Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 3604
Hei, har lenge irritert meg over alle trådene om pc-bygging men nå kommer også jeg krypende.
Har bygd PC før og var helt inne i gamet for ca 6-7 år siden men siden jeg regner med at ting har forandret seg så trenger jeg hjelp.
Skal bygge en PC som blir midtpunktet i hjemmestudioet.

Ting jeg legger vekt på er:
- At den et stille. Kabinettet skal være stilrent og godt isolert.
- Mye ram
- Flere kjerner i prosessoren
- Stor lagringskapasitet.
- Driftsikker, holde lav temperatur og ikke bli herpet med det første.

Skjermkortet trenger ikke være noe fancy, spiller ikke ofte men en sjeldent gang.
Jeg bruker et eksternt lydkort så det trenger jeg heller ikke.

Har prøvd meg fram litt men jeg aner ikke hva slags hovedkort jeg burde ha, hvor mye strøm trenger jeg? Hvordan fungerer ram nå til dags?

Trenger bare kassa, og tenker å kjøpe en fin "grunnmur" til rundt 5k og heller oppgradere hardisk og ram etterhvert.

Setter stor pris på hjelp, og deler ut kp til de som lærer meg noe nyttig.
Sist endret av Cheese; 28. juli 2012 kl. 18:53.
Cheesetothepenguins!
halliballi's Avatar
-p8z77-v lx
-16 gb vengeance lp
-fractal design define r3/4
-i5 3570k?
-barracuda 2tb
-xfx xxx edition 750 watt?

Tror det skal funke, kom på 6k, ikke helt sikker på strømforsyning, fins sikkert noe billigere. Og er ikke helt sikker om du bør ha i7 istede for musikkproduksjon.
Smalt budsjett, men du skriver jo at du kan oppgradere RAM/harddisk(SSD)? etterhvert Da vil jeg heller kjøpt 8GB Vengeance LP. Muligens en 1TB også, for å spare litt penger.
Kabinettet til Halliballi er veldig lydisolert og god kjøling. Pengene du sparer på 8GB RAM og 1TB HDD vil kanskje strekke seg til en i7 3770.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Har du eksternt lydkort?
Siden du ønsker en stille maskin ville jeg gått for en SSD disk og en sinnsykt kjapp prosessor som du underclocker, kan redusere støy for deg.
Sitat av lydmannen Vis innlegg
Siden du ønsker en stille maskin ville jeg gått for en SSD disk og en sinnsykt kjapp prosessor som du underclocker, kan redusere støy for deg.
Vis hele sitatet...
Eller et stille kabinett, samt stille vifter?
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
vil foresten anbefale deg og ta en titt på hackintosh hvis du skal kun drive med musikkproduksjon

http://www.hackintosh.com/
Cheese's Avatar
Trådstarter
Takk for svar folkens, har et godt eksternt lydkort så dette trenger jeg ikke.
1tb hd holder i første omgang, har noen eksterne hardisker liggende som er praktisk når man lagrer samples.
Kom gjerne med flere tips, setter stor pris på det.

Frufsa: Har aldri vært noe mac menneske, men ellers takk.
Sist endret av Cheese; 28. juli 2012 kl. 21:10.
Her er en liten liste. Litt over budsjettet, CPU-kjøler kan også stå på programmet for senere oppgraderinger Samt 8GB til av samme RAM, mulig SSD hvis du har eksterne?
Cheese's Avatar
Trådstarter
Takk skal dere ha!
Har et spørsmål angående hovedkort; Hva er forskjellen på et kort til 700 og et til 1400? Så vidt jeg vet trenger jeg bare nok usb porter og usb 3.0 til fremtiden, riktig socket og nok plass til ram.
Støtter Frufsas forslag om å kjøre OS X. Det er dette mac er laget til. Jeg rister på huet hver gang jeg hører en fjortis si at de MÅ ha mac. Mac er overlegent til nettopp musikkproduksjon og grafisk design(?? er litt usikker på akuratt den).

OT: Angående Lydkort så regner jeg med at når TS sier han har lydkort så er nok dette litt mer avansert og med litt flere innganger en det som sitter i pcen med 3,5mm innganger. Tenker vi snakker et lydkort med jack og XLR innganger.
Den undervurderte
Eksternt lydkort er et must ! Anbefaler Komplete Audio! Faaes kjopt paa 4Sound!
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Cheese Vis innlegg
Takk skal dere ha!
Har et spørsmål angående hovedkort; Hva er forskjellen på et kort til 700 og et til 1400? Så vidt jeg vet trenger jeg bare nok usb porter og usb 3.0 til fremtiden, riktig socket og nok plass til ram.
Vis hele sitatet...
hvis du ikke skal spille noe vil du klare deg med et hk til 700kr
Sitat av PClock Vis innlegg
Støtter Frufsas forslag om å kjøre OS X. Det er dette mac er laget til. Jeg rister på huet hver gang jeg hører en fjortis si at de MÅ ha mac. Mac er overlegent til nettopp musikkproduksjon og grafisk design(?? er litt usikker på akuratt den).

