Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4581
Heisann. Håper ikke denne tråden stemples som en typisk "skolepost".

Det jeg spør etter er deres erfaring og anbefalinger ift programfag vg2. Det har seg slik at jeg står en måned fra søknadsfristen til de forskjellige programfagene i vg2. Jeg vil bare starte å si at jeg skal ha en økonomisk utdanning, men har ønsker om NHH. For å komme inn på f.eks NHH kreves det 5.3 i førstegangsvitnemålkvoten. Jeg ønsker å konkurrere i denne, og slippe og spare opp eventuelle tilleggspoeng. Jeg tenker som så. Jeg har 5/6 i både Geografi og Samfunnsfag, sannsynligvis 6 i standpunkt ut denne terminen. Jeg tar ganske lett på det til vanlig, og gjør som regel ikke noe skolearbeid utover det obligatoriske. Har lenge tenk på den sammfunsfaglige retningen i og med at det vil bli den letteste måten til å oppnå et høyt snitt. Jeg tenker snitt. Snitt. Snitt hele veien, det som er det store hinderet her.

Har dere noen anbefalinger? Ser man på samordna opptaks sider kan man se at hvilke naturfaglige programfag som gir deg naturfagspoeng. Språkpoeng er da ikke aktuelt, da det faktisk er her jeg virkelig sliter, og er redd for å miste toget til NHH. Jeg takler det virkelig ikke, og vipper på stryk-karakteren, selv om læreren var snill og ga meg 3 denne terminen. Har prøvd å bytte, det gikk ikke. Mulig jeg kan ta et 1 språk senere, altså vg2 og vg3, men det kommer jeg tilbake til senere.

Ser man bort ifra dette språkproblemet, må jeg prestere i de fleste andre fag. Jeg er ikke noen 5-6-er elev i hverken fysikk eller R-matte, og har hørt Kjemi kan bli svært vanskelig. Derfor jeg nå spør dere om råd. Hvilke av disse fagene vil jeg lettest mulig oppnå en høy karakter? Skolen min (SVGS) tilbyr Informasjonsteknologi, Geofag, Biologi, Kjemi, Fysikk og Matematikk innenfor realfagsgruppa. Jeg vil bare føye til at jeg ikke er spesielt god innenfor naturfag generelt, selv om jeg tror jeg roter meg til en 5-er på standpunkt nå vg1. Er samfunn o.l jeg duger best til, i tillegg til praktisk tankegang forsåvidt.

Hva anbefaler dere? Og hvilke av fagene burde jeg velge for best mulig utbytte i form av snitt? Har tenkt IT, Geofag og Biologi. Eneste jeg er usikker på er veldig usikker på er Biologi. Tar jeg disse over 2 år + S1 og 2 vil jeg gå ut av vgs med maksimalt av poeng på førstegangsvitnemålet. Og hvordan er det med videreføringen av disse fagene? Har dere hatt fagene, evt hva fikk dere i forhold til andre karakterer? Hva anbefales? NHH har altså 5.3 i snitt foreløpig, klarer jeg 5 i snitt burde jeg være safe. Noe som betyr at jeg burde ha 5 i hvert av disse programfagene, hvilken innsats kreves da? Tror dere jeg greier dette med normal jobbing, eller er det svært vanskelig?

HJELP MEG!!
Sist endret av juLLeftw; 24. januar 2013 kl. 20:20. Grunn: føyet til
Jeg antar du har hatt 3år med fremmedspråk? Isåfall slipper du å ha fremmedspråk i 3. klasse (da karakterene teller?). Det kan da hjelpe opp snittet ditt litt.

Jeg tenker at biologi ikke har så særlig nytte, da jeg har inntrykk at dette har legene kun bruk for.

