Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3028
hei freaks
hadde tenkt å lage NaNO3 til flash så jeg tenkte
at dette hadde hvert en fin metode. problemet er bare at jeg ikke vet om det er en gjødsel type som er ren CaNO3 og at jeg ikke vet blandings for holdene
så det hadde vert fint vist noen viste om en gjødsel type som er ren CaNO3
og om dere vet blandings for holdene til denne reaksionen
her er ligningen Na2CO3+CaNO3→NaNO3+Ca2CO3
Takker for svar
Sitat av CracklingPyro Vis innlegg
hei freaks
hadde tenkt å lage NaNO3 til flash så jeg tenkte
at dette hadde hvert en fin metode. problemet er bare at jeg ikke vet om det er en gjødsel type som er ren CaNO3 og at jeg ikke vet blandings for holdene
så det hadde vert fint vist noen viste om en gjødsel type som er ren CaNO3
Vis hele sitatet...
Ca(NO3)2 (ikke "CaNO3") går under navnet kalksalpeter når det selges som gjødsel.

Sitat av CracklingPyro Vis innlegg
og om dere vet blandings for holdene til denne reaksionen
her er ligningen Na2CO3+CaNO3→NaNO3+Ca2CO3
Takker for svar
Vis hele sitatet...
En mer korrekt reaksjonslikning er: Na2CO3 + Ca(NO3)2 → 2NaNO3 + CaCO3

Det vil være mye mer lærerikt for deg å lære deg å rekne ut slikt på egen hånd i stedet for å få tallene servert på et sølvfat. Ved å lære deg å rekne med mol vil du få en større forståelse for kjemi. Gå på skolebiblioteket og spør om de har lærebøker for Kjemi 1.

Forresten så er kaliumnitrat mye mer egnet til pyroteknikk enn natriumnitrat. Du kan utføre den samme reaksjonen med kaliumkarbonat i stedet for natriumkarbonat. Kaliumkarbonat får du kjøpt billig over nett og er fullstendig lov å importere for privatpersoner.
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
Trådstarter
hmm ja har jo prøvd meg på mol å det men jeg vet liksom ikke hvordan jeg kan bruke det til å få de to kjemikaliene til å reagere helt.
kan jeg bruke denne informasionen
Na2CO3=105.98844 g/mol Ca(NO3)2=164.0878 g/mol til å gjøre det.
offtopic: er bare 12 så ikke ha for store forventninger
Skjønner godt at det kan være vanskelig i starten, spesielt med tanke på alder så her får du litt hjelp for å komme i gang med molregninga. Men gjør som Bombermann sa, få tak i en bok. Du kommer jo dit du vil med formlene og litt matematikkunnskaper, men det er jo alltid greit å vite hva som ligger bak det hele, og da vil du også få mye bedre forståelse.

Na2CO3 + Ca(NO3)2 → 2NaNO3 + CaCO3 Vi tar utgangspunkt i reaksjonslikningen som Bomberman viste. Hvis du begynner å telle opp hvor mange det er av hvert ion (positive og negative atomer) på hver side vil du finne ut at det er like mange. Det er dette som er det første og viktigste du må tenke på når du skal balansere en reaksjonslikning. Husk: Like mye Na, C, O, Ca, N på venstre side som på høyre side av "pilen".

La oss prøve med et enkelt eksempel:

KNO3 + S + C → K2S + N2 + CO2 (Du har laget svartkrutt og vet at det inneholder kaliumnitrat, svovel og kull, i tillegg vet du at når dette "brenner" opp dannes det kaliumsulfid, nitrogengass og karbondioksid) Men hva ? likningen er ikke balansert, hvis du teller vil du finne ut at det er:

På venstre side
1x Kalium
1x Nitrogen
3x Oksygen
1x Svovel
1x Karbon

På høyre side
2x Kalium
1x Svovel
2x Nitrogen
1x Karbon
2x Oksygen

Dette kan da ikke være riktig, prøv å balansere likningen, finn fram penn og papir og se om du får det til, husk at hensikten er borte hvis du går på internett og finner rett svar.