OT: Angående Lydkort så regner jeg med at når TS sier han har lydkort så er nok dette litt mer avansert og med litt flere innganger en det som sitter i pcen med 3,5mm innganger. Tenker vi snakker et lydkort med jack og XLR innganger.
Vis hele sitatet...
er egentlig irriterende med alle fjortisene og mac, det er liksom blitt "inn" og enten ha mac eller avsky mac.
Skal selv kjøpe meg en macbook air, da jeg jobber som lydteknikker på hobby basis, og til video og lyd er mac overlegent
Cheesetothepenguins!
halliballi's Avatar
Wifi, mindre pci-e 3, mindre sata porter, mindre usb, vifte koblinger, og annet snacks. Tror også mindre kraft til cpu, men ikke noe viktig til ditt bruk.
Cheese's Avatar
Trådstarter
Sitat av PClock Vis innlegg
Støtter Frufsas forslag om å kjøre OS X. Det er dette mac er laget til. Jeg rister på huet hver gang jeg hører en fjortis si at de MÅ ha mac. Mac er overlegent til nettopp musikkproduksjon og grafisk design(?? er litt usikker på akuratt den).

OT: Angående Lydkort så regner jeg med at når TS sier han har lydkort så er nok dette litt mer avansert og med litt flere innganger en det som sitter i pcen med 3,5mm innganger. Tenker vi snakker et lydkort med jack og XLR innganger.
Vis hele sitatet...
Kan du forklare meg hvordan mac er overlegent i forhold til musikkproduksjon?
Får man mer kraft for pengene? Jeg vet mange liker mac programmer som pro tools men valg av DAW er jo smak og behag, ingen av DAW er "overlegen"
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Cheese Vis innlegg
Kan du forklare meg hvordan mac er overlegent i forhold til musikkproduksjon?
Får man mer kraft for pengene? Jeg vet mange liker mac programmer som pro tools men valg av DAW er jo smak og behag, ingen av DAW er "overlegen"
Vis hele sitatet...
Veldig mye smak og behag, men personlig liker jeg touchpadden/Magic Mouse for oppgaver som billedredigering, fremfor alle andre former for datamuser.

Samtidig føles flere programmer (ihvertfall innenfor video) litt mer snappy på OSX en på Windows.

Dog, mye smak og behag, for folk som ikke har kraftig behov for det vil jeg ikke anbefale det fremfor Windows.
Men man må jo ut med litt mer for Mac enn en windows maskin til 6k
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Oatre Vis innlegg
Men man må jo ut med litt mer for Mac enn en windows maskin til 6k
Vis hele sitatet...
Men som nevnt litt lengre over er det lett tilgjengelig for alle andre også
Sitat av Cheese Vis innlegg
Kan du forklare meg hvordan mac er overlegent i forhold til musikkproduksjon?
Får man mer kraft for pengene? Jeg vet mange liker mac programmer som pro tools men valg av DAW er jo smak og behag, ingen av DAW er "overlegen"
Vis hele sitatet...
Jeg kan forklare deg hvorfor mac er overlegen mtp musikkproduksjon.
Mac er stødig som ett fjell og krasjer ikke, i motsetning til windows. Har selv førstehånds erfaring med dette, laget musikk på windowsplatform i 6 år, har vært på mac i 5 år. Kan skrive under på at mac bare funker mens windows gir meg all slags trøbbel mtp musikkproduksjon. Dette er mine erfaringer så hva andre windowsfanboys kommer til å skrive etter dette er meg fullstendig uten interesse. Men det er mitt eneste overlegenhetsargument; at det er stødig.

Husker selv godt en gang jeg skulle framføre musikk på windowsmaskin, fikk blåskjerm 5 minutter før forestilling og masse stress. Aldrig opplevd det etter at jeg skiftet til mac. Annet element å ta med i betraktningen er at OSX er mye mye smoothere enn win7, jeg bruker mindre tid på å "fikse" OS realterte problemer og saker nå enn før.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av lydmannen Vis innlegg
Jeg kan forklare deg hvorfor mac er overlegen mtp musikkproduksjon.
Mac er stødig som ett fjell og krasjer ikke, i motsetning til windows. Har selv førstehånds erfaring med dette, laget musikk på windowsplatform i 6 år, har vært på mac i 5 år. Kan skrive under på at mac bare funker mens windows gir meg all slags trøbbel mtp musikkproduksjon. Dette er mine erfaringer så hva andre windowsfanboys kommer til å skrive etter dette er meg fullstendig uten interesse. Men det er mitt eneste overlegenhetsargument; at det er stødig.

Husker selv godt en gang jeg skulle framføre musikk på windowsmaskin, fikk blåskjerm 5 minutter før forestilling og masse stress. Aldrig opplevd det etter at jeg skiftet til mac. Annet element å ta med i betraktningen er at OSX er mye mye smoothere enn win7, jeg bruker mindre tid på å "fikse" OS realterte problemer og saker nå enn før.
Vis hele sitatet...
Dette kan avkreftes, og før du sier noe tilbake nevner jeg at jeg sitter på en MBP nå, og elsker den.


