Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2181
hei solgte en motor for 2-3 uker siden og på lørdagen får jeg en melding fra han som kjøpte den. Han sier at alle veiv lagrene er gåen og han vill heve kjøpet. Dette viste jeg selvfølgelig ingenting om siden når jeg kjøpte scooteren fikk jeg egentlig aldri prøvd den noe særlig pga understellet var gåent. Da bestemte meg da for og ta ut motoren og selge den.

da jeg tok ut motoren så jeg at et stempel var gåent og solgte da motoren med et gåent stempel
nå får jeg beskjed fra kjøperen han sier at alle veiv lagrene er gåen og han vill heve kjøpet...

hva er rett og galt ?
kan han heve kjøpet etter 2-3 uker?
vi skrev ikke under på noen kontrakt da kjøpet/salget ble gjort
kan han kreve pengene sine tilbake
Hadde lignende problem i sommer, vi hadde skrevet kontrakt, å jeg solgte sykkelen som den står, så skriver han 13 dager senere at han vil heve kjøpet pga at motoren er i dårlig stand osv, men jeg nekta, han har jo kjørt med den i 13 dager, er jo han selv som har ødelagt den.
Trådstarter
Sitat av Yoshii Vis innlegg
Hadde lignende problem i sommer, vi hadde skrevet kontrakt, å jeg solgte sykkelen som den står, så skriver han 13 dager senere at han vil heve kjøpet pga at motoren er i dårlig stand osv, men jeg nekta, han har jo kjørt med den i 13 dager, er jo han selv som har ødelagt den.
Vis hele sitatet...
ja betalte du han pengene eller dreit du i saken ?
hva foreslår du jeg gjør ?
Sist endret av okkla; 25. november 2012 kl. 21:16.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Yoshii Vis innlegg
Hadde lignende problem i sommer, vi hadde skrevet kontrakt, å jeg solgte sykkelen som den står, så skriver han 13 dager senere at han vil heve kjøpet pga at motoren er i dårlig stand osv, men jeg nekta, han har jo kjørt med den i 13 dager, er jo han selv som har ødelagt den.
Vis hele sitatet...
Om du sel gjenstanden som den er, så fritar ikkje det deg for alt ansvar. Generelt sett seier kjøpslova at du skal opplyse om mangler du kjenner til. I tillegg seier kjøpslova 'tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers. '

Det vil sei at får du fjorårets mercedes for 5000,- skal det ekstremt grove mangler til før du kan krevje retting av kjøper. Har du derimot betalt markedspris skal det mindre til.

Var du klar over at veivlager hadde skade? Er det ein skade det er rimelig å rekne med når stempeler er skadd? Kva var prisen i forhold til markedspris? Det er vanskelig å gi eksakte svar, men eit godt tips kan jo vere å diskutere med kjøper - t.d. at du seier deg villig til å betale materialkostnad mot at han gjer jobben, eller at du seier deg villig til å bytte dei om du er nevenyttig. Kjøper har heller ikkje rett til å heve kjøpet, men han kan kanskje krevje at du skal utbetre mangelen.

Diskuter med kjøper du.
Jeg betalte ikke tilbake noen ting, sluttet å svare på hannes tomme trusler, å har enda ikke hørt noe fra han.

Dere har ikke kontrakt engang, riktig? mye peng er det snakk om?
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Om du sel gjenstanden som den er, så fritar ikkje det deg for alt ansvar. Generelt sett seier kjøpslova at du skal opplyse om mangler du kjenner til. I tillegg seier kjøpslova 'tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers. '

Det vil sei at får du fjorårets mercedes for 5000,- skal det ekstremt grove mangler til før du kan krevje retting av kjøper. Har du derimot betalt markedspris skal det mindre til.

Var du klar over at veivlager hadde skade? Er det ein skade det er rimelig å rekne med når stempeler er skadd? Kva var prisen i forhold til markedspris? Det er vanskelig å gi eksakte svar, men eit godt tips kan jo vere å diskutere med kjøper - t.d. at du seier deg villig til å betale materialkostnad mot at han gjer jobben, eller at du seier deg villig til å bytte dei om du er nevenyttig. Kjøper har heller ikkje rett til å heve kjøpet, men han kan kanskje krevje at du skal utbetre mangelen.

