Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 4141
Jeg er i en liten knipe her nå.

For et par måneder siden så kjøpte jeg en gjenstand på ebay for 40 euro, som hadde en utrolig mye høyere verdi.

Etter å ha studert gjenstanden en stund fant jeg ut å ha sett den før, så jeg lette igjennom de forumene jeg er medlem på og fant til slutt gjenstanden der.
Den hadde blitt undersøkt der av eksperter utifra bilder.

Jeg kontaktet umiddelbart han som hadde postet bildene og sa ifra om situasjonen. Jeg spurte så hva han ville gjøre: (la oss si han heter Gunnar)

Han svarer at han hadde solgt objektet til en mann i Tyskland som aldri hadde fått det (Sendt ifra Belgia til Tyskland). Pakken hadde blitt stjålet et eller annet sted i tyskland, og lagt ut på ebay.

Jeg kommer og i kontakt med opprinnelig kjøper (Vi kaller han Tommy): Som mener at gjenstanden fortsatt er hans (Han hadde fått alt av penger returnert etter at pakken hadde forsvunnet)

(Gunnar)
Selgeren sier at gjenstanden her hans ettersom han returnerte alt av penger. Så da går den tilbake til han. Så han gir meg dette her:

Enten så sender jeg gjenstanden til han som opprinnelig hadde kjøpt den (Tommy): og får da halve verdien i finnerlønn.

Eller jeg sender gjenstanden tilbake til Gunnar, og får halve verdien i finnerlønn.

Eller jeg beholder gjenstanden og betaler Gunnar for den?


Problemet nå er at Gunnar og Tommy er uenige med hverandre av forskjellige grunner. De mener begge at de har rett på gjenstanden.

Tommy vil ha den igjen:

Gunnar vil selge til meg:


Er det noen her som kan fortelle meg hvem som virkelig eier objektet?


Kort oppsummert

"Gjenstand (X) Stjålet i posten på vei til tyskland. Jeg kjøpte det på ebay.
Tommy fikk tilbake alle pengene sine, Gunnar tapte masse i frakt og avgifter. Gunnar tilbyr meg X, Tommy er forbannet på meg fordi jeg vurderer Gunnars forslag, og mener X tilhører seg.

Beklager for et langt innlegg med mye rot og skrivefeil. Men denne saken har blitt bare rot.............
Siden Tommy ikke har betalt for gjenstanden (betalt men fått pengene tilbake) så er det jo Gunnar som er eier av X.
I hate Theater.
Henrik-Vanger's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Siden Tommy ikke har betalt for gjenstanden (betalt men fått pengene tilbake) så er det jo Gunnar som er eier av X.
Vis hele sitatet...
Takker for det!

Det er det jeg mener og!

Har fått flere truende mail av Tommy
Du skulle bare hatt det gjenstanden X selv, og solgt den videre seinere
IMHO; Truende mail fra ''Tommy'' er godt nok grund til å ignorere han...
Lurer på hva dette kan være. Siden det tydeligvis bare finnes en av den på ebay.

Hvis dette var meg hadde jeg solgt den til gunnar om han var interessert. Måtte jo være en pris på det nivået at jeg ikke selv tapte på det...
Men hvor er fjerde personen?
Han du kjøpte den hos brude jo vært anmeldt.
Hvorfor alt hemmelighetskremmeriet?
I hate Theater.
Henrik-Vanger's Avatar
Trådstarter Donor
Han jeg kjøpte den hos er anmeldt.

Flott med tilbakemeldinger, jeg trodde nesten at Tommy hadde retten på sin side, ettersom han ble noe så voldsomt hissig etterhvert. Ennå han og har tilbudt meg å kjøpe gjenstanden (helt i starten av dette tullet)

Det jeg kjøpte er en uhyre sjelden utgave av ei offisers lue. Brukt av tyskere med Generals grad under annen verdenskrig. Vanlige slike generals luer ligger på en 30-40k. Dette er den typen som kan "klemmes" sammen for bruk på fronten, kan haes i beltet. Disse ligger ofte på 70-80k
Snakk om fail...

For ordens skylds så har eierskap ingenting med deg å gjøre. Dette blir en tvist mellom Gunnar og Tommy og du kan gjøre hva du vil.
▼ ... over et år senere ... ▼
Siden Okkla har klart å bumpe en 2 år gammel tråd, så får jeg og spørre om noe, og det er hvordan det gikk med hele denne saken?
Vedder en femtilapp på at det er noe nazi-relatert.
Er jo gode gamle Henrik Vanger vi snakker om her.
Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Det jeg kjøpte er en uhyre sjelden utgave av ei offisers lue. Brukt av tyskere med Generals grad under annen verdenskrig. Vanlige slike generals luer ligger på en 30-40k. Dette er den typen som kan "klemmes" sammen for bruk på fronten, kan haes i beltet. Disse ligger ofte på 70-80k
Vis hele sitatet...
Du har nok rett Bombasa
I hate Theater.
Henrik-Vanger's Avatar
Trådstarter Donor
Nå ble jeg helt tulling her jeg satt når oppdaterte freak: "Kjøpt Tyvegods", det har jeg da vel så faen ikke. Men jo, det hadde jeg altså prestert, gammel tråd, gått i glemmeboka for lengst

Joda, helt riktig folkens! En loslitt gammel nazi hatt som var tyvegodset her. Rettmessig eier fikk igjen hatten sin uten kostnad, så vi har blitt enig om at han skylder meg en sabla god handel om han skulle få inn noe som jeg gjerne vil ha. Dessuten skylder han meg en Weissbier eller 4 når jeg får rotet meg ned til tyskland igjen

Det var en slik en, legg merke til at selve "skyggen" på lua er i lær, slik at den skal kunne brettes sammen uten at den tar skade.

