Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2998
Jeg har akkurat fått fast stilling i min jobb. Var bare ansatt som tilkallingsvikar før og da gikk jeg på timer. Fikk beskjed at jeg hadde 37,5 timer i uka, men hvor mye overtid har jeg LOV å jobbe? Vi er i en oppstartsfase i jobben og jeg jobber 9-10 timer hver dag, 6 dager i uken. Må regne med å jobbe slik i hvertfall en måned eller to. Som fast ansatt, med fast timeantall i uka, kan jeg jobbe så mye overtid jeg bare orker?
Det eneste som i utgangspunktet setter en begrensning, er arbeidsmiljøloven.

Denne er det tho ikke så mange som følger, med god grunn. Siden AML er ALT for streng.
Ulempen er kun om en bedrift blir tatt.


Så, jobb så mye du føler for, så lenge du får betalt for det, så burde du være fornøyd =)
4) Overtidsarbeidet må ikke overstige ti timer i løpet av sju dager,
25 timer i fire sammenhengende uker og 200 timer innenfor en periode på 52 uker.



(5) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale kan skriftlig avtale overtidsarbeid inntil 15 timer i løpet av sju dager, men slik at samlet overtidsarbeid ikke overstiger 40 timer i fire sammenhengende uker. Overtidsarbeidet må ikke overstige 300 timer innenfor en periode på 52 uker.

Edit: Men om du skulle jobbe overtid, så er det arbeidsgiveren din som får smekken, ikke deg
Sist endret av Zer0z; 5. januar 2013 kl. 03:59.
Hovedregel: Overtidsarbeidet må ikke overstige ti timer i løpet av sju dager, 25 timer i fire sammenhengende uker og 200 timer innenfor en periode på 52 uker.

Hvis du er medlem av en arbeidstagerorganisasjon (f.eks LO), og dere har en lokal avtale: Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale kan skriftlig avtale overtidsarbeid inntil 15 timer i løpet av sju dager, men slik at samlet overtidsarbeid ikke overstiger 40 timer i fire sammenhengende uker. Overtidsarbeidet må ikke overstige 300 timer innenfor en periode på 52 uker.

Dette gjelder også: Samlet arbeidstid må ikke overstige 13 timer i løpet av 24 timer eller 48 timer i løpet av sju dager.

Konklusjon: Du har lov til å jobbe tre timer overtid fem dager i uken (totalt 15 timer), ikke seks. Du har aldri lov til å jobbe mer enn 40 timer overtid i løpet av en måned.

Sitat av Zer0z Vis innlegg
4)
Edit: Men om du skulle jobbe overtid, så er det arbeidsgiveren din som får smekken, ikke deg
Vis hele sitatet...
Både arbeidsgiver og arbeidstaker er ansvarlige for å følge loven. Man kan hypotetisk sett bli straffet som arbeidstaker også.

Jeg er forøvrig fundamentalt uenig i Blackkoz påstand om at AML er altfor streng. Den er der av en grunn, nemlig for å beskytte arbeidstakeren mot å bli utnyttet av en arbeidsgiver. Dette er rettigheter som man har kjempet seg fram til i løpet av de siste hundre årene og er en sikkerhet for oss som jobber.
Sist endret av DonTomaso; 5. januar 2013 kl. 04:04.
Er ikke enig dontomaso.
Om enkelte ønsker å være fleksible og kanskje spesielt i en oppstartsfase så må det være helt ok å jobbe det man makter for en periode. Sålenge arbeidsgiver betaler det han skal for innsatsen ser jeg ingenting galt i å stå på ekstra for en periode.

Jeg sier ikke at det er greit med planlagt overtid over et lengre tidsrom eller som en permanent løsning men jeg ser virkelig ikke noe galt å stå på når behovet er størst. Det gir økonomisk gevinst både for arbeidstaker og arbeidsgiver. Og så lenge de begge er enige så mener jeg at det bare er å stå på så mye kroppen orker.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Konklusjon: Du har lov til å jobbe tre timer overtid fem dager i uken (totalt 15 timer), ikke seks. Du har aldri lov til å jobbe mer enn 40 timer overtid i løpet av en måned.
Vis hele sitatet...
Ikke helt riktig, arbeidsgiver kan søke om å la de ansatte jobbe mer enn 40timer pr mnd i en kort tidsperiode (som regel noen få måneder).
Selv så ønsker jeg å jobbe 62,5 timers uker. Altså, 100 timer overtid hver mnd.
Men AML nekter meg dette.

Har man lyst til å jobbe mye, så burde man få lov til det.

AML er der for å beskytte arbeidstaker, så det er flott at reglene for overtid er der, for de som IKKE vil jobbe OT. Men for oss som vil, burde det vært mulig å gjøre unntak fra hele paragrafen i sin helhet.
Blackkoz og ts.
Dette er jo egentlig ikke et problem. De arbeidsgiverne som sliter med mangel på folk er ofte svært villige til å betale ut overtid for å holde full trøkk på produksjon og drift. Bare jobb så mye dere orker. Sørg for at dere får betaling og ellers er det bare til å holde sin munn om hvor mye du jobber for det er alltids folk som blir misunnelig om de skjønner at noen tjener store penger. Og da skal de sette himmel og jord i bevegelse for å lage faenskap. Sålenge du ikke preiker om at du jobber dritmye så skjer det nok ikke en dritt. Da skal du ha maks uflaks for at dere skal bli tatt.