Diskuter med kjøper du.
Vis hele sitatet...
Var du klar over at veivlager hadde skade? :nei var ikke klar over at veiv lagrene hadde skade

Er det ein skade det er rimelig å rekne med når stempeler er skadd?: nei

Kva var prisen i forhold til markedspris? : Motoren ble solgt for 3.000 som er veldig billig tror di ligger på 7-8.000 når di er komplett .
Slashdot: sykkelen jeg solgte hadde til å med nettopp blitt delvis overhalt, med ny veiv å greier, til 10.000 kroner, selvsagt tror man at sykkelen da er i orden ikke sant? jeg visste ikke om noe feil/mangler på min sykkel, så jeg solgte den som den står, men i ettertid så påstår han at det er mye feil med den, i motoren, høres rart ut, å dette finner han liksom ut 13 dager å 23 timer etter, han har selv kjørt den ihjel.

Sitat av okkla Vis innlegg
Var du klar over at veivlager hadde skade? :nei var ikke klar over at veiv lagrene hadde skade

Er det ein skade det er rimelig å rekne med når stempeler er skadd?: nei

Kva var prisen i forhold til markedspris? : Motoren ble solgt for 3.000 som er veldig billig tror di ligger på 7-8.000 når di er komplett .
Vis hele sitatet...
Han syter over 3000 kroners motor som han til å med har fått billig, å uten kontrakt? jeg hadde drette i hele greia hvis jeg var deg.
Trådstarter
ja vurderer det virkelig :P er selv student og får bare 1700 kr månten så 3.000 har jeg virkelig ikke råd til :P
Sitat av slashdot Vis innlegg
Om du sel gjenstanden som den er, så fritar ikkje det deg for alt ansvar. Generelt sett seier kjøpslova at du skal opplyse om mangler du kjenner til. I tillegg seier kjøpslova 'tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers. '

Det vil sei at får du fjorårets mercedes for 5000,- skal det ekstremt grove mangler til før du kan krevje retting av kjøper. Har du derimot betalt markedspris skal det mindre til.

Var du klar over at veivlager hadde skade? Er det en skade det er rimelig å rekne med når stempeler er skadd? Kva var prisen i forhold til markedspris? Det er vanskelig å gi eksakte svar, men eit godt tips kan jo vere å diskutere med kjøper - t.d. at du seier deg villig til å betale materialkostnad mot at han gjer jobben, eller at du seier deg villig til å bytte dei om du er nevenyttig. Kjøper har heller ikkje rett til å heve kjøpet, men han kan kanskje krevje at du skal utbetre mangelen.

Diskuter med kjøper du.
Vis hele sitatet...

Det å skifte lager på en veiv er en stor operasjon og motoren må vel klyves?
Lagrene må av og på med presse og det kommer til å koste flere tusen kroner å gjøre jobben i arbeidspenger. Lagrene koster vel kanskje 4-500 kr.....

Opplyste du kjøper om at stemplet var ødelagt? Om så så mener jeg at kjøper selv må forstå at når et stempel er ødelagt så kan det også være andre skader. Og da ville jeg ikke gjort noen verdens ting og ville bestemt nektet å heve kjøpet.

Du vet jo heller ikke om lagrene var ødelagte, eller om kjøper har kjørt oljetørr, presset motoren når den var kald eller på andre måter kan ha forårsaket ødelagte lagre. Brukt motor er alltid risikabelt. Skal en ha null risiko får en kjøpe ny motor eller fabrikkoverhalt. Da får man garanti. Kjøp av bruktmotor med et stempel det er brent hull i selges selvsagt uten garanti.
Sist endret av ompapa; 25. november 2012 kl. 21:51.
Trådstarter
jeg opplyste kjøperen at stempelet var gåent og trengte nytt, samt topp pakking kjøperen sier selv at han hadde en samme type motor som var gåen til fa.... så det jeg tenker da et at han har byttet over di ødelagte lagrene fra sin motor over i min og krever pengene tilbake så jeg sitter igjen med hanes ødelagte lager i min motor samt 3.000 kr fattigere
Ja, det kan være det han prøver seg på, det har gått så lenge nå uansett, ikke sjangs i havet om jeg hadde gått med på å oppheve kjøpet, særlig utifra det du forteller her, ingen kontrakt heller, å det er snakk om 3000 kroner, nei, ikke svar han mer.
Du har jo ikke kontroll på hva han har gjort med motoren i den tida han har hatt'n! Så hvorfor skal du godta en byttehandel tilbake igjen nå?

Han har ingenting å fare med. For det første må han bevise at motoren har tilhørt deg. For det andre at du har mottatt penger for den. Førte han penger over til konto eller fikk du det i cash?

Hvis han skulle anmelde deg, hva skal han ta deg på? Du kan jo bare si ting som det er...