Name:  crusher.jpg
Views: 669
Size:  94,3 KB
Hva har gjort at du har fått en slik overveldende interesse for dette temaet? Noe spesielt som har trigget det, eller er det bare en interesse du "alltid" har hatt?
Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Nå ble jeg helt tulling her jeg satt når oppdaterte freak: "Kjøpt Tyvegods", det har jeg da vel så faen ikke. Men jo, det hadde jeg altså prestert, gammel tråd, gått i glemmeboka for lengst

Joda, helt riktig folkens! En loslitt gammel nazi hatt som var tyvegodset her. Rettmessig eier fikk igjen hatten sin uten kostnad, så vi har blitt enig om at han skylder meg en sabla god handel om han skulle få inn noe som jeg gjerne vil ha. Dessuten skylder han meg en Weissbier eller 4 når jeg får rotet meg ned til tyskland igjen

Det var en slik en, legg merke til at selve "skyggen" på lua er i lær, slik at den skal kunne brettes sammen uten at den tar skade.

Vedlegg 10308
Vis hele sitatet...

Så visst jeg har inntatt riktig informasjon i denne tråden, så GIDDE du tilbake en ''lue'' verdt 70k til en vilt fremmed person fordi?
Du må jo være verdens snilleste/dummeste person!
Sist endret av Klistermerke123; 22. november 2012 kl. 16:25.
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Så visst jeg har inntatt riktig informasjon i denne tråden, så GIDDE du tilbake en ''lue'' verdt 70k til en vilt fremmed person fordi?
Du må jo være verdens snilleste/dummeste person!
Vis hele sitatet...
Han er en ærlig å redelig kar, rett og slett.
Hvorfor gikk du ikke for halve verdien i finnerlønn?
Håper virkelig at Gunnar sørger for at du får noe bra ut av dette, Vanger...Karmakontoen er uansett i enormt pluss
I hate Theater.
Henrik-Vanger's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Hva har gjort at du har fått en slik overveldende interesse for dette temaet? Noe spesielt som har trigget det, eller er det bare en interesse du "alltid" har hatt?
Vis hele sitatet...
Har samlet så lenge jeg kan huske. Husker godt når jeg var liten så hadde jeg lekebiler som de fleste andre i passende alder. Forskjellen var at enkelte av dem forbød jeg at skulle lekes med, slikt som eldre matchbox biler fra 60 tallet, de skulle ihvertfall ikke lekes hardt med om de så skulle frem.

Etterhvert så samlet jeg en del på eldre klokker og ur, noe som jeg av en eller annen grunn ikke helt kan legge fra meg. Så jeg tar meg fortsatt stadig den dag i dag av kjøp av antikke ur. Noe som egentlig bare er tull da jeg har mer enn nok med tyske effekter.

Når jeg var midre fikk jeg ikke kjøpe objekter med "hakekors" av mine kjære foreldre da de mente jeg var for liten. Så jeg måtte snik-kjøpe slike ting.

Etterhvert så startet jeg med handel på nettet. Gjorde en del kupp da jeg kjøpte høykvalitets kopier som viste seg at de var originale (de var original, ikke at jeg svindel solgte dem som det), så jeg solgte de da med god fortjeneste. Ble ennå mer bitt da enn noengang. Ellers så kom jeg fort godt inn i samlermiljøet her i Norge med tiden med hjelp av en god venn, etterhvert ble jeg mer kjent med flere i utlandet også. Så nå er jeg helt dratt inn i dette her.

Noe av det som startet interessen for "nazi objekter" må nok være filmen "Where Eagles Dare", som jeg likte svært godt. Etter den filmen så fikk jeg som mål at jeg skulle skaffe en tysk generals uniform. Nå i dag har jeg hatt flere av dem, de kommer innom også selger jeg dem når jeg blir lei av dem. Også angrer jeg som et uvær i ettertid da jeg må skaffe en "ny" general... Noe som er svindyrt, så da baller det på seg med mye jobb. Også dukker det for sikkerhets skyld opp en mengde andre unike objekter i mellomtiden som jeg ikke kan la gå unna, så har vi det gående nok engang...

Gudene skal vite at jeg noenganger skulle ønske at jeg ikke var så interessert i dette her for det tar noe voldsomt med tid.

