Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3003
The lab series
Forman's Avatar
Kjøpte en gassmaske her om dagen og lurer egentli på om den er ekte eller fake. Er en sovieisk maske han kjøpe når han var i Polen. Hadde vært stilig om den faktisk er ekte men om den er fake gjør det meg ingenting for den tilegner seg perfekt til mitt bruk. Luftfilteret er kke med på desverre ikke med på bildet.

Betalte bare en hundrings for den så han kan ikke betalt mye for den når han var i polen men han jeg kjøpte den hos påsto att den er ekte.

Her er noen bilder.

Gassmasken fra siden av.
Gassmasken inni.
Forfra.

Beklager eventuelle skrivefeil. Vet det er en del av dem...
Gassmasker er ikke akuratt svindyre så kan godt hende at den er ekte. Er det noen reg. nummer eller noe som står på gassmasken? skal stå en del nummer en eller annen plass på masken(tror jeg). Bla. reg nummer og produksjons dato.

Var det med filter til gassmasken? Hvis det er det ville jeg ha vert forsiktig med og bruke det hvis du ikke vet om den er brukt eller om filteret inneholder asbest.

Angående asbest, er det lovlig og selge filter med asbest i norge i dag?
The lab series
Forman's Avatar
Trådstarter
på innsiden er det noen nummer med svart skrift som nesten ikke er synlige. (slitt vekk)på fremmsiden til venstre og høyre siden ser du også noen nummer som du ser på bildet.
masken kom med filter ja.
Gassmasken din er 100% ekte. Da Sovjetunionen kollapset gikk militæret uten lønn i flere år. Det mange soldater gjorde for å skaffe penger, var å selge alt utstyret sitt til turister og utlendinger. Til og med intendanturet solgte ut hele lagerhaller med materiell. Det er derfor det er så enormt mye sovjetiske hatter, frakker og så videre å få kjøpt. (Du kan også få kjøpt funksjonelle tanks og raketter, men jeg regner med at du ikke henger med denslags folk.)

Det er rett og slett så mye gamle sovjetiske militæreffekter rundt omkring i Øst-Europa at det ikke er noen som gidder å lage fake.
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Gassmasken din er 100% ekte. Da Sovjetunionen kollapset gikk militæret uten lønn i flere år. Det mange soldater gjorde for å skaffe penger, var å selge alt utstyret sitt til turister og utlendinger. Til og med intendanturet solgte ut hele lagerhaller med materiell. Det er derfor det er så enormt mye sovjetiske hatter, frakker og så videre å få kjøpt. (Du kan også få kjøpt funksjonelle tanks og raketter, men jeg regner med at du ikke henger med denslags folk.)

Det er rett og slett så mye gamle sovjetiske militæreffekter rundt omkring i Øst-Europa at det ikke er noen som gidder å lage fake.
Vis hele sitatet...
Går det an og anslå en verdi på en slik maske?
Sitat av Snusfanatiker Vis innlegg
Går det an og anslå en verdi på en slik maske?
Vis hele sitatet...
Bare å søke opp på E Bay eller lignende
Apropos gassmasker, håper du ikke har tenkt å teste maska i forhold til NBC-krav TS Mange slike masker begynner å dra på årene, og gummien kan ha begynt å sprekke opp etc. Anbefaler heller ikke noen å bruke filtre som er såpass gamle, da de var glad i å stappe inn stuff som i senere tid har vist seg å være en helseskade i seg selv (f.eks asbest som StålSkuff nevner)

Men forresten, har det mye og si om den er ekte (som den mest sannsynlig er?) eller falsk? Til det formålet jeg tror du skal bruke den til, fungerer den fint uansett hva
Sitat av Snusfanatiker Vis innlegg
Går det an og anslå en verdi på en slik maske?
Vis hele sitatet...
Jeg tipper 20 kroner i Polen (50 hvis du er fra et rikt land) og cirka 100 her. Men jeg vet ikke hva slags modell dette er, eller noe slikt.
The lab series
Forman's Avatar
Trådstarter
Til den som lurte blir luft filteret byttet ut med en bong
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg

Det er rett og slett så mye gamle sovjetiske militæreffekter rundt omkring i Øst-Europa at det ikke er noen som gidder å lage fake.
Vis hele sitatet...
Det er ikke helt korrekt at det ikke lages reproduksjoner av slike effekter. Dagens marked på slike effekter har tatt seg opp en del da det er en del russiske stenrike samlere som i dag er oppkjøpere av slike ting. Dette er folk som har så mye penger at de bryr seg lite om pris. Det er en av hovedgrunnene til at enkelte sovietiske objekter har tatt seg opp noe grådig i pris på svært kort tid.

