Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 1392
PCen skal primært brukes til mindre krevende oppgaver, f.x internett (mulig FTP), musikk/film avspilling, litt eldre spill fx Championship Rally 2000 og spill som ikke krever stort fx Championship Manager 03/04. Vil likevel ha en PC litt i overkant av hva jeg behøver for å slippe å oppdatere den på en stund! Budsjettet ligger på ca 7.000!

Er også interessert i å høre hvilke komponenter det er mye å spare på å kjøpe brukt? Tenker da kanskje helst på skjermkort. Nytt er egentlig å foretrekke blant annet med tanke på garanti osv.

Prosessor:
AMD vs Intel, hvilken gir best ytelse?, billigst?, mest overklokkingsvennlig? Hva slags betydning har cache? Og hva betyr "PC400/PC800" osv? Trenger tips til hvilken prosessor, ikke den beste, men den som gir best ytelse for penga, max 2.5 GHz!

RAM:
256 kan bli litt i minste laget, 1024 er foreløpig unødvendig. 512 er fint, men hva slags? Og hvor i all verden ble det av den billige rammen vi hadde en stund? Nå er alt dyrt! Kom med tips til type osv.

HD:
Dersom ytelse er viktigere enn støyen, er WD 200GB 7200RPM ok? Trenger plass dersom den skal brukes til FTP, men økonomien tillater neppe 2x160 GB!

Hovedkort:
Er totalt blank! Bare å komme med innspill, men bruker så lite som nødvendig på dette. Hva slags hovedkort er kanskje litt avhengig av prosessor type osv?!

CD/DVD:
Er Plextor 52x32x52 et ok valg? Dersom jeg velger DVD brenner isteden, hvilken bør jeg kjøpe?, og med hvilken hastighet vil den brenne vanlige cd'er i?

Lydkort: Et som gir lyd, men trenger heller ikke være noe særlig mer!

Skjermkort: Trenger ikke være noe superkort, men bør være i stand til å støtte grafikken i f.x litt eldre bilspill. Er også veldig greit (men ikke HELT nødvendig) med TV-Out slik at jeg kan bruke en PC skjerm til vanlig, men switche til TV skjerm om jeg vil se en film.
Hei, jeg kan svare deg på 3 av dine spørsmål.

RAM:
Du spørr hvilken ram du skal ha, selvfølgelig DDR. Det er en mye sterkere RAM. 512 eller 1024 RAM. Jeg anbefaler 1024 det tjener du mest på.

SKJERMKORT:
Der vil jeg gjerne anbefale GeForce 4 4800 128mbit, siden du ikke skal ha det beste, men allikevell bra. Dette med å kjøpe brukt kan du gjøre på komplett.no, visst du kjøper demobrukte varer. Selges med 3 års "bring inn service" garanti.
Men skulle du ha med Tv-Out, så var Radeon 9600 256MB DDR, det billigste jeg fant på komplett.

HD:
Tror nok en WD 200GB 7200RPM vil dekke dine behov for lagringsplass mer enn nok. Det skal litt til for å fylle opp en så stor disk.


Men uansett hva du bestemmer deg til å gjøre får du ha lykke til med handligen av pc.
Jeg vil gjerne anbefale www.komplett.no - PC-Bygger, som er en meget fra funksjon fra komplett.






[quote]

Prosessor:
AMD vs Intel, hvilken gir best ytelse?, billigst?, mest overklokkingsvennlig? Hva slags betydning har cache? Og hva betyr "PC400/PC800" osv? Trenger tips til hvilken prosessor, ikke den beste, men den som gir best ytelse for penga, max 2.5 GHz![quote]
I ditt tilfelle ville jeg gått for AMD, de er billigst i de lavere sjiktene. En XP2500 er mye for pengene og kan klokkes ganske langt. Angående PC400 og PC800 så er det hvilken fsb prosessoren kjører på, jo mer jo bedre. Intel sine PC800 svært gode prosessorer som er klokkevennelige, men de koster også.
RAM:
256 kan bli litt i minste laget, 1024 er foreløpig unødvendig. 512 er fint, men hva slags? Og hvor i all verden ble det av den billige rammen vi hadde en stund? Nå er alt dyrt! Kom med tips til type osv.
Vis hele sitatet...
RAM-prisene steg opp for ikke sånn kjempelenge siden grunnet forandringer i markedet. Kjøp gjerne kvalitetesram som TwinMOS med Winbond eller lignende. Hvis du går for et nforce2-kort (nvidia) kan det lønne seg med to brikker á 256 som selges sammen, og dermed er spesialberegnet for å sitte i par. Hvis du skal ha en intelprosessor er dette så og si et must siden det gir veldig god ytelse.
HD:
Dersom ytelse er viktigere enn støyen, er WD 200GB 7200RPM ok? Trenger plass dersom den skal brukes til FTP, men økonomien tillater neppe 2x160 GB!
Vis hele sitatet...
Kjøp heller 2x120 og sett i RAID da. Koster ikke mye mer, og du får så og si dobbel ytelse sammen med mer plass. Men husk at hvis det bare er to disker i raid vil du miste all data hvis én harddisk ryker.
Hovedkort:
Er totalt blank! Bare å komme med innspill, men bruker så lite som nødvendig på dette. Hva slags hovedkort er kanskje litt avhengig av prosessor type osv?!
Vis hele sitatet...
Hvis du går for AMD-cpu kjøp et nforce 2. Har ikke egentlig peil på Pentium-kort for tiden, men det er en del ganske lekre modeller til prosessorer med 800mhz fsb ute og går. Noen andre er sikkert mer kompetente enn meg på området.