Har uansett aldri hørt om at arbeidstaker har fått noen reaksjon fra arbeidstilsynet på for mye overtid. Og det tror jeg nok ikke skjer heller. Jobb så mye dere orker gutter. Da fylles det opp på kontoen både hos deg og sjefen og da smiler alle.
Sa aldri at jeg ikke jobber så mye som dette... Men bare at jeg ikke har lov til å jobbe så mye.


Er ekstremt mange sykehus som for pæs for overtidsjobbingen, og man snakker om ganske heftige bøter om man blir tatt.
Heldigvis er ikke arbeidstilsynet så spesielt opptatt av dette, annet enn i bransjer der det står menneskeliv på spill.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Er ekstremt mange sykehus som for pæs for overtidsjobbingen, og man snakker om ganske heftige bøter om man blir tatt.
Heldigvis er ikke arbeidstilsynet så spesielt opptatt av dette, annet enn i bransjer der det står menneskeliv på spill.
Vis hele sitatet...

Men det er jo arbeidsgiver som får problemene og bøtene. Det har vel forekommet foretaksstraff men kan aldri huske å ha hørt om arbeidstakere som har fått bot for å ha jobbet for mye.
Jeg er ikke medlem av en organisasjon (f.eks. LO).. Så da er det bare 10 timer i løpet av 5 dager jeg kan jobbe overtid?
Sist endret av Lunat1c; 5. januar 2013 kl. 07:49.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Både arbeidsgiver og arbeidstaker er ansvarlige for å følge loven. Man kan hypotetisk sett bli straffet som arbeidstaker også.
Vis hele sitatet...
Kan du? I §19-2, som så vidt eg kan sjå regulerer arbeidstakaren sitt straffeansvar etter arbeidsmiljølova, står det spesifikt "(4) Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke reglene i kapittel 10 om arbeidstid og kapittel 14 og 15 om oppsigelsesvern.", som for meg ser ut som overtid kun er straffbart for arbeidsgjevar.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kan du? I §19-2, som så vidt eg kan sjå regulerer arbeidstakaren sitt straffeansvar etter arbeidsmiljølova, står det spesifikt "(4) Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke reglene i kapittel 10 om arbeidstid og kapittel 14 og 15 om oppsigelsesvern.", som for meg ser ut som overtid kun er straffbart for arbeidsgjevar.
Vis hele sitatet...
Har ikke noe kilder,men hos oss har vi mye overtid,veldig mye!
Vi hadde møte med sjefen for et halvt år tid siden, da innrømmet han selv at om de kom på kontroll så røyk han i fengsel og mange kom til og bli permitert uten lønn.(her snakker vi 800timer OT i året,150timer i mnd etc.

Men om det du sier stemmer da, så blir det permisjon m/lønn ?

Hvis vi ikke blir fortalt feil så kan arbeidsgiver søke om 100 timer ekstra på deg i løp av et år(300 totalt).

Dette er som nevt bare ting vi blir fortalt av arbeidere som har jobbet her veldig lenge,om det stemmer er en helt annen sak!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bemu Vis innlegg
Men om det du sier stemmer da, så blir det permisjon m/lønn ?
Vis hele sitatet...
Nei, eg spurt DT om straffeansvar. Det er ikkje det samme som konsekvenser.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, eg spurt DT om straffeansvar. Det er ikkje det samme som konsekvenser.
Vis hele sitatet...
Men som DT sier, så kan arbeideren og bli straffet,selv om det bare er arbeidsgiver som har straffeansvaret så vil jo arbeideren og bli straffet når han ikke får lønn,ser for meg det er noe slikt som dette han mener med hypotetisk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bemu Vis innlegg
Men som DT sier, så kan arbeideren og bli straffet,selv om det bare er arbeidsgiver som har straffeansvaret så vil jo arbeideren og bli straffet når han ikke får lønn,ser for meg det er noe slikt som dette han mener med hypotetisk.
Vis hele sitatet...
Når en snakker om straff i slike diskusjoner, så tolker eg det som straff i juridisk forstand, og som noko som kjem på rullebladet ditt. Andre konsekvenser kan vere kjipe, men er ikkje straff.
Slik å forstå ja.

Men det jeg lurer på da, kan arbeidsgiver permitere deg u/lønn med loven på sin side?
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Selv så ønsker jeg å jobbe 62,5 timers uker. Altså, 100 timer overtid hver mnd.
Men AML nekter meg dette.

Har man lyst til å jobbe mye, så burde man få lov til det.

