Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Er å betale skatt til et militære som gjør ting du ikke liker uetisk?
Ja, for jeg blir jo like skyldig som de som skyter bomber og raketter 19 30,65%
Kanskje, men argumentet er fåfengt 19 30,65%
Nei, for det er ikke du som bestemmer hva militæret skal brukes til 20 32,26%
Vet ikke 4 6,45%
Stemmegivere: 62. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  26 2129
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
USA har sagt at alle som støtter terrorister (harbouring terrorists) er like ille som terroristene selv. Dette vil si at de som har terrorister i landet sitt bør bombes og en ny regjering bør installeres - ifølge dem.

Dette er ikke bare begrenset til de som har terrorister i landet sitt, men også de som støtter terrorister finansielt.

Det vil si at dersom du bruker penger på noe, så er du ansvarlig for hva pengene brukes til. Logisk nok - gir du penger til røde kors, så er du ansvarlig for å kjøpe snøskutere og lavinebikkjer til dem.

Den interessante spørsmålsstillingen er som følger: Vil dette si at når du betaler skatt (et visst prosent av den skatten blir brukt på militæret i Norge), så er du ansvarlig for det det norske militæret gjør med sitt militære utstyr?

Vil det videre si at du - fordi du har betalt skatt - er ansvarlig for det norske styrker gjør?

Denne debatten raser i england nå, siden det er mange (opptil 40%) som er uenig med krigen som Blair og Bush bedrev i irak og andre steder i verden.

Fra Iraks ståsted er UK + USA terrorister, og alle som har hjulpet disse terroristene er like skyldige som terroristene selv: Det vil si at enhver skattebetaler i disse landene er et rimelig mål for militære angrep.

Er det noen her som ser hvor farlig dette kan være?

Her i England er det noen som har startet en kampanje. En advokat fant ut at 7% av nasjonalbudsjettet blir brukt på militæret (vet ikke om det er 7%, kan være mer eller mindre, men det tar vi senere), og betalte derfor 7% mindre i skatt.

Skattemyndighetene er i harnisk, men teknisk sett har hun jo helt rett - spesielt med logikken beskrevet ovenfor.

Samtidig får man et annet problem: Hva med alle de som misliker innvandring? Om man begynner å sette opp regnestykker på denne måten kan man argumentere som følger: "jeg liker ikke innvandring, synes det er teit vi støtter u-land, og synes helsevesenet er bortkasta penger. Disse tingene tar opp 30% av nasjonalbudsjettet, så jeg betaler 30% mindre skatt. Oj, det var noen tusen, det, nå går jeg og drikker meg kanon".

Noen meninger om dette?

Er det å betale skatt til en militærmakt som gjør ting du er uenig med uetisk?
Jeg mener ikke det er uetisk å betale skatt selv om det går til å drepe folk i Irak og Afghanistan.
Hva skattepengene våre går til har ikke vi noen kontroll over, og i det siste eksempelet ditt viser du hvorfor det er bra.
Hvis man ikke støtter innvandring kan man ikke betale mindre skatt fordi man ikke liker dem og de får en del av skattepengene dine.

Men krig er forsåvidt noe annet en innvandring,særlig denne.
Hadde jeg betalt hundre tusen kroner i skatt i England som gikk til å drepe folk i midtøsten ville jeg nok ikke likt det,men det er regjerningen som bestemmer hva pengene skal til og flertallet har gitt makten til den regjerningen.
Det man må gjøre da er å protestere direkte mot regjeringen fordi de har gjort noe som ikke kom fram før valget og som opinionen ikke synes noe om.

På en måte synes jeg det er greit folk ikke betaler skatten som støtter militæret,men det er bare en symbolsk handling.
7%(tror ikke det er så mye i England,Norge har bare <2%) av den skatten du betaler går uansett til militæret.

Vi må ikke tenkte om pengene våre støtter terrorisme(Hvorfor skal det alltid handle om penger),det som er viktig er om en folkevalgt regjerning støtter terrorisme.
Blir litt av det samme som kirkeskatten dette her.
Kirken får 250 kr/halvår eller noe sånt, pr. medlem. Det syke er at dem bruker folkeregisteret som medlemslister. Dvs. at uansett hvor mange ganger du melder deg ut av statskirka, så er du fortsatt medlem, så lennge du er norsk statsborger.
En annen ting som er syk er at siden jeg er medlem i Karma Tashi Ling Buddhistsamfunn, og ikke i Statskirka, så skulle man tro at "mine" penger går til KTL istedenfor...men det er feil. De går til KTL i tillegg.