Er det ikke 'bonus' med R1 og R2 matte når man søker på NHH?
@Androyd: Skjønte ikke hva du mente med språk. Er ikke snakk om nytte, er snakk om utbytte ift snitt og realfagspoeng. R1 og R2 danner et bedre grunnlag for matten der borte, jo, men det vil trekke ned snittet mitt da jeg ikke er "mathematic-genious". Velger derfor S1 + S2.
Sitat av juLLeftw Vis innlegg
@Androyd: Skjønte ikke hva du mente med språk. Er ikke snakk om nytte, er snakk om utbytte ift snitt og realfagspoeng. R1 og R2 danner et bedre grunnlag for matten der borte, jo, men det vil trekke ned snittet mitt da jeg ikke er "mathematic-genious". Velger derfor S1 + S2.
Vis hele sitatet...
Jeg mente at du kunne velge bort språk hvis det trekker deg ned, på den måten slipper du å ha språk i 3. klasse, hvor karakterene teller mest. Vet dog ikke om det er lurt eller ikke.
IT1 er de desidert billigste realfagspoengene på VGS, imens IT2 er rimelig gjennomsnittlig. S-Matematikk er det også mange som takler greit, imens biologi i stor grad er et vanlig lesefag. Det er ikke lett, men det er ikke vanskelig som fysikk, kjemi eller R-matte er.

Ellers, såvidt jeg husker.. ender de fleste på mellom 25 til 30 fag på avgangsvitnemålet? Det betyr at en karakter høyere i snitt gir f.eks. 1/25= 0.4 poengs utslag på vitnemålet. En 4'er i et 0.5 realfagpoengsfag er dermed verdt mer enn 5 i et ikke-realfag.. imens en 3'er er mindre verdt.

Det betyr nok at for veldig mange vil det lønne seg å ikke ta realfag, fordi de er faktisk vanskelige.
Sist endret av DumDiDum; 24. januar 2013 kl. 20:42.
Så @DumDiDum: har du noen anbefalinger? Jeg vet mange reagerer på at jeg velger fag etter hvor lette de er, og ikke etter hvor mye utbytte jeg kan ha til senere tider, som f.eks da studier. Men jeg drømmer om NHH, og vil gjøre det meste for å realisere drømmen. Har du, eller noen andre som leser dette, anbefalinger til programfag? Jeg er også litt politisk aktiv, men kan ikke tenke meg at det er lett å oppnå en 6 i politikk. Er det virkelig så vanskelig å oppnå 5 i fagene jeg snakket om?
Om dere har teknologi og forskningslære så har jeg hørt at det er ganske enkelt å få høyt snitt i. Dette er et fag du ikke kan ta med inn i vg3, noe som gjør at de andre valgfagene du velger er veldig viktig.
Vurderte det faktisk MBTI, men viser seg at skolen ikke tilbyr dette
Jeg kjenner deg ikke. Det er umulig for meg å vite hva som er enklest for deg. I skarp motsetning til hva noen frøkener har fortalt deg på barneskolen, så er vi ikke alle like.

Jeg har fått topp-karakterer i det meste av mattefag uten å prøve, imens ståkarakter av R2 er kort og godt umulig for en god del mennesker. IT1 er et veldig greit fag som hvem som helst takler, men IT2 inneholder programmering.. og da trenger du litt realfagshjerne. Jeg har ikke ord hvor mange studenter jeg hadde som genuint var forbanna over at datamaskinen ikke skjønte at de jo egentlig mente å skrive <p> istedenfor </p>. Nøyaktighet og evne til å følge regler sitter veldig langt inne hos endel.

Deretter har du noen mer muntlige diskusjonsfag, politikk er et av dem, hvor aktivitet i timen og evne til å framføre vettuge argument verdsettes høyere enn i andre fag. Man må fortsatt lese mye, men her er drøfting viktigere.

Til slutt har du diverse varianter av reine lesefag. Her er største bøygen å komme seg igjennom og memorere mesteparten av stoffet. Historie er standard-eksempelet på et fag hvor evne til å huske ting og jobbe hardt og systematisk er høyt verdsatt.

