Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1440
Det har seg slik at min tidligere venn har brydd seg veldig mye om pengene mine. Nå har personen gått litt for langt, så nå har jeg funnet ut at personen har ringt til banken for å be dem opplyse om mine saldoer på mine kontoer. (Personen har lært seg fødselsnummeret mitt, vet ikke hvordan) Jeg fikk en bekreftelse fra banken på melding, at personen har ringt inn og spurt. Fikk også opplyst nummeret personen ringte fra og det nummeret tilhører min tidligere venn.

Hva burde jeg gjøre med saken? Bør jeg gjøre noe med saken?

Takk på forhånd for innspill.
Du ringer/ går til banken din. Opplyser om det du har skrevet her, å sier at du er redd for at han vil misbruke kontoen(ene) dine. Han har lært seg fødselsnr ditt, og du stoler ikke på han. Oppgi nr hans, som han ringer fra, og si at de må ringe deg igjen hvis han prøver å kontakte de.

Regner med de har noen retningslinjer for hva man gjør når man mistenker svindel osv.
Det ville jeg gjort ivertfall

Og JA du burde gjøre noe med det :P Kanskje spørre "vennen" hvorfor i helvete han er så interresert i dine kontoer og saldo på de. Sånt er ikke normalt.
Sist endret av kristiner; 23. november 2012 kl. 00:39.
Det førstnevnte har jeg allerede gjort. Forhørte meg litt med en jeg kjenner som jobber med juss og skal snakke med en i politiet på mandag. Banken har slike retningslinjer, og har nå satt opp sperre slik at hvis du ikke kan et kontrollspørsmål blir det ikke opplyst noe informasjon. Men har nå kommet fram til noen løsninger jeg må velge mellom.

1.Anmelde forholdet
2.Be noen fra politiet ringe til personen og forklare alvorligheten.
3.Ta med meg bekreftelse fra banken på forholdet og "sladre" til moren.
La oss starte med the basics!

Har du tatt det opp med denne "kameraten" din??
Er dere gamle? For om dere er under 18 år er det mer trolig at vennen din er en snytler enn svindler. Bare et wild guess, men han vil nok bare at noen av pengene dine skal dryppe over på han.

Om dere derimot er godt voksne ville jeg blitt veldig bekymret. Da høres det mer ut som om det er planlagt en langsiktig svindel eller noe sånt, istedenfor en umoden dust som er misunnelig.
Sitat av Taurean Vis innlegg
La oss starte med the basics!

Har du tatt det opp med denne "kameraten" din??
Vis hele sitatet...
Jeg har tatt det opp med personen, men personen nekter for dette.
Sitat av emilton Vis innlegg
Jeg har tatt det opp med personen, men personen nekter for dette.
Vis hele sitatet...
Jeg ville gjort et forsøk til. For eksempel ved å si at noen har ringt til banken og utgitt seg for å være deg, og at hvis du ikke finner ut hvem og hvorfor så må du nesten sette onkel blå på saken.
Gi klar beskjed om at du har faste bevis og at hvis det skjer igjen så politianmelder du. Så er problemet forhåpentligvis løst.

Siden du skriver "sladre til moren" så tenker jeg at dere er ganske unge.

Snakk med banken din og sørg for å finne en løsning slik at de må vite at det er deg som skal ta ut penger med kortet.

Han må jo ha visakortet ditt og koden for å ta ut fra minibank, så det går jo ikke.
Få tak i bekreftelsen fra banken og vis til kameraten din. Da kan han ikke nekte.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Er dere gamle? For om dere er under 18 år er det mer trolig at vennen din er en snytler enn svindler. Bare et wild guess, men han vil nok bare at noen av pengene dine skal dryppe over på han.

Om dere derimot er godt voksne ville jeg blitt veldig bekymret. Da høres det mer ut som om det er planlagt en langsiktig svindel eller noe sånt, istedenfor en umoden dust som er misunnelig.
Vis hele sitatet...
Vi begge fyller 18 på nyåret, men personen har blitt helt merkelig. Begynte å ta mobilen min for å sjekke saldoen min. Det verste er at personen kunne koden til bankkortet mitt.(Seff bytta kode). Problemet er at personen faktisk har hatt jobb selv, bruker penger som en full sjømann og låner penger og tar penger fra folk.

Jeg vil ikke la personen tro at den bare kan oppføre seg sånn, personen må se alvoret i dette.

Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Jeg ville gjort et forsøk til. For eksempel ved å si at noen har ringt til banken og utgitt seg for å være deg, og at hvis du ikke finner ut hvem og hvorfor så må du nesten sette onkel blå på saken.
Vis hele sitatet...
Det har jeg faktisk sagt og personen kommer med uttalelser som at dette ikke er noe straffbart eller noe sak for politiet og skjønner da ikke hvorfor jeg gidder å anmelde. Personen står fortsatt på sitt at personen ikke har ringt til banken min.
Sist endret av emilton; 23. november 2012 kl. 19:22.
Sitat av emilton Vis innlegg
Jeg vil ikke la personen tro at den bare kan oppføre seg sånn, personen må se alvoret i dette.
Vis hele sitatet...
Det du gjør med sånne "venner" som forandrer seg, er at du kutter dem ut. Veldig sjelden at sånne manipulative folk forandrer seg til det bedre.
Han har ikke sett deg taste inn kode på bank kort i butikken eller noe da? Å venter på rette øyeblikk til å stjele bank kortet ditt? Eller har annen legitimasjon på deg, siden du ikke visste hvordan han kunne person nr ditt? Så han kan gå fysisk i banken å ta ut penger der?
Sitat av Smulum Vis innlegg
Få tak i bekreftelsen fra banken og vis til kameraten din. Da kan han ikke nekte.
Vis hele sitatet...
Vedder garantert på at personen vil komme med utsagn som "du har laget meldingen i word", personen er ikke voksen i hodet i det hele tatt.

Sitat av Taurean Vis innlegg
Det du gjør med sånne "venner" som forandrer seg, er at du kutter dem ut. Veldig sjelden at sånne manipulative folk forandrer seg til det bedre.
Vis hele sitatet...
Personen er bedt om å dra til helvete og ikke ringe eller kontakte meg igjen.

Sitat av (.)(.) Vis innlegg
Han har ikke sett deg taste inn kode på bank kort i butikken eller noe da? Å venter på rette øyeblikk til å stjele bank kortet ditt? Eller har annen legitimasjon på deg, siden du ikke visste hvordan han kunne person nr ditt? Så han kan gå fysisk i banken å ta ut penger der?
Vis hele sitatet...
Personen var en betrodd venn inntil nylig og har lånt bankkortet mitt tidligere, men nå har jeg ny kode på bankkortet mitt.
Det er det jeg er redd for, får ta en telefon til banken ang dette.