Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 5165
Hvor kan man kjøpe en 230V likeretter?

Dvs. en modul som omgjør 230VAC til 230VDC.
Likeretter du 230VAC så får du 380VDC.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Likeretter du 230VAC så får du 380VDC.
Vis hele sitatet...
evt kan dem transformere det til 115VAC og så likerette
Trådstarter
8 0
Såpass, det var jeg ikke klar over.

Finnes det noe apparat som genererer 230VDC utfra 230VAC?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Likeretterdioder som tåler 230V og 10-12A koster under ti kroner per stk. Du treng fire. I tillegg må du ha eventuelt glatting, som gjerne blir det vanskelige her.

For å få 230VDC ut frå likerettaren må du ha omlag 162V inn (230V/sqrt(2)), som kan bli litt problematisk å finne trafo til. Kanskje det enklaste er switch mode PSU som tar utgangspunkt i likeretta 230V?
Sitat av slashdot Vis innlegg
For å få 230VDC ut frå likerettaren må du ha omlag 162V inn (230V/sqrt(2)), som kan bli litt problematisk å finne trafo til.
Vis hele sitatet...
Hvis 240VDC er akseptabelt, så selger Elfa trafoer med bl.a. 170VAC utspenning. Hvis nøyaktig 230VDC er nødvendig er det jo også en mulighet å senke spenningen med en serie kraftige dioder.
Trådstarter
8 0
Takker for alle svar og tips. Det ble litt mere omfattende enn jeg hadde regnet med, men jeg får se hva jeg finner ut av. Prøver å sette opp en liten el-lab og er litt lei av å leke med bare 12-48V .
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Leofred2000 Vis innlegg
Takker for alle svar og tips. Det ble litt mere omfattende enn jeg hadde regnet med, men jeg får se hva jeg finner ut av. Prøver å sette opp en liten el-lab og er litt lei av å leke med bare 12-48V .
Vis hele sitatet...
Kva skal du da med 230VDC? Skal ein først ha så mykje høgare spenning at ting oppfører seg annleis fra 48V må ein gjerne opp i 1-2kV minst, men da kan en til gjengjeld få ting som lysboger og slikt som ikkje er mulig ved lavare spenning. Difor høres 230V litt rart ut.
Trådstarter
8 0
220V-240V var egentlig planen. Jeg driver å leker meg med serie- og parallellkoblinger og trenger litt mere likerettet spenning.

Over 100V er egentlig et must, men vi får se hva jeg finner på for noe.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Leofred2000 Vis innlegg
220V-240V var egentlig planen. Jeg driver å leker meg med serie- og parallellkoblinger og trenger litt mere likerettet spenning.

Over 100V er egentlig et must, men vi får se hva jeg finner på for noe.
Vis hele sitatet...
I serie og paralellkoplinger vil jo 230VDC og 2VDC oppføre seg kliss likt. Forskjellen er at å komme i kontakt med 2VDC vil ikkje skade deg, medan 230VDC utmerka godt kan drepe deg. Så til denslags eksprimenter ville eg holdt meg under 60V (som er såkalla functional extra low voltage - altså ufarlig omtrent uansett kva du gjer).
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg lukter en misforståelse her... Som slashdot sier så vil ikke en spenning gi deg noen fordel over en annen hvis du bare skal eksperimentere med elektronikk, forholdene forblir de samme. Er det noe spesielt utstyr du har tenkt til å drive med denne spenningen?
▼ ... over et år senere ... ▼
Denne hadde jeg helt glemt, men kan forklare at jeg vurderte å fikse det slik at jeg hadde mulighet på 3500w i dc til forskjellige eksperiment (div el-motorer osv) og de fleste strømforsyninger slutter på 1000w. Men vurderte farene og ga opp prosjektet for en stund siden.
OxFF skriver "Likeretter du 230VAC så får du 380VDC". Dette er sikkert riktig dersom du bruker en helt vanlig likeretterbru med fire dioder. Enn dersom han bruker bare to dioder, eller omså bare en. Han får jo DC da også, dog med litt dårligere kvalitet, men dersom lasten er liten og glatte-kondensatoren stor, så er vel det en grei metode for å dempe spenningen?
Husk at du ikke får akseptabel DC fra en likeretter. Ta en titt på dette bildet:

http://waynestegall.com/audio/images/ripple-graph.jpg

Etter en likeretter får du en strøm lik den svarte grafen. Legger du til en kondensator så får du en graf lik den røde. Skal du ha en DC spenning med lavere rippel bør du nok ha en spenningsregulator i tillegg, men skal du få dette til samtidig som du driver en 3500W motor så blir det temmelig omfattende :P Hva slags motor fungerer på 230VDC forresten? Hørtes veldig rart ut.