Nå snakker jeg da selvsagt ikke om gassmasker eller slike standard objekter som man ofte finner enten man vil eller ikke, men da heller tidlige sovietiske høye dekorasjoner, uniformer etc.
Apropos sovjetiske plagg, kan noen svare meg på om disse er ekte? kjøpte de for 3 år siden i berlin ved checkpoint charlie for en hundrings. jeg har alltid trodd at de var falske med tanke på prisen. ble litt nyskerrig på om den var ekte når han sa det med kollapset.

En eller anna Høyhatt:

http://bildr.no/view/1378855

Og selvfølgelig kjøpte jeg en BF som er lik på en prikk på denne: http://www.russian-ushanka.com/image...all/ush101.jpg

Herlig vinter lue, men tok av sovjet merket da
Sitat av Facehut Vis innlegg
Apropos sovjetiske plagg, kan noen svare meg på om disse er ekte? kjøpte de for 3 år siden i berlin ved checkpoint charlie for en hundrings. jeg har alltid trodd at de var falske med tanke på prisen. ble litt nyskerrig på om den var ekte når han sa det med kollapset.

En eller anna Høyhatt:

http://bildr.no/view/1378855

Og selvfølgelig kjøpte jeg en BF som er lik på en prikk på denne: http://www.russian-ushanka.com/image...all/ush101.jpg

Herlig vinter lue, men tok av sovjet merket da
Vis hele sitatet...
100% replica. Du må ut med tusenvis for å kjøpe noe sånt av slik kvalitet.
Sitat av Lacertosus Vis innlegg
100% replica. Du må ut med tusenvis for å kjøpe noe sånt av slik kvalitet.
Vis hele sitatet...
Det jeg tenkte meg. Kule er de for det!
Sitat av Forman Vis innlegg
Kjøpte en gassmaske her om dagen og lurer egentli på om den er ekte eller fake. Er en sovieisk maske han kjøpe når han var i Polen. Hadde vært stilig om den faktisk er ekte men om den er fake gjør det meg ingenting for den tilegner seg perfekt til mitt bruk. Luftfilteret er kke med på desverre ikke med på bildet.
Vis hele sitatet...
Masken din er en polsk C3 maske. Garantert ekte og ser ut til å ligge på rundt hundrelappen på de militaria butikkene jeg fant som hadde den inne. Godt kjøp med andre ord.

Sitat av Lacertosus Vis innlegg
100% replica. Du må ut med tusenvis for å kjøpe noe sånt av slik kvalitet.
Vis hele sitatet...
Det stemmer ikke. Du får kjøpt originale luer produsert på -70 og -80 tallet for mellom $20 - $50.

Facehut sin ser dog falsk ut da den er for mørk i grønnfargen, merkene er helt feil. En sovjetisk tank offiser hadde bare ett enkelt ovalt merke med en rød stjerne i midten. I tillegg mangler gullsnora som skulle gått over visiret.
Det er mulig det bare er en mindre brukt variant jeg ikke har sett før, men det er fort gjort å sjekke om det er påsydd en sovjetisk merkelapp inni med størrelse og fabrikknavn.
Ikke noe av det som er postet i denne tråden her virker som kopier på noen som helst måte. Den lua du viser er en turist lue, slike blir satt sammen for salg til turister i all hovedsak. Det er ikke reproduksjoner, men de er heller neppe brukt av noen tropper da dette er stort sett lager funn.

Det er det samme opplegget med DDR/BRD. Man får kjøpt det overalt, det betyr ikke nødvendigvis at det er reproduksjoner men det betyr heller ikke at det er store verdier. Slike ting er det produsert så voldsomt mye av så det flommer av det.

Dyre DDR/BRD/Soviet objekter er eldre uniformer, hodeplagg samt høye dekorasjoner eller andre interessate objekter.

Her er et eksemplar av en type 2 Hero of The Soviet Union, solgt for 4000$

Name:  Order.jpg
Views: 410
Size:  46,0 KB
The lab series
Forman's Avatar
Trådstarter
Daamn, 4k$!? Noe som det kan vel let fakes?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Sitat av Tjodleif Vis innlegg
Masken din er en polsk C3 maske.
Vis hele sitatet...
Minner meg mere om min MC-1 maske. Er polsk den og.