Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 740
Jeg prøver å dele en ADSL tilkobling fra TELE2 via en switch, og har fått internett-tilkoblingen til å virke på begge maskinene, men jeg får ikke kontakt mellom maskinene for å dele filer.

Kan noen hjelpe meg med dette?
Har du samme OS på begge maskinene?
NKF
Trådstarter
Ja...har win xp på begge
Dette problemet hadde jeg med routeren. Husker ikke hva jeg gjorde for og fikse det. Har du husket og dele filene? ^^
*hvis du har firewall, åpne porter....
*skru av windows sin firewall
*så er det bare å delemapper
*bruk samme arbeidgruppe
*hvis du ikke "finner" maskinene så prøv å søk på nettverket etter maskinen

Fungerer til meg.
Har tele2 jeg også m/100mb 5ports switch, har opptil 3 maskiner i nettverket på max. alle med egen ip utdelt av tele2
Sist endret av rTn; 10. januar 2004 kl. 21:30.
NKF
Trådstarter
Jeg har derlt filer på begge maskinene, men finner ingen maskiner på nettverket. Jeg bruker samme arbeidsgruppe.
Hvis jeg søker fra maskin 1 finner jeg kun maskin 1.
Hvis jeg søker fra maskin 2 finner jeg kun maskin 2.

Men jeg klarer ikke å finne motsatt maskin...
skrudd av firewallen i xp ?
prøvd restart ?
NKF
Trådstarter
Opprinnelig postet av rTn
skrudd av firewallen i xp ?
prøvd restart ?
Vis hele sitatet...
Jepp har skudd av alt som heter firewall, og har prøvd å restarte.

På den ene maskinen maskinen får jeg beskjed om at arbeidsgruppen ikke er tilgjengelig mens på den andre maskinen finner jeg ingen maskiner i arbeidsgruppen...


Har kjørt veiviser for nettverk på begge maskinenene....
Samme arbeidsgruppe, om begge maskinene har en public ip, er disse i samme subnett? Prøv også Start > Run > \\Maskinnavn\.
Prøvd å pinge?
Høyreklikk på Mine Nettverkssteder, og velg egenskaper, se hva som er installert. Du trenger egentlig bare IPX og TCP\IP, sett ip til din pc til 192.168.2.1 og aktiver en DHCP server. Den andre maskinen velger du Automatisk motta IP adresse på.
Håper du forsto dette
Ministry of Love
sptz's Avatar
Switch er ikke det en litt mer intelligent hub? Alle pcene du har i det nettverket får vel tildelt ip fra Tele2 sin DHCP server. 193.x.x.x som er vanlige internett iper. Hvordan du da skal få pakkene til å ikke gå først ut til tele2 sin server å tilbake igjen skjønner jeg ikke. Hadde du hatt en ruter med switch hadde det ikke vært noe problem.

Vis du får det til bare med en switch så jeg veldig interessert i detaljene om hvordan du har gjort det..
Prøv å sett en fast IP-Adresse på begge to.

Beskrivelse finnes her. Samme metode i 2000 som XP.
Bare kutt ut gateway og DNS-delen, da du ikke trenger denne.
Problemet da er bare at du ikke får tilgang til internett, men det er heller ikke mulig å få til både fildeling via nettverket og internett samtidig uten å bruke en router eller en maskin satt opp som en.
Switch er ikke det en litt mer intelligent hub? Alle pcene du har i det nettverket får vel tildelt ip fra Tele2 sin DHCP server. 193.x.x.x som er vanlige internett iper. Hvordan du da skal få pakkene til å ikke gå først ut til tele2 sin server å tilbake igjen skjønner jeg ikke. Hadde du hatt en ruter med switch hadde det ikke vært noe problem.
Vis hele sitatet...
:litt off topic: Maskinene i nettverket med switchen får ikke tele2 iper nei. De får tildelt lokale iper av switchen tror jeg. Tror ikke du får mer enn en ip tildelt ditt adsl modem. :/litt off topic:

Uansett så er dette et rart problem hvis du har fast ip på begge pcene. Pass på at du ikke har satt tp kablen i uplink porten. Hvis du har gjort dette og satt tpene i port 1 og 4 feks. Så vil den ene porten "kille" den andre og bare den ene vil få nettverk.

Start menu -> Run -> cmd : ipconfig -release : ipconfig -renew
Ministry of Love
sptz's Avatar
Vis du har telehor så får du ikke mer en 1 ip nei. Tele2 gir deg i alle tilfeller 3 (slik har jeg det), men tro du kan få opp til 4.

Jeg gidder ikke lete opp en masse dokumentasjon på det. Man må da ha en ruter for å koble to ipsubnett sammen. i dette tilfelle et hjemmenett og internett. Vis man bare kobler switchen til internett uten å ha en ruter i mellom så vil alle pcene bak switchen bare være en forgrening av internett. Vis du ikke har en ruter mener jeg at det vil være vanskelig å få 100 Mbit nettverk mellom de pcene.

Har du derimot en pc koblet rett til modemt til tele2 å etter på deler nettverket via "AnnetNetverkskort"-->"Switch"-->"andrePCer" så skal det gå brillefint..

Bare med modemet rett i switchen og de andre pcene i switchen tror jeg du skal slite deg ut på å få til, sannsynligvis til ingen nytte. (det er så godt som sikkert)

Edit: Det du reffererer til som "switch" er ikke en "layer 3 switch"? det blir vanligvis refferert til som en ruter. Er det en "layer 3 switch" så bruk termen ruter, ellers vil alle misforstå deg.

Edit2: gjorde posten mer lesbar.
Sist endret av sptz; 10. januar 2004 kl. 22:17.
ok. hadde ikke fått med meg at tele2 delte ut flere iper.
Ministry of Love
sptz's Avatar
rTn kan du komme med detaljer om hvordan du har koblet det sammen? (funker jo tydeligvis for deg..) siden du får 100mbit mellom pcene?

EDIT: poenget mitt er vel kanskje at termen Switch må være mer konkret. Mener man en hub som er sender data bare til den porten det skal eller mener man en bro (Bridge)? rTn hva har du? det hadde sikkert hvert givende om noen som kunne masse om hvordan switcher funker, hvordan type switcher man har osv. hadde lyst til å poste
Sist endret av sptz; 10. januar 2004 kl. 22:32.
gjorde som d står litt lengre opp :

*hvis du har firewall, åpne porter....
*skru av windows sin firewall
*så er det bare å delemapper
*bruk samme arbeidgruppe
*hvis du ikke "finner" maskinene så prøv å søk på nettverket etter maskinen

+

veiviser for nettverksinstallasjon :
valgte jeg *annet
* denne maskinen kobler til internett direkte, eller gjennom en nettverkshub, andre maskiner på nettverket kobler også direkte til internett eller gjennom en hub.

gjorde det på begge maskiner.
mulig det fungerer med andre valg også men detter fungerer til meg.

tips : når du er på mine nettverksteder så trykk på "vis data-maskiner i arbeidgruppen", av en eller annen grunn må jeg det hver gang når jeg starter maskinen på nytt.

du kan også prøve å opprette en "bro mellom tilkoblinger"(høyre klikk på "lokal tilkobling".

btw : har tele2 704/128
switch : Nexswitch DS050S 5 ports 10/100mbps

lykke til