.. men det suverent viktigste for hvor enkelt det er å få god karakter er dessverre læreren. Er det innmari viktig for deg å maksimere muligheten din for å komme inn på NHH så får du mye mer ut av spørre de andre elevene på skolen din (samt kontaktlæreren din etter tips om hvem som kommer til å undervise faga) enn å spørre oss.
Sist endret av DumDiDum; 24. januar 2013 kl. 21:09.
Okei, takk for innholdsrikt svar. Skal realisere det siste forslaget ditt ift lærere i de forskjellige faga. Problemet er bare at det ofte er flere klasser, og jeg sannsynligvis ikke vil få læreren jeg ønsker da jeg går på norges største videregående skole. Men jo, kan alltids prøve.
NHH har, om jeg ikke tar feil, krav om S2 eller R1. Uansett har jeg pratet med noen som går der/har gått der, de sier matematikken er komplisert, men ikke siv.ing. komplisert. Husk at du også skal klare å stå, det er visst nok stort pensum og mye matte - det er greit å tillegge seg arbeidsvaner så tidlig som mulig.

DumDiDum, R2 er noe alle kan stå i. Noen må nok jobbe mer for å stå, men det er ikke så utrolig komplisert at det gjør noe.

En ting er å komme inn på skolen man vil, noe annet er å være klar for å gå der. Ved Siv.ing. studiene ved NTNU har alle (tror jeg) et snitt mellom 4,9-6,3(alle må ha 4 eller bedre i R2 og FY1). Allikevel stryker 40% i matematikk 1, som egentlig bare er en gjennomgang av R1 og R2, men mye grundigere. Det er her man ser forskjellen mellom de som bare ville gå på skolen, og de som virkelig liker det de gjør og vil gjøre sitt aller beste. Hadde jeg vært deg, ville jeg valgt fag utifra det jeg har interesse for, og hva jeg ville trengt videre. Så fort du gjør noe du har interesse for, så gjør du mye mer arbeid uten at det føles som arbeid, du bare gjør noe du synes er gøy. Da er plutselig 5ere og 6ere noe som kommer på løpende bånd.

Det beste rådet jeg kan gi deg, er å prøve å finne en måte for deg selv å gjøre ting interessant. Det blir så mye lettere å få gode karakterer når man synes det er gøy/ok å lese noe, enn om man sitter og surmuler over at man kunne sittet på en maskin og skutt fem hundre personer for å få noen pixler av en bemerkning for at du har kastet bort 10 timer du kunne brukt på å nå det du vil her i livet. (Ps: for all del, jeg sløser masse tid på spill selv, men det er etter at alt er gjort. Så jeg er absolutt ingen spillhater.)
Sist endret av Xasma; 24. januar 2013 kl. 22:54.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Allikevel stryker 40% i matematikk 1.
Vis hele sitatet...
Bare for å være pirkete så kan jeg rette at det var 23% stryk på matte 1 nå.

Men over til tema. Folk er, som nevnt, ganske forskjellige. Men sett relativt til R1, R2, fysikk 1 og fysikk 2 så er kjemi ganske lett.

Men det er virkelig verdt å merke seg de ekstra poengene du får for fysikk 2 og R2. R2 og FY2 gir ett helt poeng hver. i motsetning til alle andre realfag. Hvis man tar R1, R2 + FY1, FY2, får man plutselig 3 poeng ekstra. Det vi si at du øker snittet ditt med 0,3. Ergo: dersom snittet på NHH er 5,3 så kan du klare deg med 5,0 karaktersnitt + ekstrapoeng. Ekstrapoengene kommer veldig godt med.
True phreak.
Sitat av Xasma Vis innlegg
alle må ha 4 eller bedre i R2 og FY1
Vis hele sitatet...
Man behøver ikke ha 4 i FY1.

