Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1471
Hei!

Har lyst å komme mer inn i norsk svartmetall, som jeg er ganske ny til, og er dermed interessert i musikkforslag

Dette har sikkert blitt spurt om før her, men jeg har et lite tilleggskriterium; at den skal være av den mer progressive typen. Liker f.eks. svært godt Windir og Lifelover blandt annet.

Tusen takk!
Sist endret av Flexxnes; 21. august 2012 kl. 22:28.
Kanskje denne faller i smak:

Sarkom - The Chosen One


Ikke helt some Windir og i hvert fall ikke som Lifelover, men den er ikke sånn kopi av tidlig Darkthone som er en drøss av her til lands og enda mer internasjonalt.
Sist endret av ShootToKill; 21. august 2012 kl. 23:00.
Takk for forslaget!

Er selvsagt åpen for flere.
Har du sjekket ut Dimmu Borgir? Svartmetall / symfonisk metall.
Sist endret av Dimergon; 22. august 2012 kl. 16:28.
Har jo de gamle pioneerene Mayhem, Gorgoroth, Immortal etc. Satyricon er heller ikke å forakte.
Personlig liker jeg Satyricon best, de bør du definitivt sjekke ut.
Sist endret av RainbowDash; 22. august 2012 kl. 16:34.
Riktig nok ikke svartmetall, men du burde likevel sjekke ut Kollwitz, fantastisk norsk musikk.

Edit: Etter min mening deres beste sang; Green Line.
Sist endret av TheGloryHole; 22. august 2012 kl. 16:43.
Jeg elsker når disse musikktrådene kommer opp her. Sitter og storkoser meg med youtubelinker.
Om du virkelig vil ha en god veiledning, så leser du alt av artikler du finner om Øystein Aarseth på nettet. Her vil du også komme innom emner som Varg Vikernes, Sigurd Vongraven og flere. Veldig interessant lesing, og du får et innblikk i metallen som du aldri før hadde trodd!
Søk deg grønn på nettet, og les så mye som råd!
Sitat av McLovin Vis innlegg
Om du virkelig vil ha en god veiledning, så leser du alt av artikler du finner om Øystein Aarseth på nettet. Her vil du også komme innom emner som Varg Vikernes, Sigurd Vongraven og flere. Veldig interessant lesing, og du får et innblikk i metallen som du aldri før hadde trodd!
Søk deg grønn på nettet, og les så mye som råd!
Vis hele sitatet...
Om du finner subkulturen interessant, burde du sjekke ut Until the Light Takes Us! Fantastisk dokumentar der du får mye innsikt i hvordan bandene startet, hva som skjedde mellom dem osv.
Celestial Bloodshed - http://www.myspace.com/celestialbloodshed Det er bra saker
Her har du noen flere Norske band
-1349
-Vreid
-Trelldom
-Susperia
-Darkthrone
-Khold
-Disiplin
-Old man´s child
-Ragnarok

Er nok ikke alle disse som er svartmetal, men de ligger tett rundt den sjangeren.
Må også anbefale deg å lese ei bok som heter Vargsmål som er skrevet av Varg Vikernes, den fyren er sprø...Boka skal finnes på nett, så den kan leses gratis.Skulle du ville lese mer om ideologien til Vikernes så har ham skrevet flere bøker.
Du bør også få med deg ei bok som heter Lords of chaos, den tar for seg starten på Svartmetalen i Norge.
Heisann,

Albumene "Anthems to the Welkin at Dusk" og "Ix Equilibrium" av Emperor er to av de mest kritikerroste og elskede albumene i black metal. Vil du ha det progressivt, så skal du se langt etter noe bedre!
Kan anbefale deg noen album å starte med:

Satyricon - Nemesis Divina ("ren" black metal med folketoner, flere gåsehudfremkallende spor)
Mayhem - De mysteriis dom sathanas (iskaldt, rått og mørkt som faen)
Burzum - Hvis lyset tar oss (atmosfærisk og repetetivt, forbered deg på en reise inn i sinnets mørkeste avkroker)
Immortal - Sons of Northern Darkness (thrasha black metal med fete riff, inneholder to episke og legendariske spor: Tyrants og Beyond the North Waves. Dette var min inngangsportal til black metal, og er kanskje det mest tilgjengelige av det jeg nevner her)
Emperor - Anthems to the Welkin at Dusk (teknisk, symfonisk og eksperimentelt)
1349 - Hellfire (Frost pulveriserer trommesettet på dette intense og riffdrevne mesterverket)

Alle disse albumene kan være fine å begynne med, i tillegg til at de simpelten ubestridelig er noe av det mest ramsalte sjangeren har å by på. God jævla fornøyelse!
Sist endret av LivingDeadBeat; 24. august 2012 kl. 00:38. Grunn: grammatisk feil
http://www.youtube.com/watch?v=kvGHUrH7b3A

Iskald, band fra Bodø, kan sjekkes ut : )