Lydkort: Et som gir lyd, men trenger heller ikke være noe særlig mer!
Vis hele sitatet...
I de fleste nyere hovedkort er det innebygget lydkort som er tilsvarende et Audigy. Har et slikt selv, og det funker utmerket.
Skjermkort: Trenger ikke være noe superkort, men bør være i stand til å støtte grafikken i f.x litt eldre bilspill. Er også veldig greit (men ikke HELT nødvendig) med TV-Out slik at jeg kan bruke en PC skjerm til vanlig, men switche til TV skjerm om jeg vil se en film.
Vis hele sitatet...
Et radeon 9600-kort burde gjøre susen, det er fremtidsrettet og gir nok ytelse for framtiden. Ellers kan du se på billige geforce 4-kort som er demovarer. Ikke kjøp kort med 256MB minne siden det ofte er dårligere ram enn i utgaver med 128mb, og du ikke får brukt de ekstra megebytsene til noe uansett.

...og edit: komplett sin pc-bygger er ikke å anbefale. Kjenner nok av folk som har hatt problemer med pc'er de har bygget. Dessuten er prisen mye høyere på komponentene i byggeren enn de er i løssalg.
Sist endret av ivioyner; 20. desember 2003 kl. 11:51.
Lydkort: Et som gir lyd, men trenger heller ikke være noe særlig mer!

Jeg kan annbefale dette, meget bra kort til en rimelig pris

http://www.komplett.no/k/ki.asp?acti...6&GrpID=3&s=pl
B3ndx, det kortet er mye dårligere enn de som er innebygget i dagens hovedkort. Har et slikt selv, og jeg merker _klart_ forskjellen på det innebyggete og live-kortet.
Jeg har et Msi kt3 ultra 2 Hovedkortr med innebygget lydkort, men bruker SB live 5.1 jeg syns dette er bedre, men det kan ha noe med at mitt HK ikke er av de nyeste
Prosessor:
AMD vs Intel, hvilken gir best ytelse?, billigst?, mest overklokkingsvennlig? Hva slags betydning har cache? Og hva betyr "PC400/PC800" osv? Trenger tips til hvilken prosessor, ikke den beste, men den som gir best ytelse for penga, max 2.5 GHz!
Vis hele sitatet...
Skal du ha noe billig: kjøp en AMD. P4 har vel litt bedre ytelse med 800mHz fsb, men disse prosessorene koster flesk. Gå for en XP2500+ eller noe i den duren.
RAM:
256 kan bli litt i minste laget, 1024 er foreløpig unødvendig. 512 er fint, men hva slags? Og hvor i all verden ble det av den billige rammen vi hadde en stund? Nå er alt dyrt! Kom med tips til type osv.
Vis hele sitatet...
Her vil jeg anbefale deg TwinMos RAM, helst med WinBond. Passe pris, og god ytelse. Spørsmålet er hvor rask ram du skal ha...
Det finnes DDR-266, DDR-333, DDR-400, DDR-433 og DDR-500. -266 selges nesten ikke lengre, og -433 og -500 er kun for ytelsesfreaks. Hvis du skal ha det billig vil jeg anbefale deg -333. Bra ytelse og lav pris.
HD:
Dersom ytelse er viktigere enn støyen, er WD 200GB 7200RPM ok? Trenger plass dersom den skal brukes til FTP, men økonomien tillater neppe 2x160 GB!
Vis hele sitatet...
En WD 200GB er en finfin disk. Pass på å kjøp den med 8mB cache da, det er fint å ha. Den støyer litt, men ikke merkbart til meg(PCn min bråker som et lokomotiv, men disken støyer ikke spes.).
Hovedkort:
Er totalt blank! Bare å komme med innspill, men bruker så lite som nødvendig på dette. Hva slags hovedkort er kanskje litt avhengig av prosessor type osv?!
Vis hele sitatet...
Til AMD: ta et Nforce-kort. Les litt rundt på tester av hovedkort, se hvilke som får best karakter i forhold til pris, og hvilke som dekker dine behov. P4-kort kan jeg veeeldig lite om, men les litt på f.eks. http://www.hardware.no, så finner du nok noe.
CD/DVD:
Er Plextor 52x32x52 et ok valg? Dersom jeg velger DVD brenner isteden, hvilken bør jeg kjøpe?, og med hvilken hastighet vil den brenne vanlige cd'er i?
Vis hele sitatet...
DVD-brennere er billige nå, men hvis du bare skal bruke 7k, så gå for en CD-brenner. Får du for ~400kr. De billigste DVD-brennerne som kan brenne både -R og +R koster rundt 1k, så det er vel uaktuelt..?
Lydkort: Et som gir lyd, men trenger heller ikke være noe særlig mer!
Vis hele sitatet...
Sats på ett som sitter på hovedkortet. Der får du stort sett 5.1-lyd i passe bra kvalitet.
Skjermkort: Trenger ikke være noe superkort, men bør være i stand til å støtte grafikken i f.x litt eldre bilspill. Er også veldig greit (men ikke HELT nødvendig) med TV-Out slik at jeg kan bruke en PC skjerm til vanlig, men switche til TV skjerm om jeg vil se en film.
Vis hele sitatet...
Nesten alle kort du får kjøpt nå for tida har TV-ut.
Skal du ha noe med ganske bra ytelse ville jeg tatt et Sapphire Radeon 9600 med 128mB RAM, men skal du ha noe billig ville jeg tatt et Radeon 9200 Atlantis. Det har også 128mB RAM, og helt grei ytelse.

