Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1748
hei
jeg så jo litt på tråden min om hvordan man lagde natrium nitrat
men går det an å lage ammonium nitrat med litt av det samme konseptet ved å oppløse ammonium sulfat og kalsium nitrat (aka kalksaltpeter) i vann å så blade dem
vist dette funker vil jo kalsium sulfaten felles ut å du sitter igjen med nesten en ren ammonium nitrat løsning

takker for svar
Hvis det er stor nok forskjell i løselighetene så bør det fungere ja.
For å få optimalt resultat så bør du regne på hvor mye du skal ha av hvert salt og hvor mye vann du trenger før du setter i gang med blandinga.
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
Trådstarter
molen er jo lett takket være mathiasxx94
så da vil det jo bare si at jeg trenger 132gram ammonium sulfat og 236gram kalsium nitrat. da treger jeg bare litt kokede vann å oppløse begge saltene med så snart jeg har gjort det er det jo bare å blande begge løsningene så vil jo kalsium sulfaten skiles ut siden den er helt uløselig i vann. å da er det jo bare å filtrere å koke ned ammonium nitrat løsningen.
å da burde jeg få nesten helt ren ammonium nitrat
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av CracklingPyro Vis innlegg
molen er jo lett takket være mathiasxx94
så da vil det jo bare si at jeg trenger 132gram ammonium sulfat og 236gram kalsium nitrat. da treger jeg bare litt kokede vann å oppløse begge saltene med så snart jeg har gjort det er det jo bare å blande begge løsningene så vil jo kalsium sulfaten skiles ut siden den er helt uløselig i vann. å da er det jo bare å filtrere å koke ned ammonium nitrat løsningen.
å da burde jeg få nesten helt ren ammonium nitrat
Vis hele sitatet...
Det er to problemer her. Det første er at kalsiumsulfat ikke er uløselig, men tungtløselig (0.21 g/100 mL ifølge Wikipedia). Det andre er at kalsiumsulfat har et annet navn du kanskje er mer kjent med; gips. Og du vet vel hva som skjer når du blander gips med vann. Så lykke til med filtreringa.

Hadde du derimot starta med ammoniumkarbonat, hadde saken vært en annen.
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
Trådstarter
funker ammoniumbikarbonat (aka hornsalt) til dette da

å foresten vist man skal lage helt rent ut av dette er det jo bare å oppløse den urene ammonium nitraten i metanol og så filtrere la metanolen fordame av da har man jo så godt som 99,99% ren ammonium nitrat