Jævlig offtopic, men poenget mitt er: La meg få en liste på neste selvangivelse, hvor jeg kan krysse av hva jeg vil skatten min skal gå til. Hvis de mener at folk flest vil støtte f.eks. militæret, så er det jo ikke noe problem. Jeg vil ikke.
orka ikke å lese alt men svarer på det spørsmålet i voten:

Når folk betaler skatt (eller mva. eller bensinavgift, eller i det hele tatt betaler penger til staten) så er det en pliktig avgift som politikerne skal forvalte. Derfor mener ikke jeg at man gjør noe uetisk når man betaler skatt. Men de som forvalter "våre" penger gjør noe uetisk når de bruker dem til å støtte militæret, dvs. militæret som en krigsmaskin. Det hadde vært helt greit hvis vi hadde brukt mer av millitæret vårt på å hjelpe FN med sitt arbeid.
Jeg mener at argumentet ikke holder mål. Den skatten vi betaler er en del av det demokratiske systemet vi har, og en undergraving av denne vil kunne føre til store problemer for styresmaktene. Det vil alltid finnes folk som er uenige i enkelte av disposisjonene som de folkevalgte foretar, men det er nå en gang slik demokratiet fungerer. Er man uenig i disse disposisjonene får man heller benytte den stemmeretten man har og på den måten jobbe for politiske endringer. Når alt kommer til alt er det vi, folket, som er ansvarlige for hvem som styrer, og dermed også indirekte hva pengene blir brukt til.
Folk burde i teorien få mer kontroll over skatten de betaler. En viss prosentandel, fastsatt av regjeringen, skal gå til 'lokale formål', 'nasjonale formål' og 'internasjonale formål', så blir det opp til hver enkelt hvor pengene brukes.

Som et motargument så kan det hevdes at drøye 60% av innbyggerene i dette landet er hardbarka egoister, og at en slik ordning ville skakkjørt Norge fullstendig.

Men i teorien ville det ha vært flott ...

Jeg er forøvrig i siviltjenesten fordi jeg ikke vil støtte det norske forsvaret.
Blir nesten ren kopi av det som har blitt skrevet før men..

Innbyggerene her i landet kan ikke stå til rette for bruken av skattepenger fordi vi har et representativt demokrati.
Vi skal ikke være flaue over at skattepengene brukes til krig men vi skal heller være flaue over at de folkevalgte ikke kan forvalte dem.
Jeg synes argumentet er holdbart fordi:

Militære operasjoner er ikke vedtatt av folket via demokratiske metoder. Jan Petersen gikk ikke på valg med parolen "Vi skal støtte USA i militærkampanjer fremover". Det var f.eks aldri noen folkeavstemning for å støtte "koalisjonsstyrkene" i Irak eller Afghanistan.

I partiprogrammene, som er det velgerne må gå ut i fra, står det gjerne masse fine ting om hvor stort militæret skal være, hva man skal utvikle, bygging av leirer og så videre. Men det står aldri hvem man skal angripe, når man skal angripe, og av hvilke grunner. Nei, dette er noe utenriks- og forsvars-departementet har funnet ut av selv, uten noe mandat fra det norske folk. Og det er egentlig ganske horribelt spør du meg.

Derfor støtter jeg argumentet om at det å betale skattepenger til militæret som gjør ting du er i mot, er uetisk. Simpelthen fordi du ikke selv, i realiteten, har mulighet til å være med på å forme Norges militærpolitiske plan.

Forøvrig så nektet jeg og ble fritatt fra både militærtjeneste og siviltjeneste fordi jeg ikke vil støtte det norske forsvar. (=
ser poenget men,.....
Det er ikke ett individuelt tema.....det er ikke dine penger som "etisk" brukes på bomber over afganistan....det er Norges penger...