Jeg kan sette opp et forslag til en PC (i deler) på komplett, så kan du se hva jeg ville valgt.

Spm:
Skal du ha skjerm?
Skal du ha DVD-leser i brennern eller vil du ha bare CD-brenner?
Betyr utseendet på pcn noe (kabinett)?
Sist endret av Crazytomato; 20. desember 2003 kl. 19:37.
Kunne visst ikke legge med filer i gamle poster, så her kommer hvertfall et forslag til pc, og den er et stykke under budsjettet ditt.
Og her er et forslag med DVD-brenner.
Men, denne brenneren brenner CD'er på bare 24x, og leser CD'er på bare 32x. Altså ikke spesielt bra, men skal du ha noe raskere i en DVD-brenner må du fort opp i 2000 kroner...
AMD Athlon XP2800+ 2.083 GHz 333 MHz bus 512KB Barton - 1095 kr
TwinMOS PC2700 DDR-DIMM 512MB 333MHz - 636 kr
Western Digital Caviar 120GB IDE 7200 RPM 8MB cache - 818 kr
Hovedkort:?
Sapphire Radeon 9600 Atlantis 128MB DDR AGP ATI9600 DVI-I TV-Out Full-Retail - 1000 kr
Plextor CD-brenner IDE 52x/32x/52x - 982 kr
Skyhawk Miditower - 473 kr
Q-Tec Strømforsyning ATX 400W - 286 kr
SUM: 5290 kr (hovedkort er da ikke med i beregningen)

Etter betraktning av tips, pris og behov ser det foreløpig slik ut.
Ville ha en litt sterkere prosessor enn XP2500+ og har foreløpig sett meg ut en XP2800+, RAM har jeg særdeles lite greie på, men siden TwinMos ram er anbefalt av flere ser det ut til at det blir den. Etter litt tankevirksomhet fant jeg ut at 200GB disk nok ville bli i overkant av hva jeg trengte og jeg gikk for en 120GB isteden. Valgte heller å investere litt mer i skjermkortet og gikk for det beste crazytomato foreslo. DVD brenner droppet jeg også, men gikk for plextor cd brenner da jeg har hørt mange lovord om de.
Crazytomato: Ja, jeg trenger en skjerm også, men har foreløpig ikke tenkt noe særlig på den. Jeg har mus og keyboard fra før av så det trengs ikke tas med i regnskapet. Utseende på kabinettet spiller ingen rolle! Noen innvendinger? Fremdeles mottakelig for tips og endringer...
Sist endret av Bjornix; 21. desember 2003 kl. 04:23.
Hovedkort

Dette Støtter Amd Xp 2800+ cpu som du ville ha deg, har innebygget 5.1 Soround Lydkort og innebygget nettverkskort til en pris på NOK 590.58