Nå som du forhåpentligvis har klart oppgaven jeg ga deg kan vi gå videre med det du egentlig lurte på:

Na2CO3 + Ca(NO3)2 → 2NaNO3 + CaCO3

Du nevner molmassen til natriumkarbonat og kalsiumnitrat det er riktig at du trenger disse men du trenger også litt mer. La oss sette opp opplysningene vi trenger.

Na2CO3 = 105,9784 g/mol
Ca(NO3)2 = 164,0880 g/mol
NaNO3 = 84,9947 g/mol
CaCO3 = 100,0869 g/mol

Du trenger også en genial formel n=m/Mm eller det samme som stoffmengde=masse/molmasse.

Da kan vi begynne:

Først regner vi ut hvor mye Natriumkarbonat (Na2CO3) som trengs:
ved å gjøre litt om på formelen får vi at m=n*Mm Siden vi bare har ett mol natriumkarbonat trenger vi m=n*Mm= 1 mol * 105,9784 g/mol =106 g

Så kan vi regne ut mengden Ca(NO3)2, her blir det akkurat det samme siden vi bare har ett mol her også. m=n*Mm=1mol*164,088 g/mol=164 g

Du er sikkert interessert i å finne ut hvor mye Natriumnitrat du ender opp med, så her kommer det, nesten helt likt som de forrige utregningene. Den eneste forskjellen er at her er det to mol istedenfor ett, og hvordan ser man det ? Jo på grunn av 2-tallet som står foran NaNO3 i reaksjonslikningen

m=n*Mm= 2 mol * 84,9947 g/mol = 170 g

Da skal svarene være på plass, hvis du blander 106g Na2CO3 og 164g Kalsiumnitrat vil du ende opp med 170g Natriumnitrat.


Nå som du forhåpentligvis har lært litt mer om molregning har jeg en liten utfordring: K2CO3 + Ca(NO3)2 → 2 KNO3 + CaCO3 Du starter med denne reaksjonslikningen (den er balansert). Hva er blandingsforholdet mellom K2CO3 og Ca(NO3)2 ? Lykke til
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
Trådstarter
Tusen takk mathiasxx94 for at du hjalp meg
det hjalp i masse vis
så håper jeg at jeg får til med molen
ønsker virkelig å få det til
▼ ... over en uke senere ... ▼
Vet du hvordan du skal få denne reaksjonen til å skje CracklingPyro? Det er ikke bare å putte saltene sammen i en boks og riste dem.
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
Trådstarter
Sitat av sorn Vis innlegg
Vet du hvordan du skal få denne reaksjonen til å skje CracklingPyro? Det er ikke bare å putte saltene sammen i en boks og riste dem.
Vis hele sitatet...
ja det vet jeg. bare å lage en metet løsnig av begge saltene.
og så helle den ene oppi den andre
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
Trådstarter
funker ikke dette også med strontium karbonat og calcium nitrat for å lage strontium nitrat
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Nei, strontiumkarbonat er uløselig.
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
Trådstarter
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Ja, med 0,0011 g/100 mL ved 18 ºC (strontiumkarbonat) mot 0,0013 g/100 mL ved 25°C (kalsiumkarbonat). Alle stoffer er løselige til en viss grad, men blir definert som uløselig hvis mindre enn 0,1 g løses i 100 mL vann.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
Trådstarter
bare et lite spørsmål vilken from kommer natrium carbonaten jeg får kjøpt på butiken i alså denne http://www.google.no/imgres?num=10&h...r:14,s:0,i:111 da mener jeg sånn er den anhydrous eller noe annet?
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
Trådstarter
hei har netopp laget rundt 400gram 99% ren natrium nitrat
kan jeg tørke dette på 100grader celsius i steikovn
vil dette funke? kan natrium nitraten dekomposere av dette
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
Trådstarter
hei beklager at jeg tripel postet men jeg ville bare si et NaNO3/Mg flash er mye kraftigere en KNO3/Mg
her http://www.youtube.com/watch?v=GxFgapxYwhg&feature=plcp er en video av 1,2gram NaNO3/Mg i en hjemelaget paphylste