Ifølge vårt statssytem betaler vi skatt for at den sittende regjering kan gjøre jobben den er satt til....Den regjering er valgt av hele det Norske folk...Ergo....Regjeringen gjør det majoriteten av det Norske folk vil...
Mange kan selvsagt være uenig i de enkelte saker men det er slik systemet vårt er....

Det er iblandt dette som er ett av problemene med mindretallsregjeringer bestående av flere partier. Det politiske landskap får ingen klare skillelinjer som vi kan sondere når vi går til valg og stemmer på hva vi syns er etisk riktig....

Da kan man selvfølgelig kritisere systemet....men vær så snill og gi ett alternativ også.......nok av folk i dette landet som "bare" klager på staten

og til slutt......Norge følger for det meste etter hva FN sier.....

Ett mer interresant spørsmål da er vel hva FN gjør for noe godt i denne verden.......
Mitt svar......veeeeldig lite......
Ett mer interresant spørsmål da er vel hva FN gjør for noe godt i denne verden.......
Mitt svar......veeeeldig lite......
Vis hele sitatet...
Hva med:
Ett mer interresant spørsmål da er vel hva jeg vet om FN.......
Mitt svar......veeeeldig lite......
Vis hele sitatet...


Den regjering er valgt av hele det Norske folk...Ergo....Regjeringen gjør det majoriteten av det Norske folk vil...
Vis hele sitatet...
Ikke helt enig. Som du skrev så har vi en mindretalls regjering, og i mine øyne så er det partiene som velger regjeringen
Jeg mener, et soleklart mindretall ville ha hverken KrF eller Venstre, men på grunn av den forbannede muligheten de har til å lage koalisjoner så får ikke stemmerne det de ville ha. Men man kommer vel ikke utenom dette..
Opprinnelig postet av AnaMorph0s|s
Jeg er forøvrig i siviltjenesten fordi jeg ikke vil støtte det norske forsvaret.
Vis hele sitatet...
Men det hjelper jo liksom ikke så mye, når du støtter det gjennom skatten din, enten du vil elle ei, på en måte...get my point?
Ministry of Love
sptz's Avatar
Opprinnelig postet av SharQ
USA har sagt at alle som støtter terrorister (harbouring terrorists) er like ille som terroristene selv. Dette vil si at de som har terrorister i landet sitt bør bombes og en ny regjering bør installeres - ifølge dem.

Dette er ikke bare begrenset til de som har terrorister i landet sitt, men også de som støtter terrorister finansielt.

(...)

Fra Iraks ståsted er UK + USA terrorister, og alle som har hjulpet disse terroristene er like skyldige som terroristene selv: Det vil si at enhver skattebetaler i disse landene er et rimelig mål for militære angrep.

(...)

Vis hele sitatet...
Den fremstillingen der blir ganske feil. vis vi nå går inn på begrepet "terror" (som har blitt misbrukt på det groveste av veldig mange etter "krigen mot terror" startet) så ser vi at det betyr noe slikt som: Gruppe eller enkelt person som bruker vold i hovedsak rettet mot sivile, for å fremme egene innteresser.

Ok man kan godt mislike USA og UK men terrorister er de ikke. Selv om det er blitt rammet mange sivile under krigene til USA så kan det ikke kalles terrorisme.

En gerilljakriger heller ikke kan kalles terrorist siden gerilljakrigeren prøver å ramme millitære mål (selv om de også på linje med USA kan komme i skade for å ramme sivile)


forøvrig så er jeg nå enig med kremit-
Sier det samme som kermit.
Opprinnelig postet av ninja5000
Men det hjelper jo liksom ikke så mye, når du støtter det gjennom skatten din, enten du vil elle ei, på en måte...get my point?
Vis hele sitatet...
Jeg betaler ikke skatt av inntektene mine så lenge jeg er i siviltjenesten, men jeg skjønner hva du/dere mener, det er derfor jeg syns skattesystemet burde vært slik jeg prøvde å beskrive det ovenfor ...
Mr.Kermit

kan ikke du fortelle meg om FN vær så snill......