Prosessor

Denne Prossesoren som du ville ha koster NOK 1,094.55 på komplett.no men er ca. 100,- billigere på mpx.no
Her er enda et forslag til PC.
Den har 400mHz RAM, og Cas Latency på 2, ikke 2.5 som den du hadde valgt, noe som gjør den enda raskere.
Hovedkortet er også bra, og det har LAN, 5.1-lyd, og USB 2.0.
Resten av utstyret kan du se selv.

edit: en ting du må huske på: når du kjøper cpu, kjøp en som er BOXED. Da hører det med vifte. Hvis den ikke er BOXED hører det ikke med cpu-vifte, og da må du jo kjøpe dette i tillegg. Enda en utgift...

enda en edit: post #222
Sist endret av Crazytomato; 22. desember 2003 kl. 21:40.
Sverger fremdeles til Plextor brenner, men da en billigere en enn den de har på komplett.no, ellers ser PCen du satte opp for meg veldig fin ut! Satser på den, takk for hjelpen crazytomato!
Opprinnelig postet av Crazytomato

edit: en ting du må huske på: når du kjøper cpu, kjøp en som er BOXED. Da hører det med vifte. Hvis den ikke er BOXED hører det ikke med cpu-vifte, og da må du jo kjøpe dette i tillegg. Enda en utgift...
Vis hele sitatet...
Et problem er at boxed vifter ofte har usannsynlig dårlig kvalitet. Ofte durer de som en fuckings deltavifte etter noen uker når de blir ødelagt, og de flytter ikke noe nevneverdig luft rundtomkring heller.
Ser ikke no vits i å kjøpe cl2 ram, kjøp heller en twinmos pc3200 512mb /winbond til 700kr(300kr spart).. Kan spare noen kroner på og kjøpe en xp2500barton ikke boxed, å en bra vifte..

Min mening..

Edit: Går fint å kjøre cl2 på cl2.5 rambrikke..
Sist endret av JuB; 23. desember 2003 kl. 15:15.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Boxed vifte duger hvis du ikke klokker nevneverdig. Faktisk så duger boxed på intel ganske greit da og, men som IvIoyner sier så bråker de ofte bittelitt
Jeg har aldri sagt at Boxed vifter er bra. Jeg sa bare at det er praktisk å kjøpe Boxed, så er du ikke helt nødt til å kjøpe med vifte.
Men selvsagt er det jo bedre å kjøpe en _bra_ vifte enn å bruke vifta som hører med.
Selv kjøpte jeg meg Boxed P4 i sommer, men jeg kjøpte også en Zalman CNPS7000U, som jeg bruker. Har aldri brukt den vifta som var med, den er bare en nødløsning hvis noe blir herpa.

JuB: Hva er vitsen med å spare penger hvis du går ned 3 hakk i prosessorkraft?
Men, hvordan skifter jeg om Cas Latency i RAM'en? Jeg har cl2.5, men jeg bruker så styggmye RAM når jeg PhotoShopper at jeg holder på å bli gal!
Har hørt at boxed-kjølerne er blitt en god del bedre nå nylig. Vet ikke om dette gjelder bare for pentium eller amd, men tror det gjelder begge merker. Vil du ha et virkelig stille system burde du allikevel investere i en silent breeze kjøler fra komplett. Koster ikke mer en 250.- eller deromkring.
Jeg ville kjøpt
Abit Nf7-s v.20
AMD Athlon xp 2500+
Seagate barracuda 160gigg med 8mb cache
2x512 twinmos pc3200 med winbond chipper
Powercolor/hercules/sapphire 9600(pro)
Thermaltake volcano 11 cpukjøler
Kom på 5993,- btw og da med sapphire 9600xt... åsså får du hal-life 2 med 9600xt kortet...
Må nesten se pris i forhold til behov. Du har hverken med brenner, kabinett eller PSU i forslaget. Angående HD er ytelse viktigere enn støy så går nok for en WD. Har heller ikke lyst til å kjøpe et bedre skjermkort på bekostning av CPU (XP2500+ istedenfor XP2800+) da jeg ikke trenger et så godt skjermkort. 1024 ram er jo selvfølgelig kjekt, men det må nok komme en annen gang økonomien tillater det.
Takk for forslaget!
Opprinnelig postet av B3ndx
Hovedkort

Dette Støtter Amd Xp 2800+ cpu som du ville ha deg, har innebygget 5.1 Soround Lydkort og innebygget nettverkskort til en pris på NOK 590.58

Vis hele sitatet...
blir irritert når personer uten peiling poster i slike tråder får all del unngå et gammelt KT400 kort når du får et rykende ferskt og moderne nforce2 kort for noen lapper mere...
ytelsesforskjell på Seagate og WD klarer ikke et menenske å emrke uanz... bare maskiner... er bare lei av mine WD som bøgger 24/7.. for det første så bråker de, og for det andre så gjør de maskinen min ustabil..