OSX kræsjer mindre enn Windows, men når OSX først tar en på snørra er den som regel raskere opp igjen også, men perfekt er den ei.


Men til TS, prøv en dualboot med hackintosh og ha det moro du ^_^
Cheese's Avatar
Trådstarter
Sitat av lydmannen Vis innlegg
Jeg kan forklare deg hvorfor mac er overlegen mtp musikkproduksjon.
Mac er stødig som ett fjell og krasjer ikke, i motsetning til windows. Har selv førstehånds erfaring med dette, laget musikk på windowsplatform i 6 år, har vært på mac i 5 år. Kan skrive under på at mac bare funker mens windows gir meg all slags trøbbel mtp musikkproduksjon. Dette er mine erfaringer så hva andre windowsfanboys kommer til å skrive etter dette er meg fullstendig uten interesse. Men det er mitt eneste overlegenhetsargument; at det er stødig.

Husker selv godt en gang jeg skulle framføre musikk på windowsmaskin, fikk blåskjerm 5 minutter før forestilling og masse stress. Aldrig opplevd det etter at jeg skiftet til mac. Annet element å ta med i betraktningen er at OSX er mye mye smoothere enn win7, jeg bruker mindre tid på å "fikse" OS realterte problemer og saker nå enn før.
Vis hele sitatet...
Vil ikke at dette skal utvikle seg til en mac vs windows tråd men jeg må bare svare...
Hvis du kjørte windows for 5 år siden kan jeg skjønne at det ikke var like stabilt, xp/vista kan ikke måle seg med windows 7 når det kommer til stabilitet.
Kjæresten min har mac som jeg bruker fra tid til annen og jeg kan skrive under på at mac henger seg det også.
En ny ryddig pc med fullt oppdatert windows skal det mye til for å kræsje.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Cheese Vis innlegg
Vil ikke at dette skal utvikle seg til en mac vs windows tråd men jeg må bare svare...
Hvis du kjørte windows for 5 år siden kan jeg skjønne at det ikke var like stabilt, xp/vista kan ikke måle seg med windows 7 når det kommer til stabilitet.
Kjæresten min har mac som jeg bruker fra tid til annen og jeg kan skrive under på at mac henger seg det også.
En ny ryddig pc med fullt oppdatert windows skal det mye til for å kræsje.
Vis hele sitatet...
har brukt XP i MANGE år, og har aldri hatt BSOD på xp, noen gang! så og si at XP er ustabilt er bare tull, XP er faktisk mer stabilt en W7(personlig erfaring).
Sist endret av Frufsa; 29. juli 2012 kl. 00:35.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Frufsa Vis innlegg
har brukt XP i MANGE år, og har aldri hatt BSOD på xp, noen gang! så og si at XP er ustabilt er bare tull, XP er faktisk mer stabilt en W7(personlig erfaring).
Vis hele sitatet...
Etter personlig erfaring er det vel snarere Vista som er syndebukken.

Vista var (og er) skit.
Vista er det mest feila os'et du finner og da.. Når jeg hadde den helvettes vista-maskinen, vurderte jeg nesten å downgrade, men da kunne jeg ikke spille BF3, eneste grunnen for at jeg hadde det, det var dog før win7. Spilte ikke BF3 før win7 da
Sist endret av Oatre; 29. juli 2012 kl. 01:30.
Om du skal ha en PC til musikk prod er det som du har nevnt noen ting du må passe på.

-Rask prosessor (Flerkjerner og 64bit)
-En god del RAM (Min erfaring 12Gb+ er nok)
-En rask hardisk. (Bruk SSD om budsjettet tillater, hvis ikke kjøp hardisker som kan skrive fort. Dette PGA opptak-kvalitet)


Bortsett fra disse tingene er det stort sett lite som spiller noe rolle.

O.T
-Om du skal lage komersiell musikk er det viktig at du har genuint programmvare. Dette gjelder for det meste DAW.

Lykke til!
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Sitat av Oatre Vis innlegg
Vista er det mest feila os'et du finner og da.. Når jeg hadde den helvettes vista-maskinen, vurderte jeg nesten å downgrade, men da kunne jeg ikke spille BF3, eneste grunnen for at jeg hadde det, det var dog før win7. Spilte ikke BF3 før win7 da
Vis hele sitatet...
Aldri prøvd Windows ME du? o.O

Vista er rett og slett nerdgasm i forhold til ME.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av CHillZoNE Vis innlegg
Aldri prøvd Windows ME du? o.O

Vista er rett og slett nerdgasm i forhold til ME.
Vis hele sitatet...
ME ja, det hadde vi i nøyaktig 5 minutter. før gode gamle 98 kom inn på maskinen xP
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Sitat av Oatre Vis innlegg
Men man må jo ut med litt mer for Mac enn en windows maskin til 6k
Vis hele sitatet...
Mac pleier jo som vanligst å vare lengre