Skjønner hva du mener med at mindretallsregjeringer ikke fullt kan representere majoriteten.....(Noe som jeg sa i posten du siterte...det er ett problem)

Men de konstitusjonelle prinsippene er der fremdeles......
Opprinnelig postet av spetznaz

Ok man kan godt mislike USA og UK men terrorister er de ikke. Selv om det er blitt rammet mange sivile under krigene til USA så kan det ikke kalles terrorisme.

Vis hele sitatet...

hmmmm......og det er ikke 'terror' nok?

USA har vært i krig siden 1945 for å opprettholde økonomien sin......
men siden de kriger for penger og olje og ikke for frihet....så er de så mye bedre? ....
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Ser det er mange som stemmer "Ja, for jeg blir jo like skyldig som de som skyter bomber og raketter".

Hvor mange av dere er det som ikke betaler skatt pga. dette?

Hvor mange av dere er villig til å gå i fengsel for deres tro, må det være for å ikke betale skatt eller for å nekte å delta i militærtjenesten?

Sikkert ikke mange...
Greit nok at det er flertallet blant folket som har stemt inn regjeringen (selv om det er mindretallsregjeringer/koalisjoner/et.c.), men har ikke regjeringen da en plikt til å lytte til hva folket sier, og, så lenge det er et flertall mot noe blant folket, å ikke bare si at "jammen vi vet best, så vi gjør det for det"?

Terrorisme kan godt defineres nettopp som krigføring mot sivile, så så lenge man sier at det er akseptabelt med sivile tap kan dette regnes som terrorisme.

Derimot er det faktisk IKKE terrorisme når noe rammer et millitært mål, selv om det blir utført av en selvmordsbomber e.l.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Trådstarter
Jeg tror ikke denne diskusjonen går noe sted, og jeg hadde forsåvidt ikke forventet det heller. Men det er en interessant filosofisk spørsmålsstilling.
Opprinnelig postet av atomet
Terrorisme kan godt defineres nettopp som krigføring mot sivile, så så lenge man sier at det er akseptabelt med sivile tap kan dette regnes som terrorisme.

Derimot er det faktisk IKKE terrorisme når noe rammer et millitært mål, selv om det blir utført av en selvmordsbomber e.l.
Vis hele sitatet...
"det kan godt defineres som"? Hva med: "siden jeg er en liten nazist, så driter jeg ut nye definisjoner etter hva som passer meg best"?

Men siden det muligens var en faktisk feil så tenkte jeg at jeg skulle være så snill å finne en definisjon fra den virkelige verden, så denne feilen ikke gjentar seg:
terrorism
n : the systematic use of violence as a means to intimidate or coerce societies or governments[militæret er en del av staten]
Vis hele sitatet...
Er det å betale skatt til en militærmakt som gjør ting du er uenig med uetisk?
Vis hele sitatet...
Vi lever i et demokrati, hvis staten gjør noe du som et enslig individ er uenig i, mens resten av folket er enig med så må du enten bøye deg for massene eller forsvinne. Enkelt og greit.
Opprinnelig postet av SharQ
Fra Iraks ståsted er UK + USA terrorister, og alle som har hjulpet disse terroristene er like skyldige som terroristene selv: Det vil si at enhver skattebetaler i disse landene er et rimelig mål for militære angrep.

Er det noen her som ser hvor farlig dette kan være?
Vis hele sitatet...
Hva med Noam Chomsky( Amerikansk medie forsker og analytiker )som sier omtrent som det her: "Terror is to dictatorship as lies are to commercially funded governments."
Opprinnelig postet av Tias
Ser det er mange som stemmer "Ja, for jeg blir jo like skyldig som de som skyter bomber og raketter".

Hvor mange av dere er det som ikke betaler skatt pga. dette?
Vis hele sitatet...
Hovedparten av skattepengene går jo uansett til andre ting en militeret. Det er i dagens samfun, ikke skattebetalerens oppgave å bestemme hva pengene han betaler skal gå til.
@argus: "the systematic use of violence" - ja, og forskjellen på dette i stor skala og krig er...? Selv om det ikke "egentlig" er de sivile som er målene, så er det systematisk bruk av vold mot sivile, når det igjen og igjen er store sivile tap, og dette blir avskrevet som "collateral damage".