AML er der for å beskytte arbeidstaker, så det er flott at reglene for overtid er der, for de som IKKE vil jobbe OT. Men for oss som vil, burde det vært mulig å gjøre unntak fra hele paragrafen i sin helhet.
Vis hele sitatet...
Du kan det, men da må du inn i ledelsen eller bli medeier. Har vært med på det samme problemet selv. Du kan jo også fakturere arbeidsgiver.
Dersom du ønsker å jobbe mer enn hva aml godtar er det ikke noe problem å ha 2 arbeidsgivere. F.eks rotasjonsarbeid en plass,og vanlig arbeid når en er hjemme. Mister ott. Though.
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Dersom du ønsker å jobbe mer enn hva aml godtar er det ikke noe problem å ha 2 arbeidsgivere. F.eks rotasjonsarbeid en plass,og vanlig arbeid når en er hjemme. Mister ott. Though.
Vis hele sitatet...
Vet det er bedrifter der ute som ikke godtar slikt,har en kompis som ikke fikk lov å være ansatt flere steder enn der han jobbet, så sjekk dette opp med arbeidsgiver før man starter
Sitat av Bemu Vis innlegg
Vet det er bedrifter der ute som ikke godtar slikt,har en kompis som ikke fikk lov å være ansatt flere steder enn der han jobbet, så sjekk dette opp med arbeidsgiver før man starter
Vis hele sitatet...
Arbeidsgiver bestemmer ikke hva du gjør på din fritid. Med mindre det er klausuler i kontrakt om konkurrerende virksomhet og slikt eller du har en viktig stilling som innebærer at du har spesielt sensitiv informasjon så kan ikke sjefen gjøre noe med at du har en bi-arbeidsgiver.

De som slike spesielle stillinger får det ofte nedfelt i kontrakten men selv da gjelder jo kun begrensningene konkurrerende. Jobbes det som snekker i firma A kan ikke sjefen nekte deg å jobbe som dørvakt i helgene.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Arbeidsgiver bestemmer ikke hva du gjør på din fritid. Med mindre det er klausuler i kontrakt om konkurrerende virksomhet og slikt eller du har en viktig stilling som innebærer at du har spesielt sensitiv informasjon så kan ikke sjefen gjøre noe med at du har en bi-arbeidsgiver.

De som slike spesielle stillinger får det ofte nedfelt i kontrakten men selv da gjelder jo kun begrensningene konkurrerende. Jobbes det som snekker i firma A kan ikke sjefen nekte deg å jobbe som dørvakt i helgene.
Vis hele sitatet...
I dette tilfellet var det samme yrke det var snakk om ja.
er jo bare fint med mye overtid... beste jeg vet er overtid
Jeg blir mest sannsynlig å ligge på 42-66 timer overtid per måned. Jeg har bare lov å jobbe 25 timer overtid i 4 uker i strekk siden jeg ikke er medlem av en arbeidsorganisasjon. Jobber forøvrig for Posten Norge. Er det strengere der enn hos andre private bedrifter? Hvor ofte blir slikt sjekket?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kan du? I §19-2, som så vidt eg kan sjå regulerer arbeidstakaren sitt straffeansvar etter arbeidsmiljølova, står det spesifikt "(4) Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke reglene i kapittel 10 om arbeidstid og kapittel 14 og 15 om oppsigelsesvern.", som for meg ser ut som overtid kun er straffbart for arbeidsgjevar.
Vis hele sitatet...
Jeg lærte dette på et tillitsvalgtkurs for noen år siden men klarer ikke å finne lovtekster som støtter det eller dommer som har gitt presedens, så jeg trekker påstanden tilbake inntil videre AML er jo en del av norsk lov så i utgangspunktet skulle man tro at alle som bryter norsk lov kan straffes, men i praksis vet vi jo begge at man vil gå etter arbeidsgiver og ikke den enkeltansatte.

Sitat av Lunat1c Vis innlegg
Jeg blir mest sannsynlig å ligge på 42-66 timer overtid per måned. Jeg har bare lov å jobbe 25 timer overtid i 4 uker i strekk siden jeg ikke er medlem av en arbeidsorganisasjon. Jobber forøvrig for Posten Norge. Er det strengere der enn hos andre private bedrifter? Hvor ofte blir slikt sjekket?
Vis hele sitatet...
Statlige bedrifter har vært i vinden tidligere for brudd på AML og Posten er neppe et unntak. Hvis overtidsarbeidet du snakker om bare er tidsavgrenset til et par måneder vil jeg tippe at man vil få dette godkjent hvis man søker Arbeidstilsynet først hvor man grunngir hvorfor dette er nødvendig akkurat nå.
Bra innlegg dontomaso. Litt mer nyansert enn de tidligere. Og veldig bra at du dementerte dine påstander.
Jeg har også søkt på nettet etter saker og dommer der noen har fått straff for overtidsarbeid uten hell. Så da kan vi nok legge den død ja. Det er arbeidsgiver som får evt. straff.

Grunnen er jo enkel også slik jeg ser det. Arbeidsgiver vil jo være den som har styrken i forholdet og kan således presse ansatte til overtid med trusler om sparken. Om en ansatt føler seg presset til overtid blir det jo dobbelt så ille om vedkomne skal få bot eller i verste fall fengsel også når de kanskje har følt at de ikke kunne si nei.