Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 11261
Jeg fant en safe i kjelleren her for noen år tilbake som sikkert står igjen etter forrige eier. På veggen oppe under taket hang en nøkkel som passer i låsen. Jeg får vridd nøkkel litt rundt, men ikke helt, så jeg antar at jeg må ha kode.

Finnes det noen fasit på hvordan man kan åpne noe slikt?

Legger opp noen bilder.

http://bildr.no/thumb/1243764.jpeg

http://bildr.no/thumb/1243765.jpeg

http://bildr.no/thumb/1243766.jpeg

Noe dårlig kvalitet på bilder, kan sikkert skaffe noe bedre hvis dere trenger det..
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Aner ikke om du får det til eller ei, men disse virket litt spesielle.

http://en.allexperts.com/q/Locksmith...old-safe-1.htm

Edit: Disse er vel så gamle og rene mekaniske at her kan jo faktisk stetoskop fungere?
Sist endret av Fleff; 4. august 2012 kl. 01:06.
Det som mangler er at du bruker en uke på å åpne den, og inni finner du en notis fra forrige eier om hva koden er.
Du kan jo prøve å vri helt til du hører et klikk, for å så vri videre motsatt vei for å høre klikk. Kan hende det funker
Sist endret av Vod0; 4. august 2012 kl. 01:12.
Sitat av Rolsen Royce Vis innlegg
Det som mangler er at du bruker en uke på å åpne den, og inni finner du en notis fra forrige eier om hva koden er.
Vis hele sitatet...
Klart det er mulig det, men jeg er jo fortsatt nyskjerrig..

Sitat av Settoz Vis innlegg
Du kan jo prøve å vri helt til du hører et klikk, for å så vri videre motsatt vei for å høre klikk. Kan hende det funker
Vis hele sitatet...
Prøvd det.
titegn

Sitat av Fleff Vis innlegg
Aner ikke om du får det til eller ei, men disse virket litt spesielle.

http://en.allexperts.com/q/Locksmith...old-safe-1.htm

Edit: Disse er vel så gamle og rene mekaniske at her kan jo faktisk stetoskop fungere?
Vis hele sitatet...
Tittet på den guiden, men med mine engelsk kunnskaper valgte jeg å bare trykke den bort..
Har du mulighet til å borre den opp da?
Sitat av Settoz Vis innlegg
Har du mulighet til å borre den opp da?
Vis hele sitatet...
Vil veldig gjerne ha den inntakt, tenkte å bruke den selv hvis man finner ut koden på ett vis..
<?php getUserTitle(); ?>
MrMrtn's Avatar
Du har, slik jeg ser det, to valg her.
Du kan ta den med til en låssmed og få den borret opp, slik at du får tak i innholdet.
Eller du kan kontakte forrige eier og spørre etter kombinasjonen.

Førstnevnte vil si at du må betale litt, samt får safen din ødelagt. Du får garantert innholdet. Sistnevnte kan gå begge veier, h*n husker koden og gir den til deg, h*n husker den ikke.

Et alternativt tredje alternativ, er å bryte den opp selv. Dette kan bære frukter, men jeg tviler. Safer er safer.
Sitat av Royalsafe Vis innlegg
Tittet på den guiden, men med mine engelsk kunnskaper valgte jeg å bare trykke den bort..
Vis hele sitatet...


Gadd ikke oversette selv, så tok den igjennom google translate, for så å endre litt "feil oversatte" ord.


Du har to varianter av ringer sekvenser de er i utgangspunktet som følger:

4 ganger venstre til det første nummeret
3 ganger høyre det andre tallet,
2 ganger igjen til tredje nummer,
1 gang høyre sakte for så å stoppe.

Hvis ovenstående ikke fungerer, prøv å reversere de retninger, eller RLRL.
Merk: Venstre er mot klokka, høyre er klokken klok. Du er ikke telle omdreininger, teller bare den enkelte nummer. For eksempel hvis det første tallet er 45, vil du slå mot klokken (til venstre) stopper fjerde gang nummer 45 ankommer indeksen merket, 12:00.

Nøkkelen er en sekundær lås, eller dag lås. Det må være i ulåst posisjon for å trekke bolten arbeidet, men driften er ikke avhengig av kombinasjonsboksen låsen.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Nikon01; 4. august 2012 kl. 01:17.
Jeg lurer på om det finnes noe database for koder til hvilke låser?

Det er en Royal safe r12 med serienummer 002828, nøkkelnummer 3513.
Det finnes sikkert en form for database fra produsent eller noe? Dog finner jeg ingenting ved hjelp av google..
Du kan prøve å kontakte produsent via mail eller tlf. Hvis du greier å identifisere deg som eier av safen, så vil de mest trolig gi deg koden din.
Sitat av Royalsafe Vis innlegg
Jeg lurer på om det finnes noe database for koder til hvilke låser?

Det er en Royal safe r12 med serienummer 002828, nøkkelnummer 3513.
Det finnes sikkert en form for database fra produsent eller noe? Dog finner jeg ingenting ved hjelp av google..
Vis hele sitatet...
Du kommer deg ikke så veldig langt om forige eier har skiftet koden på safen. Men det er jo verdt et forsøk.
Høres ut som om du ønsker å lese http://lockwiki.com/index.php/Safecr...e_Safecracking

Jeg ville forsøkt vibrasjon, men du trenger å vite litt mer om hvordan safen er bygget.