Til TS: Det høres ut som at du ønsker å velge lettere fag for å oppnå høyere snitt fremfor å legge inn en hardere innsats. Dette er helt feil tankegang, og det er noe du kommer til å bli straffet for på NHH. Jeg ville heller valgt R1 og R2, FY1 og FY2, for å høste ekstra studiepoeng (man må ha i bakhodet at inntakskravene endrer seg fra år til år, og den generelle trenden er at kravene stiger for de prestisjefulle studiene, så det skader ikke å ha marginene på sin side), og lagt inn en skikkelig kraftinnsats. 2 timer skolearbeid utenom skolen hver dag, f.eks. Du vil ikke bare få gode karakterer, du vil også ha en kjempefordel når du begynner på høyere utdanning, ved at du har innarbeidet gode arbeidsvaner: Veldig mange går på en skikkelig smell når de kommer så langt, fordi de har klart å seile gjennom videregående uten å egentlig ha lært å jobbe strukturert.

I tillegg er det også en fordel å kunne en del ekstra matte (og fysikken hjelper en til å forstå matten på en helt annen måte) når du kommer så langt.
Synes det er veldig viktig det Orph sier her. Jeg får ofte inntrykk av at alt handler om å komme inn, og at for få tenker på om de faktisk kan klare studiet de vil inn på.
Takk for nyttige svar. Mulig jeg går for den andre studieretningen på vg2. Forresten Susannah, ser det er referert til folk som stryker i R-matte o.l, men dette er et helt annet studium. At folk på NTNU stryker i såpass komplisert matematikk er ingen overraskelse da det er et svært tungt stoff. På f.eks nhh er det mer en utjevnet linje over fagene, og ingen direkte tunge krav for å komme inn bortsett fra snittet. Greia er jo at det er et veldig høyt snitt slik at alle elevene som kommer inn holder en høy standard. Det betyr altså at ingen dumme personer lusker seg inn på det studiet. Det vil si at alle som faktisk kommer inn der i første omgang, faktisk har evnene til å fullføre også.
True phreak.
Sitat av juLLeftw Vis innlegg
Takk for nyttige svar. Mulig jeg går for den andre studieretningen på vg2. Forresten Susannah, ser det er referert til folk som stryker i R-matte o.l, men dette er et helt annet studium. At folk på NTNU stryker i såpass komplisert matematikk er ingen overraskelse da det er et svært tungt stoff. På f.eks nhh er det mer en utjevnet linje over fagene, og ingen direkte tunge krav for å komme inn bortsett fra snittet. Greia er jo at det er et veldig høyt snitt slik at alle elevene som kommer inn holder en høy standard. Det betyr altså at ingen dumme personer lusker seg inn på det studiet. Det vil si at alle som faktisk kommer inn der i første omgang, faktisk har evnene til å fullføre også.
Vis hele sitatet...
Jeg har flere kamerater som har fullført siv.øk. studier på NHH, og bare for å feie all tvil til side: Det er knallhardt om man er ute etter de gode karakterene. Nei, det er ikke like tungt stoff som på siv.ing., men det betyr slett ikke at man kan seile gjennom studiene.

Jeg går selv 4. året på siv.ing. i Trondheim, og jeg har sett studenter med svært gode karakterer fra videregående droppe ut, fordi de ikke makter å holde følge. Det er ikke snakk om evner, det er snakk om innsats. Du må gjerne avfeie det jeg sier, men jeg vet hva jeg snakker om: Du har mye å tjene på å innarbeide gode arbeidsvaner, - det er ikke like lett å komme seg i forelesninger når ingen bryr seg om du er der eller ikke.

Jeg har forøvrig også jobbet en del som vikar på videregående skole (realfag), og jeg er absolutt ikke enig i at gode karakterer = høy standard. Det er mange som surfer avgårde på gode evner, men det er ikke nok. Ikke i nærheten.
Sist endret av Orph; 25. januar 2013 kl. 00:41.