Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1191
Jeg tenkte å bygge en portabel musikkavspiller jeg kan ta med på arbeidsplassen uten å være redd for at noen velter den eller støver den ned.

Jeg tenkte å kjøpe en delvis robust metallkoffert eller lignende, skjære hull til høyttalere og putte resten av komponentene inni. Jeg vil ha en Jack-plugg for å tilkoble en mobil eller mp3 spiller og kunne legge den trygt inni kofferten slik at alt er trygt, det kan jo hende at en planke faller ned på spilleren.


Sluttproduktet skal være:
-Robust kasse/koffert med en eller flere høyttalere
-Jackplugg for tilkobling av spiller, som kan legges trygt inni kofferten/kassen
-Volumknapp, tryggest å ha inni kofferten kanskje?
-Liten nok til å bære med seg/ha i bilen.
-USB lading
-billig
-230V

Det jeg lurer på er hva jeg skal bruke av deler.
Et alternativ er bilforsterker, bilstereo med USB/Jack tilkobling, trafo for å gjøre 230V veksel til 12V likespenning? Og høyttaler.

Noe andre alternativer? Demontere en vanlig forsterker og møblere den inn i kassen?
Har ikke devalt noe sånt?

Mener vi satt å kikka på en sånn en da jeg gikk på bygg
Hva mener du med billig?
Dewalt har en sånn ja, eier en sånn selv. den har da Iphone input og alt, husker jeg ikke helt feil så betalte jeg 2200kr og er veldig fornøyd.
Sist endret av levi9; 29. desember 2012 kl. 15:52.
Hvor kraftig skal denne forsterkeren være? Hvis pris er en stor faktor så kan dette være veldig interessant:

http://www.ebay.com/itm/LM1875-Stere...item1c29f9dc7b

Det er en rimelig kraftig stereoforsterker, alt du trenger i tillegg er en transformator. Den vil også trenge kjøling, men siden du skal ha dette i en metallkoffert kan du skru TO-220 pakkene inn i siden av kofferten. Den blir kanskje litt kraftigere enn du hadde tenkt? Det står 2x35W, men du får ikke mer enn 2x25 kanskje 2x30W fra de, men dette er 25-30W kontinuerlig effekt ved en veldig lav forvrenging, nok til å fylle en stor stue.

Her er transformatoren du trenger, bare å koble den direkte til 230V http://no.mouser.com/ProductDetail/T...v7huvXr9dU0%3d. Du får sikkert billigere fra f.eks. digikey.com
Hva med å heller kjøpe en slik? http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nica=byggradio

Tror det blir endel billigere en å bygge selv
Om du bygger for prosjektets egen del og for å få best mulig lyd evt. høyest mulig lyd så vil nok dette svare seg. Om du kun tenker kroner og ører så bør du bare la dette ligge.

Kan anbefale at du finner en Klasse D forsterker. De er sykt effektive og dessuten små og lette i forhold til A+B forsterkere. For høyttalere gå enten for effektive PA høyttalere eller horn løsninger. For mest mulig bass kan du bruke passiv slave eller et aktiv slave element. Da utligner du også vibrasjoner i kassa og trenger ikke like stivt kabinett. Som betyr lettere stereo og mindre volum.
Sist endret av random67489; 29. desember 2012 kl. 20:00.
Lagde noe lignende selv en gang for morro skyld, brukte en bilforsterker, noen gamle høyttalerelementer og en gammel PC strømforsyning (disse får du tak i gratis hvis du demonterer en gammel pc noen skal kaste).