Bare si til han at du ikke er interessert i noen avtale, ferdig diskutert.
Sitat av okkla Vis innlegg
jeg opplyste kjøperen at stempelet var gåent og trengte nytt, samt topp pakking kjøperen sier selv at han hadde en samme type motor som var gåen til fa.... så det jeg tenker da et at han har byttet over di ødelagte lagrene fra sin motor over i min og krever pengene tilbake så jeg sitter igjen med hanes ødelagte lager i min motor samt 3.000 kr fattigere
Vis hele sitatet...
Når en motor som er så slitt at stempelet og topppakning er gåen, så er jo det ikke så mye å tvile på at lageret også kan ha tatt kveld.. Men, men..

Ingen med hode på rett plass betaler 3000 for en scooter motor som trenger full overhaling. Du er kjip. Ville tilbudt han hvert fall en 1000 lapp tilbake.
Sist endret av Naturgrønn; 25. november 2012 kl. 22:11.
Trådstarter
Sitat av Taurean Vis innlegg
Du har jo ikke kontroll på hva han har gjort med motoren i den tida han har hatt'n! Så hvorfor skal du godta en byttehandel tilbake igjen nå?

Han har ingenting å fare med. For det første må han bevise at motoren har tilhørt deg. For det andre at du har mottatt penger for den. Førte han penger over til konto eller fikk du det i cash?

Hvis han skulle anmelde deg, hva skal han ta deg på? Du kan jo bare si ting som det er...

Bare si til han at du ikke er interessert i noen avtale, ferdig diskutert.
Vis hele sitatet...
mottok penger kontant
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Når en motor som er så slitt at stempelet og topppakning er gåen, så er jo det ikke så mye å tvile på at lageret også kan ha tatt kveld.. Men, men..

Ingen med hode på rett plass betaler 3000 for en scooter motor som trenger full overhaling. Du er kjip. Ville tilbudt han hvert fall en 1000 lapp tilbake.
Vis hele sitatet...
Du vet ikke hvor stor motor det er engang gjør du? når han kjøper en motor som er så slitt at stempelet og topp pakning er gåen burde ikke kjøper da unngått å kjøpe den eller hva? ville tilbudt han å montere hodet hannes på plass istedenfor.
Sist endret av Yoshii; 25. november 2012 kl. 22:17.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Taurean Vis innlegg
Han har ingenting å fare med. For det første må han bevise at motoren har tilhørt deg. For det andre at du har mottatt penger for den. Førte han penger over til konto eller fikk du det i cash?
Vis hele sitatet...
Han treng ikkje bevise det. Det er ei sivil sak, og sannsynsovervekt er nok. Anropslogger som viser kontakt på det aktuelle tidspunktet, kopi av annonse, smser, e-post etc er antakeleg nok i så måte.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvis han skulle anmelde deg, hva skal han ta deg på? Du kan jo bare si ting som det er...
Vis hele sitatet...
Som sagt er dei ei sivil sak, og så lenge det ikkje er nærare avtale gjeld kjøpslova fullt ut.
Trådstarter
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Når en motor som er så slitt at stempelet og topppakning er gåen, så er jo det ikke så mye å tvile på at lageret også kan ha tatt kveld.. Men, men..

Ingen med hode på rett plass betaler 3000 for en scooter motor som trenger full overhaling. Du er kjip. Ville tilbudt han hvert fall en 1000 lapp tilbake.
Vis hele sitatet...
skal si deg at 3 høvdinger er billig for en motor havarert eller ikke, slik jeg ser det så lukter jeg svindel på lang avstand... virker litt ulogisk at det tok han 2 uker og finne ut at veiv lageret var gåent når sylindrene var tatt av og man ser og kjenner fint om lagrene var gåen
Sist endret av okkla; 25. november 2012 kl. 22:21.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Når en motor som er så slitt at stempelet og topppakning er gåen, så er jo det ikke så mye å tvile på at lageret også kan ha tatt kveld.. Men, men..

Ingen med hode på rett plass betaler 3000 for en scooter motor som trenger full overhaling. Du er kjip. Ville tilbudt han hvert fall en 1000 lapp tilbake.
Vis hele sitatet...