Dersom et enkelt individ er uenig i hva skattepengene hans går til, så er det en sak, men når flertallet av skattebetalerne er enige om at dette er noe de IKKE vil at skal gjøres, da er det noe veldig annet. Da grenser det til forakt mot prinsippene bak demokrati når regjeringen sier at "vi gjør det for det, for vi vet best".
Jeg tror dere burde se Noam Chomsky's dokumentarvideo som prøver å belyse vestens (mis)bruk av media, med den hensikt at folk skal gå med en god følelse inni seg.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Zalderach: Det er jo det jeg mener.

Så, hvor mange av dere som stemte "Ja, for jeg blir jo like skyldig som de som skyter bomber og raketter" tar saken i egne hender og velger å ikke betale skatt? Dere vet jo at deres meninger om ting og tang uansett ikke får noen innvirkning på hva pengene brukes til.
Bare legge til at det ikke er lenge siden USA bombet en hel j........landsby i Afghanistan for de skulle slette terorister men i samme renn tok livet av 9 unger......

Og Bush sin nærmeste drittsekk sa noe sånt som at hvis terroristene ikke gav seg så var USA glad for å drepe dem.....
(husker ikke sitatet ordrett)

Selv om midlene er andre.....og resurrsene er større.....sprer det ikke mindre terrorisme.....

militære mål meg i r........

lett å glemme napalm barna i Vietnam i disse tider + alt det andre faenskapet USA har stylt istand i denne verden

Hvem er det egentlig som sprer terror?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Opprinnelig postet av atomet
[b]@argus: "the systematic use of violence" - ja, og forskjellen på dette i stor skala og krig er...? Selv om det ikke "egentlig" er de sivile som er målene, så er det systematisk bruk av vold mot sivile, når det igjen og igjen er store sivile tap, og dette blir avskrevet som "collateral damage".
Vis hele sitatet...
Ikke sikker på om jeg skjønte poenget ditt, og omvendt.Men jeg kan prøve med et par eksempler(siden jeg suger på å lage eksempler er alle disse tatt fra virkeligheten):

Bombingene av Dresden, Hiroshima, Nagasaki og Tokyo: Terrorisme. Målet var å gjøre tyskerene og japanerene sammarbeidsvillige.
Israel dropper en bombe på en boligblokk for å ta ut 3 Hamas folk. 15 sivile dør: Ikke terrorisme. Målet var å drepe militante for å hindre angrep på sivile, ikke å skremme andre sivile.
Et par vietcong menn tar en amerikansk soldat og lemlester han for å demoralisere andre soldater: terrorisme. Selvforklarende.

Enig? Hvis du følger definisjonen på terrorisme så bør du være enig. Ja, "collateral damage" er veldig teit og sånt, men terrorisme er det ikke.
Dersom et enkelt individ er uenig i hva skattepengene hans går til, så er det en sak, men når flertallet av skattebetalerne er enige om at dette er noe de IKKE vil at skal gjøres, da er det noe veldig annet. Da grenser det til forakt mot prinsippene bak demokrati når regjeringen sier at "vi gjør det for det, for vi vet best".
Vis hele sitatet...
Ehm, det var det jeg sa.

Bare legge til at det ikke er lenge siden USA bombet en hel j........landsby i Afghanistan for de skulle slette terorister men i samme renn tok livet av 9 unger......
Vis hele sitatet...
De droppet èn presijonsbombe, AFAIK. Ja, det var ikke så proft, men jeg tviler på at det var med vilje de drepte de barna.

Noen nevnte Chomsky, fant en artikkel som egentlig skulle postes i Saddam tråden(som nå er "closed"):
Dictators R Us

By Noam Chomsky
December 22, 2003

All people who have any concern for human rights, justice and integrity should be overjoyed by the capture of Saddam Hussein, and should be awaiting a fair trial for him by an international tribunal.

An indictment of Saddam's atrocities would include not only his slaughter and gassing of Kurds in 1988 but also, rather crucially, his massacre of the Shiite rebels who might have overthrown him in 1991.

At the time, Washington and its allies held the "strikingly unanimous view (that) whatever the sins of the Iraqi leader, he offered the West and the region a better hope for his country's stability than did those who have suffered his repression," reported Alan Cowell in the New York Times.