Schuyler Towne hadde en topp presentasjon jeg anbefaler alle på Defcon 19 hvor han nevner hvordan det fungerer.
http://www.youtube.com/watch?v=ChbyaXBKNY8

lykke til!
dfslhfu ooo macarena
Nitropop's Avatar
Sitat av Royalsafe Vis innlegg
Jeg lurer på om det finnes noe database for koder til hvilke låser?

Det er en Royal safe r12 med serienummer 002828, nøkkelnummer 3513.
Det finnes sikkert en form for database fra produsent eller noe? Dog finner jeg ingenting ved hjelp av google..
Vis hele sitatet...
Royal er bare navnet på importøren... men tror bare opprinnelig eier kan få tak i koden fra en database.

Tror du bare har et valg.. få den opp med makt.. ble ganske interisert selv om å få se inholdet i safen. kom med en oppdatering når du har fått den opp
Sprenge faenskapen i fillebiter?
dfslhfu ooo macarena
Nitropop's Avatar
Sitat av Wingman Vis innlegg
Sprenge faenskapen i fillebiter?
Vis hele sitatet...
Smart.. Sprenge helle dritten i lufta (også inholdet)
hvor bo[b]r du ? jeg har en forkjerlighet med låser av alle slag og kann hjelpe till. men mine ferdigheter sitter i fingrene. så hvis du bor for langt unna så har jeg kun pseudo kunskap og komme med
Sitat av Skille(D) Vis innlegg
hvor bo[b]r du ? jeg har en forkjerlighet med låser av alle slag og kann hjelpe till. men mine ferdigheter sitter i fingrene. så hvis du bor for langt unna så har jeg kun pseudo kunskap og komme med
Vis hele sitatet...
Fredrikstad.

Sitat av Nitropop Vis innlegg
Royal er bare navnet på importøren... men tror bare opprinnelig eier kan få tak i koden fra en database.

Tror du bare har et valg.. få den opp med makt.. ble ganske interisert selv om å få se inholdet i safen. kom med en oppdatering når du har fått den opp
Vis hele sitatet...
Har snakket med min far, han har tydeligvis kode til safen (sier han) og han bruker den til hemmelige papirer. Dette tror jeg egentlig ikke noe på, men det betyr at jeg ikke kan ta den opp med makt. Nyskjerrigheten min er også på topp, så opp må den på ett vis..
dfslhfu ooo macarena
Nitropop's Avatar
Sitat av Royalsafe Vis innlegg
Fredrikstad.



Har snakket med min far, han har tydeligvis kode til safen (sier han) og han bruker den til hemmelige papirer. Dette tror jeg egentlig ikke noe på, men det betyr at jeg ikke kan ta den opp med makt. Nyskjerrigheten min er også på topp, så opp må den på ett vis..
Vis hele sitatet...
Hemmelige papirer.... ? han er en dobbelt agent eller en leiemorder :O

ontopic: Du kan alltids søke opp på youtube om de låsene der... kan da ikke være så vanskelig og få den opp, den ser gammel ut.
Sitat av Nitropop Vis innlegg
Hemmelige papirer.... ? han er en dobbelt agent eller en leiemorder :O

ontopic: Du kan alltids søke opp på youtube om de låsene der... kan da ikke være så vanskelig og få den opp, den ser gammel ut.
Vis hele sitatet...
Googlet og søkt mye på youtube, finner INGENTING som ligner.. Men jeg vet jo ikke hva safen egentlig heter hvis det stemmer som skrevet over at royal safe er bare en importør. Lappen på sia av safen er så skada og uleselig (se bilde) og har sett under, bak osv.
dfslhfu ooo macarena
Nitropop's Avatar
Sitat av Royalsafe Vis innlegg
Googlet og søkt mye på youtube, finner INGENTING som ligner.. Men jeg vet jo ikke hva safen egentlig heter hvis det stemmer som skrevet over at royal safe er bare en importør. Lappen på sia av safen er så skada og uleselig (se bilde) og har sett under, bak osv.
Vis hele sitatet...
Enkel og greit. ta den med til en forhandler som er litt oppi åra, kan sikker fastslå hvilken safe det er.
Sist endret av Nitropop; 4. august 2012 kl. 03:52.
slipp den ned fra taket!
dfslhfu ooo macarena
Nitropop's Avatar
Sitat av Magmor Vis innlegg
slipp den ned fra taket!
Vis hele sitatet...
kommer ikke til og hjelpe noen ting.. en grunn til at det kalles safe..
kan man ikke sage opp låsen/safen med vinkelsliper eller lignende?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Magmor Vis innlegg
kan man ikke sage opp låsen/safen med vinkelsliper eller lignende?
Vis hele sitatet...
Jo, det kan du, men det vil ta tid. Det er hardt stål, så en stor vinkelsliper og tålmodighet (oooog støvmaske! Dævelskapen kan vere isolert med asbest).
Sitat av Royalsafe Vis innlegg
Har snakket med min far, han har tydeligvis kode til safen (sier han) og han bruker den til hemmelige papirer. Dette tror jeg egentlig ikke noe på, men det betyr at jeg ikke kan ta den opp med makt. Nyskjerrigheten min er også på topp, så opp må den på ett vis..
Vis hele sitatet...
Var det faren din som eide huset før deg?
Hva med å "kjøpe fabrikkinnstilt kode" fra denne troverdige nettsiden? http://royalsafes.co.uk/