Han er vel ikke kjip om han ikke gir kjøper penger tilbake? Kjøperen valgte selv å kjøpe fordi han hadde en lik motor stående. Prisen på 3K var tydeligvis ok for det ble jo et salg. Kjøperen betalte kanskje i overkant mye men selger skal vel ikke lide for å ha vært en god kremmer?
Sitat av okkla Vis innlegg
hei solgte en motor for 2-3 uker siden og på lørdagen får jeg en melding fra han som kjøpte den. Han sier at alle veiv lagrene er gåen og han vill heve kjøpet. Dette viste jeg selvfølgelig ingenting om siden når jeg kjøpte scooteren fikk jeg egentlig aldri prøvd den noe særlig pga understellet var gåent. Da bestemte meg da for og ta ut motoren og selge den.

da jeg tok ut motoren så jeg at et stempel var gåent og solgte da motoren med et gåent stempel
nå får jeg beskjed fra kjøperen han sier at alle veiv lagrene er gåen og han vill heve kjøpet...

hva er rett og galt ?
kan han heve kjøpet etter 2-3 uker?
vi skrev ikke under på noen kontrakt da kjøpet/salget ble gjort
kan han kreve pengene sine tilbake
Vis hele sitatet...


Det eneste rette fra et moralsk ståsted er å få motoren tilbake og gi penga fra deg. Alt annet og du er et rasshøl.
Sitat av Bitcoin-man Vis innlegg
Det eneste rette fra et moralsk ståsted er å få motoren tilbake og gi penga fra deg. Alt annet og du er et rasshøl.
Vis hele sitatet...
Begrunn hvorfor? Synes TS kan lene seg godt tilbake med god samvittighet.
Trådstarter
Sitat av Bitcoin-man Vis innlegg
Det eneste rette fra et moralsk ståsted er å få motoren tilbake og gi penga fra deg. Alt annet og du er et rasshøl.
Vis hele sitatet...
og hvorfor er jeg et rasshøl ? fordi jeg ikke viste at det var Ødelagt ? for alt jeg vet så prøver han og svindle meg da jeg tok opp motoren virket lagrene helt grei
Sitat av Bitcoin-man Vis innlegg
Det eneste rette fra et moralsk ståsted er å få motoren tilbake og gi penga fra deg. Alt annet og du er et rasshøl.
Vis hele sitatet...
Ingen vet sikkert hva som har skjedd her. Kjøper kan selv ha ødelagt lagrene.
Garanti er uvanlig i handel mellom privatpersoner. Om en ønsker garanti så kjøper man flunkende nytt eller fabrikkoverhalt.

Forutsatt av ts har fortalt sannheten i tråden synes jeg virkelig ikke ts er et rasshøl om han ikke omgjør handelen.
Da er handelen gjort på kjøpes risiko.
Sist endret av ompapa; 26. november 2012 kl. 00:09.
Klart at kjøper velger å ta en risiko når han visste at stempelet var gåent.
Sitat av okkla Vis innlegg
og hvorfor er jeg et rasshøl ? fordi jeg ikke viste at det var Ødelagt ? for alt jeg vet så prøver han og svindle meg da jeg tok opp motoren virket lagrene helt grei
Vis hele sitatet...
men hvorfor sjekket du den ikke bedre før du solgte den?, uansett faller enhver tvil kjøper tilgode!, jeg har ikke peil på motor i det hele tatt men hvis den feilen gjør så motoren ikke er brukenes til noen ting er du jo pliktig til å betale tilbake!

Spørs om han gidder å stresse med å kreve 3000kr tilbake juridisk

Sitat av trauMa Vis innlegg
Klart at kjøper velger å ta en risiko når han visste at stempelet var gåent.
Vis hele sitatet...
var jo derfor han betalte 3000 og ikke 7000 som lignende kostet i følge før i tråden, han kjøpte en motor med defekt stempel, plutselig var det mere som var ødelagt
notoneofthem:
Veivlagrene befinner seg på innsiden av motoren. En må altså klyve hele motoren neste i biter for å vite det. Når kjøperen ble informert om at motoren var skadet pluss at ts selv ikke hadde kjørt med motoren pga andre feil med scooteren så valgte altså kjøper å ta en risiko. Valget tok kjøper så nå får han stå for det valget.
Sitat av Yoshii Vis innlegg
Hadde lignende problem i sommer, vi hadde skrevet kontrakt, å jeg solgte sykkelen som den står, så skriver han 13 dager senere at han vil heve kjøpet pga at motoren er i dårlig stand osv, men jeg nekta, han har jo kjørt med den i 13 dager, er jo han selv som har ødelagt den.
Vis hele sitatet...
bare les her du

http://dinside.no/906560/du-har-ansv...r-solgt-videre
Sist endret av AlleElskerMeg; 26. november 2012 kl. 08:39.