Sitat av Mozilla Vis innlegg
Så visst jeg har inntatt riktig informasjon i denne tråden, så GIDDE du tilbake en ''lue'' verdt 70k til en vilt fremmed person fordi?
Du må jo være verdens snilleste/dummeste person!
Vis hele sitatet...
Hehe, evig eies kun et dårlig rykte passer bra her. Det var lagt ut etterlysning på denne lua her. Klart jeg kunne holdt kjeft, bare beholdt den. Men om det da på noen som helst måte skulle kommet frem at jeg hadde hatt den så ville jeg ikke sluppet unna. Da hadde jeg vært målet for en evigvarende heksejakt innenfor dette miljøet, tro meg, det skal absolutt nesten ingenting til før en slik heksejakt starter opp.

Dessuten så tenkte jeg det at han som originalt kjøpte denne lua ville bli svært så glad når han fikk den igjen, når han trodde den var fortapt. Han er i dag en god venn, og dom nevnt så skylder han meg en svært god "deal". Noe han vet veldig godt.

Generalen fra "Where Eagles Dare" (Prototype på en tysk General, hehe)

Name:  general112.jpg
Views: 510
Size:  45,6 KB
Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg

Hehe, evig eies kun et dårlig rykte passer bra her. Det var lagt ut etterlysning på denne lua her. Klart jeg kunne holdt kjeft, bare beholdt den. Men om det da på noen som helst måte skulle kommet frem at jeg hadde hatt den så ville jeg ikke sluppet unna. Da hadde jeg vært målet for en evigvarende heksejakt innenfor dette miljøet, tro meg, det skal absolutt nesten ingenting til før en slik heksejakt starter opp.

Dessuten så tenkte jeg det at han som originalt kjøpte denne lua ville bli svært så glad når han fikk den igjen, når han trodde den var fortapt. Han er i dag en god venn, og dom nevnt så skylder han meg en svært god "deal". Noe han vet veldig godt. [/ATTACH]
Vis hele sitatet...
70k god deal håper jeg
I hate Theater.
Henrik-Vanger's Avatar
Trådstarter Donor
Beklager skriveleifer folkens, ser dem ikke før det er for sent som vanlig...

Sitat av Mozilla Vis innlegg
70k god deal håper jeg
Vis hele sitatet...
Hehe, tiden vil vise Nå har markedet på slikt fått en fin knekk på seg siden den gang denne lua først dukket opp.

Men prisene på dette her er så rotete uansett. Før jul for to år siden så ble jeg tilbudt en Luftwaffe General's lue, relativt pen en. Selger skulle ha 9000$ for den, noe som er litt under standard pris for en slik lue. Jeg kjøpte den ikke, selger la den ut mange steder for salg (internasjonalt). Ingen som beit på, lua ble ikke solgt. Men så dukket den opp igjen hos en større forhandler i USA etter noen uker, nå hadde prisen gått opp til 27000$. Solgt ble den på mindre enn en uke.
Lemmy fra Motörhead har visstnok en dugelig samling tyske krigseffekter.

Sitat av Lemmy
From the beginning of time, the bad guys always had the best uniforms. Napoleon, the Confederates, the Nazis. They all had killer uniforms. I mean, the SS (Nazi) uniform is f---ing brilliant! They were the rock stars of that time.
Vis hele sitatet...
Hva er det gjeveste du har vært borti?
I hate Theater.
Henrik-Vanger's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Lemmy fra Motörhead har visstnok en dugelig samling tyske krigseffekter.



Hva er det gjeveste du har vært borti?
Vis hele sitatet...
Peter Jackson har også en del fancy objekter, som inkluderer Hermann Göring's sommerjakke samt en av hans luer. Ja, den Peter Jackson.

Av det jeg har vært borti så må det være en av doffens luer. Ikke noe jeg har eid, men som jeg har vært borti. Vet ikke hva som kan toppe en av dem, måtte i tilfelle bli hans dobbeltspente krigsjakke, har aldri sett noen av dem der ute. Rart i grunn med tanke på at han brukte den modellen over flere år.

Det som ligger helt øverst på min liste er nok ikke det mest verdifulle der ute. Men for meg så vil noe av det beste være en av Göring's luer som Reichsmarschall. De er betydelig penere enn noen av Adolf's luer, en håndbrodert krans av eikeløv som går rundt hele lua, før de møtes på midten til en massiv gullkokarde. Håndbrodert gullørn direkte inn i stoffet. Hvit silkefor inne i lua, svettebånd i samme farge med trykt erel logo i gull. Disse luene er perfekte helt ned til minste detalj, absolutt alt på dem er perfekt (ihvertfall de fleste). Vedlagt bilde av Göring lua til Peter Jackson, tatt lenge før han fikk tak i den (Andreas Thies Juleauksjon 2009 eller 2010: 240.000 euro). Den lua er hakekorset plundret med, noe amerikanerene gjorde da de tok lua. Spiller neppe noen rolle for verdien. Ellers er det vel ihvertfall 4 andre Hermann Göring luer i USA, kjenner til eierene på to av dem. De er begge fullstendig utsvettet...
Name:  images.jpeg
Views: 129
Size:  6,0 KB