Last December, Jack Straw, Britain's foreign secretary, released a dossier of Saddam's crimes drawn almost entirely from the period of firm U.S.-British support of Saddam.

With the usual display of moral integrity, Straw's report and Washington's reaction overlooked that support.

Such practices reflect a trap deeply rooted in the intellectual culture generally ? a trap sometimes called the doctrine of change of course, invoked in the United States every two or three years. The content of the doctrine is: "Yes, in the past we did some wrong things because of innocence or inadvertence. But now that's all over, so let's not waste anymore time on this boring, stale stuff."

The doctrine is dishonest and cowardly, but it does have advantages: It protects us from the danger of understanding what is happening before our eyes.

For example, the Bush administration's original reason for going to war in Iraq was to save the world from a tyrant developing weapons of mass destruction and cultivating links to terror. Nobody believes that now, not even Bush's speech writers.

The new reason is that we invaded Iraq to establish a democracy there and, in fact, to democratize the whole Middle East.

Sometimes, the repetition of this democracy-building posture reaches the level of rapturous acclaim.

Last month, for example, David Ignatius, the Washington Post commentator, described the invasion of Iraq as "the most idealistic war in modern times" ? fought solely to bring democracy to Iraq and the region. Ignatius was particularly impressed with Paul Wolfowitz, "the Bush administration's idealist in chief," whom he described as a genuine intellectual who "bleeds for (the Arab world's) oppression and dreams of liberating it."

Maybe that helps explain Wolfowitz's career ? like his strong support for Suharto in Indonesia, one of the last century's worst mass murderers and aggressors, when Wolfowitz was ambassador to that country under Ronald Reagan.

As the State Department official responsible for Asian affairs under Reagan, Wolfowitz oversaw support for the murderous dictators Chun of South Korea and Marcos of the Philippines.

All this is irrelevant because of the convenient doctrine of change of course.

So, yes, Wolfowitz's heart bleeds for the victims of oppression ? and if the record shows the opposite, it's just that boring old stuff that we want to forget about.

One might recall another recent illustration of Wolfowitz's love of democracy. The Turkish parliament, heeding its population's near-unanimous opposition to war in Iraq, refused to let U.S. forces deploy fully from Turkey. This caused absolute fury in Washington.

Wolfowitz denounced the Turkish military for failing to intervene to overturn the decision. Turkey was listening to its people, not taking orders from Crawford, Texas, or Washington, D.C.

The most recent chapter is Wolfowitz's "Determination and Findings" on bidding for lavish reconstruction contracts in Iraq. Excluded are countries where the government dared to take the same position as the vast majority of the population.

Wolfowitz's alleged grounds are "security interests," which are non-existent, though the visceral hatred of democracy is hard to miss ? along with the fact that Halliburton and Bechtel corporations will be free to "compete" with the vibrant democracy of Uzbekistan and the Solomon Islands, but not with leading industrial societies.

What's revealing and important to the future is that Washington's display of contempt for democracy went side by side with a chorus of adulation about its yearning for democracy. To be able to carry that off is an impressive achievement, hard to mimic even in a totalitarian state.

Iraqis have some insight into this process of conquerors and conquered.

The British created Iraq for their own interests. When they ran that part of the world, they discussed how to set up what they called Arab facades ? weak, pliable governments, parliamentary if possible, so long as the British effectively ruled.

Who would expect that the United States would ever permit an independent Iraqi government to exist? Especially now that Washington has reserved the right to set up permanent military bases there, in the heart of the world's greatest oil-producing region, and has imposed an economic regime that no sovereign country would accept, putting the country's fate in the hands of Western corporations.

Throughout history, even the harshest and most shameful measures are regularly accompanied by professions of noble intent ? and rhetoric about bestowing freedom and independence.

An honest look would only generalize Thomas Jefferson's observation on the world situation of his day: "We believe no more in Bonaparte's fighting merely for the liberties of the seas than in Great Britain's fighting for the liberties of mankind. The object is the same, to draw to themselves the power, the wealth and the resources of other nations."

Political activist and author Noam Chomsky is a professor of linguistics at the Massachusetts Institute of Technology. His new book is "Hegemony or Survival: America's Quest for Global Dominance" (The American Empire Project).
Vis hele sitatet...