaktige forestillinger som har blitt tilbakevist eller modifisert. Men det er en lang vei å gå fra å si "vi vet ikke alt og har tatt feil før" til å si "derfor er alt mulig".

Nei, alt er ikke mulig. Ikke i teori, ikke i praksis, og all verdens misforståtte henvisninger til obskur kvantemekanikk og strengteori vil ikke gjøre påfunnene mer mulige. Ja, kvantemekanikken har mange rare konsekvenser, men at griser kan fly er ikke en av dem!
Ingen har noensinne tilbakevist Newtons mekanikk, man har bare vist at den ikke dekker hele bildet. Og der er vi ved kjernen. Det meste av det som har blitt ymtet i denne tråden om mulige former for teleportering bryter tvert med enten relativitetsteorien, kvantemekanikken eller begge. De er således feil. At vi ikke vet alt betyr ikke at vi ikke vet noe - tenk på lego: alle vet hvordan reglene for å sette dem sammen virker. Setter du dem sammen på feil måte, så sitter de ikke. Likevel, betyr det at lego begrenser din kreativitet og skaperglede? Tvert imot, du kan lage hva du vil bar du har nok klosser! Tilsvarende er det med programmering - du har uendelig mange muligheter for å endre instruksjonene til datamaskinen, og du kan sette den til å løse alle turingkomplette problemer. Ganske imponerende for en gjenstand som kun kan skille mellom 0 og 1! Hadde ikke reglene vært der ville vi ikke kunnet bygge eller programmere noen verdens ting. Vi hadde ikke hatt noe verktøy for å forstå problemet.

Noen regler er absolutte. Matematikk og logikk er helt enkelt ufravikelig. Du kan gjerne mene hva du vil, men hvis det ikke er logisk stringent så er det verdiløst. Det er en fordel, for da slipper vi å kaste bort tid på vrøvl som uansett ikke kan virke. Noen - særlig de som ikke forstår realfag - anser dette som arroganse og sneversynthet. Et slikt verdensbilde er rett og slett fraktalt feil.
Driver litt med 3D-printing. Ved å bruke én digital modell kan man printe ut la oss si tre forskjellige, men utseendemessig identiske 3D-figurer. De er jo ikke identiske, molekylene i den ene er ikke de samme som molekylene i de andre, men molekylene er like, og figuren er av samme materiale (endog med mange mikroskopiske forskjeller). Men for veldig enkle figurer, la oss si kjemiske løsninger, vil de tre forskjellige figurene være nærmest identiske.

Problemet med spekulativ teleportasjonsteknologi som avhenger av å snapshotte et fullstendig og helt nøyaktig utsnitt for deretter å gjenskape en helt identisk kopi, er at den forutsetter en informasjonsteknologi vi i dag ikke er i nærheten av.

Interessante eksperimenter i årene framover, vil være studium av hvordan hjernen og nervesystemet opptrer når sansedataene forandres, for eksempel med virtuelle virkeligheter og andre kybernetiske utvidelser av menneskelig bevissthet. Med bioteknologien og avanserte datamaskinsystemer er vi i ferd med å påbegynne utforskningen av oss selv for alvor.

I teorien kan kvantemaskiner løse alt mulig rart, men problemet er at kvantemekanikkens "magiske" konsepter ikke er praktisk overførbare på den måten mange forestiller seg at de er. Kvantemekanikk er bygget på kontraintuitiv matematikk. Og før vi beskjeftiger oss med sci-fi ormehull og denslags bygd på spekulativ kvantemagi, kan vi heller beskjeftige oss med å slipe de kunnskapene og mulighetene vi faktisk har.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Om en portal skulle komme blir ikke jeg den første for å teste om det fungerer for å si det slik.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Skal ikke se bort ifra at det er mulig - Men når personen som går inn i den vil dø mens akkurat amme person bare at det ikke er samme personen som kommer ut vil jo det være nokså kjipt. Jeg melder meg ikke frivilig som test objekt, selvom jeg vil komme ut av teleportøren og si at 'joda, alt funket' problemet er bare at det ikke vil være meg meg.
Vis hele sitatet...
Ganske sikker på at dette vil være korrekt.

Du får vel en nøyaktig kopi på andre siden, men når du går inn i teleporteren selv dør du rett og slett og kommer aldri tilbake, den andre personen er helt lik deg men du er dau, så er ikke så ille for dine bekjente men suger for deg :P